Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB, VB6: CLI/GUI - projektini

Grey [27.07.2002 00:13:21]

#

Olen tässä nyt päässyt melko pitkälle tuossa projektissani, mutta apua kuitenkin kaipaisin. Että mitenkä tallennetaan rivinvaihtotiedostoon? Sillain että tiedoston kolme ylintä riviä ovat rivinvaihtoa. Loput sitten haluttua tekstiä. Ja sitä tekstiä tulee sitten myöskin. Sikäli kun olen tässä keksinyt miten listaan COM, EXE ja BAT - tiedostot. Melko simppeliä oikeastaan. Mutta kuitenkin.

Niin ja olisiko kenelläkään esimerkkiä, joka näyttää painetun näppäimen koodin? Siitä kun lienisi apua minulle, mutta en ole sellaista systeemiä löytänyt, vaikka tiedän sellaisen löytyvän tämän Putkan uumenista. Että silleen...

-Grey-

Antti Laaksonen [27.07.2002 11:00:18]

#

Tämän koodin pitäisi näyttää kaikkien INKEY$:llä luettavien merkkien CHR$-koodin, myös nuoli- ja funktionäppäinten.

DO
  a$ = INKEY$
  IF a$ <> "" AND LEFT$(a$, 1) <> CHR$(0) THEN
    PRINT "CHR$(" + LTRIM$(STR$(ASC(a$))) + ")"
  ELSEIF LEFT$(a$, 1) = CHR$(0) THEN
    PRINT "CHR$(0) + " + RIGHT$(a$, 1)
  END IF
  IF a$=CHR$(27) THEN END
LOOP

trinit [27.07.2002 11:02:10]

#

Rivinvaihdon saat kirjoitettua tiedostoon ihan PRINT:llä. Eli PRINT #TiedNum, "". Tuossa siis kirjoitetaan tyhjä rivi tiedostoon. VB:ssä olen käyttänyt tyhjien rivien kirjoitukseen CHR$(13) + CHR$(10) -merkkiparia (vbCrLf). QB:ssa tuo onnistunee myös: PRINT #TiedNum, CHR$(13) + CHR$(10)

Näppäimen koodin saat näytettyä esim. näin:

DO
LOCATE 1,1: PRINT "Näppäimen koodi: "; INKEY$
LOOP

Huomaa, että kaikki erikoisnäppäimet kuten nuolinäppäimet palauttavat ensin CHR$(0):n ja sen jälkeen jonkin kirjaimen minkä yllä oleva näyttää.

Tässä alla on pitkä lista joitakin näppäimiä joita keräsin joskus QB:lle

---------------------------------

CHR$(0) + "H" 'Nuolinäppäin ylös
CHR$(0) + "P" 'Nuolinäppäin alas
CHR$(0) + "M" 'Nuolinäppäin oikealle
CHR$(0) + "K" 'Nuolinäppäin vasemmalle
CHR$(0) + "S" 'Delete
CHR$(8) 'Backspace
CHR$(9) 'TAB
CHR$(13) 'Enter
CHR$(27) 'ESC
CHR$(0) + ";" ' F1
CHR$(0) + "<" ' F2
CHR$(0) + "=" ' F3
CHR$(0) + ">" ' F4
CHR$(0) + "?" ' F5
CHR$(0) + "@" ' F6
CHR$(0) + "A" ' F7
CHR$(0) + "B" ' F8
CHR$(0) + "C" ' F9
CHR$(0) + "D" ' F10
CHR$(0) + "à" ' F11
CHR$(0) + "å" ' F12

CHR$(0) + "R" ' Inser
CHR$(0) + "6" ' Home
CHR$(0) + "O" ' End
CHR$(0) + "I" ' Pg Up
CHR$(0) + "Q" ' Pg Dn

---------------------------------

Grey [27.07.2002 18:57:35]

#

Mitä olen tässä GUItani jatkanut, noh, siitä tulee todennäköisesti toimiva. Joka tapauksessa, mitenkä saadaan tuo systeemi tunnistamaan tiedoston tunniste? Eli siis, COM, EXE, BAT. Niin että jos annettu arvo sisältää tuollaisen tunnisteen, se suorittaa silloin tietyn komennon. Jos tunniste on jokin muu, se ei tee mitään. Ja jos sitä ei ole, se olettaa sen joksikni muuksi tiedostoksi. Eli siis vihjeitä?..

-Grey-

thefox [27.07.2002 19:23:21]

#

Koita nyt Grey _jotain_ itsekin koodata äläkä kysy joka hemmetin pikkuongelmaan muiden apua... kiitos.. :p

Grey [27.07.2002 19:50:05]

#

Jos näkisit, miten suuren osan koodista olen itse nyt tehnyt siihen, hämmästyisit takuulla. Se kun on melkoisen monta riviä, mitä olen saanut aikaan. Olen esim. luonut äärimmäisen pätevän virheentunnistuksen. Eli GUI ei kaadu ihan pikkuvirheeseen. Ei edes ohjelmointivirheeseen. Se kun antaa niihin törmätessään ilmoituksen niistä.

Ja olen luonut melko ison, mutta pätevän aseman tunnistamisen. Levykeasemia se ei katso, mutta sen sijaan tunnistaa melko hyvin kovalevyt ja CD - asemakin menee, vaikkei olisi mitään asemassa. Kaiken lisäksi se koodi on vielä melko pitkää, mutta tällä koneellani nopeaa.

Kuitenkin. Jos törmään asiaan, joka on todellakin ihan oikeasti ylitsepääsemätön minulle, joudun kysymään neuvoa. Ja juuri tuo, miten katsotaan muuttujassa olevan tiedoston tunniste, on minulle melkoslailla epäselvää. Varsinkaan kun en edes tiedä, millä se homma hoituu. Helppoa se olisi, jos tietäisi. Ja Qbasicin ohjeetkin ovat liian sotkuiset.

Enkä halua käyttää aikaani jonkin yhden lauseen etsimisiin, mikä on minusta äärimmäisen rasittavaa tuhlata aikaansa niin pieneen, jonka joku toinen voi jo tietää. Jotenka, minä kysyn. Minä uskallan kysyä neuvoa, mikä on muuten, mitä olen psykologiaa, kyllä vain, lukenut, miehissä äärimmäisen harvivainen piirre.

Mutta kuitenkin. Se muutaman merkin tunnistamisen muuttujasta. Kyllä joku varmaan tietää. Ainakin muistelisin sellaisesta olleen puhetta, mutta se on hukkunut johonkin noiden yli 4000 viestin joukkoon, eli en ala etsimään. En viimeksikään löytänyt mitään mistään. Niin, silleen...

-Grey-

Antti Laaksonen [27.07.2002 21:06:02]

#

Jos luulet, että joku asia saattaisi jo löytyä keskustelualueelta, kokeile ensin oikean ylänurkan hakua - se etsii nyt myös keskustelun viesteistä.

Itse kokeilin sanalla "tiedoston pääte", ja heti löytyi viestiketju, joka sisältää useita tapoja tiedoston päätteen tutkimiseen:

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/k_naytaaihe.php?id=6289370

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta