Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Halveksinta

Sivun loppuun

kaviaari [24.07.2003 17:35:39]

#

Miksi juuri Basic ohjelmoijia halveksitaan! sitä on helppo oppia ja ohjelmoida, mutta tuntuu että basic ohjelmoijia sekä kieltä halveksitaan MIKSI??!!

AK [24.07.2003 21:15:37]

#

Kai juuri siksi että se on niin "helppo oppia ja ohjelmoida". Minä en näe kyllä halveksuntaan mitään syytä, Basic on kieli siinä missä muutkin. Ja eikä se oikeastaan loppujen lopuksi edes ole niin helppo hallita pidemmälle mentäessä.

samii [24.07.2003 21:23:15]

#

Pitääkö joka kielen olla niin "vaikeata"?

Grey [24.07.2003 21:27:45]

#

Niiden mielestä kyllä, jotka sanovat olevansa "ammattilaisia" (mutta yksikään aito ammattilainen ei esim. kehuskele taidoillaan. Se tekee, ei puhu, jos puhuminen ei ole sitten sen työtä.)

-Grey-

samii [24.07.2003 21:34:25]

#

Kyllä, aivan totta. :)

shovi [25.07.2003 14:48:15]

#

Hei... basic on kuollut ja kuopattu. (vai...?)

thefox [25.07.2003 14:58:48]

#

lainaus:

Hei... basic on kuollut ja kuopattu. (vai...?)

Ei todellakaan.

shovi [25.07.2003 15:07:56]

#

No ainakin kuollut, ei välttämättä kuopattu.

AK [25.07.2003 15:17:50]

#

lainaus:

Niiden mielestä kyllä, jotka sanovat olevansa "ammattilaisia" (mutta yksikään aito ammattilainen ei esim. kehuskele taidoillaan. Se tekee, ei puhu, jos puhuminen ei ole sitten sen työtä.)

Juuri tuota ajoin takaa.

Ämppi [25.07.2003 15:34:31]

#

lainaus:

Hei... basic on kuollut ja kuopattu

No ei todellakaan ole! Itse olen vasta päässyt sisälle siihen todelliseen ohjelmointiin, kiitos basic. Kuten nimikin kertoo, hyvä aloittelialle, mielestäni HTML:ää parempi.

Heräsi muuten kysymys, että vaikka se ei sisällä nykyaikaisia toimintoja, niin pitääkö ne kaikki ohjelmat tehdä yhdellä ohjelmointikielellä ? Itse ( anteeksi itsekkyyteni )käytän sekä Gbasic:iä että muita kieliä tehdessä ohjelmia.

lainaus:

Miksi juuri Basic ohjelmoijia halveksitaan

Elikkä tarkoitat varmaan tavallinen basic, joka onkin jo muinainen mutta silti ihan käypä.

AK [25.07.2003 18:55:10]

#

lainaus:

Elikkä tarkoitat varmaan tavallinen basic, joka onkin jo muinainen mutta silti ihan käypä.

Tai sitten kaikkia Basiceja yhtenä joukkona?

Ämppi [25.07.2003 19:14:15]

#

Anteeksi, selitin näköjään väärin. Tarkoitin tietenkin että kaikkia niitä halveksitaan, mutta erityisesti alkuperäistä, epäkehittymisestä. Mutta minkä sille voi kun se kehiteltiin 70- luvulla, josta ei ole kuin 30 vuotta.

Janezki [25.07.2003 19:28:39]

#

Voi myös olla se, että nykyaikana basiceilla tehtyjä pelejä tai ohjelmia ei mitenkään saa enää kaupallisiksi, ja ilmaiseksikaan harva viitsii hankkia. Ehkä siksi basiceja pidetään surkastuneena ohjelmana ja sitä myötä ohjemoijia ajanhaaskaajina.

Ohjelmoin kyllä itsekin oman aikani Quickbasicilla, ja opin peruskäsityksen ohjelmoinnista, eli ei kaduta.

T.M. [25.07.2003 19:41:07]

#

ei ohjelmointikielellä ole mitään väliä, vaan sillä miten laadukasta se tulos on ja mihin sitä tuotosta käytetään...
eikös mikropiirejä ohjelmoida juuri jollain 30 vuotta vanhalla kielellä? joka on "kuollut ja kuopattu" ;)

tomaattigeeni [25.07.2003 20:57:21]

#

No Basic opettaa huonoja ohjelmointitapoja, Basic -ohjelmoijilla on siis tapana toteuttaa asioita melko purkahavasti (ei yleistetä, kyllä tääläkin näkyy olevan muutamia jotka hallitsevat Basicin hyvin ja osaavat käyttää sitä oikein)
Itse koodasin ekat pari vuotta QB:llä ja sen jälkeen esim. olio-ohjelmointi oli lähinnä utopiaa minulle. Mutta kyllä senkin oppii.

mikaelh [25.07.2003 22:07:50]

#

lainaus:

No ei todellakaan ole! Itse olen vasta päässyt sisälle siihen todelliseen ohjelmointiin, kiitos basic. Kuten nimikin kertoo, hyvä aloittelialle, mielestäni HTML:ää parempi.

Perinteinen väärinkäsitys. HTML ei ole ohjelmointikieli, eikä sitä siten voi todellakaan verrata Basic-kieliin. HTML on ennemminkin kuvauskieli.

lainaus:

Heräsi muuten kysymys, että vaikka se ei sisällä nykyaikaisia toimintoja, niin pitääkö ne kaikki ohjelmat tehdä yhdellä ohjelmointikielellä ? Itse ( anteeksi itsekkyyteni )käytän sekä Gbasic:iä että muita kieliä tehdessä ohjelmia.

Kyllähän muita kieliä kannattaa käyttää, jos niillä saa lisää nopeutta ohjelmaan. Basic-kielien tapauksessa voi saada lisää toiminnallisuuttakin ohjelmaan.

Pekka Kauppila [25.07.2003 23:31:32]

#

Onhan monesti myös niin, että QBasic on lähinnä ns. "harrastus" vaikka osaakin ns. "parempia kieliä". Onhan se mukavaa kokeilla mitä sillä vanhalla kunnon QBasicillä saa aikaan.

Gwaur [26.07.2003 00:52:02]

#

Määhän aiemmin kirjotin tänne samaan aiheeseen liittyvän keskustelun. https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1033-qb-ohjelmoijia-ainakin-mua-syrjitään

Vilikki [26.07.2003 17:56:21]

#

Kuten joku mainitsi ircissä, "Se, joka haukkuu qbasicia ottaa ohjelmoinnin liian tosissaan". Hyvä lausahdus.

Niin, useimmat huonot ohjelmointitavat kyllä pystyy tarvittaessa välttämäänkin qbasicissa niin tahtoessaan.

odys [29.07.2003 23:22:49]

#

No ei QBasic mitään maailman tehokkaampia kieliä ole, mutta sillä minäkin olen saanut jonkinlaisen otteen kunnon ohjelmoinnista vaikka en hirveän hyvä ohjelmoimaan olekkaan.. Windows ohjelmointi ja C++ kiinnostaa, mutta ei ole aikaa opiskella niitä kunnolla, koska niissä on niin paljon asiaa ja opeteltavaa. Lisäksi C++ on aika vaikeaa ainakin näin aluksi.. pitäisi vain päästä alkuun, muttakun sekään ei tunnu onnistuvan. Jos olisi kavereita jotka koodaisi niin irkissä tulisi puhuttua siitäkin enemmän jne.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta