Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Mobiilikäytön ongelmat

Sivun loppuun

Tunturisusi [03.07.2022 08:43:35]

#

Saan suunnilleen kaikista sivuistani Googlelta tällaisen viestin, tässä esimerkkinä mäyrä:

Mäyrä

lainaus:

Ongelmia (Mobiilikäyttö) havaittu omaisuudessa ...

...-osoitteen omistajalle:

Search Console on havainnut, että sivustollasi on 3 ongelmaa (Mobiilikäyttö):

Tärkeimmät ongelmat

Sivustollasi havaittiin seuraavat ongelmat:

Klikattavat elementit ovat liian lähekkäin

Teksti on liian pientä luettavaksi.

Sisältö ylittää näytön leveyden.

Suosittelemme ongelmien ratkaisua mahdollisimman pian parhaimman kokemuksen ja kattavuuden takaamiseksi Google Haussa.

Mitkä klikattavat elementit ovat liian lähekkäin? Sivun alareunassa on käyttämäni yksinkertainen Menu, ja eikö siinä ole tilaa ihan riittävästi?

Fonttini on 18 px, ei kai se missään nimessä voi olla liian pieni?

Ja näytön leveyden ylitys. Googlen oma Mobiletesti kertoo, että kaikki toimii hyvin.

Kiitokset edellisistä vastauksista ja näihin odottaisin myös avustusta.

Tunturisusi [03.07.2022 12:55:09]

#

Tuossa oli kahvipöydässä tukku älypuhelimia ja käytiin sivujani läpi. Linkit toimivat loistavasti, teksti on isoa, mikään ei mene yli. Ja silti pelkästään tänä aamuna sain tuon saman hälyviestin Googlelta kymmenestä sivustani ja niitä on tullut vuosien mittaan lukemattomia ja olen aina heti nähnyt, että mitään korjattavaa ei ole.

Grez [03.07.2022 13:35:01]

#

Tunturisusi kirjoitti:

Fonttini on 18 px, ei kai se missään nimessä voi olla liian pieni?

Ottamatta muuhun kantaa, niin jos fontti todella on 18px niin se on monissa kännyköissä todella pientä.

Esim. oneplus 9Pro ja 10Pro on 526PPI, eli 18px on 0,87 mm.

Se riippuu sitten sivustosi asetuksista, näkyykö teksti todellisella pikselikoolla vai ei.

Tunturisusi [03.07.2022 14:18:26]

#

Mutta hyvä huomio Gez, en ole tätä tiennyt. Suurennan, onko sinulla asiantuntijana ehdottaa jokin paras koko vai laitanko 19 tai 20? Nimittäin sitten toisessa päässä isommalla näytöllä alkaa mennä ehkä jo liian isoksi, eli ei voine isontaakaan ihan miten paljon vain?

Nyt laitoin mäyrään pikselikooksi 20. Täytyy varmaan sivulla käyneen poistaa väliaikaisia tiedostoja, jotta uusi koko alkaa näkyä.

PS. Sivustoni asetuksista tässä suhteessa en ole tietoinen laisinkaan, en ole koskaan nähnyt paikkaa missä fonttiin voisi vaikuttaa. Omalla koneella kyllä voin säätää.

PPS. Laitoin Googlelle yhden sen herjaaman sivun, huulikarhun, tarkistettavaksi 19 pikselillä ja tämän mäyrän 20 pikselillä. Tässä menee muutama päivä, ennenkuin tulee vastaus.

vesikuusi [03.07.2022 15:27:59]

#

Itse saan samat viestit satunnaisesti Googlen Search Consolesta eri sivustoilla. Kun liipaisen live-tarkistuksen, on kaikki kuitenkin OK, ja Search Consolen virheilmoituskin häviää parin päivän kuluttua itsestään. Tai sitten Googlebotin ottamasta kuvakaappauksesta näkee selvästi, että botti näkee jotakin aivan muuta kuin oikea mobiilikäyttäjä. Tätä on siis jatkunut hyvin pitkään.

Minusta tuo vaikuttaa selkeältä laatuongelmalta kyseisessä Googlen palvelussa. Ikään kuin Googlebotti ei onnistuisi lataamaan tyylejä tai jotakin, ja ei kykene käsittelemään tätä virhettä järkevästi.

Voi toki olla, että sinun sivustollasi kysymys on todella (ollut) jostakin leiskaongelmasta.

Tunturisusi [03.07.2022 15:40:58]

#

Vesikuusi, minulla on juuri sama kokemus. Että pitkiin aikoihin ei tule laisinkaan näitä kolmea virheilmoitusta (aina nämä samat kolme vikaa) ja sitten tulee tukku ilmoituksia eri sivuista yhtä aikaa. Olen vuosien mittaan lähestynyt tätä asiaa kaikin keinoin jotka olen osannut. Minulle on uutta, että joillakin kännyköillä teksti näkyy noin pienenä, mutta pääosassa se lienee näkyy luettavana.

Tämä on vuosikausia jatkunut ilmiö ja kun parhaillaan korjaan tuolla PageSpeed Insightsilla kaikki sivuni, niin että niistä poistuu Hylätty, niin ajattelin paneutua samalla tähänkin puoleen.

Tunturisusi [04.07.2022 06:29:32]

#

20 pikseliä näyttää Googlelle kelpaavan, mutta parempi olisi jos 19 kelpaisi, odotan siihen vastausta, mutta mäyrään ja 20 pikseliin Google vastasi näin:

Google kirjoitti:

Aiheen Mobiilikäyttö ongelmat korjattu sivustolla https://www.tunturisusi.com/mayra/

Vastaanottaja: sivuston https://www.tunturisusi.com/mayra/ omistaja

Google on vahvistanut aiheen Mobiilikäyttö korjauksesi sivustolla https://www.tunturisusi.com/mayra/. Vahvistettu ongelma oli Teksti on liian pientä luettavaksi..

1 sivustosi sivua vahvistettiin korjatuiksi.

Tunturisusi [11.07.2022 10:30:39]

#

Kaikille sivuilleni on korjattu tuo Cumulative Layout Shift, eli kaikki sivut vihreällä. Se oli aika iso työ ja vei 17 vrk.

Näyttää olevan yksinkertaisesti korjattavissa tämä "sisältö ylittää näytön leveyden". Kaikki sivujeni sisältö on Containerissa ja sen minimikooksi olin asettanut 300 px. Kun sen vaihtaa lukemaan 100 px, niin näkyy pienimmilläkin näytöillä. Tietysti tämä pitää korjata nyt erillisenä, mutta selviää onneksi tyylitiedostojen siirrolla, eli vie vain pari päivää.

Fontin kanssa pitää mietiskellä. Google hyväksyi huulikarhuun fontiksi 19 px. Olen nyt asetellut sitä kaikille sivuille, mutta edelleen Google alkoi lähettää näistäkin 19 pikselin sivuista hälyviestiä, että fontti on liian pientä. Siis sekä hyväksyi että hylkää saman fontin.

Klikattavien elementtien liiallinen läheisyys. Tälle en tajua ratkaisua.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta