Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Putka Open 2025
3. kierros:
17.10. klo 18 – 19.10. klo 23

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Yleisiä tapauksia, milloin kannattaa käyttää suljettua lähdekoodia?

Sivun loppuun

mavavilj [06.10.2025 12:31:15]

#

Ymmärrän lähtökohtaisesti, miksi PK-yrityksiä suuremmat käyttävät melkein standardina suljetun lähdekoodin ohjelmia. Niissä saa jotain takuita toimivuudesta, tukipalveluita, ..., joten niiden käyttäminen voi olla halvempaa kuin avoimen lähdekoodin.

Sitä en ymmärrä, että miksi avoimen lähdekoodin vahvimmat piirteet eli läpinäkyvyys ja kyky tehdä omia muokkauksia eivät ohita tärkeydessä tai taloudellisuudessa suljetun lähdekoodin vahvoja puolia.

Olen itse ajatellut, että haluaisin korvata jopa teollisuudessa vakiintuneita ohjelmia, kuten Excel, tietoisesti avoimen lähdekoodin ohjelmilla, koska minusta oikeus muokata ohjelmaa itse on hyvin tärkeä kriteeri.

Grez [06.10.2025 12:50:17]

#

Markkinointi.

Suljettujen ohjelmistojen valmistajat markkinoivat ja myyvät aktiivisesti tuotteitaan itse ja kumppaniverkoston kautta.

Suomalaisten ongelma bisneksessä on ihan perinteisesti ollut se että kuvitellaan "tuotteen puhuvan puolestaan". Tosiasiassa se on ihan samantekevää kuinka "hyvä" jokin tuote on jollain mittareilla, jos "kukaan" ei tiedä siitä.

mavavilj kirjoitti:

Olen itse ajatellut, että haluaisin korvata jopa teollisuudessa vakiintuneita ohjelmia, kuten Excel, tietoisesti avoimen lähdekoodin ohjelmilla, koska minusta oikeus muokata ohjelmaa itse on hyvin tärkeä kriteeri.

Tuo ei käytännössä ole yhdellekään yritykselle merkittävä asia. Heitä kiinnostaa se, kuinka hyvin työkalulla saa työt tehtyä, ei se, millä filosofialla työkalu on valmistettu.

Jos joku työkalu on vakioitunut käyttöön niin että työntekijät osaa sitä käyttää ja kommunikointi yhteistyökumppaneiden kanssa hoituu sillä saumattomasti, niin lähtökohtaisesti jokin muu työkalu "toimii huonommin" työn tekemiseen.

Ja sit jos alkaa maalailemaan uhkia tulevaisuuteen, niin ainahan voi vaihtaa työkalua myöhemmin jos uhat toteutuu.

En myöskään usko, että oikeus muokata ohjelmaa olisi edes kriteeri sellaiselle yritykselle, jolla ei edes ole yhtään työntekijää joka osaisi sitä muokata?

mavavilj [06.10.2025 13:00:42]

#

Grez kirjoitti:

Tuo ei käytännössä ole yhdellekään yritykselle merkittävä asia. Heitä kiinnostaa se, kuinka hyvin työkalulla saa työt tehtyä, ei se, millä filosofialla työkalu on valmistettu.

Pidän tätä potentiaalisesti hieman yleistävänä, koska monella muullakin alalla on erilaisia yrityksiä. On sellaisiakin, joilla on vahvemmat eettiset periaatteet.

Itse asiassa avointa lähdekoodia ei syntyisi lainkaan, mikäli ei olisi ihmisiä, joilla on vahvemmat eettiset periaatteet.

mavavilj [06.10.2025 13:14:55]

#

Grez kirjoitti:

Ja sit jos alkaa maalailemaan uhkia tulevaisuuteen, niin ainahan voi vaihtaa työkalua myöhemmin jos uhat toteutuu.

Voiko?

Sehän on ihan hyvä kompromissi, mikäli pystyy käyttämään esim. siirrettävää dataformaattia, mutta uskoisin, että tämä ei ole suljetun lähdekoodin ylläpitäjän intressissä ylläpitää sellaista adapteria, koska sehän tarkoittaa, että asiakas nimenomaan voi vaihtaa muualle.

Grez [06.10.2025 14:08:47]

#

mavavilj kirjoitti:

Pidän tätä potentiaalisesti hieman yleistävänä, koska monella muullakin alalla on erilaisia yrityksiä. On sellaisiakin, joilla on vahvemmat eettiset periaatteet.

No joo varmaankin olisi pitänyt kirjoittaa että ei ole >99% yrityksistä merkittävä asia.

mavavilj kirjoitti:

uskoisin, että tämä ei ole suljetun lähdekoodin ylläpitäjän intressissä ylläpitää sellaista adapteria

Ja jos nyt Excelistä puhutaan niin eikös ne avoimen lähdekoodin oihjelmistot ylläpidä tukea sen suljetun ohjelmiston tiedostomuodon lukemiseen.

Jos taas sitten puhutaan jostain erityisohjelmistoista, niin ei taida avoimen lähdekoodinkaan ohjelmat aina ymmärtää toistensa tiedostomuotoja.

mavavilj [06.10.2025 14:21:12]

#

Grez kirjoitti:

Ja jos nyt Excelistä puhutaan niin eikös ne avoimen lähdekoodin oihjelmistot ylläpidä tukea sen suljetun ohjelmiston tiedostomuodon lukemiseen.

Eli miten on mahdollista sitten vaihtaa myöhemmin ohjelmaa?

mavavilj [06.10.2025 14:30:17]

#

Grez kirjoitti:

No joo varmaankin olisi pitänyt kirjoittaa että ei ole >99% yrityksistä merkittävä asia.

Citation needed:

https://www.linuxfoundation.org/press/open-source-usage-trends-and-security-challenges-revealed-in-new-study

Grez [06.10.2025 16:30:36]

#

mavavilj kirjoitti:

Grez kirjoitti:

No silleen että uninstalloi Excelin ja asentaa vaikka Open Office Calcin ja opettaa työntekijät käyttämään sitä. Se Open Office Calc käsittääkseni osaa avata .xls ja .xlsx tiedostot.

(ihan oikeastiko täytyy näin rautalangasta vääntää?)

mavavilj [06.10.2025 16:49:31]

#

Grez kirjoitti:

No silleen että uninstalloi Excelin ja asentaa vaikka Open Office Calcin ja opettaa työntekijät käyttämään sitä. Se Open Office Calc käsittääkseni osaa avata .xls ja .xlsx tiedostot.

(ihan oikeastiko täytyy näin rautalangasta vääntää?)

Selityksen ongelmat jätetään harjoitustehtäväksi:

https://wiki.documentfoundation.org/Feature_Comparison:_LibreOffice_-_Microsoft_Office/en

jalski [06.10.2025 20:50:51]

#

mavavilj kirjoitti:

Itse asiassa avointa lähdekoodia ei syntyisi lainkaan, mikäli ei olisi ihmisiä, joilla on vahvemmat eettiset periaatteet.

Mitähän vähemmän eettistä on suljetun lähdekoodin softassa avoimen lähdekoodin softaan verrattuna ja miksi loppukäyttäjän pitäisi välittää?

mpni [06.10.2025 21:16:31]

#

mavavilj kirjoitti:

Grez kirjoitti:

Tässä ei kommentti ja kysymyksenasettelu oikein matchannut.

mavavilj [06.10.2025 22:02:41]

#

jalski kirjoitti:

Mitähän vähemmän eettistä on suljetun lähdekoodin softassa avoimen lähdekoodin softaan verrattuna ja miksi loppukäyttäjän pitäisi välittää?

Olennaisesti esimerkiksi, että et voi tarkalleen tietää, mitä datallasi tms. tehdään.

Sivun alkuun

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta