Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Ohjelmoi tekoälyllä -kilpailu

Sivun loppuun

Metabolix [01.06.2023 00:00:01]

#

Ohjelmointiputkan alkuaikoina pelinteko-ohjelmia halveksuttiin, koska niissä ei tarvinnut osata ”oikeaa” ohjelmointia. Mutta tarvitseeko nykyään ohjelmointia osata muillakaan ohjelmointikielillä?

Kesä-heinäkuussa 2023 kilpailun aihe on tekoälyllä ohjelmointi. Kisan tavoitteena on ohjelmoida mikä tahansa peli sillä tavalla, että kaikki pelin koodi on pyydetty ChatGPT-tekoälyltä: koodia voi leikkailla ja liimailla ja siihen voi pyytää täydennystä, mutta koodiin saa itse tehdä vain pieniä korjauksia, eli mitään merkittäviä ominaisuuksia ei saa koodata itse.

Lue lisää kilpailusivulta ja aloita keskustelut ”konsultin” kanssa!

Kilpailuun kuuluu tuttuun tapaan myös esimerkki, jonka tekeminen ChatGPT:n kanssa kesti vain pari tuntia.

Kilpailun päätteeksi järjestetään yleisöäänestys, jossa valitaan voittaja.

Onnea matkaan!

TapaniS [01.06.2023 09:20:46]

#

Heeh, onpas vaativan tuntuinen kisa!

Oli pakko kokeilla ja peli alkoi jo rakentumaan!
Täältä voi seurata pelin kehittymistä.

jalski [01.06.2023 21:15:52]

#

Tällä kertaa tulikin sitten semmoinen kilpailu mikä ei kiinnosta ollenkaan. Itse en hirveästi innostu "kopioautomaatin" käytön yleistymisestä ohjelmistokehityksessä.

PetriKeckman [01.06.2023 22:24:45]

#

jalski kirjoitti:

Tällä kertaa tulikin sitten semmoinen kilpailu mikä ei kiinnosta ollenkaan. Itse en hirveästi innostu "kopioautomaatin" käytön yleistymisestä ohjelmistokehityksessä.

Makuja on monenlaisia mutta on typerää olla käyttämättä tehokkaimpia mahdollisia apukeinoja johonkin päämäärään pääsemiseksi. Tekoälyn käyttö on kaikkea muuta - ainakin siinä projektissa mitä minä olen jo toteuttamassa - kuin "kopioautomaatin" käyttöä. Tekoäly tuottaa silkkaa p#¤k&a ellei sitä ihminen osaa ohjata oikein ja tarpeeksi tarkasti hahmottaa päässään mitä haluaa ja miten sen tekoälylle kertoo.

Jaska [01.06.2023 23:40:35]

#

PetriKeckman kirjoitti:

Makuja on monenlaisia mutta on typerää olla käyttämättä tehokkaimpia mahdollisia apukeinoja johonkin päämäärään pääsemiseksi.

Minä luulen, että aloittelijoiden ongelma on monesti se, että väkisin koetetaan yrittää etsiä tehokkainta ratkaisua. Kokeneempana tietää, miten asia ratkaistaan riittävän hyvin ja riittävän tehokkaasti eikä aina tavoitella optimaalista suoritusta.

PetriKeckman [02.06.2023 00:00:37]

#

Ok, olen aloittelija. Onko sulla syventäviä opintoja jossain yliopistossa tietojenkäsittelytieteestä ja moni kymmen vuotista laajaa harrastuneisuutta sekä jonkin verran kokemusta työelämässä alalta? Jos ei, niin sä olet vielä surkeampi alottelija kuin minä. Sä olet suorastaan alakastia.

PetriKeckman [02.06.2023 00:12:44]

#

Jaska kirjoitti:

yrittää etsiä tehokkainta ratkaisua.

Et ymmärtänyt? Tarkoitin tehokkaimpia työvälineitä. En tehokkainta, esimerkiksi koodin optimaalisuuden kannalta. Sun näkemyksen mukaan, vissiin, meidän olisi kannattanut pysyä kivikaudella, eikä yrittää keksiä kivikirvestä tehokkaampia työvälineitä? Naurettava mielipide.

jalski [02.06.2023 00:14:54]

#

PetriKeckman kirjoitti:

(01.06.2023 22:24:45): ”– –” Makuja on monenlaisia mutta on typerää olla...

Itse näen paljon ongelmia "tekoälyn" tuottamassa koodissa ja sen käytössä. Mikä takaa, että opetusainestona ei ole käytetty patenttien alaista materiaalia? Hasbro aikanaan jo indie kehittäjiltä oikeustoimilla uhkailemalla kiristi isot rahat ja tässä oli kyse pelkkien ideoiden kopioimisesta eikä edes koodin. Kenelle kuuluu tekijänoikeus tuotettuun materiaaliin? Puhumattakaan siitä mitä tapahtuu itsenäiselle ajattelukyvylle ja luovuudelle muutamassa vuosikymmenessä.

Grez [02.06.2023 08:35:14]

#

jalski kirjoitti:

Mikä takaa, että opetusainestona ei ole käytetty patenttien alaista materiaalia?

No etpä ihan täysin omassa päässä kehittämästäsikään koodista tiedä, onko tuotoksesi patenttien alainen, joten ei tämä nyt hirveästi eroa tekoälyn haitaksi. Toki jos tekoälyfirmalla olisi joku salajuoni että tarkoituksellisesti ohjaisi kaikki käyttämään patentoituja juttuja.

Tarkoitukseen tehty tekoäly olisi muuten aivan loistava työkalu ohjelmakoodiin sisältyvien patenttiriskien karkeaan seulomiseen.

Jaska [02.06.2023 10:06:10]

#

Jos lainaan ihmisen tekemää koodia mainitsematta lähdettä, syyllistyn plagiointiin. Mutta miten on tekoälyn tuottaman koodin kanssa? Pitääkö lähde mainita?

mpni [02.06.2023 10:14:41]

#

Jaska kirjoitti:

Jos lainaan ihmisen tekemää koodia mainitsematta lähdettä, syyllistyn plagiointiin. Mutta miten on tekoälyn tuottaman koodin kanssa? Pitääkö lähde mainita?

Hyvä pointti! Tuotakin voisi kysyä botilta itseltään. :)

PetriKeckman [02.06.2023 18:26:49]

#

Onko tosiaan CNTRL-a:lla kopioitava aina koko keskustelu? Eikö voisi deletoida turhia sotkusia osia? Oleeellistahan olisi kuitenkin, että keskeiset asiat koodin tuotannossa tulevat esille. Ja oleellista, että näkee ne kohdat, mistä lopulliseen koodiin saadut koodit on ChatGPT:ltä saatu. Kysyn siis sitä, että saako ChatGPT:n kanssa käytyjä keskusteluja enemmänkin editoida kuin vain poistaa keskusteluun kuulumattomat tilpehöörit, vaan saisiko myös poistaa omia sotkuisiksi menneitä keskustelun osia?

Metabolix [02.06.2023 18:27:21]

#

Käyttöoikeuksiin löytyy hyviä vastauksia OpenAI:n käyttöehdoista. Tekoälyn tulostetta saa käyttää vapaasti mihin tahansa tarkoitukseen mutta sitä ei saa esittää ihmisen tekemänä. (Käyttöehdot kieltävät palvelun käytön mm. toisten ihmisten oikeuksien loukkaamiseen, eli joitakin rajoitteita käytölle on kuitenkin asetettu.) Ilmeisesti lähdettä ei tarvitse mainita, mutta toisaalta silloin saa varoa, ettei millään tavalla esitä tulosta ihmisen tekemäksi. Tästä voi varmasti käydä oikeutta halutessaan, mutta vaikkapa tekstin lähettäminen ihmisille tarkoitetulle keskustelualueelle saattaa antaa ymmärtää, että teksti olisi ihmisen tekemä, jos ei siinä muuta kerrota.

Metabolix [02.06.2023 18:31:18]

#

PetriKeckman kirjoitti:

Onko tosiaan CNTRL-a:lla kopioitava aina koko keskustelu? Eikö voisi deletoida turhia sotkusia osia?

Kyllä se nyt pitää kokonaan kopioida. Osa hauskuutta on se, että pääsee katsomaan, miten hullusti tekoälyn kanssa on keskusteltu. :D Sitä paitsi turhatkin osat vaikuttavat seuraaviin vastauksiin, koska tekoäly hyödyntää kontekstia keskustelussa. Eli jos välistä poistaa osia, voi olla vaikea seurata, miten tekoäly on päätynyt tiettyyn vastaukseen.

Avaa ChatGPT:n kanssa vaikka erillinen keskustelu testejä ja chattailua varten, tai aloita alusta koko homma, kun olet ensimmäisessä yrityksessä vähän harjoitellut, miten tekoälyä ohjataan.

PetriKeckman [04.06.2023 23:37:47]

#

Voiko ChatGPT:n kanssa käytyjen keskustelujen laatu vaikuttaa jopa siihen, että tulee kilpailusta hylätyksi? Minulla on nyt viisi pitkää keskustelua kuin nälkä vuosi. Kyllä kaikki koodi on saatu ChatGPT:ltä, mutta meinaan vaan sitä, että ei mun keskusteluja pirukaan jaksa käydä läpi ja tarkistaa. Alusta en aloita, koska jos aloittaisin taas puhtaalta pöydältä, niin joutuisin jauhamaan samoja asioita.

Metabolix [05.06.2023 07:21:44]

#

PetriKeckman kirjoitti:

Voiko ChatGPT:n kanssa käytyjen keskustelujen laatu vaikuttaa jopa siihen, että tulee kilpailusta hylätyksi?

Ei voi, jos ne ovat kuitenkin sisällöltään sallitut.

TapaniS [05.06.2023 12:31:11]

#

Hmm. Jäin vähän jumiin, kun tekoäly ei osannut toteuttaa nappuloiden liikuttelua shakkilaudalla. Tuossa pitää varmaan sitten etsiä toimiva koodi jostakin ja syöttää se sitten tekoälylle?

PetriKeckman [05.06.2023 13:58:24]

#

TapaniS kirjoitti:

Hmm. Jäin vähän jumiin, kun tekoäly ei osannut toteuttaa nappuloiden liikuttelua shakkilaudalla. Tuossa pitää varmaan sitten etsiä toimiva koodi jostakin ja syöttää se sitten tekoälylle?

Ei käsittääkseni saa tehdä noin. Kaikki kommunikaatio pitää käydä tavallisella kielellä. Tekoälylle saa ainoastaan syöttää takaisin sen itse tekemiä koodeja. Suurin piirtein näin se muistaakseni meni, säännöissä.

Metabolix [05.06.2023 16:37:38]

#

TapaniS kirjoitti:

Hmm. Jäin vähän jumiin, kun tekoäly ei osannut toteuttaa nappuloiden liikuttelua shakkilaudalla. Tuossa pitää varmaan sitten etsiä toimiva koodi jostakin ja syöttää se sitten tekoälylle?

Ei saa käyttää ulkopuolista koodia syötteenä. Voit kyllä johdattaa tekoälyä hyvinkin tarkasti, äärimmillään vaikka, että jos hevosen mahdolliset ruudut ovat nämä, niin miten nämä käyttäisin for-silmukalla läpi ja miten tähän silmukkaan lisättäisiin tarkistus, onko siirto mahdollinen, jne. Eli hajota ongelma pienempiin osiin ja pyydä pienempiä osia kerrallaan. Esimerkissäni on mielestäni aika hyviä kohtia, joissa olen pyytänyt ihan pikku muutosta tekoälyltä. Kyllä varmaan ChatGPT osaa antaa koodeja esim. Drag and Drop API:n käyttöön, koordinaattien erotuksen laskemiseen ja siirron laillisuuden tarkistamiseen.

TapaniS [06.06.2023 06:33:39]

#

Heh, kiitos vinkeistä! En vaan oo ihan noin pitkällä vielä. Siis tekoäly ei osannut vaan hiirellä valita nappia laudalta. Mutta täytyy vähän tutkia toimivia koodeja, että miten tuo pitäisi oikeesti mennä, että osaisin esittää oikeat kysymykset.

Metabolix [06.06.2023 18:44:44]

#

Itse ainakin saan tällaisiin perusjuttuihin vastauksia ihan yksinkertaisilla kysymyksillä. Esimerkiksi nyt kysyin seuraavasti: "Minulla on HTML-taulukossa elementtejä, ja haluaisin hiirellä raahata näitä solusta toiseen. Miten se ohjelmoidaan?" Vastaukseksi sain suunnilleen toimivan näköisen koodin. Yleisesti ottaen tuntuu toimivan, että tekoälylle selittää ensin nykytilanteen ja sitten vasta esittää kysymyksen.

PetriKeckman [06.06.2023 18:52:06]

#

Huh! Urakka valmis ja lähetetty. Lopulta tyydyin varsin yksinkertaiseen peliin, kun ensin olin hakannut päätä seinään ku haaveilin liian mahtavista.

PetriKeckman [06.06.2023 19:38:00]

#

Onko tarkoitus pitää tekemänsä ohjelma salassa 31.7. saakka, vai saako sen julkaista jo nyt?

Metabolix [06.06.2023 19:52:53]

#

Saa julkaista, jos haluaa. Kannattaa kuitenkin korjata bugit ensin. ;)

PetriKeckman [07.06.2023 03:54:08]

#

En jaksa nysvätä enempää ja haluan jo laittaa pelini näytille, vaikka siinä on muotoseikkoja, jotka näyttävät rumilta: https://petke.info/kauppamatkustaja/ Peli on pelattavissa myöskin kännykällä. Hieman kävin keskusteluja ChatGTP:n kanssa lisää, lähetän päivitetyn keskustelulistan kunhan jaksan ja huvittaa. Tietysti ottaisin mielelläni muilta palautetta! Omasta mielestäni - vaikka olen jäävi - peli-idea on ihan kiva! :)

TapaniS [07.06.2023 07:30:27]

#

PetriKeckman kirjoitti:

En jaksa nysvätä enempää ja haluan jo laittaa pelini näytille, vaikka siinä on muotoseikkoja, jotka näyttävät rumilta: https://petke.info/kauppamatkustaja/ ...

Mukava peli, toteutukseen voisi laittaa näkyville, kuinka tietokoneen tulos kehittyy. Paitsi sitten voi itse lopettaa heti, kun on parempi tulos :(

--------
Sain oman pelin jotenkin toimimaan! Aloitin alusta ja GPT antoikin ihan erilaisen toteutuksen, joka näyttäisi toimivan! Nyt napit saa liikutettua, kun hiirellä klikkaa lähtöruutua ja sitten toista ruutua. Logiikka siis vielä puuttuu, mutta pääsen nyt jatkamaan taas eteenpäin .. :) :) :)

Kiitokset taas vinkeistä!
-----
Edit: Heeh, eipäs näköjään toimikaan! Kotona Firefox -selaimella napit tulivat oikein ja niitä pystyi liikuttamaan. Nyt taas Chrome -selain ei toimikaan samalla tavalla vaan napit jäävät kummallisen "varjokuvan" alle! Höh! :(

Virheilmoitus selaimesta:

undefined:1     Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found)

PetriKeckman [07.06.2023 18:24:05]

#

TapaniS kirjoitti:

Mukava peli,

Kiitos! Ja ihan ite keksitty idea! :)

TapaniS kirjoitti:

toteutukseen voisi laittaa näkyville, kuinka tietokoneen tulos kehittyy. Paitsi sitten voi itse lopettaa heti, kun on parempi tulos :(

No niinpä - eli ei oikein olisi hyvä toiminto.

Grez [07.06.2023 19:32:25]

#

PetriKeckman kirjoitti:

(07.06.2023 03:54:08): En jaksa nysvätä enempää ja haluan jo laittaa...

Mielestäni peli-ideaan toisi paljon lisäarvoa jos reitit myös piirtyisivät kartalle.

Sinänsä tietokone ei ilmeisesti kovin intensiivisesti koita löytää lyhintä reittiä, koska jo toisella yrityksellä (kun ymmärsin mitä pitää tehdä) voitin tietokoneen.

walkout_ [07.06.2023 22:32:07]

#

Tein tällaisen yksinkertaisen pokeripelin: https://poker.i4ware.fi/

PetriKeckman [08.06.2023 07:28:35]

#

Grez kirjoitti:

Sinänsä tietokone ei ilmeisesti kovin intensiivisesti koita löytää lyhintä reittiä, koska jo toisella yrityksellä (kun ymmärsin mitä pitää tehdä) voitin tietokoneen.

Ei! Kuten ohjeissa sanottiin, niin olin ohjelmoinut täysin pöhkön ja laiskan 'tekoälyn', tarkoituksella. Se laski eli arpoi yhden ainoa reitin sekunnissa. Tämä antaa nimenomaan pelaajalle hyvät mahikset voittaa, jolloin pelaaja kokee onnistumisen kokemuksia, mikä motivoi pelaamaan :) Peli kuitenkin antaa mahdollisuuden harjoittaa jonkinlaista hahmottamiskykyä, voitti sitten tai hävisi ja vaatii aivotoimintaa, mikä tärkeintä :)

Grez kirjoitti:

Mielestäni peli-ideaan toisi paljon lisäarvoa jos reitit myös piirtyisivät kartalle.

Tappelin tämän tapaisen ongelman kanssa jopa viisi eri keskustelua - että olisi kartalla näytetty kaupungit. Sain aikaiseksi lopulta kyllä pyörivän maapallon ja punaisia maanpinnan myöteisiä pieniä ympyröitä - jopa kaupunkien nimet olisi ollut mahdollista kirjoittaa kartalle - mutta en saanut millään, jostain kumman syystä ympyröitä asettumaan oikeisiin paikkoihin kartalle. En jaksanut sitten enää hakata päätäni seinään. Ja nyt, kun on pelkkä txt-versio, niin ohjelma on kivasti pelattavissa kännykälläkin.

TapaniS [08.06.2023 07:48:27]

#

Ei tää ihan helppoo oo tosiaan. Itse olen käynyt n. 20 eri keskustelua ja nyt olen taas saanut napit laudalle ja pitäisi alkaa niitä seraavaksi liikuttelemman. Mutta kyllähän tässä on mainio työkalu (ChatGPT) koodin tuottamiseen. Nyt vaan tuntuu, että kun yritän lisätä toimintoja, koodi menee herkästi palasiksi ja pitää taas aloittaa alusta. :(

Paljon tulee uutta oppia JS-koodin käytöstä ja ehkä kohta saamme Suomen parhaan shakki sivun koekäyttöön! :) :)

PetriKeckman [08.06.2023 07:56:54]

#

TapaniS kirjoitti:

...ja ehkä kohta saamme Suomen parhaan shakki sivun koekäyttöön! :) :)

Loistavaa! Harrastan itsekin shakkia ja ensi viikolla alan vetämään Helmi ry:ssä shakkiklubia. Olen yhdistyksessä yksi parhaimmista pelaajista - voitin juuri turnauksen.

Minulla on tällaisen pöhkön ohjelman idea: ohjelma pelaa itseään vastaan täysin sattumanvaraisin siirroin. Sillä on siis lista kaikista mahdollisista seuraavista siirroista, joista se summanmutikassa arpoo samanarvoisesti yhden. Se ei siis yritä pelata mitenkään älykkäästi. Olisi varmaankin hauskaa katsoa, kuinka tyhmästi tällainen 'Totally Random Chess' ohjelma pelaisi: syöttäisi esimerkiksi kuningattaren vastustajalle, ilman että siitä olisi mitään hyötyä :)

Grez [08.06.2023 08:51:31]

#

PetriKeckman kirjoitti:

Ei! Kuten ohjeissa sanottiin, niin olin ohjelmoinut täysin pöhkön ja laiskan 'tekoälyn', tarkoituksella.

Joo niinhän siellä näköjään luki. Siitä aloinkin miettimään, että onkohan kukaan koskaan lukenut tietokonepelin ohjeita :)

PetriKeckman kirjoitti:

Olisi varmaankin hauskaa katsoa, kuinka tyhmästi tällainen 'Totally Random Chess' ohjelma pelaisi: syöttäisi esimerkiksi kuningattaren vastustajalle, ilman että siitä olisi mitään hyötyä :)

Niin ja sit se toinen pöhkö ohjelma ei todennäköisesti edes käyttäisi tilannetta hyväksi. Luulen että tuo olisi lopulta todella tylsää ja pitkäveteistä katsottavaa. Ehkä siitä saisi vähemmän tylsän, jos se edes yrittäisi syödä vastustajan nappuloita. Eli arpoisi ensin vastustajan nappulan syövistä siirroista ja vasta sitten, jos sellaista siirtoa ei ole, arpoisi muista mahdollisista.

TapaniS [08.06.2023 16:16:35]

#

Vähän on tuo ChatGPT vielä raakile. Ainakin omassa keskustelussa se on unohtanut, mitä olen keskustelun alussa pyytänyt ja voi jättää pois oleellisia osia aikaisemmin tehdystä toimivasta koodista. Eli kyllä varmaan tuommoinen vähänkin isompi projekti pitää tehdä pienistä palasista liimailemalla kasaan. Tässä olisi lähes välttämätöntä saada heti alussa kaikki tärkeät toiminnot ja rakenteet luotua, että oleellisia muutoksia ei tarvitsisi enää tehdä myöhemmin. Ne jotenkin hajottaa koko koodin ihan atomeiksi ja sitten ei taas toimi oikein mikään :(

Metabolix [08.06.2023 19:50:25]

#

TapaniS kirjoitti:

Tässä olisi lähes välttämätöntä saada heti alussa kaikki tärkeät toiminnot ja rakenteet luotua,

Minusta taas kuulostaa, että juuri tuon takia projekti ei onnistu toivotusti. Tekoäly muistaa lopulta aika vähän, eli pienemmät palat kerralla onnistuvat paremmin. Kannattaa ehkä lukea esimerkki vielä huolella läpi. Siinähän on juuri aloitettu pelin rungosta ja pyydetty yksi ominaisuus kerrallaan, ja nämä on itse liimattu järkevään muotoon.

Otan haasteen vastaan ja yritän tehdä jonkin 3d-koodin, kunhan ehdin. :)

AtskaFin [08.06.2023 22:43:09]

#

Itelläkin lähti ChatGPT testailuun: Muotojen mätkintä

Korvia hivelevä melodia on suoraan ChatGPT:n käsialaa

TapaniS [09.06.2023 08:51:52]

#

AtskaFin kirjoitti:

Itelläkin lähti ChatGPT testailuun: Muotojen mätkintä

Korvia hivelevä melodia on suoraan ChatGPT:n käsialaa

Aivan mahtavaa! Tuo koukuttaa niin, ettei malta lopettaa! :)

TapaniS [10.06.2023 08:25:29]

#

Oliskohan tämä riittävä tapa laittaa keskustelu nähtäville?

Tuossa ainakin muotoilut ovat kohdillaan ja siitä on helppo lukea kysymykset, vastaukset ja koodit. :) :) :)

Metabolix [10.06.2023 09:26:46]

#

TapaniS, tämä chatin jakaminen onkin ihan uusi ominaisuus, jota ei ollut vielä viikko sitten. Varmasti tätä voi käyttää, kuitenkin joka tapauksessa chatit myös kopioidaan tekstimuodossa kilpailun arkistoon siltä varalta, että ne myöhemmin poistuvat saatavilta. Mutta minun puolestani riittää nyt linkki keskusteluihin ja voin kopioida ne sieltä itse. Ilmeisesti jakaminen ottaa snapshotin keskustelusta, ja jos keskusteluun tulee lisäyksiä, pitää tehdä uusi jakolinkki.

PetriKeckman [10.06.2023 15:12:26]

#

Sain varsin vaivattomasti aikaiseksi uuden pelin: https://petke.info/pallot/ Peli lienee niin yksinkertainen, ettei edes ohjeita kaipaa?

PetriKeckman [10.06.2023 17:33:10]

#

TapaniS kirjoitti:

Oliskohan tämä riittävä tapa laittaa keskustelu nähtäville?

Haluatko tarkoituksella käydä keskusteluja englanniksi? Itse käyn suomeksi. Tekoäly osaa suomea tosi hyvin, vaikka olisi kirjoitusviheitäkin, niin se ymmärtää tarkoituksen ja tietysti vastaa suomeksi (enkku 6 lukiossa aikoinaan)

TapaniS [11.06.2023 00:36:22]

#

PetriKeckman kirjoitti:

Haluatko tarkoituksella käydä keskusteluja englanniksi? Itse käyn suomeksi. Tekoäly osaa suomea tosi hyvin, vaikka olisi kirjoitusviheitäkin, niin se ymmärtää tarkoituksen ja tietysti vastaa suomeksi (enkku 6 lukiossa aikoinaan)

Siirryin englantiin, kun oli ongelmia saada koodi toimimaan. Ajatus oli, että vähemmän tulkintavirheitä tulisi englannin kanssa. Vaikka tuossakin kyllä saa moneen kertaan kirjoitella, kun ei meinaa oma idea mennä läpi. Mutta kyllä koodia tulee yllättävän mukavasti. Pitää vaan sitten debugata toimivaksi. Oli mm. yllättävä ongelma canvas -alueen päivityksessä: nappulan siirron jälkeen nappi piirtyi sekä vanhaan, että uuteen kohtaan! Napit jäi laudalle, vaikka koko canvas -alue tyhjennettiin! Meni aika pitkään, ennenkuin löytyi jonkinlainen selitys tuohon. En oikein kyllä ymmärrä tuota vieläkään, mutta eteenpäin pitää mennä ..
--------
Update: Nyt jo napit liikkuu ja lautaa kääntyy! Nappuloiden syöminenkin toimii, mutta vielä pitää tuota säätää. :) :) :)

Metabolix [15.06.2023 05:03:40]

#

Onpa kyllä kivasti lähtenyt kisa käyntiin!

AtskaFin kirjoitti:

Korvia hivelevä melodia on suoraan ChatGPT:n käsialaa

Pelailin näppiksellä. Säädin ääntä lujemmalle, kun mitään ei kuulunut. Sitten satuin klikkaamaan ruutua... Mutta hienot on äänet. Ehkä ChatGPT voisi neuvoa vielä, miten joka säveleen tehdään ihan pieni häivytys alkuun ja loppuun, ettei tule naksahdusta.

PetriKeckman [18.06.2023 09:17:01]

#

Jo kolmas peli kilpailuun: https://petke.info/putka.html

Unohtu ohjeet sivulta, mutta eiköhän ne pelin yhteydessä mainita? Siis tarkoitus tietysti löytää sana "PUTKA" alle minuutissa. Helppo peli, mutta harjoituttaa tarkkaavaisuutta hävisi tai ei.

E.K.Virtanen [20.06.2023 23:26:09]

#

No joo. Mulla on tossa yksi idea pyörinyt, joten laitan sen tässä nyt sitten toteutumaan.

TapaniS [18.07.2023 21:09:52]

#

Voi rähmä, kesäloma meni polkuja kierrellessä. Näyttää pahasti siltä, että aika loppuu kesken. Enää pari viikkoa aikaa säätää pelit kohdilleen. No pitää jatkaa peli valmiiksi sitten myöhemmin ja säätää toiminnot paremmin halutun mukaisiksi. Mielenkiintoinen ensikosketus tekoälyyn kuitenkin! Se on toiminut yllättävän hyvin!

Metabolix [20.07.2023 23:05:49]

#

Tähän mennessä ilmoitetut pelit ovat varsin yksinkertaisia, joten millä tahansa kokonaisella pelillä tai kiinnostavalla prototyypillä on vielä hyvät mahdollisuudet voittaa. Eli huoletta vaikka edes keskeneräinen peli mukaan, jos se jotenkin testauskelpoisesti toimii. :)

Metabolix [24.07.2023 19:19:26]

#

Vielä ehtii osallistua! Toistaiseksi mukana ovat vasta Petrin lähetykset sekä omani.

Tein kuten aiemmin sanoin, ja yksi omista tuotoksistani on three.js:llä tehty 3d-peli, enää pientä viimeistelyä vailla.

Ilmeisesti ChatGPT alkaa olla väsynyt projektiini, nimittäin se sekosi nyt ihan täysin:

ChatGPT kirjoitti:

Selvä! Voit toteuttaa koodin, joka siirtää target.position:ia matkan playerMoveSpeed * deltaTime verran kohti targetNextPosition-pistettä, jos etäisyys niiden välillä on suurempi kuin 0.1. Käytämme tähän tavoitteeseen THREE.Vector3 -vektoreita ja kolmul<|endoftext|>

The cost of building a house can vary greatly depending on the size, location, materials, and labor costs. On average, it can cost anywhere from $150,000 to $450,000 or more to build a new house. It's best to consult with a contractor or builder to get a more accurate estimate for your specific project.

User

Nyt taisit mennä sekaisin, voisitko vastata uudestaan?

ChatGPT

Anteeksi, taisin todellakin sekoittaa vastauksen. Tässä korjattu vastaus:

Kustannukset talon rakentamisessa voivat vaihdella suuresti riippuen koosta, sijainnista, materiaaleista ja työvoimakustannuksista. Keskimäärin uuden talon rakentaminen voi maksaa 200 000 - 400 000 dollaria tai enemmän. On parasta konsultoida urakoitsijaa tai rakentajaa saadaksesi tarkemman arvion omalle projektillesi.

User

Emme puhuneet talon rakentamisesta vaan 3d-pelin tekemisestä.

ChatGPT

Pahoittelut jälleen väärinkäsityksestä. 3D-pelin kehittämisen kustannukset voivat myös vaihdella paljon ... ...

Menin sitten muokkausnapista kysymään edellisen kysymyksen uudestaan, ja toisella yrityksellä keskustelu pysyi raiteillaan.

TapaniS [29.07.2023 17:16:11]

#

Metabolix kirjoitti:

Tähän mennessä ilmoitetut pelit ovat varsin yksinkertaisia, joten millä tahansa kokonaisella pelillä tai kiinnostavalla prototyypillä on vielä hyvät mahdollisuudet voittaa. Eli huoletta vaikka edes keskeneräinen peli mukaan, jos se jotenkin testauskelpoisesti toimii. :)

Laitoin nyt sitten kovasti keskeneräisen shakkipelin mukaan. Oli tarkoitus tehdä tämä valmiiksi, mutta ei vaan onnistunut .. Esim. minmax -algoritmi jäi nyt kokonaan pois, se ei alkanut suoraan toimimaan ja olisi pitänyt varmaan rakentaa uusiksi koko paketti. Koodi ei kyllä oikein kestä päivänvaloa, mutta sehän onkin tekoälyn tuottamaa .. :)

Metabolix [31.07.2023 23:52:27]

#

Kisa loppuu aivan hetken kuluttua, odotetaan vielä jotain viime hetken yllätystä. Ladattaviin paketteihin tulee vain tekstimuotoon kopioidut keskustelut, joten jaan nyt tässä omat ChatGPT-keskusteluni siistimmässä muodossa: Matopeli (esimerkki), Kirjainpeli, Piilopeli, Sananlukupeli.

Jos osallistuminen unohtui, vielä ehtii pyytää ChatGPT:ltä jonkin ihan valmiin HTML- ja JS-pelin sellaisenaan ilman korjauksia. ;) Varmaan joku ristinolla irtoaa alle 5 minuutissa.

Metabolix [01.08.2023 00:00:01]

#

Kilpailu on päättynyt!

Osallistuneet pelit on lisätty kilpailusivulle: Kalapeli, Kirjainpeli, Maapallon kauppamatkustaja, Piilopeli, Putkapermutaatiot, Sananlukupeli, Shakkipeli, Vältä punaisia hirmupalloja.

Osa on tehty täysin ilman omia muutoksia, osassa korjaustarve on ollut hieman suurempi. Hienoja suorituksia kaikki.

Kisaan osallistuminen jäi laimeaksi (vain kolme tekijää itseni lisäksi) ja pelit ovat muodoltaan kovin erilaisia. Pelejä testannut kotiyleisö äänestää, että kaikki osallistujat ovat omalta osaltaan voittajia. Tästä poikkeavat yleisöäänet voi lähettää tähän keskusteluun 6.8.2023 klo 20:00 mennessä.

Kiitos kaikille osallistujille ja osallistumatta jättäneille yrittäjille.

Pentu [08.08.2023 09:37:11]

#

Poikkeavia ääniä ei tullut, kaikki osallistujat ovat siis voittajia?

Tämä oli mielenkiintoinen kisa. Projektina opettavainen ja hauska, joskin välillä meinasi ChatGPT turhauttaakin. Kysymykset piti muotoilla välillä melko tarkkaan ja ohjelmaa tuli kehittää pienin askelin. Tulen luultavasti vielä jatkamaan projektia hieman.

Metabolix [09.08.2023 10:58:09]

#

Ei eriäviä mielipiteitä, joten julistan tulokseksi tasapelin.

Kunniamaininnat:
Pentu — hieno aihe ja dokumentoitu prosessi.
PetriKeckman — erityisen vähän omaa koodia.
TapaniS — hyvä yritys monimutkaiseen peliin.

Metabolix [09.08.2023 11:34:03]

#

Pentu kirjoitti:

Kysymykset piti muotoilla välillä melko tarkkaan ja ohjelmaa tuli kehittää pienin askelin.

Kisassa rajoitti varmasti sääntö, ettei omaa koodia saanut syöttää takaisin tekoälylle. Tämä oli tietysti tarpeellinen sääntö, ettei joku neropatti olisi vain koodannut koko peliä itse. Omissa peleissäni "huijasin" tässä niin, että lisäsin joitakin ominaisuuksia ensin itse ja pyysin sitten tekoälyltä pala kerrallaan uudet toteutukset niistä, kun toimiva rakenne oli selvä.

Käytin välillä myös toista keskustelua testialustana, saako tiettyyn asiaan järkevää ratkaisua ollenkaan. Esimerkiksi tyydyttävän kartan generointi ei onnistunut ChatGPT:ltä, vaan tuloksena oli joko sotkua tai yksi iso huone ja yksinkertainen pitkä seinä. Karttaa generoiva funktio myös osoittautui niin vaikeaksi, että tyydyin käsin tehtyyn karttaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta