Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB +alueen rajaus?

juhaz [10.10.2002 18:19:13]

#

Yritän vielä tehdä jotain.... kun en osaa tehdä kunnollisia ikkunoita qb:ssa niin olen joutunut piirtämään niitä ascii merkeillä, mutta nyt olen tehnyt sillaisen hommelin, että ohjelma, kun aukeaa niin se itseasiassa näyttää hieman taululta ja siihen sitten pitäisi jotain duunata?

Eli vaikka painasi ykköstä niin aukeaisi "komentokehoite", mutta olen yrittänyt luoda sitä siihen "tauluun", että se tavallaan aukeaisi kuin ikkuna windowsissa..... noo olen jotenkuten tässä selvinnyt ja tämä itseasiassa ei ole vielä ongelmani....

vaan oikea ongelmani on:
Kuinka minä rajaan alueen siinä "ikkunassa", kun vaikka kirjoittaa "dir" (kaikki dossia käyttäneet tietävät mikä tämä on... kai?) niin se "ikkuna" hajoaa, kun se teksti menee "ikkunan" läpi, joten saako jotenkin rajattua tuota hommelia? Ja kuinka vaikka tollainen mikälie scrollbar onnistuisi qb:ssa tehtyä?

Sillainenkin kiinostaisi.... jos on mahdollista edes qb:llä, että saako ohjelmaa käynnistettyä qbasicissa tavallaan "GUI:hin" niin, että se rajaantuisi vain jollekkin alueelle? Kuten windowsissa? Hrh...

Antti Laaksonen [10.10.2002 19:22:29]

#

lainaus:

Kuinka minä rajaan alueen siinä "ikkunassa", kun vaikka kirjoittaa "dir"

Ainut tapa, joka minulle tulee mieleen on ohjata DOS-komentojen tulostama teksti tiedostoon, ja lukea se tiedostosta sitten QBasicilla. Esim DIR menisi:

SHELL "DIR > TEMP.TXT"
OPEN "TEMP.TXT" FOR INPUT AS #1
DO UNTIL EOF(1)
  INPUT #1,rivi$
  'ja tähän PRINT:in tilalle ikkunaan kirjoittaminen
  PRINT rivi$
LOOP
CLOSE #1

lainaus:

Ja kuinka vaikka tollainen mikälie scrollbar onnistuisi qb:ssa tehtyä?

QBasicin omassa editorissahan on vierityspalkki, joten ota siitä mallia.

lainaus:

Sillainenkin kiinostaisi.... jos on mahdollista edes qb:llä, että saako ohjelmaa käynnistettyä qbasicissa tavallaan "GUI:hin" niin, että se rajaantuisi vain jollekkin alueelle?

Ei onnistu QBasicissa, ei sitten millään...

thefox [10.10.2002 19:52:33]

#

lainaus:

Sillainenkin kiinostaisi.... jos on mahdollista edes qb:llä, että saako ohjelmaa käynnistettyä qbasicissa tavallaan "GUI:hin" niin, että se rajaantuisi vain jollekkin alueelle? Kuten windowsissa? Hrh...

Jos masokismi kiinnostaa niin toki saa.. eli ei. Ja muutenkin käyttöjärjestelmän teko QB:llä on jokseenkin kyseenalaista kun siinä ei opi "kunnon" käyttöjärjestelmän koodauksesta oikeastaan edes perusteita.
QB koodausta siinä sitten oppinee sitäkin paremmin..

juhaz [10.10.2002 19:59:20]

#

Löysin scrollbar vinkin ja nyt vaan täytyy yrittää jotain soveltaa :)

Minä ajattelin sitä "taulua" näin

http://koti.mbnet.fi/juha2002/Kuvat/gui.bmp

view komennolla sain tuolla tavoin rajattua taulusta palasen vaan en saanut sinne esimerkiksi sitten mitään kirjastoa upotettua näkymään, kuten tuossa vaikka tuo "dos" hommelin tapainen.....

juhaz [10.10.2002 20:00:14]

#

Fawkz, no eihän siinä sitä oikean käyttöjärjestelmän tekoa niin opikkaan vaan olisiko nyt ihan tarkoituskaan oppia tekemään oikeata linux/windows kloonia? :)

juhaz [12.10.2002 20:16:02]

#

Olen saanut nyt hiiren käyttöön ohjelmaan, mutta en ole vielä osaksi saanut hiirtä toimimaan aivan oikein....????

juhaz [12.10.2002 20:17:44]

#

Hups.... heh.... tekstin loppu jäi :D

Juu eli nyt mä aion ehkä soveltaa hiirtä jotenkuten ikkunan aukeamiseen ja systeemin sammumiseen kai, mutta tuota alueen rajausta ja tekstin saamista sinne sisään pysymään..... kukaan ei taida tietää onnistuuko ja mitenkä?

Minulla on monta GUI-ohjelmaa kopsattuna koneelle ja niiden lähdekoodit kanssa vaan ongelmana on se, että ne on aivan käsittämätöntä koodisotkua.... Aivan sekaisin kaikki koodi.....

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta