Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Keskustelun huonoa tasoa ylös!

Sivun loppuun

TeeVee [19.10.2002 11:34:33]

#

Nyt hermot alkavat kiehua. Miksi ei bannia anneta suoraan. Käyttäkää selvää kieltä ja älkää käyttäkö irkkislankia (Sorge gai mä ryhdistyfyn). Antti Laaksonen, voimakeinot käyttöön! Viestejä täytyy poistaa ja siirrellä että keskustelu tulisi asiallisemmaksi eikä peelomaiseksi!

-Teevati

ps:En ole hyvä kirjoittamaan, mutta kirjoittakaa siedettävämpää testiä.
Julkaisin mielipiteeni, koska sivusto on muuten hyvä, paitsi pari peeloa tukkii keskustelun tason Ö-luokkaan.

KimmoKM [19.10.2002 12:07:58]

#

Kyllähän jotkut laskevat keskustelun tasoa, mutta minusta laatu on ihan hyvää.

thefox [19.10.2002 12:10:36]

#

En voi olla samaa mieltä.. yhä enemmän ja enemmän tulee näitä "peeloviestejä". Eniten minua tällä hetkellä ärsyttää nuo huonot kysymykset. Liitetään 500-rivinen koodinpätkä ja kysymys on "tää ei toimi auttakaa pliizz!!" ja sitten vielä postataan väärälle alueelle.

TeeVee [19.10.2002 12:15:10]

#

Keskustelun taso on liian huonoa! Antti Laaksonen ei saisi olla käyttämättä bannia. Turhat vastaukset 'Joo' 'Pliiz1111!' Täytyisi saada kukistettua. Ollaanko samoilla linjoilla :?

KimmoKM [19.10.2002 12:35:23]

#

Kyllä. Tarkoitan että useimmiten laatu on hyvää, mutta noitä hölmöjä viestejä kyllä tulee liian paljon.

mikko [19.10.2002 12:37:09]

#

Nuo edellämainitut saadaan varmaan kitkettyä pois sitten kun/jos Antti tekee tähän foorumiin sen moderointi-jutun.

TeeVee [19.10.2002 13:09:16]

#

Itseäni hermostuttaa että loistavaa sivustoa ryhdytään pilaamaan tasottomalla keskustelulla. Lainaan fawkzia:*Tämä ei ole IRC*.

Zorro [19.10.2002 13:17:16]

#

Samantyyppiset säännöt vois olla täälläkin niinkuin esim. Kotikemian forumilla.
http://www.roi24.com/kotikemia/post.php@fid=3&cat=4&pid=1

trinit [19.10.2002 13:42:20]

#

lainaus:

Keskustelun taso on liian huonoa! Antti Laaksonen ei saisi olla käyttämättä bannia. Turhat vastaukset 'Joo' 'Pliiz1111!' Täytyisi saada kukistettua. Ollaanko samoilla linjoilla :?

Kyllä, olen samaa mieltä. Nytkin on parilla alueella muutama aihe meneillään joista löytyy em. tyyppisiä viestejä. Kaikkein turhimpia viestejä ovat mielestäni kysymykset tyyliin "Olen tehnyt ohjelman ja yritän käynnistää sitä, mutta se ei toimi. Mikä voisi olla vialla?".

Pitää varmaan alkaa vastaamaan tuollaisiin kysymyksiin lauseella "Lue FAQ: https://www.ohjelmointiputka.net/faq.php?sivu=0#20" ...

Antti Laaksonen [19.10.2002 20:57:01]

#

Tähän mennessä olen ollut melko varovainen bannien suhteen, mutta nyt linjassa tulee tosiaan tapahtumaan tiukennusta - sen verran paljon on viime aikoina näitä huonotasoisia viestejä tullut.

Seuraavat asiat aiheuttavat tästä lähtien tunnuksen poistamisen ilman varoitusta:

-yli kuukauden vanhan aiheen turha esillenosto
-toistuva huonojen kysymysten esittäminen(https://www.ohjelmointiputka.net/faq.php?sivu=0#20)
-toistuva kuittailu ("joo", "jep"...)
-toistuva aiheen ohi puhuminen (muilla kuin Yleinen keskustelu -alueilla)

Eiköhän noilla säännöillä keskustelun tason pitäisi kohota, joskin keskustelijoiden määrä saattaa harventua...

TeeVee [19.10.2002 21:35:59]

#

Loistavaa!
Tiukennuksia kaivataan runsaasti. Riittäisi, että viestejä tulisi keskimäärin kymmenen päivässä, olisi mielestäni kelpoa verrattuna siihen, että tulee turhia viestejä 10 päivässä.

LL [19.10.2002 21:38:53]

#

Mitä tuo "toistuva aiheen ohi puhuminen" tarkoittaa?

Gevil [19.10.2002 21:46:19]

#

LL, luulen että sillä tarkoitetaan "offtopic"-keskustelua. Tyyliin:

lainaus:

Samantyyppiset säännöt vois olla täälläkin niinkuin esim. Kotikemian forumilla.
http://www.roi24.com/kotikemia/post.php@fid=3&cat=4&pid=1

Onko toi se rc:n käyttämä kotikemia sivusto?

Zorro siis ei syyllistynyt tässä tapauksessa offtopiciin vaan minä, aloitin siis puhumaan täysin aiheeseen (Keskustelun huonoa tasoa ylös!
) liittymätöntä asiaa.. LL, siis tätä luulen tällä tarkoitetun..

Antti Laaksonen [19.10.2002 21:46:49]

#

lainaus:

Riittäisi, että viestejä tulisi keskimäärin kymmenen päivässä,

Ei viestien päivittäiselle määrälle mitään rajaa tarvitse asettaa, kunhan yksikään niistä ei ole huono.

lainaus:

Mitä tuo "toistuva aiheen ohi puhuminen" tarkoittaa?

Se tarkoittaa, että jos keskustellaan vaikka PHP:n merkkijonofunktioista, laittaa väliin "kolmoselta alkaa muuten pian jääkiekko-ottelu". Eli kirjoittaa jotain, joka ei millään tavalla liity aiheeseen.

TeeVee [19.10.2002 22:09:42]

#

lainaus:

Ei viestien päivittäiselle määrälle mitään rajaa tarvitse asettaa, kunhan yksikään niistä ei ole huono.

Ajoin takaa tuota. Mutta en saanut ajatuksiani puettua sanoiksi :).
Eikös Antti Laaksonen voisi tehdä topicin, joka pysyisi aina ylhäällä, sääntötopic.

Antti Laaksonen [19.10.2002 23:15:13]

#

Lisäsin nämä säännöt vielä FAQ-listalle (https://www.ohjelmointiputka.net/faq.php#20) ja linkitin kohdan keskustelualueen etusivulle - toivottavasti keskustelun taso alkaa nyt kohentua.

tomaattigeeni [19.10.2002 23:57:12]

#

Joku raja vois laittaa topicceja/päivä ettei joku peelo tuu tekee spammia tänne.

Antti Laaksonen [20.10.2002 11:58:04]

#

lainaus:

Joku raja vois laittaa topicceja/päivä ettei joku peelo tuu tekee spammia tänne.

Ainahan kyseisen peelon tunnuksen voi poistaa, jos näin ikävästi käy. Ja nyt moderointijärjestelmäkin on edennyt siihen vaiheeseen, että aiheet voi poistaa tai siirtää toiselle alueelle.

Queq [20.10.2002 12:34:07]

#

1. Muutat keskustelu scriptiä niin, että on mahdollista poistaa viestejä ja viestiketjuja.
2. Annat moderaattorin oikeidet 5 halukkaalle keskustelijalle.
3. Moderaattorit alkaisivat poistella turhimpia viestejä ja viesti ketjuja.

Antti, minä muuten olen halukas moderaattoriksi, mikäli keskusteluun tulee moderaattori mod.

Tumpi [20.10.2002 12:59:37]

#

Omasta mielestäni banneja ei kannattaisi antaa ihan heti vaan esim. viidestä varoituksesta sais bannit.

Antti Laaksonen [20.10.2002 13:12:30]

#

lainaus:

1. Muutat keskustelu scriptiä niin, että on mahdollista poistaa viestejä ja viestiketjuja.

Nyt tämä on mahdollista, systeemi on tosin tällä hetkellä ainoastaan itseni käytössä, sillä sinne kirjoitetaan suoraan SQL-komentoja ja se on siksi vaikeakäyttöinen keskustelutietokannan rakeenteesta tietämättömälle.

Kehitteillä on kuitenkin parempi korkean tason järjestelmä, joka mahdollistaa myös moderaattorit - sitten joskus.

lainaus:

Omasta mielestäni banneja ei kannattaisi antaa ihan heti vaan esim. viidestä varoituksesta sais bannit.

Ainoastaan vanhan aiheen esillenostamisesta saa suoraan bannit, muita "rikkeitä" pitää tulla toistuvasti.

Tumpi [20.10.2002 15:02:28]

#

lainaus:

Ainoastaan vanhan aiheen esillenostamisesta saa suoraan bannit, muita "rikkeitä" pitää tulla toistuvasti.

Saako bannit myös jos on hyvä syy miksi nostaa aiheen?

Gevil [20.10.2002 16:19:49]

#

Antti Laaksonen aikaisemmin on tuolla sanonut:
"Seuraavat asiat aiheuttavat tästä lähtien tunnuksen poistamisen ilman varoitusta:

-yli kuukauden vanhan aiheen turha esillenosto"

Tuossa näyttäisi olevan sana turha, joka viittaa selvästi siihen että bannit tulee vain jos ei ole pätevää syytä nostaa aihetta esiin..

TeeVee [20.10.2002 16:59:24]

#

Queq:Antti saa itse valita moderaattorinsa. Antin arvostelukyky on luultavasti kaikista paras tässä vaiheessa. Sääntöjä voisi laittaa FaQ osastolle. Parempaan päin ollaan menossa, nähtävästi.

Pekka Kauppila [20.10.2002 18:41:16]

#

Lisätkää vielä sellainen sääntö, että jos kysymykseen vastaa asiattomalla tavalla vaikka kysymys olisi huono. Monilla tuo näkyy olevan joku kumma tapa käydä heittämässä noihin huonoihin kysymyksiin joka kerta jotain tyyliin "olikos tuo vitsi vai???". Eikös tuo ole myös sitä jatkuvaa kuittalua. Uskallan väittää, että tuo jatkuva kuittalu johtuu tuosta top-30 keskustelijat listasta ja näkeehän sen heti, että ne jotka tätä harrastavat ovat kummasti nousseet siellä. Suosittelen lämpimästi koko listan poistamista ja banneja vain heti ensimmäisen varoituksen jälkeen, jos vaikka toinen rike tulee 2 viikon sisällä.

TeeVee [20.10.2002 18:44:54]

#

lainaus:

Uskallan väittää, että tuo jatkuva kuittalu johtuu tuosta top-30 keskustelijat listasta ja näkeehän sen heti, että ne jotka tätä harrastavat ovat kummasti nousseet siellä. Suosittelen lämpimästi koko listan poistamista ja banneja vain heti ensimmäisen varoituksen jälkeen, jos vaikka toinen rike tulee 2 viikon sisällä.

Toisilla ihmisillä on tarve voittaa :/

Antti Laaksonen [20.10.2002 18:54:14]

#

Kyllä tuo Top-30 lista tulee säilymään vastaisuudessakin, mutta uskon että kuittailusääntö tekee tehtävänsä...

TeeVee [20.10.2002 19:01:16]

#

lainaus:

Kyllä tuo Top-30 lista tulee säilymään vastaisuudessakin, mutta uskon että kuittailusääntö tekee tehtävänsä...

Tunnuksen hyllyttäminen voisi olla joskus toimiva vaihtoehto. Tai sitten käyttäjän viestien poistaminen. Siinä olisikin vähän näpyttelemistä jos aikoisi takaisin kärkeen :)

pushpabon [20.10.2002 19:28:40]

#

Niimpä, sitä en ymmärrä jos poruat vaan näppäilee hikipäissään esim täläisiä viestejä: joo, hiihi, pöö, sdhgdhg... Eihän siinä ole yhtään järkeä.

TeeVee [20.10.2002 19:56:57]

#

lainaus:

Niimpä, sitä en ymmärrä jos poruat vaan näppäilee hikipäissään esim täläisiä viestejä: joo, hiihi, pöö, sdhgdhg... Eihän siinä ole yhtään järkeä.

Mitä olen seurannut niin hikisiä viestejä on tullut myös sinulta ;|

pushpabon [21.10.2002 08:10:20]

#

lainaus:

lainaus:

Niimpä, sitä en ymmärrä jos poruat vaan näppäilee hikipäissään esim täläisiä viestejä: joo, hiihi, pöö, sdhgdhg... Eihän siinä ole yhtään järkeä.

Mitä olen seurannut niin hikisiä viestejä on tullut myös sinulta ;|

Uskon sen. Olen varmasti joskus kirjoittanutkin asiaankuulumattomia/offtopic viestejä, enkä edes sitä kieltänyt.

Tumpi [21.10.2002 15:44:52]

#

Mitenkä olisi "hyvittämiskäytäntö", elikkä jos joku esim. nostaa aiheen esille turhaan niin hän voi korvata rikkeensä tekemällä jotain putkan hyväksi?

Näin siitä hyötyisi aiheen esillenostaja (ei banneja) sekä ohjelmointiputka (jotain putkan hyväksi), banneistahan ei kukaan periaatteessa hyödy.

Vilikki [21.10.2002 16:19:59]

#

Joo, mutta en usko, että tuo toimii. Minkälaisia hyvityksiä voisi olla? Yksi tietysti voisi olla oppaan teko, mutta pakolla siitä ei välttämättä tulisi hyvää.

Antti Laaksonen [21.10.2002 17:53:23]

#

lainaus:

Mitenkä olisi "hyvittämiskäytäntö", elikkä jos joku esim. nostaa aiheen esille turhaan niin hän voi korvata rikkeensä tekemällä jotain putkan hyväksi?

Joo, 5 euroa tilille ja tunnus takaisin ;) Ehkei kuitenkaan, sopivaa ja toimivaa hyvitystapaa on mahdotonta keskiä. Ja onhan banneista se hyöty, ettei sama henkilö pysty enää häiritsemään keskustelua.

Gevil [21.10.2002 17:58:00]

#

Tuo hyvittämiskäytäntö, ehkä, toimisi paremmin ikäänkuin päälaelleen käännettynä ja vähän muokattuna. Jokaisella profiililla (=käyttäjällä) on eräänlainen luokitus. Vaikka numeroilla 1-5, 5 suurin. Tai vaikka 1-3. Joka kerta kun tekee rikkeen, tippuu yhellä alaspäin. Rikkeen kuitenkin tulee olla suhteellisen suuri.. jatkuva kuittailu huomautuksen jälkeen tiputtaisi vaikka yhdellä. Yki erehdys tyyliin 'totanoin' ei tiputa.. Tai sitten ihan adminien oman oikeudenmukaisuuden pohjalta voi tiputtaa pisteitä, soveltamalla asetettua normistoa.

Vastaavasti jos on pitkään käyttäytynyt hyvin ja asiallisesti, admin voi nostaa pisteitä. Jos kirjoittaa laadukkaan oppaan (ei siis pakottamalla) tai on muuten toiminut yhteisön hyväksi ansioituneesti admin voi taas nostaa pisteitä.

Adminit siis käyttävät omaa järkeään, päätäntävaltaa, oikeudenmukaisuutta tiputtelemalla ja nostelemalla pisteitä. Pisteiden tiputtua vaikka 1 tulee suoraan vaikka viikon bannit. Bannien loputtua jatketaan ykkösestä. Jos se siitä tippuu 0 tulee lopullinen karkoitus, tai vaikka kahden kuukauden bannit.

Antti soveltakoon.

TeeVee [21.10.2002 18:34:31]

#

Hyllyttäminen voisi olla loistavaa joissain tapauksissa. Nimeltämainitsematon henkilö olisi varmaan asiallisemmin jos tunnusta hyllytettäisiin. Hyllytysaika voisi olla 2-4 viikkoa.

LL [21.10.2002 18:36:49]

#

Minusta 2-4 viikkoa on liian pitkä aika. Voisi olla vaikka 1-2 viikkoa tietysti ottaen huomioon kuinka pahasti hyllytetty on peeloillut.

TeeVee [21.10.2002 18:39:27]

#

Rankaiseminen on ainoa tapa. Eli kunnolla. Ehkä 4 vikkoa voisi olla liikaa? 1-2 viikkoa voisi olla sopiva. Tästäkin voisi tehdä äänestyksen.

Vilikki [22.10.2002 14:49:42]

#

1-2 viikkoa on sopiva, riippuen rikkeestä. Myös pistesysteemi kuulostaa mainiolta.

pushpabon [22.10.2002 14:55:30]

#

Ehkä näin olisi parempi:

yht.4 rikettä = (7) päivää
yht.7 rikettä = (10) päivää
yht.9 rikettä = (14) päivää
yht.10 rikettä = (18) päivää
...,.. siis aina rikkeitä saisi olla vähemmän ja rangaistus lisääntyisi. Ja rikkeet jäisivät siis taustalle...

TeeVee [22.10.2002 15:20:23]

#

Profiiliin tulisi tulla pisteytys. YaBB foorumissa on sama ominaisuus. Mutta mietityttää että joku tulisi ja muokkaisi pisteitä :? Sitten olisi vähän noloa jos pushabonilla olisi 100 ja Antti Laaksosella -100 :( Eli mielestäni tämän voisi unohtaa/toteuttaa.

pushpabon [22.10.2002 15:29:34]

#

En ymmärrä mitä tarkoitat...siis mitä ajat takaa tuolla pisteytyksellä?

TeeVee [22.10.2002 15:33:40]

#

lainaus:

En ymmärrä mitä tarkoitat...siis mitä ajat takaa tuolla pisteytyksellä?

Se ei ole tärkeätä. Eli käyttäjät saisivat antaa pisteitä. 1 piste kerralla päivässä. Ylös tai alaspäin.

pushpabon [22.10.2002 15:42:04]

#

Jaah, no se taas voisi mennä ihan persuuksilleen. Jos täällä kävisi tai käykin sellasia peeloja jotka vaan heittelis numeroita toisille ihan olan takaa, entäs sitten. Tuota varmaan tarkoitit tossa viestissäs? Ja yksi asia.

lainaus:

...olisi vähän noloa jos pushabonilla olisi 100 ja Antti Laaksosella -100...

Olenko minä sitten joku peelo häirikkö kun vertasit jotenkin ilkeellä tavalla :(. MUlla 100 ja antilla -100...blaa

TeeVee [22.10.2002 16:11:06]

#

No olisin voinut laittaa Velton, tai itseni. Sun nimes oli vaan tossa näkyvillä :)

pushpabon [22.10.2002 16:21:11]

#

Okei...aattelinpahan vaan.

Gevil [22.10.2002 16:23:45]

#

Oisit pistäny ittes ;) Hmm, mun alkuperäinen tarkoitus siis oli antaa rajaton pisteytys oikeus vain ja ainoastaan moderaattoreilla (tällä hetkellä siis vain Antti Laaksonen).. eikä käyttäjillä ole mitään sananvaltaa silloin asiassa. Ja kuka hoitaa adminien rikkeet? Joko Antti Laaksonen vastaa adminien käyttäytymisestä tai sitten kaikki muut moderaattorit, kuin rikkeen tekijä itse, yhdessä.. Itse pidän kyllä omaa ehdotustani parhaana mahdollisena.. ylläri :)

TeeVee [22.10.2002 16:26:57]

#

Ok. Luultavasti parhaiten itse tiedät mikä olisi hyvä :?

pushpabon [22.10.2002 16:28:18]

#

Jaahas. Mutta eikö se sitten toimisi tuo mun idea? Siis yhteytettynä sun ideaas? Admin/moderaattoreit antaa rikepisteitä ja kun on joku määrä niin tuleee "turpaan" eli jäähy.

Gevil [22.10.2002 16:45:48]

#

Kuten jo kerran mainitsin, mainitaan siis vielä, niin Antti Laaksonen soveltakoon tässä threadissä esiteltyjä ideoita kuten parhaaksi katsoo, jos näin tahtoo.

Antti Laaksonen [22.10.2002 17:10:05]

#

Mitään pisteytyssysteemiä ei luultavasti tule olemaan, siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Jokainen bannaaminen punnitaan erikseen ja huolellisesti, ketään ei bannata turhan takia.

pushpabon [22.10.2002 17:11:19]

#

Okei, keksin vaan muutaman idean ja ilmaisin ne. Antti, kuinka sulla on aika pitää tätä saittia pystyssä? Sulla on koulu, ja varmaan harrastuksiakin.

TeeVee [22.10.2002 17:43:50]

#

Tuo pisteytys idea olisi kyllä aiheuttanut sotkun, joka on nähty jo monessa paikassa. Antti Laaksonen tietää kaiken (luultavasti) parhaiten.

Tumpi [23.10.2002 18:30:54]

#

Hmm... tuli vaan vanhoja viestejä selatessani mieleen, että vois olla käyttöä jos tän vastausboksin vieressä ois joku laatikko ja jos sen rastittaa, viesti mihin vastaa ei "nouse esille", mitenkä sen nyt selittäiskään...

mikko [23.10.2002 19:17:41]

#

lainaus:

Hmmviesti mihin vastaa ei "nouse esille"

No eikös se ole sitten ihan sama jättää vastaamatta, tuskin noita vanhoja viestejä kovin moni lukee.

TeeVee [23.10.2002 23:39:10]

#

Jos järkeä riittää, niin mitään rastitusjärjestelmää ei tarvita. Vanhaksi topiciksi minä määrittelen 2 viikkoa viimeisestä vastauksesta.

pushpabon [24.10.2002 10:30:41]

#

lainaus:

Jos järkeä riittää, niin mitään rastitusjärjestelmää ei tarvita. Vanhaksi topiciksi minä määrittelen 2 viikkoa viimeisestä vastauksesta.

Näinhän se on, eihä siinä olisikaan järkeä vastata aiheeseen jos kukaan ei tietäisi että siihen on vastattu, eikö... Ja 2-3 viikkoa on jo VANHA aihe. Use your common sense. No x-marks needed.

thefox [24.10.2002 20:03:58]

#

lainaus:

Okei, keksin vaan muutaman idean ja ilmaisin ne. Antti, kuinka sulla on aika pitää tätä saittia pystyssä? Sulla on koulu, ja varmaan harrastuksiakin.

Eikös melko monellakin täällä ole koulu ja ehkä jopa harrastuksia? :)

pushpabon [24.10.2002 20:51:29]

#

Joo onhan meillä monilla niitäkin...

progo [24.10.2002 20:57:08]

#

Onhan meillä harrastuksia... esim. koneen kanssa tappelu, ja putkassa lorvailu :D

Gevil [24.10.2002 21:46:55]

#

Mitä tarkoitat sanalla "harrastus", en ole koskaan kyseistä sanaa kuullut? :) Koulua sitten löytyykin liiaksi asti.

progo [25.10.2002 07:30:58]

#

Harrastus.. sitä ei pidä sekoittaman hartauksiin.. :) Etkö ole ikinä kuullut sanaa harrastus? :) Se.. se on niin kuin hobby englannissa. :)

pushpabon [25.10.2002 11:35:48]

#

Harrastus, no ei mulla sellasia ole. :D Mä mitään futista taikka lätkää jaksa, pyh. Kone+kahvi, ne on mun harrastukset ja koulu on vaan elämäntapa tällähetkellä.

Veltto [25.10.2002 13:37:26]

#

harrastuksia ei tueta

Gevil [25.10.2002 15:25:43]

#

Proguru, se oli siis vitsi. Luulen että sen tajusit, mutta varmuuden varmistamiseksi. Tiedän kyllä mitä sana harrastus tarkoittaa. :)

On mulla ollu ennen enemmänkin harrastuksia, nyt niitä on karsiutunut ja tullut uusia tilalle. Puntit, laitesukellus, rullaluistelu ja sit jotain vähemmän urheilullisia harrastuksia.. laskettelen lisäksi talvisin.

Mutta nyt loppu tämä offtopic keskustelu mun puolesta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta