Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: *QB* Dos-ohjelmia

Sivun loppuun

juhaz [15.10.2002 16:52:49]

#

Tuota..... eikös quickbasic 4.5:llä tehdäkkään dos-ohjelmia? Meinaan vaan, kun mulla oli txt tiedostona yksi ohjelma ja muutin dossissa sen bas-päätteiseksi, avasin qb4.5:n ja käänsin sen ohjelman exeksi vaan ei toimi dossissa tai siinä win 98:n DOS-mode vai mikäs se onkaan?

Sanoo jotain tyyliin "Tämä ei ole dos-ohjelma", mutta sitten, kun XP:ssä sen ajaa klikkaamalla hiirellä sitä exeä niin se ohjelma käynnistyy kuten 98:ssakin windowsin puolella, mutta ei siellä 98:n DOS-modessa vai mikä perhana se onkaan?

tuobbi-89 [18.10.2002 23:06:36]

#

QuickBasicillä (myös 4.5) tehdään harvinaisen yksiselitteisesti DOS-ohjelmia. Outo juttu tuo kertomuksesi, mutta luulen, että näit pahaa unta... :D (ethän suutu?)

juhaz [19.10.2002 00:17:17]

#

Heh.... pahaa unta :D
Olisikin vaan, kun eipä toimi dossissa nuo ohjelmat mitä olen quickbasic 4.5:llä kääntänyt, mutta kyllä windows XP:ssä siellä windowsissa toimii täydellisesti mulla :D

trinit [19.10.2002 22:09:15]

#

Ihan hakuammuntaa tämä, mutta kokeilitko ajaa sitä ohjelmaa QB 4.5:lla ennenkuin käänsit sen .exe:ksi? Oliko QB silloin käännön aikana käynnistetty Windows 98:n vai Windows XP:n kautta?

Kyllä niiden pitäisi toimia kummassakin ihan hyvin tietääkseni, vaikka ei minulla Windows XP:stä olekaan kokemusta. Onko nuo Windowsit asennettu samalle vai eri koneelle (ei niitä varmaan samalle koneelle taidakaan saada yhtäaikaa) ?

... tai sitten näet edelleen PahaaUnta(tm) ;)

Antti Laaksonen [20.10.2002 01:16:20]

#

Kyllä minkä tahansa QB-ohjelman pitäisi DOS:issa toimia, sisälsikö ohjelma mitään erikoisia virityksiä?

juhaz [20.10.2002 01:26:48]

#

Epäilenpä, että ei..... vain tavallista sillaista koodia mitä esimerkiksi aloittelijat yleensä vain kirjoittelevat.....

Oikeastaan se on tuo WindoX, mutta nyt keksin yhden keinon millä se ainaskin menee kait sinne dos tilaan..... 98:ssa.....?

Siellä propertiesessä on sillanen kikka valittavana niin se sammuttaa wintoosan ja käynnistää sen ohjelman..... siten sain toimimaan, mutta en siten, että kirjoitan siellä dossissa vai mikäs se nyt 98:ssa onkaan sen mikälie start C:\windox\windoX.exe silloin se valittaa, että se ja se ei ole dosohjelma tai miten se nyt sen kirjoittaakaan.

trinit [20.10.2002 12:18:40]

#

Tarkoitat varmaankin MS-DOS Promptia Windows 98:ssa?

lainaus:

start C:\windox\windoX.exe

Miksi sen noin käynnistät? Kyllähän se nyt käynnistyy kirjoittamalla pelkästään "C:\windox\windoX.exe" (ilman start:ia).

juhaz [20.10.2002 15:19:39]

#

En tarkoita sitä MS-DOS Promptia vaan, kun sitä wintoosa on sammuttamassa niin siellä pitäisi olla sillainen vaihtoehto, jolla mennään wintoosasta ulos johonkin DOS hommeliin? Dossin näköiseen mestaan.....

Gevil [20.10.2002 16:29:40]

#

"Käynnistä uudelleen MS-DOS tilassa"? "Valmiustila"? Vai puhutko sä nyt biosista..?

thefox [20.10.2002 17:00:04]

#

START.EXE on Win32-ohjelma, joten luonnollisesti se ei toimi DOS:issa.
Kun menet DOSiin ja yrität käynnistää ohjelmaasi "start C:\windox\windoX.exe", ei se toimi, edellämainitusta syystä.
Kun taas pistät Wintoosan käynnistämään itsensä DOS:iin ja käynnistämään WindoX:isi heti, toimii se koska Wintoosa ei siinä tapauksessa käytä START.EXE:ä välikapulana.
Ei tietoa miksi sinä sitä käytit..
Mutta kuitenkin, kokeilepa niinkuin trinit sanoi, C:\windox\windoX.exe" (ilman start:ia), niin johan toimii.

juhaz [20.10.2002 17:14:35]

#

Ahaa....


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta