Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Aloittelijan sprite kysymyksiä

Ville [10.09.2002 10:10:31]

#

En oikein tiennyt mihin osastoon tämä kuuluu,niinpä tyrkkäsin sen tänne.Asiaan...
Olen harjoitellut kuvien liikuttelua Image muodossa ja nyt on alkanut häiritsemään niiden läpinäkymättömyys.Olen koittanut tutkia asiaa ja tullut siihen tulokseen että spritet ovat ainoa vaihtoehto ongelmasta eroon pääsemiseen.Olenko oikeassa?
Itselläni käytössä Vb6 ja Qbasic,voiko niillä tehdä spritejä,vai onko niin että se on C ja C++ puolen juttuja?
Oli miten oli haluaisin kuitenkin oppia niitä tekemään,siis aivan alusta alkaen.Olen koittanut etsiä netistä neuvoa mutta ne joihin olen törmännyt ovat olleet valmiita ohjelmia joilla niitä tehdään(ymmärtääkseni)tai ovat olleet niin vaikea tajuisia että aloittelijan tietomäärällä on pää mennyt vallan sekaisin.Eli osaatteko neuvoa suurin piirtein "rautalangasta" vääntämällä tai opastaa helppo tajuisille sivuille.Muistutan vielä,kokemusta näistä ei ole.Vai voisiko siitä tehdä jonkinmoisen oppaan tänne ohjelmointiputkaan?No,jään odottelemaan kommenttejanne.

Antti Laaksonen [10.09.2002 17:08:14]

#

QBasicilla spritejä käytetään GET/PUT-komennoilla, mutta sen voit nopeussyistä unohtaa.

VB:llä homma jo onnistuu, parhaiten WinApiin kuuluvalla BitBlt-käskyllä. Jokainen sprite vaatii kaksi kuvaa, itse spriten mustalla taustalla (sprite) ja toisen kuvan, jossa tausta on valkoinen ja kaikki muut värit mustia (maski).

Sitten kannattaa tehdä taustalle näkymätön PictureBox, johon kaikki grafiikka piirretään ennen kuin se siirretään näkyville. Paikkaan, johon sprite halutaan, kopioidaan ensin maski BitBlt:llä käyttäen piirtotapaa vbSrcAnd ja sitten itse sprite käyttäen piirtotapaa vbSrcInvert.

Kun kuva on piirretty taustalla olevaan PictureBox:iin, se siirretään BitBlt:llä näkyvillä olevaan PictureBox:iin ja sitten taustakuva tyhjennetään seuraavaa piirtoa varten.

Tästä tuli aika sekava selitys, pitäisi varmaan tehdä aiheesta opas tai ainakin koodivinkki...

Ville [10.09.2002 18:03:46]

#

OK,täytyypä alkaa noitten vinkkien avulla hahmottamaan juttua,vaikkakin kuten epäilit koodivinkki(mahdollisesti?? kommentoitu) tai opas ei olisi huono juttu.Kiitos kuitenkin,kyselen lisää jos asiassa etenen.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta