Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Antille

Sivun loppuun

kayttaja-225 [29.10.2002 18:06:56]

#

Luin juuri profiilisi. Olet 15 vuotta?
Itse olen 13 enkä osaa puoliakaan mitä sinä.
Jos ikä pitää paikkaansa niin nostan sinulle hattua.

Gevil [29.10.2002 18:24:28]

#

Hmm, et arvaa miten paljon kahdessa vuodessa kerkeää oppimaan. Jos haluat tulla Antiksi, ala opiskelemaan tosissasi aihetta. Lainaa kirjoja, lue ne antaumuksella. Tutki netin syövereitä. Hakeudu kursseille, vaikka yliopistoon..

progo [30.10.2002 19:29:36]

#

Täällä Suomessa minäkin luulin olevani erikoinen.. 10 vuotiaana ohjelmoin jo.. mutta kun netistä löytää ja näkee - huomaa, että Suomi on varsin vahvaa nörttikansaa jo 10-12 ikävuodesta lähtien.. :)

Tumpi [31.10.2002 14:56:40]

#

Eihän ohjelmointi ole mitenkään iästä kiinni.

tuobbi-89 [31.10.2002 16:15:00]

#

lainaus:

Eihän ohjelmointi ole mitenkään iästä kiinni.

Ei niin. Paitsi tuskinpa kukaan esim. 5-vuotiaana on mikään superkoodaaja. ;)

progo [31.10.2002 16:47:32]

#

lainaus:

Eihän ohjelmointi ole mitenkään iästä kiinni.

Eipä tietenkään, mutta useimmat eivät edes harkitse ohjelmoimista, ennen kun heille tulee urapäätös eteen. Suurin osa on yhä niitä, jotka luulevat poistavansa pelin tietokoneelta, jos he raahaavat työpöydällä olevan pikakuvakkeen roskakoriin. :)

pushpabon [31.10.2002 17:07:35]

#

hohoo...toi progurun juttu oli kyllä nauramisen arvoinen :D
hoho :D ... Ollaanhan me suomalasiet aika nörttejä.

progo [31.10.2002 17:12:52]

#

Siihen se ei muutu. "Finland is great coyntry, but weather sucks!" -Tuntematon ajattelija.. tuo lainaus kertoo juuri sen; mitäpä täällä tekisi muuta kuin olla sisällä, kun sataa? He tietysti näppäilevät tietokonetta, ja näin Suomi pikkuhiljaa kehittyy eteenpäin. :)

HtH [31.10.2002 19:39:03]

#

No minä opin 8 vuotiaana ohjelmoimaan enkä pidä itseäni kovinkaan erikoisena.. Vaikka nyt jos saan hieman kehua itseäni, niin en ole törmännyt yhteenkään 13 vuotiaaseen ihmiseen, joka 3d:tä ohjelmoi :)
Tietysti "hyvänä" ohjelmoijana ei periaatteessa voisi pitää ketään, koska aina, ihan aina on jotain uutta opittavaa/koettavaa.
Ohjelmointi on sellaista, että mitä enemmän sitä oppii sitä vähemmän sitä tuntuu osaavan, ja sitä enemmän siinä vain on kiinni.

Tässä yhteydessä haluan vielä sanoa, että on todella säälittävää kun monet 10-11 vuotiaat kehuskelevat olevansa ohjelmoijia kun jollain kämäsellä The Games Factoryllä väsäävät pelejä, ja ovat olevinaan niiin guruja...

snakari [31.10.2002 20:03:01]

#

joo ja sit kun niitä on varmaan 100000 sivua

Pekka Kauppila [31.10.2002 21:45:14]

#

No miettikääpä vaikka sellaista asiaa, että jos minun ollessanin pikku-poika olivat koneet ja ohjelmat hieman eri tasolla. Tousta voi sitten miettiä esimerkiksi miksi ne kaikki (minua) vanhemmat ihmiset ei tajua kaikkea tietokoneista (esim. "raahaavat työpöydällä olevan pikakuvakkeen roskakoriin"). Eihän niillä ollut mitään tietokoneita eivätkä ne niitä tarvinneet, koska heillä oli parempaakin tekemistä? Vaikka he eivät koodanneet niin väitän, että ne pärjäävät elämässään paljon paljon paremmin kuin jotku nörtit. En nyt tällä ketään teitä hauku, mutta jokainenhan sen ymmärtää, että jos on vain koneen ääressä, käy koulussa, syömässä, vähän nukkumassa ja siinä on elämän sisältö. Tuolloin ei mielestäni ole enää kaikki kohdallaan.

progo [01.11.2002 08:17:53]

#

Siinä on muuten minun elämäni sisältö, vaikkakin joskus tulee hölmöiltyä koulussa.. :) Kovasti sitä ollaan opittu, mutta *yhä* näkyy porukkaa, jotka luulevat olevansa joitain superneroja, kun koodaavat TGF:llä, niin kuin HtH sanoi. Onneksi minä en tunne ketään sellaista.. :) Joo, Pekka on osin oikeassakin, :) sillä normaali ihminen ei elä pelkästään koneen ääressä.. (mutta minä olen elänyt kohta jo vuoden tätä menoa.. :) maailma on muuttunut. Nykyään pelataan tietokoneilla/Playstationeilla (PS:t on sitten ihan oma lukunsa pönttöjen kohdalla :=) kuin vettä vaan ja vanhemmat kauhistelevat.. silloin ennen vanhaan (oliko puhe 80-luvusta?) lapsetkin olivat mielikuvituksensa varassa, ja nykyään hekin kattovat pelinsä arvosanat *vain* grafiikan osalta.. surullista.. :(

Miika_87 [01.11.2002 11:00:12]

#

Nykyisin nuoret kieltämättä viettävät enemmän aikaa koneella, mutta täytyy jossain tulla rja vastaan. Jos joku on 8 tuntia päivässä koneella niin se alkaa olla jo vähän liikaa. Itse olen koneella ehkä pari tuntia päivässä ja kun olen koneella en koskaan pelaa vaan ainoastaan ohjelmoin.

thefox [01.11.2002 14:35:47]

#

Väitän että tänä päivänä ohjelmointia on helpompi opetella :) On Ohjelmointiputkat, Mureakuhat ja Muropaketit jonne voi sitten lähetellä kysymyksiään ja vastauksen saa usein vielä samana päivänä.
Tiedonvälitys on kehittynyt joten HtH, ei sinänsä ole mikään ihme että koodaat 3D:tä 13 vuotiaana :) Ja milloin on oppinut ohjelmoimaan on kuin veteen piirretty viiva.. ei sitä oikeastaan voi sanoa. Silloinkun sai QB:ssä PRINT:in toimimaan? :)

Pekkuli [01.11.2002 14:50:08]

#

Kyllähän nykyään ohjelmointia on helpompi opetella, mutta siltikään en mistään ole onnistunut löytämään hyvää opasta 6502 prosessorin konekielen opetteluun. Olen kuullut, että C-lehdessä ja Mikrobitin "Basicista konekieleen" on hyvä kurssi, mutta mistään en kyseitä materiaalia ole onnistunut hankkimaan.

Antti Laaksonen [01.11.2002 15:02:07]

#

Noita vanhoja tietokoneaiheisia lehtiä saattaa hyvällä tuurilla löytyä divareista, tosin monet divarit ovat poistaneet vanhat lehdet valikoimasta "vähäisen kysynnän vuoksi". Toinen mahdollisuus on ilmoittaa vaikka Mikrobitin osto/myynti-palstalla, kyllä varmaan joku vanhat Mikrobittinsä/C-lehtensä suostuu myymään kun ensin tiedät mitä numero(it)a haluat.

thefox [01.11.2002 16:14:22]

#

Vaikka keskustelu alkaakin mennä offtopikiksi niin tuossa on tuollainen ihan kiva 6502-opas :)
http://www.geocities.com/oneelkruns/asm1step.html
Se on hauska prosessori.. simppeli käskykanta ainakin :) Tai no.. ;)

Dude1 [01.11.2002 17:41:19]

#

Että saisin kehua itseäni, koodasin jo 6-vuotiaana color computer-nimisellä myllyllä (naurakaa vaan, mutta ei se paljon qbasicia huonompi ole)

HtH [02.11.2002 15:30:55]

#

fawkz, juuri sitä tarkoitin "että en pidä itseäni erikoisena", että ei ole mitään väliä milloin on oppinut ohjelmoimaan. Mutta pidän silti itseäni ikäisistäni keskimääräistä parempana ohjelmoijana. Tarkoitukseni ei ollut "kehua" aikaisemmalla postillani millään tavalla. Sorry.
Jotta en nyt sitten kehuisi itseäni liikaa, niin sanotaan näin, että en minä paljon paskaakaan sitä 3D:tä osaa, sen verran että OpenGL:llä jonkinlaisia faceja ruudulle saan piirreltyä :)

miksuman [08.11.2002 21:43:38]

#

Kyllä se totuus on ettei kaikista oo koodajiksi. Jotkut opiskelee ohjelmointia amiksessa monta vuotta, mutta kuitenkaan ei tiedä mikä virhe on lauseessa: cout<<"\nHello World"

:)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta