Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: GUI -sana

Sivun loppuun

juhaz [23.07.2002 16:53:09]

#

Tässä, kun Grey ja minä ollaan kumpikin tehty eri "GUI-ohjelmia" niin tuli mieleen sillainen, että eihän niitä mitä me ollaan tehty niin voi sanoa GUI:ksi (Graphical user interface) vaan CLI (CommandLine Interface) on enemmän se sana mikä kuvaa niitä enemmän eikös vain?

Kummankaan tekeleissä ei ole ollut varsinaisesti minkäänlaista graafista ulkoasua..... kummallakaan ohjelmissa ei ole ollut "ikkunoita".

TH [23.07.2002 20:15:23]

#

Sitä minäkin mietin kun niitä koitin..

Grey [23.07.2002 23:54:22]

#

Hyvä tietää tuo, vaikkakin seuraava tekeleeni sisältää graafisen liittymän. Tai ainakin liittymän alkeet. Kunhan nyt vain onnistuisin tekemään sen listauskoodin, joka listaa EXE, COM ja BAT tiedostot jotenkin, niin että niistä tulee valikko, josta voi valita suoritettavan tiedoston. Että silleen...

-Grey-

(nimetön) [24.07.2002 00:18:36]

#

Itsekkin olen tehnyt ohjelman, jossa on jo graafinen ulkoasu. Itse olen tehnyt niin, että se on aliohjelmassa ja on piirretty ascii merkeillä tai mitä ne onkaan. Siellä qbasicissa "Ascii key code" tai jotain. Ohjelman pääosassa kutsutaan sitä aliohjelmaa ja laitetaan, että mihin kohtaa ruutua pitäisi tekstin tulla. Olen kutsunut sitä "Lurixiksi" ja se itseasiassa vaikka on jo minun kolmas "GUI" niin se on silti tokan ja ekan "GUI:ni" välissä, kun aloitin, mutta jätin kesken. Nyt olen tehnyt sitä ja se onkin ja todella pitkällä.

Grey [24.07.2002 01:25:44]

#

Oma projektini olisi muuten käyttökunnossa, jos tietäisin mitenkä siihen saadaan se listaus homma. En osaa käyttää taulukkoa niin hyvin, että pystyisin luomaan kunnollista systeemiä. Joka tapauksessa, olen kuitenkin jo suunnitellut sen, miten systeemi toimii.

Aluksi se listaa COM, EXE, ja BAT - tiedostot mainitussa järjestyksessä. Niin ja ennen niitä hakemistot. Sitten se saisi tallentaa ne jotenkin taulukkoon ja siinä scrollaamalla sitten voi valita haluamansa tiedoston.

Niin ja mitenkä askelpalautinta voi käyttää? Eli sitä, jolla pyyhitään virheet pois, jos niitä tulee kirjoittaessa. Jos viitsii :-) Niin ja ehkä Enterinkin käyttäminen. Olen saanut nimittäin vahingossa aikaan aika kiehtovaa koodia, jota saatan joskus käyttää omissa projekteissani, kun se on siinä kunnossa. Että silleen...

-Grey-

(nimetön) [24.07.2002 16:22:58]

#

Jaa.... no minä laitoin vauhtia ja laitoin valmiin version nettiin. Ohjelmia ja pelejä ei oikein ole sille, mutta niiden käynnistäminen on helppoa, kun ei tarvii kirjoittaa muuta kuin täydellinen osoite (osoite ja tiedosto) ja painaa enteriä niin se käynnistyy.

Lurix on kopioitavissa osoitteesta
http://koti.mbnet.fi/juha2002/Files/Lurix.zip

tomaattigeeni [24.07.2002 16:40:11]

#

juhaz nimestä sanoisin että Unix pohjainen. Eipä näy olevan ;)

(nimetön) [24.07.2002 17:10:27]

#

Heh.... ei oikein =)

Alunperin minä olen käyttänyt tuota "nimeä" kaikista minun GUI-ohjelmista (tai siis eihän niitä GUI:ksi voi kyllä sanoa). Projektinimenä, mutta nyt jätin sen käyttöön.

(nimetön) [24.07.2002 17:10:45]

#

Se on urix porjainen =)

Grey [25.07.2002 00:01:25]

#

Minun GUIssani/CLIessani ei tarvitse välttämättä koko hakemistoa kirjoittaa. Riittää että sinne vain siirtyy eräällä hassulla käskyllä ja homma on siinä. Jooh, mutta kuitenkin. Jos joku opettaisi minut tallentamaan listatut tiedostonimet väliaikaiseen tiedostoon, josta ne voi sitten lukea ja niitä voi katsella. Että silleen...

-Grey-


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta