Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Saako 3D-mallinnuksella töitä?

Sivun loppuun

kuukkelinkutittelija [16.01.2022 16:46:13]

#

Työtön opiskelija täällä, moro! Tyhmään kysymykseen fiksua vastausta? :)

Saako siis töitä, jos osaa tehdä vaikkapa Blenderillä kaikkea hienon näköistä, liikkuvaa tai liikkumatonta, mitä ikinä käsketään tehdä?

Tarvitseeko paperit, vai riittääkö taidonnäyte?

Mikä on paras koulu opiskella 3D-mallinnusta? HY:ssä tuskin, Aalto ehkä, vai miten on?

Videoeditointitaitoni ovat atm kategoriaa intermediate, kuvataide yleisesti ottaen hyvä, 3D-tekniikan opiskelun aloittaminen vielä harkintavaiheessa.

Unelmana olisi joskus löytää työpaikka, jossa voi yhdistää taiteellisen osaamisen tietotekniseen osaamiseen.

Kiitos jo etukäteen, ystävät!

Grez [16.01.2022 17:01:18]

#

Vaikea kuvitella miten taiteellinen 3d-mallinnus vaatisi korkeakoulututukintoa.

Tuollainen ainakin löytyi.

https://www.metropolia.fi/fi/opiskelu-metropoliassa/amk-tutkinnot/3d-animointi-ja-visualisointi

Toki esim arkkitehdit ja vaikka koneensuunnittelijat tarvii 3d-mallinnusta, mutta työkaluna on yleensä sitten joku muu kuin Blender (Solidworks, Fusion360 tms) ja itse 3d-mallinnus on vain apuväline työn pääsisällön ollessa muuta.

noutti [16.01.2022 17:43:02]

#

Tee hyvä portfolio ja hae pelifirmoihin töihin.

kuukkelinkutittelija [16.01.2022 21:01:32]

#

Arkkitehtuuri vähän ahdistaa, en ole insinöörityyppiä joka haluaa ottaa vastuulleen katon romahduksen ja tuhannen ihmisen kuoleman...

...johon on täysin verrannollinen kuvataiteellisesti upean Finlandia-talon musiikkisalin akustiikka, jossa esiintymisestä minulla on kokemusta. Tenori ei kuule bassoa.

Peli- tai elokuva-ala voisi olla? Kontakteja löytyy kaveri-/harrastuspohjalta, yrittävät joskus kiskoa minua mukaan ammattimenoonkin, mutten ole vielä varma, millä varmasti estäisin pahvilaatikkoasumiseni.

Jos nyt muiden opintojen ohessa aloittelen 3D-taiteilua harrastusmaiselta pohjalta, niin Blender on varmaan ihan hyvä valinta tässä vaiheessa?

noutti [17.01.2022 08:06:37]

#

Nyt mietit liikaa. Jos mietit liikaa niin et pääse minnekään. Se, että itse teen ohjelmistoprojekteja ammatikseni johtuu vain siitä, että en miettinyt liikaa ylioppilastodistukseni kanssa. Minulla ei ole mitään koulutusta alalle ja silti täällä. Tee se portfolio ja anna mennä

Grez [17.01.2022 08:30:32]

#

kuukkelinkutittelija kirjoitti:

Arkkitehtuuri vähän ahdistaa, en ole insinöörityyppiä joka haluaa ottaa vastuulleen katon romahduksen ja tuhannen ihmisen kuoleman...

Siksi sanoinkin, että tavoitteeseesi tuskin tarvitaan korkeakoulututkintoa.

Olen samaa mieltä Noutin kanssa. Jos kuitenkin haluat virallista koulutusta, niin AMK-tasoista koulutusta kyllä löytyy, kuten jo linkkasinkin.

jalski [17.01.2022 10:30:32]

#

kuukkelinkutittelija kirjoitti:

Jos nyt muiden opintojen ohessa aloittelen 3D-taiteilua harrastusmaiselta pohjalta, niin Blender on varmaan ihan hyvä valinta tässä vaiheessa?

Blender soveltuu varmasti ihan hyvin, jos haluat polygoni mallinnusta ja animaatioita harrastaa. Tosin kivempia mallinnustyökaluja löytyy kyllä. Ehkä tärkeintä on oppia hyvä topologia, jotta malli pysyy ehjänä kun low-poly mallista ruvetaan yksityiskohtaisempaa realistisen näköistä mallia muodostamaan. Teksturointi ja valaistus kannattaa myös opiskella hyvin koska se viime kädessä tekee mallista realistisen näköisen.

Houdinin kanssa työskentely taas on ihan oma maailmansa ja vaatii ihan omanlaisensa lähestymistapansa asioihin...

Lebe80 [17.01.2022 12:01:56]

#

Joo, portfolio kuntoon. Tuotokset Instagramiin, sekä erinäisille 3d-mallinnukseen keskittyneille sivustoille.

Itsellä mainostoimistotaustaa, jossa moni jamppa just väänsi sekä teknistä 3d-mallinnusta (animointia, ja tuotevisualisointia), sekä sitten ihan tv-mainoksiin grafiikoita. Itse väänsin silloin mm. surullisen kuuluisalla Flashillä multimedia-eepoksia, joissa näitä 3D-rendauksia sitten esiteltiin asiakkaiden multimedia-näytöksissä.

Eli pelkästään 3d-mallinnuksella sun ei tarvitse alkaa piirtelemään mitään virallisia rakennuksia.

kuukkelinkutittelija [17.01.2022 23:31:00]

#

OK, nämä mainospuheet vakuuttivat. Kiitoksia. :)

Lebe80 [18.01.2022 09:53:21]

#

kuukkelinkutittelija kirjoitti:

OK, nämä mainospuheet vakuuttivat. Kiitoksia. :)

Itsehän siis pyydetty töihin koulunpenkiltä, koska spämmäsin keskustelufoorumit täyteen erinäisiä peliprotoja, joita jengi sai pelailla.

Pelejä en ole enää tehnyt 15 vuoteen, mutta ohjelmoimalla tässä itseä ja perhettä elätetään.

Olen huomannut myös sen, että vaikka itse koodailin (koulu- ja ) opiskeluaikana paljonkin vapaa-ajallani, niin suuri osa työnhakijoista sen ovat sen sijaan ohjelmoineet pelkästään oppilaitostensa oppitunneilla.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta