Hei,
Osaako joku antaa kuvan /Keksinnölle/ sopivan virtalähteen ja HV-kaapelin. Kyseessä Oxfords Instruments Jupiter -putki. Itse olen täysin ummenikko alalla: https://ibb.co/h1RxyD2Q
Röntgensäteilyllä ei pidä leikkiä, se on syöpävaarallista ja isoina annoksina muutenkin vaarallista.
Jos "ala" on vaarallisen säteilyn ja korkeajännitteen kanssa askartelu kotioloissa, varmaan pitäisi olla tarkemmat tiedot tai kuvat laitteesta. Netistä löytyy Jupiter 5000 Series, jolle kelpaa max. 50 kV ja 1 mA (ja riittävä jäähdytys pitemmässä käytössä). Kuvasta päätellen tuo on eri malli, mutta speksit lienevät lähellä.
Millä nuo sitten parhaiten tuotetaan, en osaa sanoa, kun omaankaan alaani ei kuulu 50 kV laitteiden rakentaminen.
Aikamoinen tykki.
Tutkin asiaa, ja röntgenputken käyttöön liittyy liikaa riskejä. Siihen sisältyy sekä säteily- että korkeajänniteriski, jotka molemmat ovat hengenvaarallisia. Turvallinen käyttö edellyttää ammattitaitoista osaamista, minkä vuoksi putki päätyy nyt hyllylle koristeeksi.
Jos on putken lisäksi röntgenkamera, voi ottaa hauskoja kuvia kaikenlaisista esineistä. Suomessa on useampikin näiden laitteiden valmistaja ja siihen liittyy paljon mielenkiintoista ohjelmointia, sinne vaan hakemuksia jos ala kiinnostaa.
Itse en haluaisi kotiini edes koristeeksi mitään banaania kovempaa röntgenlähdettä.
Röntgen filmiä voi laittaa tavalliseen filmikameraan ja sitä saa tai ainakin joskus sai tavallisista valokuvausliikkeistä.
Yritin hieman laskea, miten suuri säteilyriski tässä on. Jos röntgenlähteestä tulee 1 W röntgensäteilyä (ilmeisesti hyötysuhde voi olla tätä suuruusluokkaa) ja tästä vaikka edes 1% kohdistuu ja absorboituu henkilöön (absorboituminen sinänsä on kai helposti yli 50%, mutta toivottavasti henkilö ei ole suoraan lähteen edessä) ja henkilö painaa 70 kg, saadaan 0,01 W / 70 kg = 0,14 mSv / sekunti. STUKin mukaan säteilysairauden saa noin 1 sievertin annoksesta, joka tällä laskelmalla kertyisi 2 tunnissa, ja kuolleisuus nousee joka tunti.
Ehkä koristekäyttö on hyvä päätös. Ilman sähköä ei ole säteilyriskiä, kun laite on sinänsä vain metallimöykky. Tosin arvokkaampi ehkä metallinkeräyksessä kuin koristeena.