Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: avoin lähdekoodi ja linuxi laittomaksi

Sivun loppuun

tomaattigeeni [26.06.2002 01:09:28]

#

Eli tästä aiheesta on varmaan puhuttu jo ja kaikki varmaan on kuullu tästä.
http://www.mbnet.fi/jutut/kolumnit/kol_200206.html
tossa Mikrobitin kolumnisiti puhuu aiheesta.
Toi avoimen lähdekoodin laittomaks tekeminen on suoraansanoen paska juttu ohjelmoijille.

comments...

Dj Wolf [26.06.2002 12:06:58]

#

Taitavat olla siellä USA:ssa aika tyhmiä kun tommosen ovat keksineet. Ja jos toi tulee Suomeen niin...rikomme lakia. Jippii.

Grey [26.06.2002 12:55:05]

#

Miten olisi lakko? Kieltäydytään käyttämästä ollenkaan Windowsin ohjelmistoja tai ollenkaan Windowsia ja PC-koneita. Siirrytään käyttämään Macintoshia. Ajetaan alas koko PC-maailma yhdessä. Luodaan suurlakko, joka kestää niin kauan kunnes tuo laki kumotaan ja kunnes Microsoft alkaa tehdä ohjelmia, joita sietää käyttää.

Ja jos joku väittää Micsosoftin ohjelmia hyväksi, annetaan sille lahjaksi Windows XP - yhteensopiva virus, joka, noh, pakottaa käyttäjän kokoajan pyytämään Microsoftilta aktivointia. Jep, taikka vaatii että järjestelmään täytyy hommata se ja se ohjelma, muuten koko kiintolevy formatoidaan. Niin ja tietysti viruksen mukaan laitetaan lisenssi, joka kieltää sen kopioimisen laittomasti :-D

Jooh, olen väsynyt. Valvoin edellisyön ja viimeyönäkin nukuin vain alle 7 tuntia, joka on minulle liian vähän. Mutta kyllä minä kannattaisin lakkoa. Käyttölakkoa, että ei käytettäisi ollenkaan uusia systeemejä. Vain vanhoja. Ohjelmistovalmistajille, varsinkin kaupallisille, melko paha juttu oikeastaan. On ohjelmia, muttei kysyntää pahemmin. Paitsi ehkä jossain oppilaitoksissa, mutta mitäpä se auttaa, jos oppilaat ja ehkä opettajatkin kieltäytyvät käyttämästä niitä. Rahanmenoa koululle.

Eli siis, joko Macintoshiin siirtyminen, taikka sitten kieltäytyminen kaikista uusista ohjelmista ja laitteista. Onnistuu ainakin minulta. Eihän minulla ole edes rahaa sellaisten ostoon, eikä tarvettakaan oikeastaan. Pärjään melko hyvin vanhemmilla systeemeillä itse ainakin. Pärjääkö muut? Toivon mukaan...

-Grey-

Dj Wolf [26.06.2002 13:23:56]

#

Hmm... vanhemmalla systeemillä..? Tämä kone on melkeinpä 6 vuotta vanha :). Kymppitonnin kone.
Niin siitä lakosta sen verran että kyllähän se ois ihan kiva, mutta ehkäpä adressikin riittäisi?

thefox [26.06.2002 16:08:45]

#

Mulla on 133MHz, 64MB ja 2.1Gb. Hyviin oon pärjännyt tosin kovalevy meinaa käydä ahtaaksi pikkuhiljaa.

Dj Wolf [26.06.2002 21:43:06]

#

Heh... Mullakin on 133MHz mutta muistia vain 16Mt ja kiintaria tasan(?) 2Gt... Kyllähän tälläkin tosiaan pärjää, kunhan ei haaveilekkaan mistään uudesta ja hienosta pelistä. ADOM kyllä on huippupeli joka pyörii tällä :D.

Grey [27.06.2002 00:20:27]

#

Yksimielistä porukkaa toden totta. Jeah.. Hm.. Jooh.. Pistäkää muuten tätä paremmaksi:

HP Vectra VL. Pentium 100 Mhz ja 256 Kt välimuistipalikka. 128 Mt RAM, eli maksimi, minkä voi emo hyväksyä. Tuntematon nopeuksinen CD-asema. 1.44 Mt levykeasema. SB 16. 10 Mbps verkkokortti, muttei verkkoa, vielä. 2 Mt S3 Trio32/64 näytönohjain (512 + 512 Kt lisäpalikoina). Kaksi kiintolevyä. 3.2 Gt ja jotain 400 Mt ykköslevy. Compaqin näppis, MikroMikko e153 näyttönä, 15". Logitechin hiiri. LaserJet 5L.. Ja siinä ne olikin kakkoskoneessani. Itsekoottu kokeilun vuoksi :-) Niin ja Windows 95.

Ykköskone on, noh, kannettava. 266 Mhz, pärjää. 160 Mt RAM, jooh. 2 Mt näytönohjain. 1024x768 TFT näyttö. Äänikortti. USB-hiiri :-). Modeemikortti. 3.97 Gt kiintolevy, josta on, äsh, 12 Kt vioittunutta. Ja näppäimistökin on hajoamassa. Jooh, huono homma. Todellakin. Eikä telakoiminen tule kyseenkään. Kuvaputki näytöt ovat niin helvetin himmeitä tämän paneelin rinnalle. TFT, vanhaa laatua. Jep, kolme vuotta vanha ja takuukin oli vain vuoden, jotenka silleen.

Mutta kuitenkin, kun tuli taas tälläinen litania roskaa, niin asiaan. Mistä mahtaisi löytyä kunnollinen sivukuva Bill Gatesista? Olen tekemäss räiskintäpeliä TGF ja täytyisi saada testiukkeli jostain, jolla voin testata mm. aseiden toimintaa. Sinko ainakin toimii :-D Että silleen...

-Grey-

E.M.P [27.06.2002 14:30:20]

#

Täh, hulluja nuo USA:laiset. Tämän viestin jälkeen käytän vain vanhaa kunnon P1 150@180MHz, 32Mb ram, 1,2Gb+1,7Bg 2Mb S3 3D näytönohjaimella, 10Mbps verkkokortti, 28Kbps modeemi, radio kortti, 52x cd-asema, kaks korppu asemaa, SB16 ääkortti jota kuuluu vain vasemman kaiuttimen äänet. Asennan siihen Linuxin (sen minkä ensimmäisenä käsiini saan). Nakkaan tietenkin 1300MHz P4:n roskikseen. Mutta pelastan siitä polttavan CD aseman.

Järkyttävää kuinka koodareita syrjitään.

TH [27.06.2002 18:07:42]

#

Järkyttävää luettavaa. :(

(nimetön) [27.06.2002 23:40:35]

#

Järkyttävää! Jos mä teen freeware pelin niin mun täytyy maksaa, että mä saan siihen jonkun helvetin suojauksen? Vi**u! Nyt mielenosoituksia.... ensin suomi ja sitten eu ja lopulta usa.

Videoille nauhoittaminen tuon lain toinen osa tekisi laittomaksi? VOI VITTU! No onneksi oma kone on kohtuullisen hyvä.... ja olen saamassa hieman paremman jossain vaiheessa.


Jos tuo laki tulee suomessa (pahalta kyllä näyttää, että tulisi) niin mehän voisimme lähteä eduskunnan eteen kylttien kanssa. Mieluiten ennen kuin tuo laki hyväksytään.

E.M.P [28.06.2002 12:32:34]

#

Maailma tahtoo vapautta. Kerätään kasaan suuri webring joka koostuu tätä lakia vastaan hankoittelevista internet sivuista. Joko julkaisen tämän webringin päätukikohdan osoitteen???

E.M.P [28.06.2002 12:34:39]

#

Äskeinen viesti on kirjoitettu edellämainitulla tietokoneella. Mutta vielä toistaiseksi Win95:ssä, mutta onneksi Operan selaimella.

(nimetön) [28.06.2002 13:42:20]

#

HEY Grey onko sulla tgf kokoversio jos on voitko kertoa
mistä sen saa pliis

Veltto [28.06.2002 14:06:15]

#

Mä kävin äskettäin kaupassa ostamassa erään kirjan ja mukana tuli RedHat Linux 6... pitääpä katella jos tässä heittäis wintoosan menemään.

E.M.P [28.06.2002 14:40:45]

#

Örm? Kävin kirjastossa lainaamassa RedHat Linux 7,2:n.

(nimetön) [01.07.2002 09:07:30]

#

Miksi puhutte kokoajan kenellä on huonompi kone?
Eikö siihen 1300MHz P4 voi laittaa linux:ta.
Järkyttävää toi laki jos se tulee niin se vaikuttaa kai kaikkeen melkeen musiikkiin, ohjelmiin ja linux:iin!
Aion itsekkin laittaa linux:in kakkos koneeseeni!
Ainut huono puoli on se, että linux vie tilaa kuin XP joten sitä ei saa ängettyä vanhoihin koneisiin.

tomaattigeeni [01.07.2002 15:17:11]

#

It: jos tarvetta on niin linuxin saa 10 megaan :) tosin graafinen käyttöliittymä ja kunnon lisäohjelmat ym. vaatii vähintään 600mb

Veltto [01.07.2002 15:23:07]

#

eikä edes välttämättä sitä kymmentä megaa


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta