Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Varasto- ja kirjanpito-ohjelman tekeminen

Sivun loppuun

Raipe 54 [06.11.2018 16:03:00]

#

Moi.
Olen koittanut tutustua sivustoihin ja kaivella tietoa miten minun kannattaisi ruveta tekemään aloittelevan yritystoiminnan varasto/kirjanpito ohjelma pätkää, johon tulisi syöttö mahdollisuus ostetuille tavaroille hintoineen ynnä muine tietoineen. Mahdollisuus tehdä varastosta haku tavaroille listoineen ja töineen ja lasku. Kirjan pito pitäisi tietysti onnistua samalla ohjelmalla vuoden lopussa. Tietoa ei ole edes millä alustalla se kannattaisi tehdä. Ainut mitä olen jonkin verran rassaillut on excel.

Jos olen väärässä paikassa kysymyksineni, niin ei muuta ku huuto naurulla pihalle ja kohti uusia pettymyksiä ;);););)

Grez [06.11.2018 16:17:48]

#

Ehkä isoin kysymys on tietysti, että miksi tehdä jälleen uusi kun noita ohjelmia on varmaan sadoittain.

Kirjanpito (siinä merkityksessä kun sanaa yleensä käytetään) on järkevää olla jatkuva prosessi eikä "vuoden lopussa" tehtävä. Ehkä tarkoitit, että varastoinventaarioraportti kirjanpitoon pitäisi saada tehtyä vuoden lopussa.

Raipe 54 [06.11.2018 16:35:23]

#

Ja en muistanu mainita että tuo yritystoiminta on omantoimen ohella ja rahaa ei oo laittaa ohjelmiin kun tarkoitus aloitella ihan pienellä tuo homma

Lisäys: ja olisi mukava opetella esim exceliä käyttämään kunnolla tuossa projekstin ohella ;)

The Alchemist [06.11.2018 16:56:02]

#

Ilmaisia on miljoonittain. Ei kukaan sanonut, että sellainen olisi ostettava.

Lebe80 [07.11.2018 09:49:37]

#

Samaa mieltä muiden kanssa. Jos tämä kirjanpito-sovellus ei ole sinun tuote, jolla ajattelit elättää itsesi jatkossa, niin suosittelen suoraan valmiin käyttämistä, sillä omatekele tulee maksamaan sinulle enemmän (työaikaa) kuin mikään valmis.

maka78 [07.11.2018 14:13:45]

#

Etsi ihmeessä valmis ilmainen ja käytät aikasi sen opettelemiseen, jos lähtötaso on excel. Osaavallekkin yhden miehen orkesterille moisen tekeminen veisi aikaa. Osaamattomalle jumalattoman paljon enemmän aikaa.
Pistää hirveesti silmään: "sellanen ohjelman "pätkä", jolla hanskata varastointi, kirjanpito ja laskutus.
Koska tuollaisen toteutushan ei tule olemaan "ohjelman pätkä", vaan vaatii ihan oikeasti työtä ja osaamista tai työn lisäksi älyttömästi opettelua. Jos osaamista ei ole, niin sen lisäksi helkkarin paljon enemmän roskiin heitettyä ja uudelleen nu**ittua koodia :/.

Grez [08.11.2018 01:03:37]

#

maka78 kirjoitti:

Koska tuollaisen toteutushan ei tule olemaan "ohjelman pätkä", vaan vaatii ihan oikeasti työtä

Ehkä tämä johtuu siitä, että jos ei koodaa itse niin ei tyypillisesti ole juurikaan mitään käsitystä, että paljonko jonkin ohjelman tekemiseen on mennyt aikaa.

Olisi tavallaan ihan hauskaa jos jokaisen ohjelman tiedoissa lukisi myös sen toteuttamiseen kulunut aika. Tyyliin "kirjapito-ohjelma x, 3800 työntuntia". Toki luvut ei suoraan ole vertailukelpoisia, varsinkin jos tuotteella on pitkä kehityshistoria.

tkok [08.11.2018 12:12:34]

#

Pienen firman ja varaston varastosaldoja pyörittää hyvin excelissä. Muistat vain kirjata kaikki transaktiot erikseen omiksi riveiksi, jolloin voit tarkistaa että saldot täsmää ja tiedät mitä on tapahtunut milloinkin. Datan erotteluun per sarake kannattaa kiinnittää huomiota, jotta voi myöhemmin filtteröidä rivit esimerkiksi tapahtumapäivän tai hinnan mukaan ja jotta voit myöhemmin tehdä haut kirjanpitoa varten.

maka78 [09.11.2018 10:59:35]

#

Grez kirjoitti:

Ehkä tämä johtuu siitä, että jos ei koodaa itse niin ei tyypillisesti ole juurikaan mitään käsitystä, että paljonko jonkin ohjelman tekemiseen on mennyt aikaa.

Näinhän se varmasti on. Kolikon toinen puolihan on se, että jos kokenut koodari väsää jonkun jutun esimerkiksi vartissa, niin homman tilannut kaveri pitää sitä silloin niin helppona nakkina, ettei siitä tarvitse mitään maksaa :D.

Joskus tullut sanottuakin että, no teeppä sitten itse ja tuun vaikka huomenna kysymään et onko valmista :D. Monesti kun tahtoo unohtua, että homman nopeasti valmiiksi saattamisen takana voi olla vuosien oppirahat, eikä pelkästään se että homma on helppo ;) :D.

walkout_ [14.11.2018 08:13:28]

#

HelpostiLasku Pro on sen hintainen laskutusohjelma, että se pitäisi pystyä ostamaan jos käy töissä.
Siinä on varastokirjanpito ja paljon muuta. Esim. jos lähettelet sillä ulkomaille laskuja niin se katsoo asiakkaan maan perusteella automaatisesti sen pitääkö maksa ALV:ta ja tekee laskun sen makaan. Ainoa huonopuoli oli se että siinä ei vielä ole USA:n veronumerokenttää ja sitä ei voi laittaa VAT ID -kenttään. Siis jos läetät laskuja USA:sle yritykselle.
https://helpostilasku.fi/ohjelmistot
PS: Ilmaisiakin on mutta en ole niitä itse kokeillut PkLaskua lukuun ottamatta:
http://pklasku.sourceforge.net/
Ja sitten on tietysti tämä ERP: https://www.devlab.fi/pupesoft/ohjelmiston-esittely/ Joka siis on ilmainen ja siinä pitäisi olla kaikki mitä tämän topicin aloittaja tarvitsee.
Mutta ilmaisia lounaita ei ole sillä näihin ilmaisiin tarvitse kuitenkin palvelimen jos et aja niitä paikallisesti omalla koneellasi. Ja tällaiset ulkomailta vuokrattuna lähtee siitä 5 € / kk + ALV 24 %.

walkout_ [21.11.2018 04:52:09]

#

Jos nyt kuitenkin päädyt tekemään ohjelmistosi itse etkä halua edes valmiita ilmaisia niin minun kehittämälläni tuotteella voi tehdä tyhjästä haluamasi sovelluksen:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/30746-software-development-template/sivu-1
Mutta kuitenkin haluamasi sovelluksen teko voi kestää kuukausia ainakin minun kokemuksella mitä nyt olen tehnyt asiakkailleni vastaavia yllä olevalla tuotteella. Ja voin sanoa, että sellaisen sovelluksen teko mitä haluat voi olla ikuisuusprojekti jota pitää kokoajan kehittää eikä se ole kokonaan valmis vielä 5 vuoden kuluttuakaan. Tarkoitan, että uusia versiota sovelluksesta pitää tehdä joka vuosi.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta