Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tulin hieman nostalgisoimaan

omcesa [28.11.2023 18:08:35]

#

Putkahtipa pitkästä aikaa Ohjelmointiputka mieleen, joten päätin tulla katsomaan onko sivu vielä pystyssä ja muistanko kenties salasananikin. Täältäpä se minun taival alkoi :D Hieman reilu 10 vuotta sitten kuudesluokkalaisena poikasena aloin eräänä toukokuisena perjantaina kahlaamaan Putkan Python 2 -opasta läpi. Siitä asti oonkin sitten ollut koodin kanssa tekemisissä lähes poikkeuksetta päivittäin - kyseinen harrastus(/lievähkö pakkomielle lol) on nykyään ammatti. Hauska palata ikään kuin juurilleen ja huomata Putkan näyttävän täsmälleen samalta kuin ala-astelaisena sitä tapittaessani.

Lueskelin vanhoja viestejäni taipaleen alkupuolelta ja voin edelleen tuntea sen tuskan, veren ja hien määrän jonka jouduin penskana vuodattamaan hakatessani päätä seinään :D Ikätoverit oli leikkimässä, näkemässä kavereita, bilettämässä ja sitä rataa, mutta meitsi istui kotona koneen ääressä haltioituneena tuntikausia :D Kaikkea on niin sanosti tullut kokeiltua, mutta eipä käy kiistäminen etteikö kantapään kautta olisi oppi iskostunut päähän - verkkaisesti mutta sitäkin varmemmin! Onpa onneksi ikä hieman tuota taipumusta tasoittanut ja nykyään on aikaa puuhastella muutakin elämässä.

Tää oli vaan tällainen spontaani tervehdys. Onko täällä kohtalotoverita joille nuoruusvuosien harrastuksesta kehittyikin huomaamatta elinkeino? Saa tulla kertoilemaan omia kokemuksia jos huvittaa, olisi hauska kuulla :D Päivänjatkoja kaikille!

omcesa [28.11.2023 18:20:18]

#

Ohhoh, tarkoituksenani oli laittaa tämä yleiseen keskusteluun. Sivuston retroleiska lienee samalta aikakaudelta kuin mun ekat maitohampaat ja meille Z-polven ihmeille yhtä kummallinen näky kuin VHS-kasetti :D

vesikuusi [02.12.2023 00:59:39]

#

omcesa kirjoitti:

Onko täällä kohtalotoverita joille nuoruusvuosien harrastuksesta kehittyikin huomaamatta elinkeino?

Täytyyhän tuo kysyttäessä myöntää, että putka on ollut jotenkin merkittävä osa ohjelmoinnin opettelun alkutaivalta. Ja onhan tämän foorumin sivuja tullut ladattua säännöllisesti muutenkin.

Putkan SL-haasteen avulla aloitin muuten säännöllisten lausekkeiden opettelun aikoinaan! Toimiva ja hauska kurssi, muistaakseni.

osku91 [21.12.2023 14:56:44]

#

omcesa kirjoitti:

Onko täällä kohtalotoverita joille nuoruusvuosien harrastuksesta kehittyikin huomaamatta elinkeino?

Joo täällä aika sama homma. Koodausharrastus taisi alkaa 6. luokalla joltain kesäloman alun viikon "pelintekokurssilta" jossa opeteltiin pythonin alkeita. Kutos luokalla olin varmaan 2004 ja näköjään ensimmäinen viesti putkaan laitettu 2006. Meillä ei varmaan ollut 2004 edes nettiä kotona joten resurssit oli vähässä. Vanhemmat taisi ostaa mulle kirjan "python programming for absolute beginners" josta kopioin jotain koodeja mutta en paljon mitään ymmärtänyt kun se oli englanniksi. Ylä-asteella sitten löyty ohjelmointiputka ja sen oppaat, koulussa taisi olla joku visual-basic kurssi ja lukiossa löytyikin kavereita jotka osas myös koodata. Putkaposteista oppineena tuli osallistuttua datatähti kilpailuun ja voitettua opiskelupaikka sitä kautta ja nyt työelämässä koodaushommissa.

omcesa kirjoitti:

Sivuston retroleiska lienee samalta aikakaudelta kuin mun ekat maitohampaat ja meille Z-polven ihmeille yhtä kummallinen näky kuin VHS-kasetti :D

Mä muistan vielä sen vanhan tummemman sinisen. Tää nykynen oli aikanaan iso uudistus :D

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta