Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kuinka vanhana olet aloittanut ohjelmoinnin

Sivun loppuun

KimmoKM [14.10.2002 12:51:02]

#

Itse 11v pikkuveli 10v.

zacura [14.10.2002 13:03:08]

#

about 12-13 vuotiaana

Gevil [14.10.2002 13:10:49]

#

13 vuotiaana.

thefox [14.10.2002 14:19:29]

#

Joskus 9-10 vuotiaana muistaakseni..

Jogge [14.10.2002 14:37:34]

#

noin 5v isoveli 7v

Vilikki [14.10.2002 16:41:40]

#

n. 12-13 -vuotiaana, mutta vasta tänä vuonna oikein innostuin.

tomaattigeeni [14.10.2002 17:12:36]

#

Olisko 10 ollu ku QB:llä tein hello worldin.

pushpabon [14.10.2002 17:19:26]

#

11-12...enkä vieläkään osaa kun qb:n perusteet, mutta ymmärrän jotakin... :(

Lare [14.10.2002 17:24:24]

#

n 11-12?

Antti Laaksonen [14.10.2002 18:23:02]

#

9-vuotiaana taisin aloittaa...

tuobbi-89 [14.10.2002 18:46:03]

#

Joskus tämän vuoden huhtikuussa aloin opetella C++:an alkeita. Sitten se kaatui siihen, kun en jaksanut imuttaa DJGPP:tä. :D Joskus elokuussa aloin opetella QBasicciä ja sitten kolahti! Eli 13-vuotiaana...

mikko [15.10.2002 09:52:17]

#

lainaus:

noin 5v isoveli 7v

Ihan mielenkiinnosta: Miten 5-vuotias(lukutaito olematon) voi osata edes käyttää näppistä saati sitten ohjelmoida?

Gevil [15.10.2002 12:39:39]

#

1) Jogge on ihmelapsi.
2) Jogge määrittelee ohjelmoinnin aloituksen siihen hetkeen kun hän hakkasi näppäimistöä ekan kerran avattuaan QBasicin, vahingossa, luultuaan sitä Pokemon-peliksi.

pushpabon [15.10.2002 15:24:08]

#

jokke on kuningas ...

KimmoKM [15.10.2002 17:29:02]

#

Ei se 5v aivan teoriassa mahdotonta ole. Muta 7vkin on aika vähän.

Gevil [15.10.2002 17:31:20]

#

Ei se mahdotonta ole, mutta kyllä siinä pitää ihmelapsi olla jos ihan oikeasti on ohjelmoinut 5-vuotiaana.

Gevil [15.10.2002 17:34:16]

#

Siis meinaan kaikki, korostetaan vielä: kaikki, on mahdollista teoriassa, joskin epätodennäköistä. Tarkoitan siis yleensä ottaen kaikki.

Tumpi [15.10.2002 19:48:51]

#

Mä taisin alottaa pari vuotta sitten.

Tumpi [15.10.2002 19:50:45]

#

lainaus:

5-vuotias(lukutaito olematon)

Kyllähän se on hyvinkin mahdollista että 5 vuotias osaa lukea, onhan jotkut saanu karatessa mustan vyön 7 vuotiaana.

Gevil [15.10.2002 19:52:02]

#

Kyllä se lukutaito on mahdollinen, mut että ohjelmointi.. :I

Pekkuli [16.10.2002 22:24:56]

#

10 vuotiaana.

terex [17.10.2002 13:50:15]

#

13 vuotiaana.

juhaz [17.10.2002 14:43:08]

#

Varsinaisesti kait siinä 10-12 vuotiaana?
Sitä ennen mä "ohjelmoin", kun tietokoneella leikin ja koodi oli tyyliin: "-,vmn-.,vmn-.vcmn.,mcv-.bn" ja sitten vaan muutin exeksi ja leikin, että ne oli ihan toimivia =D


Suuntaus ohjelmointiin alkoi, kun opin tekemään kotisivuja kotisivu editorilla, jolla sitten ekan oman pelin tein, joka oli tosin tekstiseikkailu ja todella huono yksilö, jonka jälkeen taisin löytää jonkun suomenkielisen sivun missä luki, että windows 95:ssä oli vielä, kun kirjoitti komentoriville 'qbasic' niin aukesi sillainen "ohjelmointikieli/ohjelma" ja sillä sitten tein kaikenlaista vaikken osannut vielä kuin ehkä jonkun print komennon ja inputtia käyttää, jota sitäkin surkeasti.....
Sitten aloinkin harjoittelemaan oikein urakalla QB/VB ja muita mitä olen sillaisia helppoja sattunut löytämään niin jonkun aikaa.....

Heh.... tästähän tuli tarina eikä varsinaisesti sitä ollut tarkoitus kirjoittaa..... kait? Kertokaas työ kuinka ja missä oloissa aloitte ohjelmointia harjoittelemaan ekan kerran..... olisi varmaan kiva saada tietää vähän tarinaa siitä....

Jogge [17.10.2002 15:56:10]

#

mä opin muistaakseni viis vuotiaana lukemaan (ja se ohjelmoinnin alottaminen oli kyllä aika lähellä sitä aikaa ku täytin 6vee). Mun ohjelmointini oli enimmäkseen semmosta esimerkkien tutkimista ja jotain pieniä kokeiluja, mut siitä se lähti...

Tatu Peltola [17.10.2002 16:17:56]

#

En muista... ehkä vähän yli vuosi sitten... 0-3 vuotta sitten

KimmoKM [17.10.2002 17:04:10]

#

lainaus:

Kertokaas työ kuinka ja missä oloissa aloitte ohjelmointia harjoittelemaan ekan kerran..... olisi varmaan kiva saada tietää vähän tarinaa siitä....

Kun tutkin windows 98n asennusromppua löysin sieltä qb.exe n olin jostain jo saanun tietää että on joku ohjelmointikieli qbasic. Sitten otin vanhan äidin basic oppaan (en tiennyt muuta että se oli joku basic.) ja tutkin esimerkkejä. Paremmin ohjelmointi alkoi sujua kun lainasin kirjastosta kirjan

Gevil [17.10.2002 20:31:24]

#

Mulla oli Macintosheja lapsuuden ajan, sain tietää että PC:lle on olemassa QBasic, jolla voi tehdä ohjelmia. Kaveri näytti oma tekemiään ohjelmia (lapsen silmiin QBasic näytti todella eksoottiselta haxor ohjelmalta, pelkkää tekstiä ja sininen tausta ja sillee), olin ihan kiihkossa.

Rupesin Macilleni ettimään PC emulaattoria, jotta saisin QBasicin toimimaan koneellani (en siis tiennyt niin nuorena vielä että helpommallakin tavalla pystyy koodaamaan macilla). Ei löytynyt emulaattoria, ainakaan toimivaa.

Vuoden parin päästä sitten meillä kävi onnettomuus, Macciimme iski ukkonen, kone "räjähti". Heh. Sitten vaan vakuutusrahoja tiskiin. 6000 markkaa yhteensä. Kone oli ostohetkellä maksanut n. 10 000. Se macci oli 120 Mhz, muita tietoja en muista.. PowerMacci kuitenkin oli kyseessä. 6000 markkaa oli siis paremmin vakuutusrahoja kuin osasimme uneksiakaan.

Sitten eikun tietokoneliikkeeseen ostamaan uutta konetta pohjakassana 6000 markkaa, siihen päälle vielä pari tonnia "omaa" rahaa. Parin kommelluksen jälkeen kehräsi kotona, kuin vuoristokissa, "PIII 500Mhz, 64Ram, VoodooIII, 10Gigaa kovoo"-PC-kompuutteri työpöydällä.

Nyt oli PC siis pöydällä, ohjelmointikiihkoni oli odotuksessa kasvanut, QBasic siis päälle heti kun kone on alkusäikähdyksestä selvinnyt. Eikun "ohjelmoimaan". Samana päivänä, tai ainakin siinä lähiaikoina perustin sitten tuon TNT-softwaren serkun kanssa, jotta on julkaisukanava omille tekeleilleni. Aloitimme serkun kanssa (hän osasi koodata basiccia, minä en) koodaamaan ensimmäistä peliämme TNT-softwaren nimen alla, samalla ensimmäinen peli minulla. Pelin kehitys aloitettiin, minä suunnittelin kaiken pixelilleen, serkku koodasi. Beta-asteelle päästiin. Sitten vaihdettiin projektia. Sama linja: minä ideoin, serkku koodaa. Naksu-peli oli tekeleen nimi, saatiin tehtyä siitä shareware versio ja jäimme odottamaan huikeaa kaupallista menestystä :).

Serkku toki asui eri talossa kuin minä itse, joten pitihän sitä aloittaa ihan ikiomiakin projekteja. Aloitin Basic-opintoni muistaakseni koulun valinnaisella peli-ohjelmointi kurssilla. Kurssin aikana työstettiin VB:llä kaverin kanssa "Ankka-peli", samalla kun assistoimme kavereitamme. Kurssin päätyttyä hallitsin Basicin perusteet. Viimestään kurssin aikana vaihdoin QBasicista Visual Basiciin, tämä siis ennen kuin olin edes QBasicia kerennyt varsinaisesti opetellakaan, vain muutama oma pikku räpellys.

Sitten oli tarkoitus aloittaa ihan itsenäisesti tekemään pelejä ja ohjelmia, tällä kertaa Visual Basicilla. Ennen kuin mitään julkaisin TNT-softwaren nimen alla tein pikkuohjelmia ihan harjoituksen ja huvin vuoksi, nämä ovat vieläkin jossain tuolla nurkissa pölyttymässä hämähäkin seittien välittömässä läheisyydessä. Ensimmäiset julkaistut pelit, ihan itse tehtyinä siis, TNT-softwaren alla: BWK, Jarkonkielikone osa: 1 (tämä ainut joka vielä on sivuiltamme saatavilla. Kielikoneeseen liittyykin sitten ihan oma historia, jonka voit lukea ohjelmasta, jos sen lataat), BWK2.

TNT-softwaressa muutoksia. Serkku otti loparit ja kaveri tuli tiimiin mukaan. Kohta tuli tiimiin mukaan lisää ihmisiä. Lisää ohjelmia valmistui: ValueX ja Rush Hour. Ensiksi mainittu minun tekemä, jälkimmäinen kaverin. Vilkasta oli yhtiössä, tiimiiin liittyi ja tiimistä poistui väkeä niin tiuhaan tahtiin, että itsekkään ottanut selvää siitä. Lisää ohjelmia kehitettiin, osa julkaistuun - osa ei.

VB-taidot projektien saatossa olivat kehittyneet entisestään, mutta vaikka tietoa oli kokoajan lisää, niin tiedonjanokin kasvoi -eksponentaalisesti. Eikun hommaamaan sitä tietoa jostain. Kävin erinäisiä kursseja ainakun mahdollista, luin artikkeleita netistä, lainasin kirjastosta kirjoja, tutkin esimerkkejä ja kyselin kavereilta ja tutuilta. Osa tutuista työskenteli ohjelmoinnin parissa, niin sain ammattimaisia neuvoja. Mutta eihän sitä tiedonjanoa niin helposti sammutetakaan. Lukio koitti pikkuhiljaa. Lukiossa rohmusin kaikki mahdolliset kurssit mitä käsiin sattui, opettelin opettelin ja opettelin. Suurimman osan jo valmiiksi osasin, joten ei ihme että kymppiä pukkas joka kurssista. Mitä seuraavaksi? Olin kuullut approbatur-opintokokonaisuuden suorittamisesta yliopistolla. Sinne siis.

Nyt on ensimmäinen osakurssi approbaturista takana ja seuraavaksi on toinen osakurssi, sitten kolmas ja niin edelleen, kunnes jossain vaiheessa approbaturin paperit löytyy takataskusta(?). Ensimmäisen osakurssin aikana opiskelimme algoritmi-teoriaa, pseudo-kieliä, ja vastaavaa. Parin kurssin päässä hypätään ilmeisesti Javan kimppuun. Lopulta koittaa lopputyö. Approbaturin jälkeen on tulevaisuus vielä avoin. Yliopistoon ehkä lukemaan laajemmin tietojenkäsittelyä? Se nähdään tulevaisuudessa.

Ohhoh, tulipas aikamoinen historiikki, mutta eipä mahda mitään kun runosuoni pulppuaa :) Jotain toki saattoi unohtua, mutta en nyt muista mitä, tähän hätään.

(Tämä on muuten toinen kerta kun minä tämän kirjoitan, kirjoitettuani ensimmäisen kerran äsken, onnistuin tunaroimaan ja se katosi bitti-avaruuteen. Nyt siis toinen kerta, josko se nyt lähtis tonne foorumille kiltisti)

Antti Laaksonen [17.10.2002 21:29:03]

#

Taisipa olla tämän foorumin pisin viesti. Ja mukavaa luettavaakin ;)

Gevil [18.10.2002 17:49:22]

#

Kiitoksia kehuista :) Vähän kyllä vitutti ku kahteen kertaan ton jouduin kirjottaa.. :)

Vilikki [18.10.2002 18:08:04]

#

Oli tosiaankin aika mukavaa luettavaa... ;-)

Gevil [18.10.2002 18:41:41]

#

Kiitoksia taas kehuista vaan :) Hmm... meidän yhtiöltä ei löydykään varsinaista historiikkia, on vain sähkeenomaisia tiedotteita historian ajalta... Voisi rueta tuon kirjoittamani tekstin pohjalta josssain vaiheessa vaikka väsäämään historiikkia, kerta asiat palautuivat mieleeni kun jouduin muistelemaan syvällisesti asioita tuota kirjoittaesssani.. Otetaanpas teksti talteen myöhempää jalostusta varten ;)

j.k [24.10.2002 18:41:26]

#

13v

progo [25.10.2002 15:37:51]

#

9-10v välisenä aikana.. QBasicilla.. nykyään sitten enimmäkseen C++:lla.

Dude1 [01.11.2002 18:45:34]

#

5-6v color computerilla

Dj Wolf [05.11.2002 10:30:16]

#

Hmmm... Ohjelmoinnin taisin aloittaa noin 11-12 vuotiaana bat-komentokehtotteilla, josta noin vuotta myöhemmin siirryin Qbasicin käyttäjäksi. C++:aa on tullut vähän tässä välissä opeteltua, mutta olen pysynyt vanhalle QB:lle uskollisena :)

TeeVee [05.11.2002 17:07:18]

#

taisi olla 6 vuotta kun joku QB ohjelma tuli väännettyä, täytyy myöntää, kopsasin sen kirjasta :)

Gwaur [06.11.2002 22:44:22]

#

vaikka tämä on jo hieman vanha aihe, vastaan silti. siis:

Jo HTML otetaan mukaan niin ensimmäisen kerran ohjelmoin joskus 8 vuotiaana. Mutta jos sitä ei otetan mukaan niin josku 12v.

Gwaur [06.11.2002 22:47:53]

#

mikkot kirjoitti:

lainaus:

lainaus:

noin 5v isoveli 7v

Ihan mielenkiinnosta: Miten 5-vuotias(lukutaito olematon) voi osata edes käyttää näppistä saati sitten ohjelmoida?

Ja PPPÖÖÖHHH!!! Aloitin opettelemaan lukemaan noin 5.000 vuotiaana. mä opin lukemaan heti ekana päivänä viidettä ikävuottani. eli päivä meni oppimiseen. teksti josta opin lukemaan, oli pientä sanomalehden tekstiä JA vielä väärinpäin. Ihan totta!

Pekkuli [07.11.2002 09:50:56]

#

Minä opin lataamaan c64:llä pelin 4-vuotiaana, joten miksi 5-vuotias ei osaisi käyttää näppistä.

Jesse87 [07.11.2002 21:32:33]

#

Tossa 14 veen kun täytin

snakari [08.11.2002 16:36:03]

#

joskus 11 vuotiaana tuli joku .bat tekstiseikkailu väännettyä

HtH [09.11.2002 11:32:29]

#

Mitään kummalista siinä ei ole, että 5 vuotiaana olisi ohjelmoinnin aloittanut, ainakaan siinä suhteessa ettei muka osaisi lukea, ei kaikki 5 vuotiaat ole lukutaidottomia, sillä itsekin opin lukemaan jo/vasta 4 vuotiaana.

Ensimmäisen pelini tein 8 vuotiaana.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta