Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Ohjelmoi tekoäly!
Aikaa on 30.6. saakka.

Keskustelu: Projektit: Paratrooper invasion, JS-peli

Sivu 1 / 1

Sivun loppuun

AtskaFin [30.03.2020 23:20:27]

Lainaa #

Koodaan JS + CSS + HTML peliä meneillään olevaan kilpailuun.

Keskeneräistä (todella keskeneräistä) peliä pääsee jo hieman maistelemaan:
Linkki

Pelin idea on seuraava: sinun pitää ampua hyökkäävät laskuvarjohyppääjät. Jos laskuvarjohyppääjä pääsee laskeutumaan maahan, niin se alkaa ampumaan sinua.

AtskaFin [02.04.2020 20:08:17]

Lainaa #

Ensimmäinen versio pelistä on nyt testattavissa. Seuraavaksi ajattelin toteuttaan jonkinlaisen level -systeemin.

Linkki peliin

Metabolix [03.04.2020 09:49:46]

Lainaa #

Mustavalkoiset pikseligrafiikat ainakin ovat tyylikkäät. Tämä on ehdottomasti juuri sitä, mitä kisan retro-osioon odotetaan. Kännykällä pelaaminen olisi kiva lisä.

Innokasoppija [03.04.2020 10:06:13]

Lainaa #

Anteeksi että olen tyhmä mutta mistä ton koodin saa näkyviin?

AtskaFin [03.04.2020 10:17:51]

Lainaa #

Oikea hiiren painike ja Inspect/Tarkista -> Sources/Lähteet välilehti. Shortcut ctrl + shift + j ei toimi, koska ajan preventDefaultin kaikelle inputille

AtskaFin [15.04.2020 13:18:25]

Lainaa #

Uusi versio (1.1) on nyt pelattavissa.

Uutta:
- Uusi hp systeemi
- Kännykällä pelaaminen
- Yksinkertaistettu ulkoasu (Metabolixin tykkipelin ulkoasu)
- Koodia optimoitu

Linkki peliin

(Pääsiäisen takia vasta nyt päivitystä)

Metabolix [16.04.2020 23:24:31]

Lainaa #

Voisit laittaa mobiilitilan checkboxin ja tekstin label-elementin sisään ja suurentaa hieman, niin olisi helpompi osua.

Mietin myös, onko naputus paras tapa mobiilipeliin vai olisiko esim. pitkä kosketus gamepadin tyyppiseen ohjaimeen helpompi.

Mutta hieno on edelleen.

AtskaFin [19.04.2020 17:06:11]

Lainaa #

Uusi versio (1.2) on nyt pelattavissa.

Uutta:
- Skootterimiehellä lisätoimintoja
- Koodia optimoitu

Linkki peliin

Mietin, sopisiko puhelimen ohjaimeksi seuraava: vasemmalla puolella on joystick, josta ohjataan liikkumista (ja tähtäämistä) ja oikealla on nappi, josta ammutaan.

Voisiko joku myös vilkaista koodin ulkoasua ja kertoa onko kehittämiskohteita.

AtskaFin [25.04.2020 15:49:58]

Lainaa #

Uusi versio (1.3) on nyt pelattavissa.

Uutta:
- Taso systeemi
- Aloituskuva
- Koodia optimoitu

Linkki peliin

jalski [26.04.2020 12:57:32]

Lainaa #

AtskaFin kirjoitti:

Uusi versio (1.3) on nyt pelattavissa.

Seuraavaan 1.4 versioon toteutat vielä, että tuuli pystyy vaikuttamaan laskuvarjohyppääjien liitelyyn... ;)

AtskaFin [26.04.2020 13:35:49]

Lainaa #

jalski kirjoitti:

toteutat vielä, että tuuli pystyy vaikuttamaan laskuvarjohyppääjien liitelyyn...

Mites tuo tuuli sitten kannattaisi toteuttaa? Osuuko satunnaisesti muutamaksi sekunniksi tietylle korkeudelle vai koko pelikentälle? Ongelmanahan tuossa on se, että se saattaa työntää laskuvarjohyppääjiä näytön ulkopuolelle.

jalski [26.04.2020 14:05:17]

Lainaa #

AtskaFin kirjoitti:

Mites tuo tuuli sitten kannattaisi toteuttaa? Osuuko satunnaisesti muutamaksi sekunniksi tietylle korkeudelle vai koko pelikentälle? Ongelmanahan tuossa on se, että se saattaa työntää laskuvarjohyppääjiä näytön ulkopuolelle.

Yksinkertaisimmillaan voit käyttää ihan tilataulua, jossa hyppääjällä on tietty todennäköisyys reagoida erilailla ja edellinen tila määrittää seuraavat mahdollisuudet. Ongelma ruudun ulkopuolelle joutumisesta on helppo ratkaista siten, että hyppääjä tulee ruudun toisesta reunasta taas näkyviin. Näin kohtuullisen yksinkertaisesti saisi hiukan vaihtelevuutta laskuvarjohyppääjien toimintaan...

AtskaFin [26.04.2020 14:25:26]

Lainaa #

Tuohan alkoi kuulostaa hyvältä idealta. Pitääpä toteuttaa :D

AtskaFin [26.04.2020 17:45:56]

Lainaa #

Oon tehny äänet peliin käyttäen Metabolixin tykkipelin Sounds -luokkaa. Miten saan tietyn tapahtuman kohdalla vain yhden ääniklipin kuulumaan, siis käytännössä miten pausetan kaikki jo meneillään olevat ääniklipit.

AtskaFin [26.04.2020 20:46:30]

Lainaa #

Sain toteutettua seuraavalla tavalla:

playAndMuteOtherAudio(src, options) {
  this.muted = true;
  for (const audio of this.playingAudio) {
    audio.muted = true;
  }

  this.playingAudio = [];
  options.unmuteWhenEnded = true;
  this.play(src, options);
}

async play(src, options = {}) {
  if (options.volume === 0 || (this.muted && !(options.unmuteWhenEnded))) {
    return;
  }

  let audio = this.preload(src).cloneNode();

  audio.muted = false;
  audio.volume = options.volume || 1;
  this.playingAudio.push(audio);

  await audio.play();

  audio.addEventListener('ended', () => {
    if (options.unmuteWhenEnded) {
      this.muted = false;
    }

    const index = this.playingAudio.indexOf(audio);
    this.playingAudio.splice(index, 1);
  });
}

Käyttö:

sounds.playAndMuteOtherAudio('nuclear-bomb.webm', {
  volume: 0.6
});

TapaniS [26.04.2020 22:06:16]

Lainaa #

Yhtä aikaa alhaalla space+arrowUp+arrowLeft ei toimi. Saisitko jonkin toisenkin näppäimen ampumaan? Itse laitoin B:n ja F:n lisäksi, niin toimii hyvin.

Hiukan hankala suunnata omaa asetta, saisiko tuohonkin jotenkin, että aseen suunta säilyy, kunnes sitä muutetaan ja mielellään laajempi suuntaus kuin ylös, sivulle tai yläviistoon.

Lisäksi eri toimintojen ohjeet / kuvaus jonnekin näkyville olisi hyvä. Esim. nuolinäppäimet liikuttavat ja suuntaavat aseen, mutta onko muita näppäimiä käytössä?

Ja tietysti tuo TOP-10 -lista olisi kyllä hyvä, toteutus ei kuitenkaan ole ihan helppo.

AtskaFin [26.04.2020 23:30:10]

Lainaa #

TapaniS kirjoitti:

Yhtä aikaa alhaalla space+arrowUp+arrowLeft ei toimi.

Kyllä itselläni ainakin toimii. Olisiko tuo toimimattomuus kiinni näppäimistöstäsi? Voit testata, montako näppäintä kone rekisteröi yhtä aikaa tästä

TapaniS kirjoitti:

Hiukan hankala suunnata omaa asetta

Olen itsekin miettinyt jotain päivitystä nykyiseen tähtäämiseen, mutta ei tällä hetkellä ensisijaisena tekemisen kohteena.

TapaniS kirjoitti:

Lisäksi eri toimintojen ohjeet / kuvaus jonnekin näkyville olisi hyvä.

Tulee seuraavassa päivityksessä.

TapaniS kirjoitti:

Ja tietysti tuo TOP-10 -lista olisi kyllä hyvä

TOP-10 -listan lisäämistä en ole miettinyt, mutta olen suunnitellut jonkinlaista pelaajan mahdollisuutta tehdä oma taso, jota voisi sitten jakaa muille tekstimuodossa

TapaniS [27.04.2020 20:25:46]

Lainaa #

AtskaFin kirjoitti:

TapaniS kirjoitti:

Yhtä aikaa alhaalla space+arrowUp+arrowLeft ei toimi.

Kyllä itselläni ainakin toimii. Olisiko tuo toimimattomuus kiinni näppäimistöstäsi? Voit testata, montako näppäintä kone rekisteröi yhtä aikaa tästä

Joo, minulla on HP ProBook 4340s ja tässä ei tuo kolmen näppäimen yhdistelmä toimi. Yksittäin tai kaksittain kaikki toimii, mutta nämä kolme yhdessä ei. Outo juttu.

AtskaFin [27.04.2020 20:25:51]

Lainaa #

Uusi versio (1.4) on nyt pelattavissa.

Uutuudet:
- Pelin äänet
- Uusi vihollinen: ydinpommi
- tuuli
- uudet kentät
- muuta pientä

Linkki peliin

Unohtu näköjään tehdä tuo toimintojen kuvaus :D, jos sen seuraavaan päivitykseen saisi.

Lebe80 [28.04.2020 22:42:10]

Lainaa #

En saa peliä käynnistymään mobiili-tilassa, peli pitää käynnistää ilman mobiilitilaa ja kytkeä päälle pelin käynnistyttyä.

Lisäksi html-sivuun pitäisi asettaa zoomi tietyksi, sillä mobiililaitteella oli lähes mahdoton saada peli mahtumaan kuvaruutuun koska pinch-zoom ei toimi pelialueen päällä.

https://youtu.be/inBki6ZMDoQ

AtskaFin [29.04.2020 12:26:38]

Lainaa #

Peli päättyy mobiilitilassa heti, koska sotilas ampuu automaattisesti heti autoa päin, joka räjähtäessään tappaa sotilaan ( Mites en ollut tuota ajatellut :D ).

Löysin myös pari muuta bugia, jotka pitää korjata. Korjaan kaikki löytämäni bugit seuraavaan päivitykseen.

AtskaFin [29.04.2020 23:50:38]

Lainaa #

Uusi versio (1.5) on nyt pelattavissa.

Uutta:

Linkki peliin

AtskaFin [03.05.2020 00:43:05]

Lainaa #

Välipäivitys:

Olen tehnyt nyt uudenlaisen gamepadin puhelimelle. Vasemmalla on joystick ja oikealla ampumispainike.

Käykääpä joku testaamassa (puhelimella) joystickkiä täällä: Paratrooper invasion / joystick test

Olisiko vielä parannusehdotuksia gamepadiin?

Vanhempaa ohjaustapaa voi vielä testata täällä: Linkki peliin

Lebe80 [04.05.2020 19:50:38]

Lainaa #

Kyl nyt tuntuu hyvältä.

Wanha ohjaustyyppi on minun mieleeni kännykällä pelattaessa.

💪💪👍👍

AtskaFin [05.05.2020 11:12:27]

Lainaa #

Kiitos palautteesta!

Lebe80 kirjoitti:

Wanha ohjaustyyppi on minun mieleeni

Voisin sisällyttää kummankin ohjaustavan peliin ja käyttäjä voisi valita kumpaa käyttää.

Nyt vähään aikaan ei tule päivitystä, koska olen innostunut toisen projektin kimppuun. Jos parin päivän päästä taas jatkaisi tätä peliä.

AtskaFin [28.05.2020 13:07:39]

Lainaa #

Nyt on tämän lukuvuoden kouluhommat pulkassa ja projekti jatkuu...

Versio 1.6 on pelattavissa.

Uutuudet:

Linkki peliin

AtskaFin kirjoitti:

Voisin sisällyttää kummankin ohjaustavan peliin

Tuli vähän mutkia matkaan, joten ehkä myöhemmin


Sivun alkuun

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta