Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Ohjelmoi tekoäly!
Aikaa on 14.6. saakka.

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Kilpailu: Tee retropeli tai modernisoi klassikko

Sivu 1 / 1

Metabolix [22.03.2020 00:00:00]

Lainaa #

Keväällä 2020 pidetään jälleen ohjelmointikilpailu.

Tässä kisassa pitää tehdä retropeli: joko vanhan näköinen peli tai uusi versio jostain tunnetusta vanhasta pelistä. Pelin voi tehdä mille tahansa alustalle, mutta toki selain ja Windows ja Linux ovat käyttäjillä yleisimpiä vaihtoehtoja. Kilpailuaikaa on kesäkuun puoliväliin asti, ja sen jälkeen käyttäjät äänestävät suosikkejaan.

Tarkemmat säännöt ovat kilpailusivulla. Pelejä voi halutessaan julkaista projektialueella jo kisan kuluessa.

Anaatti [22.03.2020 19:24:39]

Lainaa #

Hieno kilpailu! Muistuu ihan vanhat kunnon suomipeliajat mieleen jostain kahden kymmenen vuoden takaa.
Sain jo idean retropelille, jonka voisin vääntää käyttäen JavaScriptiä ja WebGLää.

jalski [22.03.2020 21:22:21]

Lainaa #

Hyvä kilpailu! Joudun nyt varmaan osallistumaan kun käyttämääni ohjelmointikieltä ei tällä kertaa ole rajattu pois kilpailusta.

Jos kilpailuun mukaan halutaan mahdollisimman paljon osallistujia, niin perus peliloopin rungon voisi esimerkkinä laittaa malliksi.

Tein yksinkertaisen kirjaston pelin ajoitusta ja pelitilan hallintaa varten 8th ohjelmointikielelle. (Mod. siirsi sen erilliseksi viestiksi.)

Metabolix [22.03.2020 23:13:38]

Lainaa #

Anaatti kirjoitti:

Sain jo idean retropelille, jonka voisin vääntää käyttäen JavaScriptiä ja WebGLää.

JavaScriptiin liittyen: Aion tehdä (tai etsiä) WebSocket-palvelimen, jonka kautta selaimet voivat viestitellä keskenään vapaasti. Tätä voi myös kisassa käyttää selainpohjaisen moninpelin tekemiseen. Kerron lisää, kun projekti etenee.

Tarvittaessa Ohjelmointiputkassa voidaan ylläpitää myös listaa alkavista moninpeleistä. Tällöin pelin pitää käsitellä listaa HTTPS-yhteydellä.

jalski kirjoitti:

Jos kilpailuun mukaan halutaan mahdollisimman paljon osallistujia, niin perus peliloopin rungon voisi esimerkkinä laittaa malliksi.

Reaaliaikaisen pelin rungosta C++:lla on esimerkki mm. matopelioppaan osassa 3, ja netistä löytyy paljon lisää. Omia runkoja ja esimerkkejä saa mielellään julkaista esimerkiksi Koodit näytille -alueella, jonne siirsin myös sinun 8th-esimerkkisi. Yritetään pitää tämä keskustelu kilpailuasioissa.

makumaku [02.04.2020 22:32:23]

Lainaa #

Saako tässä siis tehdä pelin jonka idea on täysin sama ja joka näyttää täysin samalta kuin joku vanha peli, jos vain itse koodaa sen alusta loppuun?

Metabolix [03.04.2020 00:46:44]

Lainaa #

makumaku, suora kopiointi ei tietenkään ole tarkoitus eikä myöskään yleensä tekijänoikeuksien puolesta laillista.

Uuden retropelin pitää olla pelinä uusi, ja ainoastaan tyylin (grafiikat, äänet, ehkä käyttöliittymä ym.) pitää muistuttaa yleisesti vanhoja pelejä. Oletan, että esimerkiksi projektialueella esitelty Paratrooper invasion on tulossa tähän kategoriaan, kun pelissä on mustavalkoista pikseligrafiikkaa.

Vanhan pelin modernisoinnissa tarkoitus on todella tehdä pelistä kokonaisuutena uusi versio – ei vain koodin osalta vaan kaikin puolin. Mielikuvitusta saa käyttää, mutta heitetään nyt esimerkiksi vaikka vuoden 1980 Battlezone ja tästä aivan uudelle tasolle viety vuoden 2016 versio, videoita näistä löytyy vaikka YouTubesta. Samaan tyyliin voisi tehdä vaikka Commander Keen -pelien hengessä 3D-räiskinnän (edit: näköjään löytyy jo Doom-modina).

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta