Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Koodit: QB: Roolipelin alku (pitkällä)

Kirjoittaja: sqwiik

Kirjoitettu: 08.05.2004 – 08.05.2004

Tagit: pelinteko, koodi näytille, peli, vinkki

Tämä on hauska koodivinkki... Sen verran isokokoinen ja monitiedostoinen, että jos tunkisin koodin tänne sivu olisi kilometrin mittainen :)

https://www.ohjelmointiputka.net/projektit/erkki/qbpeli.zip

Joten laitankin vain linkin mistä voitte ladata pelinalkuni.
Sis. Max. 5 sankarin ryhmän luomisen (jokaisella hahmolla luokkaan ja tasoon perustuva erilainen kuvanvalintasysteemi), AI, kentänpiirto, luolastojenluonti, vihollissysteemi, loitsinta, hiiriohjattu liikkuminen (+nuolinäppäimet), inventoori ja esineiden käyttely, LineOfSight (neliskulmainen), kirjat ja niiden lukeminen. Saattaa olla enemmänkin, mutta en nyt muista...
Myös grafiikat ovat mukana, kaikki omia tekemiäni joten ne ovat freewarea (käyttäkää vapaasti). Tallennusta/latausta ei ole. Mukana on myös heroes.dat, johon tungin sankarit (Gandalf-velho, Legolas-barbaari ja jokin ihminen nimeltä EyeOfStorm).

Peli ottaa paletin bmp-tiedostoista, mutta huomatkaa: pelissä ei ole qb:sta johtuen mitään transparenttia. Hahmon tausta on väritetty taustaväreillä (250-255), jotka ovat siis joka paikassa eri (tämän vuoksi monta palettia). Metsässä nuo värit ovat vihreitä, luolassa ruskeita jne. Kaikki muut värit ovat paleteissa samoja.

Vaatii QB:n, joka ymmärtää Call Absolute-komentoa.
Kuvat on tallennettu QB:n omalla BSAVE/BLOAD-menetelmällä. Omien kuvien lisäys vaatii keinon tallentaa omia kuvia ko. muotoon (itse piirsin bittikartan (BMP), avasin sen QB:lla ja tallensin sen sitten). Käyttämäni koodi on mukana, kuva.bas. Muuntaminen oli ihan käsipelillä tehty :)

Vielä lisäksi eri bas-tiedostojen tarkoitus:
QWORLD: täällä tapahtuu kentällä liikehdintä (AI, sankarit, ym)
CRFIELD: Tämä tekee satunnaiset kentät, jos on tarvetta.
MAIN: pääkartta (sis. myös editorin :) )
SETUP: Luo esineet ja ajaa nopeustestin (grafiikkaa ym varten)

Kaikki kysymykset otetaan vastaan, jos on kysyttävää.

Kommentit

hunajavohveli [08.05.2004 15:45:31]

#

Tästä on varmasti hyötyä monelle, joka rupeaa koodamaan roolipeliä. Itse aion pysyä edelleen sillä linjalla, että teen ihan omat systeemit. :) Niitä on niin helppo muokata, kun tajuaa toiminnan. Hieno tuokin moottori on, vaikka Erkkiä onkin selvästi kehitetty tuosta.

hunajavohveli [08.05.2004 15:47:01]

#

Legolas on muuten haltia. Tiesit sen kyllä varmaan, ja tuo barbaari oli vain jokin erehdys tms. mutta samapa tuo. :)

sqwiik [08.05.2004 18:55:27]

#

Juuri siksi laitoinkin Legolasin barbaariksi XD

KimmoKM [08.05.2004 19:52:02]

#

Nyt sain toimimaan kun löysin Qbasicin. Ihan hyvä peli, mutta Erkki on parempi.

sqwiik [09.05.2004 22:15:15]

#

Juoppo - miten ei toimi? Tarvitsee QB-tulkin, joka ymmärtää Call Absolute-komentoa, kuten mainitsin.

J.J. [15.05.2004 00:03:11]

#

QBasic 7.1:ssä tilttaa kun käynnistää =/
Vanhemmassa QB:ssa sentäs sain toimimaan.

temu92 [22.03.2005 16:31:15]

#

en saanu toimimaan

sqwiik [10.04.2005 12:08:59]

#

temu92 - millä kääntäjällä yritit?

Gary534 [11.05.2005 12:45:33]

#

Tää on aika hyvin tehty roolipelin alku =) nyt kun laitoit tän tänne niin kaikki melkein heti ymmärtää koodin niinkuin minä opin koodin alle päivässä sitten ei tätä tarvisi kuin vain jonkin verran muokata niin saisi tehtyä ihan kokonaisen roolipelin aika hyvin tehty en voi sanoa muuta. Mutta voisitko kertoa sqwiik kauan pelin tekemiseen kesti aikaa.

sqwiik [18.10.2005 09:13:44]

#

Kesti suunnilleen kuukauden...

Tore [08.11.2005 17:35:11]

#

onks se nopeesti vai hitaasti :\?

Huuhkain [12.11.2005 14:16:13]

#

ei näytä toimivan qb4.5, mut en kyl jaksa vanhempaa versiota hankkia yhen pelin takia...

Nitros [02.01.2006 15:36:18]

#

Hmm...tohon ei pääse käsiksi tohon lataukseen.Laittaa virhe sivun esille

SuperNörtti [13.01.2006 18:54:43]

#

halloo, vosko sen virhesivun vaihtaa zippiin?

temu92 [13.05.2006 14:48:04]

#

lainaus:

halloo, vosko sen virhesivun vaihtaa zippiin?

joo. ei enää löydy

moptim [03.07.2006 21:12:57]

#

linkki ei toimi

moptim [04.07.2006 13:29:56]

#

onkai tos zipis .exe tiedosto (en omista QBasic kääntäjää enkä osaa kieltä)

moptim [27.07.2006 09:23:28]

#

onko ketään kotona? toi linkki ei toimi

Juhko [16.08.2006 18:29:14]

#

oon mä täällä, mutta mä en oo tehny tota!

moptim [27.08.2006 18:17:45]

#

sqwiik ei taida olla hereillä

sqwiik [05.09.2006 19:07:31]

#

...sqwiik oli lomalla -_-. Koetanpa korjata tuon >_>
Jep. Korjaantui. Ja tuota peliä en koskaan jaksanut exe:ksi kääntää, se käynnistyy kyllä kunhan osaa käynnistää QB:ssa oikean tiedoston.

moptim [07.09.2006 20:23:12]

#

okei

moptim [07.09.2006 20:27:39]

#

ja mikäs pitäs käynnistää (hommasin 4.5:en)

sqwiik [16.09.2006 08:52:40]

#

main.bas:n kun käynnistät niin pitäisi toimia.

Dain [12.06.2007 18:33:08]

#

mistäs ton voi käynnistää?

sqwiik [16.06.2007 15:47:21]

#

Juurihan moptim sen kysäisi, eli Wanhalla QB-versiolla (ei siis 4.5 tai 7.1) käynnistää tiedoston main.bas, niin pitäisi rullata.

moptim [11.07.2007 18:08:17]

#

Hehee, juuri kysyin :)

Dude [26.09.2007 18:15:21]

#

Olisko binääriä ku mulla qb 7.ykköses tulee ku käyttää call absolutea "Ohjelma on suorittanut laittoman toiminnon ja se lopetetaan"

sqwiik [10.10.2007 13:58:28]

#

... tästä ei valitettavasti binääriä saa tehtyä, sillä ohjelma on tehty wanhalle QB:lle sen ominaisuuksia hyödyntäen (RUN-komento).

Abyssos [07.02.2008 17:18:11]

#

Kaikki QB:t ymmärtävät CALL ABSOLUTE-komennon kyllä, mutta 4.5 eteenpäin qb täytyy ajaa eri parametrilla jotta ohjelma ymmärtää sen. Käynnistä ohjelma MS-DOS kehotteesta parametrillä qb /L, muuten qb olettaa sanan ABSOLUTE olevan aliohjelman nimi. Lyhyempi tapa on tehdä .bat komennolla: @qb /L ja sijoittaa se samaan kansioon QBn kanssa. Ja ohjelmasta, hyvin tehty.

Kirjoita kommentti

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta