Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Selain ja pdf

Sivun loppuun

verkko2022 [09.03.2022 15:09:21]

#

Hei, törmäsin ongelmaan. Tein siis verkkosivun linuxilla ja ajoin sitä apachella. Kaikki näytti toimivan hienosti, pystyin hienosta hakemaan pdf liitteitä näytölle. Sitten latasin verkkosivun nettiin. Sivu aukeaa kuten ennenkin, mutta nyt selain haluaa joka kerta tallentaa pdf.n ennen sen avaamista. Onko mitään tehtävissä, sillä en haluaisi tallentaa, vain avata liitteen.

Grez [09.03.2022 15:35:25]

#

Katsot että siellä netissä olevassa Apachessa on samat asetukset kuin kotilinuxin apachessa.

Onkohan siellä wepin palvelimella .htaccessissa jotain tyyliin

<FilesMatch "\.pdf$">
    ForceType application/octet-stream
    Header set Content-Disposition attachment
</FilesMatch>

Esimerkiksi tuollainen asetus siis pakottaisi tarjoilemaan pdf:t latauksina.

Näillä lähtötiedoilla menee valitettavasti arvailuksi.

verkko2022 [09.03.2022 17:31:01]

#

Minulla siis oli tuollainen .htaccess ja salasana, mutta poistin sen saamani ohjeen mukaan. Minulla ei siis ole tuollaista ollenkaan. Nyt on vähän niin kuin tyhjä taulu. html.index kirjautumis.php(POST) ja liite.pdf

Metabolix [09.03.2022 17:40:06]

#

Tämä .htaccess on Apachen asetustiedosto eikä asialla ole mitään tekemistä salasanojen kanssa.

Webhotelleissa on aina se ongelma, että kaikkia asetuksia ei voi itse säätää. (Toisaalta tämä on ihan hyväkin monille käyttäjille, jotka eivät edes osaa säätää niitä.)

Jos meinaat ylläpitää omatekoisia nettisivuja, kannattaa perehtyä vähintäänkin siihen, mitä ovat HTTP-otsikot ja miten esimerkiksi Content-Type ja Content-Disposition vaikuttavat tiedoston näkymiseen ja miten näitä pystyy itse muuttamaan palvelimen tai webhotellin asetuksista.

Jos tiedoston lataus olisi tehty PHP-skriptin läpi toisessa keskustelussa esitetyn mukaisesti, oikeat otsikot voisi itse asettaa PHP:llä. Nyt joudut selvittämään, miten webhotellissa saa muutettua asetuksia eli toimiiko esimerkiksi .htaccess-tiedosto.

verkko2022 [09.03.2022 17:45:43]

#

Hei. Webhotelli ilmoittaa, että .htaccesiä voi käyttää. Tiedän, että voin lisätä kansioon .htacces-tiedoston. Siis se ainoa ongelma on nyt se, että miten saan avattua .pdf tiedoston ilman tallentamista. Ja kyllä, olen yrittänyt perehtyä, mutta ei tämä ole minulle mitenkään helppoa, vaikka täysillä yritän.

verkko2022 [09.03.2022 17:52:15]

#

Taisin ehkä keksiä, kokeilen???

Nyt on attachment vaihdan inline.

verkko2022 [09.03.2022 18:23:27]

#

Se ei ihan riittänyt, piti vielä vaihtaa tämä:

header("Content-Type: application/octet-stream");

ja korvata tällä:

header("Content-Type: application/pdf");

Nyt tässä on tosin se ongelma, että nyt tuskin kuvat sitten enää aukeaa ollenkaa? .jpg

Metabolix [09.03.2022 18:29:08]

#

Niin siis käytätkö kuitenkin PHP:tä tiedostojen käsittelyyn vai oliko tämä header-rivi vain asiaan liittymätön copy-paste jostain muualta?

Jos käytät PHP:tä, niin aivan kuten aikaisemmassa keskustelussa sanoin, pitää tarkastaa tiedoston pääte ja laittaa sen mukaan oikea MIME-tyyppi. Annoin siitä aikaisemmin myös koodiesimerkin.

Jos et käytä PHP:tä, niin silloinhan sinulla ei voi olla tuollaista header-riviä kuin yllä esität. Myös Apachen asetuksissa voit laittaa eri tiedostopäätteille eri MIME-tyypit. Yleensä nämä ovat valmiiksi oikein yleisimmille tyypeille, ja näiden rikkominen vaatisi ylimääräistä vaivaa (kuten Grezin esimerkissä).

verkko2022 [10.03.2022 10:42:48]

#

Hei ja kiitos kaikille vastauksista, ongelmat tuli ratkaistua avullanne:-)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tunnistautuminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla, sitä ei varmaan voi noin vain tehdä itse ohjelmoimalla?

Grez [10.03.2022 11:04:19]

#

Kyllähän sen voi ihan noin vaan itse ohjelmoida. Toki itse tunnistatumistapahtumat tarvitsee ostaa luottamusverkoston välittäjältä.

Pankkitunnistuksia (ja sitä kautta henkilötunnuksia) käsiteltäessä kannattaa kiinnittää perus räpeltelyä suurempaa huomoita tietoturva-asioihin.


Suomessa välittäjiä ovat Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tällä hetkellä Telia, Signicat, OP osuuskunta, Elisa, DNA ja Danske bank. Tosin Elisalta ja DNA:lta ei ainakaan joitakin kuukausia sitten löytynyt itseltään tietoa että toimisivat välittäjinä :D

Telialla on mielestäni pienelle toimijalle järkevimmän hintainen palvelu. Tai näin ainakin oli vuosi sitten:

Avausmaksu 0 EUR

kk-maksu 50 EUR/kk sisältäen 200 tunnistustapahtumaa/kk
Yli 200:n menevät tapahtumat 20 snt/tapahtuma

tai vaihtoehtoisesti:

kk-maksu 200 EUR/kk sisältäen 1000 tunnistustapahtumaa/kk
Yli 1000:n menevät tapahtumat 5 snt/tapahtuma

Kaikki hinnat alv 0%

Jos volyymit on isompia, niin kannattanee kysyä tarjoukset myös muilta (ja tietty miksei muutenkin, jos vaikka hinnoittelut olisi muuttuneet)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta