Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Niin, koneista...

Sivun loppuun

Grey [18.07.2002 01:03:30]

#

Kertokaas minulle, että jos haluaa koota itselleen koneen, minkälaisia osia suosittelette siihen? Siis massamuistilaitteet, kovoalevyt, näytönohjain, äänikortti. Ja kone ei mene mihinkään pelikäyttöön sitten, vaan ihan yleiskäyttöön. Suosituksia osille?

-Grey-

(nimetön) [18.07.2002 01:21:41]

#

halvatosat on ihaan hyvät yleis käyttöön
kaikkinäytön ohjaimet on perus käytössä aika hyviä nykyjään ja äänikortiksi kelpaa halvenpikn
muistia kannattaaa ottaa ja ehkä kovalevyä enemän
muista silmät monoitria valitsesa

Grey [18.07.2002 02:00:56]

#

Ei aivan halvimmat (ja eivätkä ATIn näytönohjaimet). Minulla on nimittäin töitä, jotka eivät pelitä esim. kaikkein halvimmilla GeForcen näytönohjaimille. Mitä itse näyttöön tulee, 17" "utuputken" äärellä on hyvä alkaa oksentelemaan. Minä en nimittäin siedä sitä että kuvaruutu menee näkökenttäni yli ja joudun päätä kääntelemään. Työpöytäni on kooltaan meinaan rajattu, ja vaikka se olisi hyvän kokoinen, näytön pitäisi olla ainakin puolen metrin päässä että voin sitä katsoa, jos se on 17". Kokemusta on.

Jos joku teistä pitää 15" huonoina, niin voin kertoa että olen nyt kakkoskoneeni näytön äärellä. Siinä ei ole mitään muuta vikaa kuin se että kirkkausasetukset ovat melko tummat. Pitänee ostaa heijastussuoja joskus, jotta uskallan käyttää kirkkaampia asetuksia.

Mutta joka tapauksessa, kertokaahan siis että mitä osia suosittelette. Minkä valmistajan näytönohjaimia, äänikortteja, emolevyjä, prosessoreita, CD/DVD - asemia, kiintolevyjä ja niin pois. Olen kyllä koonnut yhden 100 Mhz itselleni, mutta nyt kyseessä olisikin ihan uusi kone, että silleen...

-Grey-

trinit [18.07.2002 11:55:30]

#

Kokoonpano suosituksia on vähän vaikea antaa koska jokaisella on yleensä eri käsitys hyvästä kokoonpanosta.

Omassa käytössäni on pääpiirteittään tällainen kone joka on ostettu osina ja kasattu sitten itse (vuonna 2000):

Pentium III 800 MHz (133 MHz väylällä)
Abit SL6 emolevy
Muistia 384 Mt, SDRAM (133 MHz)
Asus AGP-V7100 GeForce2 MX, 32 Mt
Kiintolevynä IBM Deskstar 40GV, 30 Gt
Äänikorttina SB Live! 1024

Näyttönä toimii Samsungin "halpalinjalla" valmistettu Samtron 95P Plus 19"

Mutta kuten kirjoitin, on vaikea antaa suosituksia. Paljonko olisit valmis pistämään rahaa koneeseen? Tarvitsetko näytönohjaimelta 3D ominaisuuksia vai pärjäätkö ihan tavallisella?

Vilikki [18.07.2002 16:47:26]

#

Riippu vähän, minkälaiseen työhön konetta tarvitset. Tuo äskeinen kokoonpano näyttää melko hyvältä "yleiskoneelta", jolla työ varmaankin luonnistuu...

trinit [18.07.2002 19:20:01]

#

Aivan, tämä on juuri sopiva kokoonpano minulle. Ei ole vielä tullut tarvetta vaihtaa uusia osia. Alunperin kokoonpanossa oli muistia 128 Mt ja myöhemmin lisäsin sitä 256 Mt:lla.

Kaksi vuotta sitten kun suunnittelin mitä osia koneeseeni ostan, yritin valita osat niin, että mikään niistä ei olisi "pullonkaula" suorituskyvyssä. Kuten esimerkiksi tuo prosessori, emolevy ja muistit nippu: emolevy tukee 133 MHz väylää samoin prosessori. Lisäksi muistit ovat 133 MHz nopeutta tukevia joten keskustelu emolevyn ja prosessorin kanssa onnistuu maksiminopeudella.

Ainoa pieni hidastin tuossa on näytönohjain. GeForce2 MX -piiri on karsittu ja hitaampi malli kuin muut GeForce2 piirit.

Grey [18.07.2002 22:01:05]

#

Luulen että tieto tuosta väylänopeus - hommasta avittaa jonkin verran koneen hankintaa. Tai ainakin osien hankintaa. Ja kuten Vilikki sanoi, niin se missä tarvitsee konetta, on melko erinomainen tieto. Itseasiassa, noh, kuten sanoin, yleiskonetta olen ajatellut. Ja mitä ovat siis minun yleiset hommani? Noh, tässä lista:

-Pelien teko.
-Muu ohjelmointi.
-Grafiikan teko.
-Musiikin teko.
-Samplejen teko.
-Surffailu.
-Kirjoitteleminen.
-Retropelaaminen.
-"Oikeiden" pelien pelaaminen.

Ja tuo kaikki suunnilleen tuollaisessa tärkeysjärjestyksessä. Eli todellakin yleiskäyttöön, eikä pelkästään vain pelaamiseen tai surffailuun (enkä muuten siedä sitä että tietokone hankitaan siksi että sillä voi pelata. PS2 on sellaiselle oikea hankinta ja vielä halvempi.)

En ole täysin varma minkälaisia osia on nykyään myynnissä. Ja netistä en jaksa etsiä mitään listaa. Kuitenkin, esitän luonnoksen listasta, minkälaisia osia ja minkä valmistajan olen siihen ajatellut:

-Prossu AMD, ainakin valmistaja. Mutta entä taajuus?

-Emolevystä en tiedä vielä mitään. Suosituksia?

-Näytönohjain GeForce.. Hm.. Joku.. 32 Mt..

-Äänikortti Sound Blaster. Huono MIDI, mutta äänentoisto hyvä.

-Muistia 128 Mt, näin alkuun. Nopeuksia kiitoa?..

-Kiintolevy vähintään 20 Gt. Ehkä enemmän. Valmistajia?

-CD/DVD asema. Valmistaja? Malli? Ja mieluummin polttava CD.

-Koska ADSL yhteyttä ei ole minulla vielä, sen hankinta siirtyy tulevaisuuteen. Eli siis 56 Kbps modeemi. Valmistaja?

-Hiiri Logitech.. Hm.. Se on jo minulla. USB - paikkainen. Näppäimistökin on jo. PS/2. Musta, ei WinLogo näppäintä. Siis onnistunut :-)

-Ja mitäköhän muuta?

Niin että tälläinen epäselvä lista on nyt minulla suunniteltuna. Ehdotuksia?..

-Grey-

(nimetön) [18.07.2002 22:43:18]

#

no näytön pitäisikin ergonogmia säännösten mukaan olla kohtuulisella etäisyydlllä , ainakin 50 cm eli puoli metriä

suositlen enemmän muistia! ubshiiret ovat huonoja
jso saat amd:lal tehon halvemmalla, osta amd

älä osta geforce mx:ää

Grey [18.07.2002 23:00:37]

#

Jos näyttö on 17", minulla olisi uuden pöydän osto myös sitten tiedossa, jotta sen käyttö olisi järkevää. 15" vielä sopii tälle pöydälle, ja tietysti litteä, mutta se alkaa olla jo hintava, vaikkakin melko laadukas näyttötyyppi.

Ja USB - hiiret eivät ole niin huonoja. Minulla on Logitechin USB - porttiin menevä laserhiiri. Ainakin se on nyt USB - portissa. Sain asennettua vaivalla siihen oikeat ajurit, ettei tarvinnut sitä adapteria siihen PS/2 - porttiin käyttää.

Ja jos väität laserhiirtä huonoksi, niin sanon sen että pallohiiriin kyllästyin siinä vaiheessa, kun niiden pallo imi kaikenlaista moskaa ihan hulluna. Kaksi päivää ja piti puhdistaa koko moska pois. Syy, minkä vuoksi olen hajottanut ainakin yhden hiiren itseltäni, kun kyllästyin sen tökkimiseen.

AMD, vaikka minulla on siitä huonoja kokemuksia, niin se kuitenkin saa tulla prossuksi siihen. Halvempi hinta vetää puoleen. Mitä GeForce MX tulee, otan neuvosta vaarin. Joskin luulen että näytönohjain, kunnollinen sellainen, tulee vasta viimeisenä koneeseen. Se kun lienee se kalleimmasta päästä ole osa siitä sitten, emon ja prossun kanssa. Että silleen...

-Grey-

vipemype [19.07.2002 00:58:40]

#

Ennemmän muistia ainakin sillä tuo loppuu kesken jos ohjelmoit jotain "isoa" ja sulla on monta ohjelmaa auki. Tiedän omasta kokemuksesta. Ja kovalevy voisi olla isompi. ja tuo näytönohjaikin saisi olla ainakin 64mt. BTW, eikö tuota hiirtä kannattaisi käyttää ps2 portissa? Ei tarvi mitään ajureita. Mullakin on tämmönen logitechin optinen hiiri kiinni ps2 portissa.

Kaikki tietysti riippuu rahatilanteesta. Kuinka paljon on valmis käyttämään ym.

Mike [19.07.2002 11:17:54]

#

Tuohan näyttää ihan hyvältä paketilta, melkein samanlaiselta kuin oma koneeni.. Mutta tota muistii vois tosiaan olla enemmän.

vaar [20.07.2002 00:06:46]

#

Kiintolevy vois olla isompi. Tuollainen levy täyttyy aika nopeasti. Tilavat levytkään eivät maksa paljon nykypäivänä. Maxtorin kiintolevy vois olla aika hyvä. Ei maksa paljon. Laadusta en kyllä tiedä.

-vaar

Grey [20.07.2002 00:16:15]

#

Niin se täyttyykin, jos harrastaa pelien ostamista kovin paljon. Keräilee videoita ja kuvia, niin ainakaan 3.97 Gt ei riittäisi. Minulla on sellainen. Melkein puolitoista Gigaa vapaana, eli.. repikää siitä..

-Grey-

tomaattigeeni [20.07.2002 17:11:33]

#

Kannattaa katella tuolta:
http://www.muropaketti.com/murobbs/forumdisplay.php?s=55a4e86859673a5fe6ed0bb639f68530&forumid­=16

aika laaja myynti/osto palsta. Ite oon ostanu tuolta prossun ja emon sekä kaks verkkkokorttia.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta