Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Isoja kysymyksiä

Sivun loppuun

Grey [14.08.2002 15:52:14]

#

Olen tässä miettinyt jo pitemmän aikaa erinäisiä asioita ja alan nyt sitten kyselemään. Ne asiat kyllä menevät varmaan monelta alaan perehtyneeltä jopa ylikin, vaikka kysymyksiä onkin vain kaksi. Noh, tässä ne tulevat.

Jos sinun pitäisi rakentaa toimiva tietokone emolevyineen ja aina prossun käskykantaa myöten ihan alusta, mitä tarvitset tarkalleen ottaen? Siis, jos sinulla olisi kaikki vaadittavat resurssit sun muut, miten tekisit sen? Kerro niin tarkkaan kuin tiedät. Älä jätä mitään epäselväksi, vaan kuvaile jokainen tarvittava piiri ja systeemi käskykantoja myöten.

Toinen taas on, noh, käyttöjärjestelmä. Jos sinulla olisi resurssit ja taito, miten toteuttaisit sen. Kerro tarkkaan aina perusasioista käyttäjän näkemään liittymään.

Kaksi vaikeaa kysymystä, jotka täytyy selittää niin hyvin että niiden avulla voisi jopa rakentaakin tietokoneen käyttöjärjestelmineen, jos olisi resurssit ja taito.

-Grey-

(nimetön) [14.08.2002 17:56:15]

#

Pyydät meitä siis kirjoittamaan sinulle kokonaan kaiken materiaalin TEKUN tietotekniikan insinööritutkintoa myöten?

Grey [14.08.2002 18:18:31]

#

Noh, sitten pääpohjat, mistä on hyvä aloittaa pitempi litania. Kunhan siinä on käytetty omia ideoitaan siitä, minkälaisen tietokoneen tekisi (käväissyt muuten minun mielessä pari kertaa, kun olen katsellut miten surkeita tekeleitä on nykyään tietokoneet ja käyttöjärjestelmät.)

-Grey-

thefox [14.08.2002 19:48:09]

#

HAHAHAHAHAHAHH "...kun olen katsellut miten surkeita tekeleitä on nykyään tietokoneet ja käyttöjärjestelmät." :)
Jopas oli ylimaalisen typerä kysymys.

Grey [14.08.2002 20:33:49]

#

Tehoja on yhtä paljon kuin bugejakin. Eli jotenkin tuntuu että joko nykyaikana ei osata mitään valmistaa, taikka kaikesta tehdään liian monimutkaista. Kummin päin on?

-Grey-

(nimetön) [15.08.2002 11:32:37]

#

Eipä ihan noinkaan... Kyse on enemmänkin eri tyyppisten standardien yhteen sovittamisesta. Koska PC-puolella halutaan pitäytyä standardeissa (joka on HYVÄ ASIA), täytyy erityyppiset tekniikat yhdistää toimimaan tietokoneena - tämä tekee tietokoneen suunnittelemisesta (ihan komponentti tasolta lähtien) työlästä ja tänä päivänä en tiedä yhtään tietokonevalmistajaa joka kehittäisi ja tuottaisi kaikki käyttämänsä komponentit - ne ostetaan alihankkijoilta ja käytetään halutulla tavalla omassa tietokone kokoonpanossa asetettujen standardien mukaisesti.

Esim. Applen tietokoneet. Jo pelkästään prosessori on Motorlan tuote puhumattakaan kaikista muista komponenteista huolimatta siitä, että kone on itsessään täysin oma kokoonpanonsa ohjelmistoista ja käyttöjärjestelmästä lähtien.

Lisäksi PC-puolella ollaan hukuttu melkoisen syvälle siihen suohon, että menneisyydessä on käytettyjen tekniikoiden suhteen tehty tiettyjä standardeihin liittyviä päätöksiä, jotka itse asiassa hidastavat uusien tekniikoiden käyttöön ottoa, koska vanhempia tekniikoita ei voida noin vain poistaa käytöstä. Tämä aiheuttaisi muiden laitevalmistajien joutumisen tilanteeseen että heidän tuotteensa eivät yllättäen toimisikaan näissä tietokoneissa ja palattaisiin kultaiselle 80-luvulle, jolloin kaksi samallaperiaatteella ja alustalla toimivaa tietokonetta eivät yllättäen olekkaan yhteensopivia keskenään (vrt. IBM, Compaq ).

Laitevalmistajilla tarkoitan Kovalevyjen, Äänikorttien, Näytönohjainten, verkkokorttien, etc. valmistajia.

Jos aiot tosissaan ryhtyä rakentamaan tietokonetta alusta lähtien (varsinkin yksin) saat varautua opiskelemmaan pitkän pätkän tietotekniikkaa ennenkuin homma on siinä määrin hallussa, että saat aikaiseksi tietokoneen, joka vilkuttelee edes valoja asennetun ohjelman mukaisesti ;) (Oletteko nähneet ensimmäiset "PC:t" 70-luvun alusta).

Grey [15.08.2002 18:51:38]

#

Olen ainaisesti ollut utelias persoona ja olen sitä edelleenkin. Minua vain kiinnostaisi tuo laite, vaikka vähän sitä inhoakin, pintaa syvemmältä, tai ainakin syvemmältä mitä olen sitä tähän mennessä tutkinut. En ehkä rupea sellaista rakentamaan, mutta suunnittelu on minusta kuitenkin hauskaa. Varsinkin jos suunnitelma onkin käytännössä toimiva.

Ja vaikka jonain päivänä sellaisen rakentaisin, se ei varmaan ryhtyisi kilpailemaan minkään Intelin tai vastaavan kanssa, vaan todennäköisesti vien sen ihan muille markkinoille. Tarkoitan meinaan sellaisia koneita, joiden rinnalla se teidän pöydällä oleva 2 Ghz AMD, 512 Mt RAM, 64 Mt GeForcella ja muilla hienouksilla varustetu koneelle olisi varsinainen nuhapumppu, jolta sulaisi prossu, jos se joutuisi suorittamaan niiden koneiden käskyjä.

Jooh, puhun super - ja suurtietokoneista. Kiinnostavat minua sikäli kun, noh, ne vain kiinnostavat. Vaikkakin ne lienevät tästä tietokoneperheestä kaikkein vaikeimpia suunnitella, kiinnostavat ne silti. Sellaisen voisin suunnitella käyttöjärjestelmiä myöten, vaikken toteuttaisikaan sitä sitten.

Ja millä minä sen toteuttaisinkaan? Jaa, noh, voinhan minä esitellä sitten niitä piirroksia joillekin isoille alan yrityksille ja ottaa siitä sitten sellaista mukavaa hintaa. Jooh, suuret suunnitelmat, vai? Ei oikeastaan. Vain ajanvietettä pitemmäksi aikaa.

En tiedä nyt siis kovinkaan paljoa mitään, paitsi sen että jos suunnittelen prossun on parempi että teen siitä RISC-pohjaisen. Josta tiedän vähän, mutta kuitenkin tiedän niiden käskykannan olevan melkoisen pienehkö. Onko muuta? Ei nyt vielä ainakaan..

-Grey-

Vilikki [15.08.2002 21:43:27]

#

Suunnittelin pienenä (olin ehkä 4-7 v.) tietokoneen. En kyllä koskaan tehnyt valmiiksi, mutta jos hävinneet piirrustukset(olikohan niitä..) löytyvät, niin lähettelen kyllä... ;-)

No, sen jälkeen ei tuommoisia ideoita ole tullut. Paljonko muuten ymmärrät, Grey, elektroniikasta?

Grey [15.08.2002 23:33:41]

#

Mitä olen siihen käytännössä tutustunut, eli mitä olen päässyt purkamaan, tutkimaan niitä ja niin pois päin. Olen purkanut vanhan IBM 286, koonnut sen ja se on vielä toiminut. Siitäkin huolimatta että sen sisältä löytyi, ööh, murentunut juustovoileipä, joka ei varmaan kuulu sellaisen kalustukseen.

Eli oppimani on tapahtunut käytännössä. Mitä kirjalliseen tietoon tulee, sitä en ole saanut käsiini niin paljoa. Ainakaan suomeksi, mutta kuitenkin sen verran että esim. MS-DOS on minulle jonkin verran pintaa syvemmältä tuttu. Muttei tarpeeksi, sillä haluan tietää vieläkin enemmän.

Eli tiedän sen mitä olen käytännössä tutkinut. Ainakin viimeaikoina. Enemmänkin siis olen tietokoneisiin tutustunut viimeaikoina. Niin ja onhan erään kännykänkin sisus minulle tuttu. Ja mitä olen nyt erilaisia laitteita purkanut pikkulapsena, joskin silloin en niistä tajunnut paljoakaan.

Ymmärrän siis että mitä on tietokone, ja mitä se ei ole. Se on sähkövirtaa. Jeah, sitä niin. Joskin se on alue, mihin en ole niin paljoa tutustunut, vaikka vähän tiedän siitäkin. Tiedän siis ja etsin vielä lisää tietoa, kunhan vain löytäisin suomeksi sitä.

-Grey-

(nimetön) [16.08.2002 10:51:54]

#

No yritystä ainakin löytyy - itse olen koonnut osista varmaankin 200 tietokonetta vuodesta 1994 lähtien, kuten nykysenkin "nuhapumppuni". En tosin itse ole emolevyä rakentanut vaan olen ostanut osat ja koonnut itse, ei mikään kummonenkaan homma.

Tuskin sinäkään sitä 286:tta purit komponenttitasolle saakka...;D. Ja nimenomaan komponenttitason hyvää tuntemista taas varsinaisen tietokoneen suunnittelu vaatii. Pelkän prosessorin kehittäminenkin voi viedä vuosia ja kun puhutaan 2Ghz-prosessoreista ollaan jo melkoisen pitkällä tekniikassa, kysymyshän on pitkälti siitä, että taajuuden noustessa alkaa prosessorit lämpenemään (huolimatta jäähdytyksestä). Materiaalien tulee siis olla sellaisia, että ne kestävät sen lämmön nousun tai eivät lämpene ja samaan aikaan pystyvät kuitenkin haluttuun kellotaajuuteen. Intel ja AMD ovat esim. testailleet erilaisia materiaaleja ja nykyiset prosessorit ovat melkoisen tuotekehittelyn tuloksia.

OK - onhan tietysti käskykannallakin merkityksensä, mikäli prosessori kykenee suorittamaan annetut käskyt tehokkaammin, ei tarvita niin paljon kellotaajuutta - tähänhän esim. Transmeta pyrkii. Samoin kuin virrankulutuksen optimointiin, jolloin prosessorit olisivat käyttökelpoisia myös ympäristöissä, joissa ei ole tarjolla suuria virtalähteitä - kuten kannettavissa, kulun valvonta järjestelmissä, PDA:t, matkapuhelimet etc. Muistathan, että tietokone ei ole ainoa, jossa prosessoreita käytetään.

Itse olen vain huomannut erään asian: "Mitä enemmän eria asioista tiedän, sitä vähemmän tiedän tietäväni noista asioista."

pistemies [24.08.2002 17:27:49]

#

Minä aloittaisin homman varmaankin osoitteesta http://www.huuto.net/. Sieltä huutokaupasta huutaisin 30-70 euron hintaan emolevyn, joka ilmeisesti olisi Socket. Sitten huutelisin 64Mb muistikampoja 4 kpl, kpl-hinta noin 10-13 euroa. (Olen kuullut, että nämä on tehokkaampi kuin esim. 128Mb kammat). Seuraavaksi kovalevy 20 gt n. 60-70 €, prosessori 800 Mhz n. 70 € ja kotelon saa jostakin lähes ilmaiseksi tai 10 €. Vielä on mahdollisuus lisätä modeemi, cd-rw asema, kaiuttimet, äänikortti, kirjoitin..


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta