Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tuotanoin...

Grey [23.06.2002 19:45:54]

#

Minulla on tässä ollut kohta vuoden eräs projekti ja, noh, se on melkein valmis, mutta siitä puuttuu hieman musiikkia. Jep, se on peli. Seikkailu/roolipeli. Sanon heti alkuun että sitä ei ole tehty ohjelmoimalla, mutta sehän ei ole tärkeintä, millä sen pelin saa aikaan, kunhan se on hyvä. Jotenka, osaako kukaan tehdä MIDI-musiikkia?

-Grey-

thefox [23.06.2002 19:46:46]

#

o/

Grey [23.06.2002 20:13:47]

#

Ja mitä minä tässä netissä etsin tekijöitä, niin, noh, olen nyt sen vuoksi melko huonolla tuulella. Ensinnäkin ainoa joka voisi sitä tehdä, ei ole nyt saavutettavissa. Siksi toisekseen eräs saatanan PDF-tiedosto oli kaataa koneeni. Helvetti soikoon! Kun opin ohjelmoimaan, teen viruksen joka tarttuu ja tuhoaa PDF-tiedostoja, sekä kaikki kiintolevyltä löytyvät muut tiedostot, joilla on sama nimi.

Joka tapauksessa, tämän toisen projektini sivu on http://personal.inet.fi/peli/outworld/ ja siellä on vasta kaksi peliä, mutta editorilla tehdyiksi.. Noh.. Verratkaa tuotoksia muiden tuotoksiin ja huomaatte eron. Teen vain laatupelejä, riippumatta siitä millä teen niitä.

KNP ja TGF. Alkeellisia, tiedän sen, mutta kaikkihan on taidosta kiinni. Ohjelmoihan joku tässä ( vai onko jo saanut valmiiksi ) seikkailu/roolipeliä Qbasicilla, eli kuten huomaatte. Kaikki on taidosta kiinni ja mielikuvituksesta. Ei ohjelmistosta.

Eli vaikka osaisi kuinka hyvin C/C++, niin jos puuttuu mielikuvitusta, on turha tehdä minkäänlaisia pelejä. Sehän ratkaisee aika paljon. Mielikuvitus. Ei se miten hyviä ohjelmia osaa käyttää. Jotenka silleen.

Joskin, vaikka omaa mielikuvitusta. Vaikka omaa myös taitoa käyttää sitä, niin ei kaikkia voi osata tehdä itse. Voi osata kyllä tehdä hienon juonen, ehkä grafiikkaa. Kirjoittaa hienoja juttuja, mutta voi omata vaikeuksia esim. samplejen kanssa. Musiikkin kanssa. Ja näin ollen tiimi on melko arvokas siinä sitten.

Joskin, mitä minä kokemuksesta tiedän, se ei pysy kasassa koskaan. Ainakaan pitkään. Aina tulee jokin homma ja tiimin alku hajoaa. Olen siis väsännyt pelini yksin. Ja vaikka käytän editoria, niin puoli vuotta yhden pelin kimpussa ei ole mikään kovin pitkäkään aika. Eikä vuosikaan. Puhumattakaan pitemmistä ajoista.

Siis apua jos saisin, olisin kiitollinen ja muistaisin apunsa antaneita sitten pelin lopputeksteissä. Yksi sinne on jo päässyt. Kiitoksia hyvistä ideoista, vaikka häntä ei olekaan pitkään aikaan näkynyt. Siis silleen...

-Grey-

Antti Laaksonen [23.06.2002 20:49:38]

#

Jep, on sitä MIDI-musiikkia tullut melko paljon tehtyä. Minkätyyppistä ja miten paljon musiikkia tarvitsisit peliisi?

Grey [24.06.2002 00:17:19]

#

Täytyneepäs laskea, mitkä paikat vaativat nyt musiikkia. Eli siis, noh, ainakin eräs luola vaatisi musiikkia. Osaan kyllä luolamaisen musiikin, mutta en juuri tähän paikkaan. Se kun on aika vahvoja vihollisia täynnä. Sellaisia liskoihmisiä, joilla on nuijat aseinaan. Vahvoja ja vaarallisia.

Eräs tasanko, joka on muuten melko ilkeiden otuksien asuttama. Sellaisten liskomaisten, jälleen kerran, jotka juoksevat uhrinsa kiinni, napsaisevat ja perääntyvät. Kivoja. Myös sellainen pienien, keskikokoisten ja isojen käärmeiden asuttama rauniokaupunki kaipaisi musiikkia.

Ja lista jatkuu vielä. Osoitteessa http://personal.inet.fi/peli/outworld/Out205.gif näkyvä maisema kaipaa musiikkia. Se on metsä täynnä vihollisia. Ja mitäköhän vielä? Noh, tietysti pääpahiksen mailla saisi olla musiikkia. Maat eivät ole kummoisia. Se on tasankoa. Siellä on raunioita, teitä ja iso muuri, eli eristettyä seutua. Tai jotain sinne päin.

Myös pääpahiksen majapaikka. Sellainen vuoren sisäänrakennettu synkkä palatsi, kaipaa musiikkia. Ja Mitäköhän vielä? Noh, jaah. En keksi välitöntä tarvetta tässä nyt ainakaan.

Eli siis, paikat on siinä, mitkä nyt tulivat mieleen. Kappaleet saavat olla fantasiamaailmaan sopivaa. Ehkä hieman erikoisia tai ainakin vanhankaltaisia. Ja pituus saa olla minimissään 30 sekuntia. Eli siis, mitään monimutkaisia ei tarvitse säveltää. Mikä muuten taitaa olla pelimusiikissa se tärkein piirre. Simppeli, mutta mukaan vievä kappale.

Mitään tiettyä määrää en laita kappaleiden määräksi. Niitä saa tulla niin paljon kuin inspiraatiota riittää. Kuuntelen kyllä jokaisen ja valikoin sieltä kaikkein sopivimmat sitten peliin. Että siis miten paljon vain. Ei väliä, vaikka kaikki eivät tulisi peliin mukaan, mutta päätyvät kyllä varastooni kovalevylleni.

Sellaisen asian kuitenkin vielä sanon että ne MIDIt saisivat olla SB:eelle optimoituja. Sikäli kun omat MIDIni ovat sille optimoituja, mitä olen nyt saanut peliini aikaan. Niin että silleen...

-Grey-

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta