Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB-ohjelmoijia (ainakin mua) syrjitään

Sivun loppuun

Gwaur [24.11.2002 22:08:48]

#

Ircissä:

[21:54.38] <Saasta_> niitä GET/PUT-toimintoja opettelen
[21:54.50] <Hipo> Älä opettele...

tosta sain sellasen kuvan että qbasicia (ja niiden ohjelmoijia(ainkin mua)) syrjitään. Onhan qb:kin yhtä ohjelmointikieli kuin muutkin, vaikka eihän sillä nyt ihan kaikkea voi tehdä mitä kuvittelisi. Kyllä QBasicillakin pystyy tekemään lokemattomia asioita, kuten 3D:tä (introja, pelejä...), tasohyppelyjä, 2D-introja, demoja, animaatioita jne. jne... Ja vielä: Hipo itse sanoi että ei kannata opetella qbasiccia. Mitä itse on lisänny tänne peräti kolme qb-koodivinkkiä, ja nekin upeita, eli hän on _opetellu_ qb:tä ja sitten tehny ne. Onhan qbasic tietenkin vanha, mutta on se silti ohjelmointikieli. Sitä haluaa joskus ehkä väkisinkin koodata, sillä se on niin helppoa. Miksi uudemmissa kielissä pitää laittaa aina joka rivin loppuun ; merkki? Se voi joskus hankaloittaa tekemistä, ja varsinkin basicista eroamista, kun basicissa ei sitä merkkiä tarvitse joka rivin loppuun laittaa. Sen tarpeettomuus qb:ssä helpottaa koodaamista (ainain hieman). Joten kysyn: Miksi pitää siirtyä basicista yhtäkkiä kieleen, joka on entistä paljon mutkikkaampi ja vaikeampi? Minä ainakin pysyn qbasicissa ja kauan. Se on mun päätös se.

juhaz [24.11.2002 23:05:04]

#

Kaikkia BASIC ohjelmoijia syrjitään!

Esimerkiksi, kun mä aloin kertomaan blitz basicista ja muuta, kun oli porukalla tappelu ohjelmointikielien välillä niin porukka nauroi mut ulos keskustelusta, kun mä väitin, että sillä saisi aikaan miltein yhtä hienoja pelejä helpommin kuin C/C++:lla.

Kaikkia muita kuin C/C++/ASSEMBLERIA tai mitälie haukutaan ja niillä ohjelmoivia syrjitään..... eihän töitä ohjelmointialallakaan saa ellei noita osaa....?

juhaz [24.11.2002 23:06:08]

#

Mutta sen sanon, että en mä ainakaan tuosta saisi ilmi, että BASICilla ohjelmoivia syrjittäisiin......

tomaattigeeni [25.11.2002 00:14:30]

#

En kyllä mitään basic-ohjelmoijiin kohdistuvaa syrjimistä ole huomannu, mutta tosiasia on se, että jos meinaa ammatikseen joskus ohjelmoida, voi basicit (ainakin QB:n) unohtaa. Jos ohjelmointia pitää vain ja ainoastaan harrastuksena, niin mikäs siinä.

lainaus:

Kaikkia muita kuin C/C++/ASSEMBLERIA tai mitälie haukutaan ja niillä ohjelmoivia syrjitään..... eihän töitä ohjelmointialallakaan saa ellei noita osaa....?

Niinkö, kyllä mä ainakin tunnen tyyppejä, jotka koodaa PHP:llä ja Javalla työkseen. Ja pelkällä Assemblerillä ei nykypäivänä paljon tee (okei, fawkzin mato valtonen on mainio peli puhtaalla asmilla :D) ellei osaa jotain muita kieliä.

juhaz [25.11.2002 06:38:27]

#

No lisään listaan PHP:n ja javan, koska ne jäi listasta, mutta kyllä se on kuulema aika pakko osata C/C++/Assembler porukka, jos siellä ohjelmointialalla aikoo selvitä..... ei selviä edes vaikka osaisi Blitz basicilla ohjelmoida.... luulisin?

progo [25.11.2002 08:18:42]

#

No sehän on selvä, että 'alemman' laadun, esim. Basic, ohjelmointikieliä ja -ohjelmoijia syrjitään! Todelliset sovellukset kun ne tehdään C/C++:lla..

progo [25.11.2002 08:21:44]

#

lainaus:

Miksi uudemmissa kielissä pitää laittaa aina joka rivin loppuun ; merkki? Se voi joskus hankaloittaa tekemistä, ja varsinkin basicista eroamista, kun basicissa ei sitä merkkiä tarvitse joka rivin loppuun laittaa. Sen tarpeettomuus qb:ssä helpottaa koodaamista (ainain hieman).

;-merkki tarkoittaa vain lauseen loppumista. Jos BASICISSA haluat kaksi lausetta yhdelle riville, kirjoitat niiden väliin: :-merkin. Muissa kielissä ;-merkki on lauseen loppuminen, ja niitä voi automaattisesti pinoilla ties kuinka paljon päällekkäin, allekkain, ja vaikka sivuittain. ;)

thefox [25.11.2002 12:56:45]

#

BASICillä on helpompi tehdä simppeleitä ohjelmia / pelejä, kun taas C/C++:lla on helpompi tehdä (IMO) hiemankin suuremmat projektit.
Asmia nyt ei oikeastaan kannattaisi käyttää paljon mihinkään, se nyt on lähinnä tuollainen pikku harrastus (heh.. kuten muukin ohjelmointi meikäläisellä tällä hetkellä ;)
PHP on muuten todella mainio ohjelmoinninharjoittelu-kieli jopa aivan aloittelijoille. Veikkaisin että sen opetteleminen ei tulisi olemaan paljoakaan BASIC:iä tuskallisempaa jos ohjelmoinnin perusteet kiinnostaa. Ja C-kaltaisuutensa vuoksi siitä voisi olla myös hyötyä myöhemmissä C-opiskeluissa.
BlitzBasicistä vielä sen verran että kyllä silläkin jotain voi ansaita.. joko vääntämällä sharewarea.. tai parhaimmassa tapauksessa pelit voi saada julkaistuksikin. Briteissä on ihan tuollainen KoolDog julkaisija ( http://www.kooldog.co.uk/ ) joka on erikoistunut (kai) julkaisemaan ihan noita BlitzB-pelejä.

Gevil [25.11.2002 13:36:48]

#

Ohjelmointialalla voipi saada töitä, jos taitaa vain pelkästään Visual Basicin, mutta ajan mittaan sinulta vaaditaan muihinkin kieliin perehtymistä. VB:llä pelkästään et kauaa elä.

Tosin onhan mahdollista elättää pelkällä VB:llä itsensä, jos perustaa oman firman ja päättää että VB:llähän mä nyt koodaan. Voisin kuvitella että jotkin keskisuuret yritykset voisivat olla halukkaita ostamaan vaikka jotain tietokantasovelluksia, vaikka se olisi VB:llä koodattu. Sillä ei tavallinen kansa välitä millä se on tehty, vaan ne välittää ainoastaan siitä et toimiiko se.

Mutta jos siis johonkin suurempaan firmaan menet alaiseksi, tyyliin Novo, niin tuskin siellä pelkällä VB:llä pärjää.

Muuten mitä noi IMO ja IMHO lyhenteet on de-kryptattuna, kun en ircci slangista nyt ihan perillä ole..?

thefox [25.11.2002 14:19:48]

#

imo = in my opinion, imho = in my humble opinion :)
Tosiaan tuo on mielenkiintoista miten VB:lläkin pitäisi kyllä pärjätä. Tärkein tekijähän tässä on aika. Jos tuntipalkka juoksee, niin toki tilaaja haluaa tuotteen mahdollisimman nopeasti (-> maksaa vähemmän), ei sillä niin väliä paljonko se vaatii konetehoja tai millä se on tehty.
Asmista nyt voisi kuvitella lähinnä olevan hyötyä jos menisi johonkin av-firmaan (f-secure etc) tai muuhun tietokonerikollisuuteen/turvallisuuten jne jotenkin liittyvään.. kuten esim. niitä firmoja jotka suunnittelevat kaikenmaailman kopiointisuojauksia.

Sose [25.11.2002 15:06:00]

#

Kerrankin IRCissä olin aloittelemassa VB:tä QB:n jälkeen, niin joku (en muista nimeä) sanoi, että vain amatöörit koodaa VB:llä. Voihan olla joku "pro", joka koodailee vaikka huvikseen VB:llä tai QB:llä. Aika typerää. Ihan hyvin jotkut hyötysovellukset on voitu tehdä VB:llä tai esim. VB:n ja C(++):n yhdistämällä.
~Sose~

Gevil [25.11.2002 15:53:27]

#

Kyllä hyötyohjelmat on voitu tehdä VB:llä, mutta kyse onkin siitä kuinka hyvin se saadaan tehtyä. CPP:llä (IMO ;), saadaan parempia ohjelmia. Parempi on nopeampi jne.. IMO väitän, että loppujen lopuksi ammattipiireissä ei tule toimeen pelkällä VB:llä. Mutta otetaanpas nyt tämä huomioon, että tuskin tässä ihan tarkoituksenakaan on, että poijjat tekee suur-yrityksille kaupallista matskua? Vai olenko käsittänyt väärin. Ne C++, IMO, on katkeria siitä että ns. peelot väittää olevansa ns. guruja, kun osaavat ns. korkeamman tason kieliä. Kun taas nämä itseään oikeina guruina pitävät ovat työllä ja vaivalla opetelleet vaikeampia ns. matalamman tason kieliä. Ja sepäs niitä kismittää kun vähemmällä työllä nämä peelot yrittävät tienata ns. respectiä. IMO siis. :)

Grey [25.11.2002 16:31:24]

#

Minulle Qbasic on lähinnä harrastus. En tee sillä mitään kovinkaan vakavia projekteja. Jos olisin sen osannut edes nykyisen verran 10 vuotta sitten, olisin voinut tehdä jotain isompaa. Nyt voin vain haikailla sen perään. Kuitenkin, minusta toisen haukkuminen kielen vuoksi on ääliömäistä, ja väittäisin sellaista jopa rasistiksi. Voisin saman tien ruveta haukkumaan kaikkia C/C++ koodereita, ja sanoa että se kieli on maailman paskin. Ja voinpa olla hyvinkin oikeassa. Nimittäin en tiedä yhtäkään toista kieltä, jolla tehdyt ohjelmat kaatuisivat niin hyvin kuin C/C++ !LOL!

-Grey-

TeeVee [25.11.2002 17:29:52]

#

QBasic on huono kieli. Mutta myönnetään, sen tatiaja saa hyvää jälkeä! Muutenkin tälläiset kiistelyt/taistelu tilaisuudet voisi pitää ihan siellä irkissä ;)
En ryhdy sen enempää kommentoimaan, muuta kuin, ei kiitos enempää.

TeeVee [25.11.2002 17:30:02]

#

QBasic on huono kieli. Mutta myönnetään, sen taitaja saa hyvää jälkeä! Muutenkin tälläiset kiistelyt/taistelu tilaisuudet voisi pitää ihan siellä irkissä ;)
En ryhdy sen enempää kommentoimaan, muuta kuin, ei kiitos enempää.

Antti Laaksonen [25.11.2002 18:13:49]

#

Basic-ohjelmoijia on syrjitty, syrjitään, tullaan syrjimään - ja täytyy syrjiä, jos haluaa olla "guru". Syy lienee se, että Basic on monien mielestä liian yksinkertainen ja helposti opittava kieli, ollakseen todellista ohjelmointia. Basicin rakenteet ovat myös muihin kieliin verrattuna omituisia, ja ohjelmat ovat jonkun verran hitaampia.

Mielestäni kuitenkin viime kädessä ei ratkaise se, millä ohjelman tekee, vaan millainen ohjelmasta tulee ja kuinka nopeasti ohjelman saa valmiiksi. (Visual) C++, Delphi ja Visual Basic ovat kaikki ohjelmointikieliä, jolla minkä tahansa normaalin ja toimivan ohjelman tekeminen on mahdollista, jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Kuten Gevil sanoi, ohjelman ostajaa ei useinkaan kiinnosta paljoakaan, millä kielellä ohjelma on tehty, kunhan se toimii ja tulee valmiiksi aikataulussa. Jopa VB-ohjelmat ovat yleisiä kaupallisessa käytössä, ei tietysti peleissä. Jos hakee työpaikkaa, Basic yksin ei todennäköisesti tule riittämään - mutta ei siitä varmasti miinuspisteitä saa jos se muiden kielten joukosta löytyy.

Oma mielipiteeni on siis, että jokainen ohjelmoikoon sillä kielellä, millä ohjelmoi mieluiten ja saa parasta jälkeä aikaan, oli kieli C++, Basic, Delphi tai mikä tahansa muu. Ohjelmointikieli ei ole merkityksellinen asia, lopputulos sen sijaan on. IMO ;)

LL [25.11.2002 18:23:01]

#

Muuten mitä kaupallisia Visual Basicilla tehtyjä ohjelmia on olemassa?

juhaz [25.11.2002 18:58:26]

#

LL, enpäs minä ainakaan tiedä yhtäkään......

Microsoft word voisisi muuten kai jopa ihan hyvin olla sillainen.... vai mikäs onkaan se mikä maksaa (teksinkäsittely) ja vielä microsoftin tekemä? Vai maksaako ne mikään?

Aika moni asia voisisi olla, kun pidemmälle miettii.....

ps: Mahtaisikohan GUI/fake os/SHELL ohjelmalla, jonka on jollain quubeisikillä tehnyt saada mitään rahaa? Ainakin silloin joskus 80-luvulla ainakin varmaan olisi, kun käyttis oli DOS niin sitten windows tyylinen (nykyisen tyylinen siis) olisi tehty siihen DOS:n päälle,joka olisi myöhemmin aina käynnistetty, mutta nykyään sillaisilla ei taida rahaa paljoa tienata?

ps: Suurin osa mitä mä olen niitä koodeja katsellut niin näyttäisi olevan QB/Assembler yhdistelmällä tehtyjä, kuten kuinka on moniajot ja muut tehty niin ne näyttäisivät olevan jotain "outoa" kieltä......

Ajattelin joskus, että ohjelmointi voisisi olla MUN ala, mutta perhana, kun en tunnu millään oppivan tuota C/C++ höskää...... se on aivan tajuttoman vaikea oppia.....
VB, QB, BB on ne KOLME kieltä mitä minä olen tähän mennessä vaan oppinut jotenkuten ja noi kaikki, kun valitettavasti on koodiltaan aivan samanlaista..... pieniä eroja, mutta muuten samaa koodia niin ne oli helppo oppia..... no täytyy varmaan miettiä se mihinkä suuntaan sitten lähteä, että jos lähtisi jonnekkin siivoojaksi? HUI KAUHISTUS! :D

KimmoKM [25.11.2002 19:03:17]

#

Sanoisin että kaikkia BASIC-ohjelmoijia syrjitään. Kyllä QBASICilla saa hyvää jälkeä jos osaa, mutta kun se on niin hidas. Mielestäni ei ole mitään väliä, millä ohjelmointikielellä ohjelmoi, vaan tärkeintä on se, kuinka hyvä ohjelmasta tulee.

Pekka Kauppila [25.11.2002 23:08:02]

#

Periaatteessa basic kielessä ei ole mitään vikaa. Ainahan se lähdekoodi loppujen lopuksi käännetään konekieleksi ja eri kääntäjät tekevät sen hieman eri tavoilla. Näin minä olen asian käsittänyt asian.

Pekka Kauppila [25.11.2002 23:23:38]

#

Niin ja tuli tuossa mieleen, että ne jotka yleensä ottaen haukkuvat basic-ohjelmoijia ovat niitä peräkylän pikku nörttejä jotka ovat itse oppineet hieman c/c++:n alkeita. Omasta mielestäni kukin saa ohjelmoida millä lystää. Ainahan siinä luulisi jotain oppivan ja eihän sitä läheskään kaikkea koodata millään c:llä vaan on niitä monia muitakin hyviä kieliä. Sehän on tietysti ihan oma mielipide mistä tykkää.

Sitten tulee tässä mieleen tuosta Visual Basicilla työkseen koodaamisesta, että katsokaapa seuraavat linkit:
http://www.mol.fi/Tyovoimapalvelut/Paikat/2/5/1/Kokenut1VB=suunnittelija!05722197.html
http://www.mol.fi/Tyovoimapalvelut/Paikat/2/5/1/Visual1Basic1Programmer!05728465.html

Sitten kun katselee vielä muita...( http://www.mol.fi/Tyovoimapalvelut/Paikat/2/5/1/ )...niin siellä aika useissa ohjelmointi hommissa vaaditaan Visual Basic tai sen osaaminen on plussaa.

Grey [26.11.2002 00:11:33]

#

Mitä minä tiedän, niin C/C++ käytetään yllättävän usein peliohjelmointiin. Harvemmin sillä on minun tietääkseni mitään käyttöohjelmaa tehty. Visual Basic tuntuisi olevan vähän useammin käytetty ohjelmien teossa. Olenko kuinka oikeassa tässä asiassa?

-Grey-

Pekka Kauppila [26.11.2002 00:22:23]

#

Harvemmin tulee törmättyä Visual Basicilla tehtyihin "kunnon" ohjelmiin, mutta on niitäkin jonkin verran. Yleisesti ottaen ne on minun mielestäni tehty Delphillä tai C/C++:lla.

progo [26.11.2002 16:43:24]

#

lainaus:

Voisin saman tien ruveta haukkumaan kaikkia C/C++ koodereita, ja sanoa että se kieli on maailman paskin. Ja voinpa olla hyvinkin oikeassa. Nimittäin en tiedä yhtäkään toista kieltä, jolla tehdyt ohjelmat kaatuisivat niin hyvin kuin C/C++ !LOL!

Melkeinpä Grey sai minut.. raiv.. siis tuohduksiin! }:| Kaatuilevat C/C++-ohjelmat ovat vain huonojen ohjelmoijien tuotosta. Joo..

Gevil [26.11.2002 19:32:26]

#

LL, lasketko kaupalliseksi shareware-ohjelmat? VB-ohjelmia ihan niinkun kaupan hyllyllä _harvemmin_ näkee. Useimmat kaupalliset VB ohjelmat lie tehty mittatilaustyönä jollekin yritykselle. Esim Sokoksen tietokanta sovellus voisi olla tehty VB:llä Sokosta varten, tosin en tiedä millä se on sitten tehty. Niin ja niitä sharewarejahan sitten löytyy.

thefox [26.11.2002 21:47:26]

#

Useimmat Delphi ja Visual Basic sharewareräpellykset mitä olen nähnyt ovat olleet uskomattoman heikkolaatuisia verrattuina niihin C/C++:lla väännettyihin.
Minun näkemykseni mukaan Delphiä käytetään sharewaren vääntöön reilusti enemmän.. näin ollen Delphi tuotokset ovat myös heikkolaatuisia. Mutta oli miten oli, tämäkin aihe alkaa liusua ulos alkup. aiheestaan ;)

tomaattigeeni [27.11.2002 09:06:44]

#

lainaus:

Voisin saman tien ruveta haukkumaan kaikkia C/C++ koodereita, ja sanoa että se kieli on maailman paskin. Ja voinpa olla hyvinkin oikeassa. Nimittäin en tiedä yhtäkään toista kieltä, jolla tehdyt ohjelmat kaatuisivat niin hyvin kuin C/C++ !LOL!

Johtuuko tämä ehkä kielestä? Ei, vaan ohjelmoijasta.

Linuxille melkein kaikki ohjelmat on tehty C/C++:lla ja vielä en ole kovin moneen kaatuneeseen ohjelmaan törmännyt.

juhaz [27.11.2002 14:39:28]

#

Tomaattigeeni, enpä mäkään oikeastaan C/C++:lla tehneitä ohjelmia ole löytänyt, jotka kaatuisivat, mutta kyllä niitäkin löytää..... sitä paitsi montako qbasic ohjelmaa sulla on kaatunut? Mulla ei ole ainakaan mikään omatekemä, mutta Gimi meni kerran red screeniin (sama kuin wintoosassa blue screen), mutta se taisi olla EKA, jonka toiminnassa on näkynyt muutamia pikku häikkiä välillä.....

ps: Kyllähän IHME, mutta totta niin jos osaa ohjelmoida toimivaa koodia niin kyllä millä tahansa MICROSTIN TEKEMÄLLÄKIN ohjelmointityö kalulla saa toimivan ohjelman aikaan, mutta ihme, että microsoft ei kuitenkaan itse saa aikaan toimivia ohjelmia.....

Isoin ihme kuitenkin on se, että Microsoft on pysynyt pystyssä, kun taas tuotteensa kaatuu joka minuutti :D

kala [27.11.2002 15:07:04]

#

Kyllähän basiccirähmäkäpäliä pitääkin syrjiä! Ja vaikka jollai VB koodauksella saakin töitä niin se on semmosta jonka kaikki muut ohjelmoijat tietää "paskahommiksi". Uskokaa pois!

Siinä ootte oikeessa että ei sillä kielellä ole hirveesti väliä mutta kaikki nää basicit on kuitenkin enimmäkseen semmosia leikkikieliä joilla ei tee mitään.

Gevil [27.11.2002 15:58:15]

#

Kala on selvästi asiantuntija, jos katsoo noita ohjelmoinkielien osaamisia. Ihan kunnioitettavaa tietotaitoa sulta löytyy. Mutta voisit sun argumenttejasi perustella enemmän.

Grey [27.11.2002 16:38:15]

#

Jos kaikki tekisivät vain hyviä hommia, eivätkä olleet "paskahommia", meiltä loppuisi paremmista paikat aika äkkiä. Jos kaikki vai koodaisivat jollain C/C++ ja hakisivat töitä vastaaville paikoille, ei niitä olisi, koska ne olisivat täynnä. Paskahommia on monenlaisia. Joku selvittelee hyvän ystävänsä kuolinsyytä, joku toinen joutuu pelastamaan pikkulapsen palavasta talosta, joka sitten kuolee tämän käsille. Joku yksinkertaisesti tyhjentää paskakaivoja ja joku toinen koodaa Qbasicilla.

Paskoja hommia on paljon. Toiset vain paskempia kuin toiset, ja eikä yhdestäkään ole välttämättä mitään hyötyä. Ehkä jostain, mutta paskaa hommaa se silti on. Joku voi ehkä nauttia siitä. Nauttikoon. Ei ole minun asiani, ja enkä välitä siis siitä. Koodatkoon toinen sillä Qbasicilla jos haluaa ja toinen C/C++. Sama se minulle on, jos kerran pitää siitä.

-Grey-

LL [27.11.2002 17:13:56]

#

Tekisivät nuo jotkut "pelitalot" pelinsä loppuun, eivätkä laittaisi sitä demona ja unohtavat koko jutun.

LL [27.11.2002 20:13:11]

#

Siksi se Qbasicin maine tahraantuu kun pelitalot eivät viitsi valmistella pelejä kunnolla.

kala [28.11.2002 12:22:10]

#

Grey, no tokihan "paskahommia" riittää. Ja sitä en kiellä etteikö esim. VB:llä saa nopeasti tehtyä tavallisia windows-hyötyohjelmia, mutta nekin olisi yleensä nopeampia ja parempia jos olisi huolella tehty paremmilla työkaluilla. Vertailusi muista hommista eroavat sillä että ne on hommia jotka pitää tehdä, mutta jonkin asian koodaus QB:llä on homma jota tuskin on pakko tehdä QB:llä.

BTW pitää vielä sanoa Antille että se on miinus jos pitää itse isona plussana basicciosaamista

Antti Laaksonen [28.11.2002 18:00:54]

#

lainaus:

BTW pitää vielä sanoa Antille että se on miinus jos pitää itse isona plussana basicciosaamista

Kyllä jokainen järkevä työnantaja arvostaa ohjelmointikielitietämystä, oli kyseessä mikä kieli tahansa lisää. Tai jos ei arvosta, niin se on miinus työnantajalle. Ja jos oikein hävettää, niin voihan sen Basicin vaikka laittaa listan perälle pienemmällä präntillä väärinkäsitysten estämiseksi.

MMM [01.12.2002 10:13:21]

#

On tosiaan totta että QB on hidas, niin kuin KimmoKM sanoi.

vaar [04.12.2002 11:33:25]

#

"Isä! C++ miehet kiusaa." Sanoi pikku Q. Jokeinen ohjelmoi sillä millä haluaa/tykkää. Tulevaisuudessa varmaan syrjäytyneille qbasic koodareille perustetaan hoitokoteja.

HtH [04.12.2002 19:35:47]

#

lainaus:

Ja voinpa olla hyvinkin oikeassa. Nimittäin en tiedä yhtäkään toista kieltä, jolla tehdyt ohjelmat kaatuisivat niin hyvin kuin C/C++

Noniinnoniin, jotain lainasin tästä keskustelusta, mikä kuulosti järjettömimmiltä.

Itse asiassa, Basic kieli voi olla vaikka kuinka nopeaa, mutta kun useimmat kääntäjät sitten eivät tee nopeata koodia. Voi C/C++ olla vaikka kuinka hidasta, jos kääntäjä on täysi paska. Kielissä ei ole yhtään nopeuseroja, kääntäjissä sitä vastoin on. Ärsyttävää hieman, kun jotkut wannabeegurut sanovat jotain täyttä paskaa, jos näin suoraan sanotaan, esittäen, ja luullen itseään joksikin tosiguruksi, esimerkkinä käyköön nyt tuo lainaukseni.

Se on OK, jos koodaa Basicilla, mutta kun usein on niin, että ne Basic koodaajat ovat kokemattomia, eivätkä saa sillä mitään suurta aikaan. Tästä johtuu varmaan yleinen kuvitelma siitä, että Basic kielet "ovat huonoja". En ole kokeillut nopeutta, mutta kyllä Visual Basicilla onnistuu hyvin vaikkapa OpenGL rajapinnan käyttö, käykääpä vaikka osoitteessa http://nehe.gamedev.net , sieltä opengl tutot, ja vaikka se ensimmäinen tuto, ja sitten sieltä alhaalta vb versio koodista, toimii, ja ihan hyvin toimiikin.

Itse koodaan C++:aa siksi, että se vain tuntuu paljon loogisemmalta, ja monimutkaisimmissa koodissa siistimmältä, kuin esim. Basic koodi.

Lopettakaa, hyvät ihmiset niiden kielien vertailu, ei niissä kielissä mitään eroa ole, kuin syntaksi. Kääntäjillä voitte tapella niin kuin hyvittaa.

Tämä taas on yksi mielipide miljoonien joukossa.

HtH [04.12.2002 19:37:08]

#

Äh, mokasin noiden lainaus tagien kanssa :/ No, kaikki kuitenkin ymmärtää.

tomaattigeeni [04.12.2002 23:31:21]

#

Pakko ottaa tähänkin vielä kantaa, kun tämä aihe nyt nostettiin ylös.

lainaus:

Tomaattigeeni, enpä mäkään oikeastaan C/C++:lla tehneitä ohjelmia ole löytänyt, jotka kaatuisivat, mutta kyllä niitäkin löytää..... sitä paitsi montako qbasic ohjelmaa sulla on kaatunut?

Montako käyttöjärjestelmää oot nähnyt QB:lla? Entä kuinka monta 3D -grafiikkaa näyttävää sovellusta oot nähnyt tehtävän QB:llä? :)

Tästä huomaamme, ettei QB ja C++ ole kovin vertailukelpoisia kieliä yleisesti ottaen. Mutta turha niitä kieliä on vertailla keskenään, kuten HtH sanoi.
IMO QB on ihan hauska joidenkin pikkusovellusten ym. säätämiseen aikansa kuluksi, jos taas haluaa tehdä jotain, josta oikeasti voi olla hyötyä, niin kannattaa päästä eroon QB:stä.

thefox [05.12.2002 16:45:34]

#

lainaus:

Montako käyttöjärjestelmää oot nähnyt QB:lla?

Jossain näin viittauksen erääseen _oikeaan_ käyttöjärjestelmään jonka kerneli (millainen se sitten ikinä onkaan) olisi kirjoitettu QB:llä.. tarkempia tietoja en jaksanut kaivaa projektin järjettömyydestä johtuen.

lainaus:

Entä kuinka monta 3D -grafiikkaa näyttävää sovellusta oot nähnyt tehtävän QB:llä?

Onhan niitä useitakin :) Kysymyksesi oli "nähnyt tehtävän". Eli olen kyllä nähnyt itseni tekevän muutamia 3D-räpellyksiä QB:llä ;)
Joo no olipa taas kyllä turhia kommentteja.
Jokatapauksessa.. minä olen itselleni todistanut useaan kertaan että molemmat C ja C++ pieksävät QB:n useimmiten kymmenen - nolla. Mutta sitä en tajua, miksi eräät näyttävät ottaneen elämäntehtäväkseen Basic:ien haukkumisen. Kun kerran olette löytäneet valon niin koodatkaa aivan rauhassa välittämättä QB-koodareista.
Puhh pahh. On kyllä taas niin turhaa väittelyä että ei ei..

Heikki [06.12.2002 19:59:38]

#

Joopa... ei QB:n avulla kyllä ohjelmointi-töihin pääse. Harrastuksena sillä sentään tekee jotain (eikä pelin tarvitse olla graaffisesti hieno ollakseenn hyvä: kaikki tuntee MHM 2000:n!). ´

Tärkeintä on, millainen ohjelma on. Kielellä ei ole väliä (vai menetkö kysymään microsoftilta, että millä kielellä he tämän käyttiksen tekvät?).

FLDX [10.12.2002 20:30:39]

#

totta kielellä ei ole väliä ja musta Qbasic on todella hieno kieli

TeeVee [10.12.2002 21:23:46]

#

Oma mielipide:

Minun silmissäni c++ on paljon loogisempi. Ymmärrän sitä paljon paremmin kun javaa tai basicceja. "Jokainen taapraa tyylillään(lue:jokainen ohjelmoi kielellään)". Ja vielä yksi viisaus(No onkohan tää viisaus) "Makuasioista ei sovi kiistellä(lue:parhaimmasta ohjelmointikielestä ei sovi kiistellä)"

Gevil [12.12.2002 19:03:21]

#

Käsittääkseni Java(lue:Jaava) ja C++ on aika lähellä toisiaan, IMO. Muut mitä mieltä?

thefox [13.12.2002 14:31:39]

#

Onhan tuon Java:n syntaksiin melko paljon C++:stä lainattu. Java on vain täysin oliopohjainen. Mutta koska minulla ei kovinkaan kummoista tietoa Javasta ole, en ala sen suuremmin spekuloimaan.

anomizer [13.12.2002 15:41:25]

#

#Ohjelmointiputka
Syrjintää?

"Lainaus ohjelmontiputkan kanavalta"

[16:06] <Pushpabon> HOMO OIPPA MEE VITTUUN TÄÄLTÄ
[16:06] <T_M> se kerto ohjelmointiputkassa siitä itse
[16:06] <Pushpabon> äläkä näytä naamaas
[16:06] <Oippa^> ?
[16:06] <Pushpabon> pois pois
[16:06] <Tatu2> ????'
[16:06] <T_M> mutta nyt se mun koodi oli poistettu sieltä! ja miksi??
[16:06] <Oippa^> Siks.
[16:06] <Dogzoid> Huoh..
[16:06] <Pushpabon> koska antti pelkää sun haksori koodias
[16:07] <Oippa^> Ettet käytä sitä mihinkään muualle
[16:07] <Dogzoid> Mitä täällä riehutaan?
[16:07] <T_M> miten se voi olla enää vaarallinen?+
[16:07] <Oippa^> TYHMÄ!
[16:07] <Tatu2> ?
[16:07] <Oippa^> Mbnetillä oli bugi turvaeriski todellaki...
[16:07] <Dogzoid> huoh,veikkaan että mun oleskelu täällä loppuu piakkoin



[16:07] <Pushpabon> Oippa^, mee vittuun täältä ja älä näytä naamaas kusipää ilmiantaja.
[16:08] <T_M> miksi se koodi poistettiin?
[16:08] <Oippa^> Mä sanoin niille et hoitaa sen kuntoon..


[16:08] <Oippa^> Mä sanoin niille et hoitaa sen kuntoon..
[16:08] <Oippa^> Haksoreita ei tueta sori..
[16:08] <T_M> no, etpähän itsekään voi enää sitä käyttää xD
[16:08] <Pushpabon> oippa, soot HOMO
[16:08] <T_M> T-Y-H-M-Ä!
[16:08] <Oippa^> En ole käyttänytkään..
[16:09] <Pushpabon> homo
[16:09] <T_M> et PÄ!
[16:09] <Oippa^> Muutakun pari kertaa..
[16:09] <Dogzoid> pushpabon: Ole hiljaa ellet keksi parempaa sanottavaa.
[16:09] <Heebo> Mikä ihme on Oïppa^? onks se joku hakkeri
[16:09] <Oippa^> Mutta en enempää.



[16:09] <Dogzoid> voihan vittu...
[16:09] <T_M> ei
[16:09] <Oippa^> EN..
[16:09] <T_M> se on vasikka
[16:09] <Oippa^> TM ON HAKKERI JOS JOKU ON..
[16:09] <T_M> hakkeri ja hakkeri...
[16:09] <mikaelh> Keksikää nyt jotain asiallista keskusteltavaa edes.
[16:09] <Tatu2> hakkeri + kakkeri
[16:09] <Pushpabon>
[16:09] <T_M> esim idlaus?

nii et toi saastan juttu on aika pientä...

Antti Laaksonen [13.12.2002 17:08:41]

#

Toivon, että #ohjelmointiputkan operaattorit osaavat asiansa, jos tuollaista "keskustelua" jatkuu kanavalla. Ja T_M:n skripti poistettiin siksi, että "hakkerointi" ei kuulu Ohjelmointiputkan aiheisiin, eikä skripti edes ollut toimiva.

mikko [13.12.2002 17:14:58]

#

Miltäs päivältä tuo logi on? Ovatko kellonajat suunnilleen oikeita?

Blaze [13.12.2002 19:40:29]

#

lainaus:

Miltäs päivältä tuo logi on? Ovatko kellonajat suunnilleen oikeita?

Jos pitää veikata, niin 10.12. En saa varmistettua asiaa, kun oma minuuttitaksaton nettiaika alkaa vasta 17:00.

Alla vähän lisää samaan tapaukseen liittyen:

Session Start: Mon Dec 09 17:03:37 2002
Session Ident: #ohjelmointiputka
...
[17:31] <T^M> toimiiko toi dir.php enää?
[17:31] <Pushpabon> ei kait..
[17:31] <Pushpabon> ei.
[17:31] <Pushpabon> kerro se osote
[17:31] <T^M> ja miksei??
[17:32] <Pushpabon> KERRRO osoite
[17:32] <T^M> http://koti.mbnet.fi/winuus/dir.php
[17:32] <T^M> *huoh* mitään hauskaa ei saa ikinä tehdä
[17:32] <ruuvari> T^M, ei taida toimia.
[17:32] <T^M> niinpä, kuka on mennyt lavertelee mbnetin urpoille?
[17:32] <Pushpabon> haloo
[17:33] <Pushpabon> T^M
[17:33] <Pushpabon> laitetaan se jonnekkin muualle kotisivulle?
[17:33] <T^M> ei toimi ku siel mis on se hakemisto
[17:33] <T^M> eli tos toimii vaa mun oso
[17:33] <Pushpabon> jaa jaa...
[17:33] <Pushpabon>  .(
[17:33] <T^M> eli /w/winuus
[17:33] <Blaze> no jo oli aikaki, että ne korjas ton
[17:33] <Pushpabon> No ei helvetissä
[17:34] <Pushpabon> JOku tyhmä meni kertomaan.
[17:34] <tomageeni> jaa ne on korjannu sen:)
[17:34] <T^M> tais olla tomageeni joka meni kertoo
[17:34] <tomageeni> apassin testisivu on vielä tuola http://koti.mbnet.fi//
[17:35] <tomageeni> ei ollu minä, mutta olisin kyllä kertonut jos kukaan muu ei olisi
[17:35] <T^M> :S
[17:35] <Pushpabon> :SS
[17:37] * T^M (joku@cs78227189.pp.htv.fi) Quit (VITTU TE KAIKKI OOTTE URPOI!! SAATANA!!!!!!!!!!)

thefox [13.12.2002 22:15:05]

#

T^M:n, Oipan ja Pushpabonin käytöksessä ei kyllä tosiaan ollut paikoittain mitään järkeä.
Pitänee varmaan jaella noita operaattorioikeuksia tuolla kanavalla hieman useammille ihmisille että saadaan paremmin poistettua ongelmatapaukset :)
Ai niin, pitänee kertoa että myös minä pistin (luultavimmin jo ennen Oippaa) MBNetin webmasterille mailia tuosta tietoturvariskistä.

HtH [13.12.2002 22:25:53]

#

Minun mielestä "hakkeroinnissa" ei sinänsä ole mitään pahaa, kokeilee nyt vaan omia taitojaan, niin kauan, että sitä ei käytetä pahoihin tarkoituksiin.

tomaattigeeni [14.12.2002 00:17:39]

#

lainaus:

lainaus:

Entä kuinka monta 3D -grafiikkaa näyttävää sovellusta oot nähnyt tehtävän QB:llä?

Onhan niitä useitakin :) Kysymyksesi oli "nähnyt tehtävän". Eli olen kyllä nähnyt itseni tekevän muutamia 3D-räpellyksiä QB:llä ;)

Niin no olenhan minäkin nähnyt tollasia kuutioita jota voi pyöritellä miten päin tahtoo VGA tilassa, mutta tarkoitin lähinnä sen tasoista grafiikkaa jota voi verrata C++:aan (juhaz kun kerran vertasi QB:tä cpp:hen tyyliin "montako QB -ohjelmaa olet nähnyt kaatuvan") :)
ja tarkoitin 3d -ohjelmia, en ketään tekemässä ko. sovellusta, vaikka viesti niin antoi ymmärtää ;)

lainaus:

Mutta sitä en tajua, miksi eräät näyttävät ottaneen elämäntehtäväkseen Basic:ien haukkumisen. Kun kerran olette löytäneet valon niin koodatkaa aivan rauhassa välittämättä QB-koodareista.
Puhh pahh.

En tiedä viittasitko minuun "eräät näyttävät ottaneen elämäntehtäväkseen basic: ien haukkumisen", mutta käsittääkseni en ole haukkunut basicceja, korkeintaan todennut, että se ei ole vertailukelpoinen C(++) rinnalla :)
Kyllähän itsekkin välillä räpeltää QB:llä jotain pikkudemoja etc ;)

lainaus:

Minun mielestä "hakkeroinnissa" ei sinänsä ole mitään pahaa, kokeilee nyt vaan omia taitojaan, niin kauan, että sitä ei käytetä pahoihin tarkoituksiin.

Olen samaa mieltä, olen itekkin joskus hakenut nic.fi -palvelimelta tietoa, johon ei normaalilla userilla pitäisi olla oikeuksia ;) ja mailasin ylläpitoon bugista samantien.

pushpabon [14.12.2002 13:04:52]

#

Juu, no mun käytöksessä kyllä ei ollut kehumista. Olin vain vihainen kun eräs henkilö paljasti sen koodipätkän. Tietysti se on laitonta urkkia, mutta mä oisin tarvinnut sitä koska yksi joulukalenteri on mbnetissä ja sieltä oisin katsastanu kaikki luukut kerralla :D
Pyydetään nyt sitten anteeksi jos se teitä helpottaa mutta mutta...paskamaisesti käytttäydyin mutta syystä, kiitos.

Grey [15.12.2002 15:27:54]

#

Jotenkin tämäkin aihe näyttää menneen pitemmälti offtopicin puolelle...

-Grey-

kala [15.12.2002 16:28:39]

#

lainaus:

Oma mielipide:

Minun silmissäni c++ on paljon loogisempi. Ymmärrän sitä paljon paremmin kun javaa tai basicceja. "Jokainen taapraa tyylillään(lue:jokainen ohjelmoi kielellään)". Ja vielä yksi viisaus(No onkohan tää viisaus) "Makuasioista ei sovi kiistellä(lue:parhaimmasta ohjelmointikielestä ei sovi kiistellä)"

C++ on kyllä älyttömän sekava kieli tehokkuudestaan huolimatta. Mutta java on tosi selkeää.

progo [15.12.2002 17:32:27]

#

C++ on (mielestäni) selkeää lähinnä sen syntaksin tiiviyden vuoksi.. basicissa on lähes pakko jaella rivinvaihtoja tuhlaten useita tavuja ylimääräistä :)

kaviaari [14.01.2003 16:09:09]

#

HAKKEROIJAT POIS OHJELMOINTIPUTKASTA!

juhaz [14.01.2003 18:12:33]

#

Ja tuntuu noiden ohjelmointikielien välillä olevan tuota taistelua.

Yleensä se on C/C++ vs Basicit, mutta nyt vähän aikaa sitten huomasin taistelua basicien välillä.

Chatissa yksi tyyppi kysyi hyvää ohjelmointikieltä (helppoa ja kuitenkin tehokasta) niin vastasin kuten normaalisti Blitzbasic ja tarkemmin Blitz3D niin sitten muutamat tyypit alkoi haukkumaan blitz basicin maanrakoon ja ylistivät dark basicia.

Ihmisissä on jokin vika, että kaikesta pitää taistella ja väitellä.
Ei ole ihmekkään, että mikään maan ulkopuolinen elämä ei ole ottanut askeltakaan ottaakseen yhteyttä maahan, kun jos ovat huomanneet millaisia ihmiset ovat :)

LL [14.01.2003 19:03:45]

#

C++:sasta en löydä kyllä mitään vaikeampaa Basicciin verrattuna.
Ja niinkuin Antti Laaksonen joskus sanoi, "Qbasic tuhoaa aivosolut". Grafiikan tuottaminen on vain C++:sassa karmea päänvaiva, varsinkaan kun allegro ei asennu. Ehkä yksinkertaisin kirjasto on SDL. Nykyään koodailen PHP:llä ja C++:salla. Tulihan tuossa javaakin kokeiltua mutta se ei oikein iskeny. Mutta assembler se on tosimiesten kieli :)
Sillä on helppo tehdä sinisiä ruutuja :)

LL [14.01.2003 19:06:26]

#

Ja jos puhutaan qbasicin epäloogisuuksista, niin pidän todella pahana puuteena qb:ssä sitä että if lause on tällainen:

IF ll = 1 THEN
  PRINT "OK"
END IF

Kun taas C++:sassa tällainen:

if (ll == 1)
{
  cout << "OK";
}

Antti Laaksonen [14.01.2003 21:03:36]

#

lainaus:

Ja niinkuin Antti Laaksonen joskus sanoi, "Qbasic tuhoaa aivosolut".

En kyllä (toivottavasti) noin koskaan ole sanonut. Itse luulen, ettei QBasic tuhoa aivosoluja sen enempää kuin mikään muukaan ohjelmointikieli. Ellei QBasic sitten ole jonkun uuden huumeen nimi :) En kyllä sitäkään väitä, että aivosolujen määrä lisääntyisi QBasicin käytön jälkeen.

Grey [14.01.2003 21:07:53]

#

C/C++ tuhoaa ihmisen kärsivällisyyden, ja sen mukana koneen !LOL!

-Grey-

Antti [17.01.2003 10:16:38]

#

Kokonaisuudessaan ammatikseen ohjelmoinnista:

Mitä useampia ohjelmointikieliä tunnet (hyvin) sitä paremmat valmiudet sinulla on toteuttaa erilaisia projekteja ja sen myötä osaat valita parhaan "työkalun".

Kyse on vähän sama kuin talon rakennuksessa - jos osaat käyttää vain vasaraa, on vaikea ryhtyä sähköhommiin - silloin on parempi tehdä vain timpurin hommia.

Ohjelmointikielen valintaan vaikuttaa monet seikat.
1. Aikataulu ja kustannustehokkuus
Mikäli aikataulu on tiukka ja budjetti tiukka, ei kannata ryhtyä rakentamaan projektia ohjelmointikielellä, joka vaatii suurien rakenteiden kokoamista ennenkuin ohjelmalogiikkaa pystytään ryhtyä toteuttamaan. VB:llä on nopeampi toteuttaa sovelluksia (suuriakin) kuin Javalla tai C++:lla. Jos asiakkaalta kysytään tehdäänkö ohjelma halvalla, mutta se on teholtaan heikompi valitsee asiakas automaattisesti edullisimman vaihtoehdon.

Ohjelmistoprojektejakin hintakilpaillutetaan eri ohjelmistotaloilla ja ohjelmistoalan suurimmat kustannukset ovat työntekijä kustannukset.

Jos työntekijältä menee tupla-aika ohjelman tekemiseen ohjelmointikielen huonon valinnan vuoksi voitte olla varmoja, että se projekti meni toiseen ohjelmointitaloon. Kysymys on siis kustannustehokkuudesta.

2. Ohjelmointialusta (platform)
Projektia suunniteltaessa pitää ensimmäisenä asiana suunnitella ympäristö, jossa sovellus tulee toimimaan ensisijaisesti ja myös sovellustyypistä riippuen (esim. kuluttajasovellukset) portattaanko sovellus muille alustoille. Tämä rajaa helposti sovelluksen toteutuksen vain esim. C/C++ kieleen tai Javaan, mutta jälleen tulee muistaa edellisen kappaleen ohje kustannustehokkuudesta.

3. Sovelluksen toimintaympäristö
Toimiiko sovellus binäärinä vai esim. websovelluksena? Jos kyseessä on websovellus, niin se voidaan toteuttaa aina html-kielen rakentamisesta lähtien C/C++:lla, mutta onko siinä järkeä? (jälleen kustannustehokkuus). Eli voidaan tehdä sovellus, joka kuuntelee palvelimen porttia 80 ja saadessaan GET-pyynnön tulkkaa pyynnön ja concatenoi muistinvaraisesti palautettavan sivun rakenteen?

Ei todellakaan kovin järkevää! Siis tarvitaan HTML-kielen,javascriptin, vbscriptin tms. osaajia. Sekään ei riitä - jos sovelluksen halutaan olevan myös sellainen, että se käyttöliittymältään on helppokäyttöinen (myös binääri!) tarvitaan käyttöliittymäsuunnitelija ja ulkoasusuunnittelija (graafikko).

Yhteenvetona: Ei todellakaan ole tarpeen kuvitella, että todellisessa työelämässä jonkin ohjelmointikielen taitajia sorsitaan! Sellainen joka sitä tekee on todella tietämätön asioista ja mielestäni suorastaan typerän elitistinen - ei ammattiohjelmoijan materiaalia.

Todellisesta elämästä: Toteutamme tällä hetkellä yli 100k Euron sovellusta, käyttäen seuraavia ohjelmointikieliä: HTML, Javascript, VBScript(ASP), C/C++. Eri tarpeisiin eri ohjelmointikielet.

Totta, QBasicia käytetään harvemmin tuotannossa, mutta sen osaaminen antaa erittäin hyvät valmiudet muiden ohjelmointikielien oppimiselle.

Älkää siis hyvät ihmiset sorsiko yhtään ainutta ohjelmointikieltä - jopa Fortranin ja Cobolin osaajia tarvitaan edelleen - työskentelin projektissa, jossa vanha mainframe, piti kiinnittää internettiin - olipas homma löytää kaveri, joka mainframen koodimuutokset teki!

LL [17.01.2003 16:59:44]

#

Tuo puhe veti kyllä mut hiljaiseksi...

anomizer [17.01.2003 20:58:08]

#

hei!
tää ketju on kestänyt n.2kk...
Eiköhän kannattaisi tehdä joku ohjelmointi organization of peace
tai jotain...?

HtH [19.01.2003 13:28:27]

#

Todellakin, Antti ammattilaisena osasi laittaa pisteen tällekin keskustelulle :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta