Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: No-niin, se GUI...

Grey [15.07.2002 23:13:20]

#

Olen saanut nyt näppäimistöhomman aikaslailla kuntoon, mutta vielä vähän puuttuisi. Tiedostolistaus. Sellainen joka listaa pieneen ikkunaan ja siitä sitten voi valita haluamansa tiedoston. Kyseinen systeemi saa myös listata kansiot ja asemat. Myös sellainen koodi, joka ottaa selvää mikä on nykyinen kansio, olisi myöskin kiva.

Olen myös suunnitellut GUIhini ohjelmistoformaattia, jonka kykenee vain sen sisällä ajamaan. Jotenka, mitenkäs niitä kirjastoja tehdään? Olen, ainakin näin aluksi, ajatellut tehdä systeemin niin että se vaatii tietyn kirjaston ja tietyt GUIn INI - tiedostot ennenkuin sitä voi käyttää.

Kun nämä ongelmat on hoidettu pois tieltä ja GUI on valmis, en heti laita sitä levitykseen. Miksikö? Noh, olen ajatellut että siinä saisi olla sitten mukana muutamia käyttöohjelmia. Jonkinlaisia tekstikäsittely - grafiikka tai peliohjelmistoja, jotka olisi tehty sitä varten.

Joskin niitä en itse ala tekemään, vaan pyydän vapaaehtoisia tekemään niitä. Tässä vaiheessa ei kannata muuta kuin suunnitella niitä, mutta sitten kun on valmiina tarvittavat tiedostot, joiden avulla ohjelmat voidaan suorittaa, lähetän ne niille, jotka haluavat tehdä ohjelmia siihen niin.

Älkää aristelko liittymistä mukaan, sillä tämä projekti on sellainen että vaikka jälki ei olekaan niin hienoa, on se kuitenkin jotain.. ainutlaatuista. Enkä tarkoita sillä pientä kokoa tai sitä että projekteillani ei ole tapana jäädä kesken edes porukan kadotettua.. Hm.. Tai.. Noh.. Ehkä homma on sittenkin sen vuoksi ainutlaatuinen, että se tulee tehtyä valmiiksi. Oli sää mikä hyvänsä :-) Että silleen...

-Grey-

tomaattigeeni [15.07.2002 23:21:02]

#

sen tiedostolistauksen vois tehä silleen (jos et haluu perinteistä ja karun näköstä SHELL "dir" -käskyä käyttää)
että ottaisit shell "dir" --> Tallennetaan väliaikaiseen tiedostoon ja sitte näytetään se käyttöliittymään sopivasti. Ja sitte lopuks kill väliaikainentiedos.to

thefox [16.07.2002 02:33:25]

#

Eikös QB:ssä ole myös FILES-käsky joka listaa tiedostot? Tietysti jos DOSin 'DIR'iä haluaa käyttää niin:

SHELL "DIR >filut.tmp"
' käsitellään data
KILL "filut.tmp"

Ja onhan QB:ssä myös oma DIR-käskynsä jolla tiedostoja jotenkin listailtiin.. ei nyt muistu että miten mutta jotekin :)

Antti Laaksonen [16.07.2002 12:44:35]

#

DIR-käsky toimii jotenkin näin:

'ohjelma listaa C:-aseman tiedostot
tied$=DIR$("c:\")

DO WHILE tied$<>""
  PRINT tied$
  tied$=DIR$
LOOP

Mutta käsky on melko rajoittunut, se ei tunne mm. hakemistoja. Siksi kannattaa toimia noin niin kuin tomaattigeeni ja fawkz ehdottivat, eli laittaa sopiva DIR-listaus tiedostoon ja lukea se sieltä.

Pekka Kauppila [16.07.2002 19:54:48]

#

Kannattaa katsoa tarkempia ohjeita DIR komennon käytöstä kirjoittamalla dir /? ja sieltä löytyy vaikka mitä mukavaa joka helpottaa tiedoston lukemista.

Grey [17.07.2002 02:19:35]

#

Mitä olen tässä miettinyt, luultavammin systeemin pitäisi olla sellainen että se aluksi etsii halutut tiedostot kansiosta, eli *.com, *.exe ja *.bat. Kun etsintä on suoritettu, ohjelma luo väliaikaisen tiedoston, jossa on nuo kaikki tiedostot. Siitä se luo valikon, josta voi valita tiedoston ja suorittaa sen. Tai jotain sinne päin. Hakemiston selvittämisen onnistuin hoitamaan kyllä ihan tuurilla...

-Grey-

thefox [17.07.2002 17:39:24]

#

Muistaakseni QB:ssä on joku CURDIR$ tjsp jolla sen ainakin pitäisi onnistua.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta