Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Välilehtien käyttö VB

Sivun loppuun

Dareon [27.02.2005 15:57:38]

#

Olen tekemässä toolkittia erääseen peliin ja haluaisin tietää vähän välilehtien toiminnasta, olen saanut jonkin näköisen häkkyrän kyhättyä. Miten olisi mahdollista saada välilehtiä painelemalla erilaisia asioita tulostettua juuri sille välilehdelle. Olen täydellinen aloittelija VB:n kanssa, mutta pitäähän sitä jostain aloittaa. Kiitos jo etukäteen.

Seuraavan laista koodia olen jo koittanut:

Private Sub TabStrip1_Click()
Dim intVälilehti As Integer
intVälilehti = TabStrip1.SelectedItem.Index
Select Case intVälilehti
Case 1
Form2.Show
Case 2
Form3.Show
End Select
End Sub

Niinkuin varmaasti huomaatte, niin tuo avaa aina uuden välilehden tilalle, miten olisi mahdollista korvata vanha välilehti uudella, niin että päällä olisi yhtä aikaa vain 1 välilehti.

Puhveli [27.02.2005 17:09:20]

#

En tiedä miten hyvin vepukkaa osaat joten selitän kuin pienelle lapselle kaiken varmuuden vuoksi. Elä pahastu, jookos.

Joo elikkäs tuo formien käyttäminen ei ole hyvä idea, koska formi on aina uusi ikkuna. Parempi idea on käyttää PictureBoxia tai Framea, joka toimii ns. ControlContainerina, eli sen sisälle voi sijoittaa muita objekteja.

Paina Ctrl+T (components) ja sieltä valitset Microsoft Windows Common Controls 5.0 tai 6.0. Siellä on muun muassa TabStrip-kontrolli, jonka heität formille. Voit Customize...:n avulla muokata välilehtiä. Sitten heitä formille PictureBoxeja, joiden BorderStyleksi laitat 0 ja Visibleksi false. Kopioi samaa PictureBoxia, ja kun kysytään että haluatko tehdä siitä Control-Arrayn niin valitse Yes. Huolehdi, etteivät boxit mene toistensa sisälle. Sitten teet seuraavan koodin joko uuteen Timerin tai TabStrip1_Click-subiin:

dim i as integer, a as boolean 'ei pakollinen mutta kuuluu hyviin tapoihin
for i = 0 to tabstrip1.tabs.count - 1
    if tabstrip1.selecteditem.index = i + 1 then a = true else a = false