Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Käytännön piloja?

Sivun loppuun

HtH [14.07.2002 20:00:14]

#

Onkos kukaan tehnyt mitään piloja/ ollut kokemuksia ATK ummikoitten kanssa? Olisi hauska tietää :) Itse imuroin kirjaston nettikoneella QB:n ja sitten ohjelmoin yksinkertaisen ohjelman, joka alkaa söheltämään kaikkea merkkiä ruudulle, ja soittamaan piipparista ääniä napin painalluksen jälkeen. Kyllä nauratti, kun kavereitten kanssa ikkunan takana katsottiin kun kirjastotäti hädissään sähelsi koneen kanssa. Toinen kokemus on samasta kirjastosta, kun koneesta oli tipahtanut "epäkunnossa" lappunen lattialle, ja ihmettelin miksi kone oli poissa päältä. Ajattelin, että joku vain peeloilee, ja käynnistin koneen. Huomattuani, että Windows ei suostunut käynnistymään, käynnistin koneen vikasietotilaan, ja olin netissä aivan tavallisesti, kunnes kirjastotäti tuli whinettämään siihen. Sanoin vain, että käynnistin koneen vikasietotilaan, ja että kone taitaa olla kiintolevyn eheytyksen tarpeessa, jolloin kirjastotäti suu pyöreänä: "e-eeh.. mutta mitä sinä menit ohjelmoimaan siihen, mikrotukihenkilöt ovat yrittäneet saada konetta toimimaan pari päivää, ja jos sinä nyt pistit ne kaikki työt piloille." Yritin selittää, että en minä mitään ohjelmointia siihen mennyt tekemään, vikosietotilaan vain käynnistin, ei siinä ole mitään asetuksia sekaisin mennyt. Kirjastohoitaja ei vieläkään tajunnut mitään puheistani, ja kävi hakemassa paperilappusen, johon minun piti laittaa oma nimikirjoitukseni, jotta sitten minusta saataisiin syntipukki, jos jokin ei toiminut. Seuraavana päivänä kone kuitenkin toimi täydellisesti...

Dj Wolf [14.07.2002 21:45:49]

#

Heh... noista jutuista sainkin idean jonka voisin toteuttaa joskus kirjastossa... jos uskallusta riittää :)

tomaattigeeni [14.07.2002 23:00:10]

#

kirjastossa vois tehä jotain hubaisaa. Meiän koulun atk-maikka on sen verran tiukka että atk-luokkka kiinni heti kun koneille tehään jotain. Kerran joku oli pölliny kaikista hiiristä pallot ja atkluokka oli kiinni kolme kuukautta (tunnit tietenki pidettiin)

Dj Wolf [15.07.2002 13:04:39]

#

Tuota... muistinpas että tulisi kalliiksi kirjastossa, kun puol tuntii maksaa jotain euron, muistaakseni...

(nimetön) [15.07.2002 13:27:41]

#

täh? Missä ihmeen pitää puolesta tunnista maksaa? Meillä riittää, että varaa ajan ja näyttää kirjastokorttia.

Lauri [15.07.2002 14:29:28]

#

Sama täällä

Dj Wolf [15.07.2002 16:47:35]

#

Täällä Kuhmossa pitää maksaa, kuten monissa muissakin pikkukaupungeissa (n. 10000-15000 ihmistä täällä)...
Mutta ei hätä ole niin suuri, kirjastossa on näköjään "vain sähköpostikäyttöön" yksi ilmanen kone, eikä korttiakaan tartte vilauttaa :D

(nimetön) [15.07.2002 20:31:07]

#

no sehän on pelastus =)

Meillä täällä saa mennä koneelle siksi aikaa, kun ketään ei ole siinä varaamatta aikaa, mutta normaalisti kyllä pitäisi se aikakin varata.

Grey [15.07.2002 22:50:22]

#

En ole itse tehnyt mitään kovinkaan suuria piloja. Mitä nyt viimeksi laitoin hiiren asetukset erään kaverin koneella uusiksi (ja näin myöhemmin mietin että olisi pitänyt sittenkin muuttaa näppäimistön kieliasetuksia. Se olisi ollut jotain). Niin ja taisin kerran löysätä erään tisen kaverin koneesta koulussa kerran verkkokaapelia vähän. En saanut syitä niskoilleni, vaan eräs toinen kaveri sai ne :-)

-Grey-

(nimetön) [15.07.2002 23:20:19]

#

no ei nyt varsinainen pila, mutta koulussa laitoin hiiren väärinpäin. Sillein, että sen se rulla (mikä on pohjassa) olikin yläpuolella ja napit alapuolella ja pitihän siihen tulla opettaja. No se ihmetteli, että hiiri ei toimi kuten pitäisi. No minä sanoin, että hiiren oikeinpäin kääntäminen helpottaisi kummasti. No sen opettajan naama meni ihan punaiseksi ja se vaan vastasi: "niin joo voisihan se auttaa"

vaar [16.07.2002 19:17:01]

#

Meillä kirjastossa surffailu ei maksa mitään. Ainut ehto on se, että aika kestää puoli tuntia ja käyttäytyy kunnolla:D Ajan varanneiden nimet kirjotetaan aina listalle, josta voi katsoa onko tyhjiä aikoja. Joskus kun koneella ei ole ketään voi kysyä kirjaston hoitajalta saako tarkastaa sähköpostin. Tällöin nimeä ei pistetä edes listalle. Kirjastolle en viitsi tehdä piloja, sillä joutuisin itse korjaamaan ne kummiskin. Kirjaston hoitajat tietävät minut innokkaaksi tietsikka ihmiseksi ja aina kun olen kirjastossa he pyytävät minua katsomaan jotain probleemaa.

Piloja ei oikein koulussa voi harrastaa. Välillä kyllä tekis mieli kirjottaa koulun koneelle format c /q.

-vaar

Pekka Kauppila [17.07.2002 00:37:10]

#

Lainaus: "Täällä Kuhmossa pitää maksaa, kuten monissa muissakin pikkukaupungeissa (n. 10000-15000 ihmistä täällä)..."

Hmm... Sanotaanko näin että minun kotikunnassani on n. 3000 asukasta ja kirjaston koneita saa käyttää ilmaiseksi. No onhan tuota tullut (pikku-poikana) joskus pilailtua vaikka mitä, mutta turhaa touhuahan se on.

Vilikki [18.07.2002 16:57:47]

#

Aika ihme juttu, jos mikrotukihenkilöt ovat yrittäneet saada konetta toimimaan pari päivää, eikä ole vieläkään toiminut. Taitaa olla ammattitaidon puutetta...

Vilikki [18.07.2002 16:58:12]

#

Aika ihme juttu, jos mikrotukihenkilöt ovat yrittäneet saada konetta toimimaan pari päivää, eikä ole vieläkään toiminut. Taitaa olla ammattitaidon puutetta...

tomaattigeeni [18.07.2002 17:58:41]

#

mikrotukihenkilöt ei oikeesti tiiä mitään tietsikoista. Kerran yks herra mikrotukihenkilö yritti laittaa ala-astella meiän luokan konetta kunton ku toimi tosi hitaasti. Ei saanu kuntoon. Noh, c asemalla oli 15kt vapaata tilaa :)

Lauri [18.07.2002 18:44:36]

#

"mikrotukihenkilöt ei oikeesti tiiä mitään tietsikoista"

No, tästä voisi olla montaakin mieltä...

vaar [20.07.2002 00:02:11]

#

Niin voi. Osaaminen vaihtelee mikrotukihenkilöissä. Jotkut osaavat tietyn asian paremmin kuin toiset. Kukaan tuskin on täydellinen jokaisessa asiassa.

-vaar

tomaattigeeni [20.07.2002 17:18:08]

#

nojoo kyllä kai niitä osaaviaki mikrotukihenkilöitä on, mutta ei ne kaikki mitään neroja oo. Opiskellu vaan jotain tietotekniikkaa ja luulee tietävänsä jotain.

Lauri [20.07.2002 17:26:56]

#

No yleensä jos koneessa on joku vika niin isoveli hoitaa sen, tai isä kutsuu jonkun neron sen työpäikalta.

Grey [20.07.2002 23:46:41]

#

Tässä äärimmäisen kiusallinen pila. Tai kaksikin. Jos koneessa on käyttömuistia 32 Mt tai vähemmän, poistakaa SWAP - muistikäytöstä. Jos enemmän, mutta kiintolevy iso. Esim. 40 Gt, mutta yhtenä osiona. Laittakaa siihen vaikka esim. 39 Gt SWAP. Luultavammin varma tapa aiheuttaa päänvaivaa joillekin. Joskin se voi hetken aikaa raksuttaa luodessaan sen, jotenka varatkaa aikaa riittävästi.

-Grey-

(nimetön) [22.07.2002 02:32:30]

#

Meillä korjaa faija kaikki tietokone probleemat. Eihän se anna nykyään edes asentaa pelejäkään yksinään vaikka osaisi tehdä sen =)

vaar [26.07.2002 00:36:20]

#

Jos mun koneessa on jotain pahempaa vikaa, pyydän isovelin korjaamaan sen. Onneksi ei ole ollut vikoja eikä apua ole tarvittu. Olen huomannut, että on hyvä olla olemassa isoveli. Onko muut huomanneet tämän? Isosiskosta tuskin hirveästi apua olisi tietsikan korjauksessa.

-vaar

tomaattigeeni [26.07.2002 01:01:23]

#

Mulla ei oo (onneks) isoveljeä ja korjaan ite kaikki viat masiinasta.

Lauri [26.07.2002 12:24:06]

#

Voi sinua onnekasta(mustelmat kertovat kaiken :)

HtH [26.07.2002 23:10:09]

#

Mä joudun auttamaan omia isoveljiäni, sekä isääni päivittäin. :|

Vilikki [29.07.2002 11:04:05]

#

EI!!!! Onneksi minulla ei ole isoveljeä. Pikkuveljessäkin on tarpeeksi sietämistä, kun se on melkein minuakin suurempi (viimeinen tappelumme oli vähän yli vuosi sitten. Kädet olivat täynnä mustelmia, AIVAN täynnä)! Ja kun ajatellaan, että olen itsekin luokkani pisin... Koneet korjaan itse...

Pekkuli [07.08.2002 13:28:40]

#

Joskus ATK-tunnilla oli opettaja oli opettaja käskenyt kirjoittaa komentorillä terve ja hei. Siinähän sitten tuli unknown command ja porukka oli paniikissa, että menikö se rikki. Opettaja vaan oli naureskellut, kunnes joku vähän fiksumpi oppilas oli tehnyt terve.batin ja kun kirjoitti terve niin konepa vastasi, että tervepä terve. Oppilas sitten kysyi opettajalta että: "Onko koneeni rikki vai miksi se vastaa takaisin". Opetteja pisti oppilaan ulos luokasta.

Tatu Peltola [15.08.2002 20:13:53]

#

Tein tälle koko perheen yhteiselle konelle ohjelman joka piippaa ja laittaa sotkua näytölle kun painaa jotain näppäintä. Ohjelman sai lopetettua painamalla 0 numeronäppäintä.
Laitoin sen käynnistyskäskyn AUTOEXEC.BATiin.
:-)

Vilikki [16.08.2002 16:16:58]

#

Hahhahaa. Aika törkeä opettaja. Yksi ihan hyvä pila vois olla sellainen, että siirtää hiiren näytön laitaan piiloon, ottaa näytöstä kuvan, ja sitten olis valmiina sellainen visual basic-ohjelma, jollekka olisi määritelllty sellaiset ominaisuudet, että ekanakin siinä olisi otsikkorivi piilossa ja ohjelma peittäis koko näytön. Siinä vb-ohjelmassa olisi sitten määritelty taustakuva, joka tietenkin ladataan ohjelman käynnistyksen yhteydessä. Ja ohjelman taustaksihan sitten tulisi juuri se äsken nappaamasi kuva työpöydästä. Sitten avaat tiedoston c:\windows\system.ini ja muokkaat rivin shell=c:\windows\explorer.exe sillälailla, että se osoittaa omaan ohjelmaasi. Sitten vaan käynnistät koneen uudelleen. Hyvä pila niille, jotka eivät tiedä yhdistelmiä Alt-F4 ja Ctrl-Alt-del... ja muistaakseni tuon Alt-F4:sen pystyi kiertämään. Jos haluaa sitten koneen takaisin entiseen kuntoon, niin käynnistä kone dosiin ja muokkaa se äskeinen tiedosto ennalleen. Muistaakseni komennolla edit c:\windows\system.ini

(nimetön) [16.08.2002 16:41:28]

#

Helppo tapa on painaa windowsissa print screen nappia työpöydällä ja sen jälkeen avat paint ja pasteta työpöydän kuva sinne. Seuraavaksi tallennat sen ja asetat sen taustakuvaksi (file/tiedosto valikosta) ja suljet ohjelman.

Seuraavaksi aktivoit kaikki pikakuvakkeet ruudulla ja siirrät ne niin, että ne ovat kuvaruudun ulkopuolella. Monitoria säätämällä saat loputkin reunat piiloon.

Siinähän on kaverilla ihmettelemistä, kun mikään pikakuvake ei toimi. Eräällä työkaverilta meni 3 päivää ennenkuin se tajusi mitä koneelle oli tehty ;)

(nimetön) [16.08.2002 16:45:24]

#

Ohjelmoin muuten vb:llä pienen ohjelman pätkän, joka käynnistyessään menee täysin piiloon (ei näy edes prosessina) ja vaihtaa muutaman minuutin välein 10-30 sekunniksi hiiren näppäimet vasen kätikseksi.

Siinäpä on mikrotuki-henkilöllä naurussa pitämistä, kun käyttäjä tulee valittamaan, että hiiren napit vaihtavat paikkaa...

Grey [16.08.2002 17:51:46]

#

Ohjelmointiputkassa on vallan erinomainen koodinpätkä vallan erinomaiseen pilaan. https://www.ohjelmointiputka.net/koodit_nayta.php?id=-1770412557 ja tuo muuten taitaa olla muuten Antti Laaksosen tekemä. Suosittelen siitä tekemään ohjelmaa, joka sitten kannattaa laittaa Käynnistävalikon Käynnistys - kansioon. Taikka sitten käyttää muita kivoja keinoja siinä.

-Grey-

Tatu Peltola [18.08.2002 18:47:15]

#

Mitä tarkoittaa "ei näy edes prosessina"?

tomaattigeeni [18.08.2002 19:29:00]

#

tuo Antin pilajuttu muuten toimii täydellisesti. Alhaalla olevan windowssin palkin jossa on "Käynnistä" ynm. saa piiloon helposti siirtämällä sen alas.
Koitin äsken omalla koneella se on pixelilleen samanlainen työpöytä mutta hiiren napeista ei käy mitään.

(nimetön) [19.08.2002 10:04:34]

#

Tatu: Windows 2000:ssa voit ottaa Task Managerin auki ja tarkastaa käynnissä olevat prosessit. Normaalisti lähes kaikki ohjelmat näkyvät Applications Tabissa ja Prosessit Prosecces Tabissa. Kun ohjelman käynnistää tietyillä parametreillä se ei ole näkyvissä kummassakaan tabissa - eli käyttäjä ei huomaa sen käynnissä oloa lainkaan. Virukset esim toimivat tällä tavoin.

zacura [23.08.2002 16:15:02]

#

Julmaa pilaa on muokata System.ini-tiedoston shell-määritystä. esim. jättämällä tämän tyhjäksi näyttää kone käynnityessään ruudun jossa kehotetaan asentamaan windows uudelleen (98SE).

juhaz [23.08.2002 20:31:02]

#

Niin tai tekemällä jotain bat hommelia autoexec.batiin.
Jotain mitä normaalisti tulisi oikein pahan vian tullessa, mutta tässä vain tekstinä.

myös tuo viestiohjelma soveltuu eräänlaiseen pilailuun.
Kuten vaikka, että kuinka saadaan kaadettua kaverin kone (jos sillä on 2000:nen, XP tai joku NT) niin laittaa menemään

alku:
shell ("net send Kaverin IP "viesti")
goto alku

muutaman sadan viestin jälkeen itselläni kone jumiutui :)

Tietokoneella on mahdollista tehdä vaikka kuinka helvetisti erilaista pilailua.

Vilikki [26.08.2002 22:05:17]

#

lainaus:

Julmaa pilaa on muokata System.ini-tiedoston shell-määritystä. esim. jättämällä tämän tyhjäksi näyttää kone käynnityessään ruudun jossa kehotetaan asentamaan windows uudelleen (98SE).

Hahahaa! Aika hyvä...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta