Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Tekstiseikkailun alku

progo [05.10.2002 17:49:33]

#

Tuossapa olen tämän parituntisen (johon sisältyy syöminen, sekä lyhyt tv:n tuijotus :) aikana tehnyt tekstiseikkailun alun, eli lähinnä pelaajan rakenteita, sekä ohjelman perusrakenteita. Itse seikkailu, aioin toteuttaa sen niin, että joku funktio lukee tiedostosta huoneen/tilanteen kuvauksen, sekä mitä huoneessa on. Onko tälläisestä ratkaisusta kokemusta, ja onko parempia(kin) tekniikoita kehitetty. Jos on, haluaisin tietää, ennen kuin rupean tekemään turhaa työtä.

tuobbi-89 [06.10.2002 20:02:31]

#

Kannattaa lukea tuolta "Yleinen keskustelu"-foorumista aihe nimeltä "Tekstiseikkailu". Siellä on ainakin jotain ideoita tekstiseikkailun rakenteen toteutuksesta.

KimmoKM [06.10.2002 20:42:09]

#

Jos huone/tilanne on monimutkainen, niin niin minusta kannattaa tehdä. Muuten itse koodiin

progo [07.10.2002 17:57:27]

#

kimmo: jäikö lause kesken? kävin lukaisemassa sen aiheen läpi, mutta itse tekniikkaa: olisiko siinä hyötyä pistää amatöörimäisesti data-lohkoihin, vai loadata gurusti filestä? Ja millanenhan formaatti olisi hyvä? että sillä silmällä pitäen (pitänee etsiä jostain qb-tekstiseikkailuita, ja tutkia niistä :)

Antti Laaksonen [07.10.2002 18:29:17]

#

Jos itse tekisin tekstiseikkailua kirjoittaisin varmaan seikkailun tapahtumat tekstitiedostoon jotenkin seuraavasti:

1|Olet saapunut linnaan. Minne menet?|Pysyn alakerrassa|2|Menen yläkertaan|3
2|Alakerrasta löydät vanhan ruokasalin, jota koristaa suuri määrä hämähäkinseittejä. Mitä teet?|Astun ruokasaliin|4|Menenkin yläkertaan|3
3|Yläkerta on täynnä vanhoja haarniskoita. Mitä teet?|Tutkin haarniskoja|5|Palaan alakertaan|2
4|Ruokasalissa...
5|Haarniskat ovat...

Eli tuossa olisi vaikka linnatekstiseikkailun alku.

Nuo rivit kannattaa ladata tiedostosta taulukkoon ohjelman alussa, jottei tiedostoon tarvitse sen jälkeen koskea. Kukin rivi koostuu viidestä pystyviivalla erotetusta osasta, järjestyksessä:

tapahtumanro|tapahtumateksti|vaihtoehto1|vaihtoe­hto1nro|vaihtoehto2|vaihtoehto2nro

Tämän lisäksi tarvitset tietysti systeemin joka jäsentelee rivin, näyttää tapahtumatekstin ja vaihtoehdot ja siirtyy seuraavaan tapahtumaan pelaajan valinnan mukaan.

Systeemin tekemisessä saattaa olla paljonkin työtä, mutta kun se on valmis, sen päälle voi helposti luoda minkä tahansa tekstiseikkailun koskematta itse ohjelmatiedostoon.

progo [08.10.2002 07:41:08]

#

Joo, tossa olisi alkua, mutta esineiden keräily ym. jää välistä.. vaikko tekisi tyhmästi valikkoihin perustuvan tekstiseikkailun? Tahtoo tietää! Olisiko tiedostoformaatti sitten tälläine:

tapahtumanro|kuvaus|esineet|vaihtoehdot1|ve1kuva­us|.. (jne)

tuo esineet sisältäis stringissä esineiden numerot, ellei sit niitä ole paljon. Ja sitten pitäisi joku 'katsele ympärillesi'-komento, joka sitten kaivaa esineet listasta ja kertoo siitä, että niitä on tässä huoneessa. Ehkäpä se näin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta