Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Käyttöjärjestelmistä...

Sivun loppuun

Grey [28.11.2002 17:41:45]

#

Olen tässä miettinyt, että mitkä ovat olennaisia toimintoja ja osia käyttöjärjestelmissä. Eli siis ohjelmien ajamisen lisäksi apuohjelmat, asetukset, toiminnot, laitteiston hallinta, ym. Mitä teidän mielestä sellaisessa voisi/pitäisi olla, että kyseinen käyttöjärjestelmä olisi hyvä käyttää, ja riittäisikin. Kyllä, teen tässä CLI/GUI - projektiani ja sen vuoksi kysyn tämän kysymyksen. Noh, se ei ehkä olisi käyttis, mutta melko lähelle sitä kummiskin :-)

-Grey-

KimmoKM [28.11.2002 18:03:00]

#

Ulkoasuun, yms. liittyvät asetukset ovat tärkeitä. Muutama peli (pasianssi tms.), ja työkalut yksinkertaiseen piirtoon, laskentaan, ja tekstin editoimiseen. Mahdollisuus tehdä kohtuutyöllä omia ohjelmia on myös tärkeä. Tarvitaan tiedostoselain, ja tapa näyttää kuvia.

TeeVee [28.11.2002 18:27:46]

#

Ja oletusftp ohjelma voisi olla myös kova sana.

Grey [28.11.2002 20:35:04]

#

Tuossa oli nyt ainakin muutama mahdollinen lisä, mutta vielä varmasti löytyy lisääkin tuohon. Tuo kun sattuu olemaan vain pintaa, ja olen ajatellut tehdä GUIni sen mukaan mitä muut sellaisesta toivovat. Joskin, kuten sanottu, se on vasta GUI, mutta saattepa esittää siihen toiveitanne, ja toteutan niitä siinä sitten. Määrällä ei ole väliä, kunhan nyt niitä on paljon :-)

-Grey-

mikko [28.11.2002 20:36:35]

#

Etkai vaan QBasicilla sitä tee?

LL [28.11.2002 20:42:42]

#

Heh heh..

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1033-qb-ohjelmoijia-ainakin-mua-syrjitään

Grey [28.11.2002 20:46:06]

#

Millä muullakaan, kuin sillä voisin sitä tehdä? C/C++? Ei kiitos! Minä en ala menettämään hermoja sellaisen takia. Sitä paitsi, en ole löytänyt, ja enkä jaksa etsiä siihen DOS - kääntäjää. Sitä paitsi, pidän C/C++ liiaksi pelikielenä. Asmi on paras, mutta sitä en nyt vaan osaa, vaikka mielelläni opettelisin kielen, jos pääsisin DOSsin kautta sitä sopivien oppaiden kera tutkimaan. Kuitenkin, pysytäänpähän aiheessa, eli ideoista, eikä takerruta siihen kieleen jatkuvasti. Se kun voi tulla aika pian kipeäksi sellaisesta !LOL!

-Grey-

LL [28.11.2002 20:52:00]

#

Hei Grey. Jos haluat siedettävän(nopean?) käyttöjärjestelmän(GUI/CLI), niin kannattaisin tutustumaan C++:ssaan. Ei se niin vaikeata ole kuin monet sanovat.

LL [28.11.2002 20:52:35]

#

Ja kääntäjänä kannattais Dev-C++

mikko [28.11.2002 20:56:24]

#

Mikäs käyttöjärjestelmä se on jos se toimii DOS:n alla? Alkaa muistuttaa ihan Kimmon juttuja ;)

Grey [28.11.2002 21:55:57]

#

LL ja mikkot. Jos teillä ei ole muuta asiaa, kuin puhua C/C++, josta varmaan saatte orgut, niin olkaa hyvät ja älkääkä enää vastatko tähän aiheeseen. Jos koetatte tästä tehdä jotain offtopicia, uskokaa pois. Minä tulen sen kostamaan samalla mitalla. Ja jos nyt siitä tulee bannit, ei se haittaa mitään, vaikka uskon kyllä Antin olevan teitä kumpaakin järkevämpi. Jotenka he jotka pysyvät aiheessa, vastatkoon jos haluavat.

-Grey-

PS. C/C++ on muuten paska kieli. Sillä tehdyt ohjelmat ovat helvetin hitaita, ja se on suoraan sanoen vajaa kieli. Koodaatkaa asmilla, jos haluatte nopeutta ja mahdollisuuksia tehdä mitä lystäätte. C/C++ on pelikieli, ja minusta samaa tasoa Qbasicin kanssa lapsellisuudessaan.

Hipo [29.11.2002 14:32:43]

#

Greyllä on ilmeisesti vain joku lapsuuden trauma c:stä. Mutta juu, jos se toimii dosin alta, ei se ole käyttöjärjestelmä vaan jonkunlainen käyttöliittymä käyttöjärjestelmälle.

Käyttöjärjestelmän olennaisin osa on ydin, kerneli, joka hoitaa ohjelmien ajon ja näille kaikenlaisten palvelujen tarjoamisen (tiedostojärjestelmä, muisti, laitteisto). Jos oikeasti aikoo oman käyttiksen tehdä ja vielä yksin niin kannattanee ripata niin paljon muualta kuin mahdollista, muuten työtä tulee jokseenkin älyttömästi (Linux ja BSD aika hyviä rippauslähteitä). Linux ja BSD ikävä kyllä ovat c:tä ja jos c:stä ei pidä ollenkaan niin voinee pistää kääntäjän kääntämään ne assembleriksi (tässä ei tietenkään ole mitään järkeä :) ja käyttää niitä ohjelmassaan.

Käyttöliittymä ja itse ydin kannattaa erottaa aika hyvin, näin on tehty monissa muissakin käyttiksissä, jopa Windowsissa, vaikka control panelit ja muut näyttäisivätkin olevan aika tiukasti kiinni. :)

Grey [29.11.2002 16:46:51]

#

Koettakaa arvata kuka tässä juuri opettelee C/C++ parhaillaan. Joskin pelien tekoa varten, ei GUIta varten! Siihen käytän mieluummin vaikka Qbasicia, tai peräti asmia. Joskin asmista saa kyllä taidolla ja vaivalla käyttöjärjestelmän, mutta en suosittele sitä yksin tekemään :-/

-Grey-

KimmoKM [29.11.2002 16:52:01]

#

Mikkot, tarkoitatko minua? Miten niin Kimmon jutuilta?

Gevil [29.11.2002 17:01:51]

#

Noniin ja palaan itse aiheeseen. Tärkeää on minun mielestäni monipuoliset, korostetaan, monipuoliset tiedostonhallinta systeemit. Tiedostonhallintasysteemeissä pitäisi olla mukana myös jonkinlaisia ohjelmia jotka käsittelevät suuria määriä tiedostoja automaattisesti. Ja tälläisiä erilaisia joka tarpeeseen, monia monia. Näitä ei windowseista näytä löytyvän, pitää yleensä ettiä netistä lisä ohjelmia tiedostonhallintaan.

Yhtenä esimerkkinä sellainen ohjelma joka vaihtaa koko kansion tiedostonimiä haluttuun suuntaan, esimerkiksi lisää vaikka 'tiedosto'-tekstin tiedostonimen 4. merkin jälkeen.. Jotain ton tyylisiä automaatio tiedostonkäsittely hommeleita :)

Ja jonkin sortin loogisuus ja selkeys pitäisi säilyttää, samankaltaiset toiminnot samassa paikassa (ei miinaharavaa ohjauspaneeliin jne)..

Hipo [29.11.2002 20:06:44]

#

Kuten yleensä niin myös tällaisessa asiassa kannattaa ottaa mallia unixista. :) Unix-tyyppisissä järjestelmissä tuon kaltaiset muunnokset onnistuvat yleensä yhdellä komentorivillä. Niissä kun on tapana yhdistellä eri ohjelmia. Tuohon operaatioon tarvisi for-loopin, joka kahlaa tiedostot läpi, sen jälkeen sed:in, joka tekee muunnoksen, ja väliin mv:n, joka vaihtaa nimen.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta