Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Putka Open 2025
4. kierros:
7.11. klo 18 – 9.11. klo 23

Keskustelu: Yleinen keskustelu: HTML-käyttöliittymien arvostusketju

mavavilj [24.10.2025 22:00:47]

#

Mitä mietteitä HTML:n käyttäminen käyttöliittymissä herättää?

Kokeilin hetken aikaa Qt-kirjastoa monialustakehitykseen, mutta kun vertasin sitä ihan tavalliseen HTML5, niin olen sitä mieltä, että HTML5 on helpompaa, nopeampaa ja melko usein ihan riittävää.

mavavilj [24.10.2025 22:07:53]

#

Mitäpä sitä kaikkea itse miettimään. Tässä valmis paperi aiheesta Qt:lta itseltään:

https://www.qt.io/resources/documents/html5-vs-qt-white-paper-3-full-stack-comparison

muuskanuikku [26.10.2025 14:40:48]

#

Nämä keskustelut ovat ihan turhanpäiväisiä silloin, kun aloittaja ei vaivaudu määrittelemään kysymyksensä kontekstia. Minulle herää aina sellainen kysymys, että tietääkö aloittaja edes mistä puhuu, vai onko kyse taas kerran vain tajunnanvirrasta.

HTML:hän on webbitekniikka ja Qt taas ei sitä ole. Ei niitä voi vertailla keskenään, koska niillä on täysin eri käyttötarkoitus.

Toisaalta, jos halutaan nipottaa, niin Qt:ssahan tulee mukana sisäänrakennettu webbiselain, joten voisit koodata HTML+JS-sovelluksen ja sen jälkeen deplata sen työpöytäsovellukseksi käärimällä Qt:n widgettiin. (Esimerkiksi vaihtoehtona yleiselle Electronille.)

muuskanuikku [26.10.2025 14:45:01]

#

Mikäli unohdetaan täysin toiminnallinen sovellus ja puhutaan vain HTML:stä templatointikielenä, niin itse asiassahan Qt Designer tuottaa rakennetusta käyttöliittymästä XML-tiedoston, joka vertautuu suoraan HTML:n käyttöön webbisovelluksissa.

Jos oppii tämän visuaalisen työkalun salat, niin HTML:n koodaaminen käsin alkaa tuntua vähän tyhmältä, samoin kuin Qt-käyttöliittymien näpertely käsin koodia kirjoittamalla.

Minä en ainakaan Qt:a käyttäessä koodaile käsin käyttöliittymiä vaan rakennan kaikki pienet widgetitkin yleensä Qt Designerilla.

Samanlaiset visuaaliset työkalut löytyy myös muille alustoille kuten Android, Mac ja Windows, ja ne kaikki tallentavat käyttöliittymät XML-tiedostoiksi.

Aloittaja ei toki tarkentanut, että onko hän kokeillut käyttää Qt:n klassisia widgettejä vai sitä webbitekniikoita lähemmin muistuttavaa QML-kieltä.

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta