Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Hyper-v Virtual Machine Monitor

oh3gdo [16.12.2021 21:23:24]

#

Hei,
olen yrittänyt asentaa Hyper-v Virtual Machine Monitoris WIN10 koneeseeni, että saisin vanhan XP:n siihen asennettua.
Minulla on muutama XP-ohjelma, jotka eivät toimi DOSBOXissa, eikä win7-win10:ssä

Olen saanut tuon Hyper-V:n asennettua. Käynnistänyt koneen ja hakenut XP:n iso tiedoston valmiiksi asennettavaksi.
Olen valinnyt sen xx.iso-tiedoston (Hyper-V:n sisällä) ja yrittänyt käynnistää sitä, mutta aina tulee sellainen sanoma, että minulla ei ole Hypervisoria käynnissä.
Kun yritän käynnisttää niin tulee musta lappu "Vitual machine 'XP-64bit' is turned off".
Siinä alla on Start nappi, mutta aina tulee tuo Hypervisor seuraavaksi.

Tuo Hypervisor on sellainen ohjelma, jonka pitäisi antaa noita virtuaalikoneita käyttööön.
Onko tuo Hypervisor jo valmiiksi WIN10 koneessa?
Vai pitääkö se asentaa?
Mistä?
Voi olla, että XP:tä ei voikaan asentaa WIN10:een?
Luulisi, että voi.
Osaako kukaan neuvoa?

Metabolix [16.12.2021 21:56:58]

#

Kun et täsmentänyt, oletan, että kyseessä on tavallinen kotikone ja Windowsin kotiversio. Windows 10:n Home-versiossa ei ole Hyper-V-tukea. Pelkän hallintapaneelin asennus ei auta tähän.

VirtualBox on eräs ilmainen ohjelmisto, jolla saa virtuaalikoneita ihan tavalliseen koti-Windowsiin.

XP-ohjelmista vielä: Eräät 2000-luvun alun pelit käsittelevät näyttöä jotenkin sellaisella tavalla, että virtuaalikoneessa ruutu jää mustaksi mutta virtuaalikoneen kuvakaappaustoiminto yllättäen näyttääkin sisällön. En jaksanut kehitellä VirtualBoxiin korjausta tähän, mutta siinäpä projektia jollekulle kiinnostuneelle.

Windowseista vielä: Homeista on kiusan vuoksi poistettu joitain ominaisuuksia kuten tämä Hyper-V ja AD-kirjautuminen. Ominaisuudet löytyvät ilmaisesta Hyper-V Server -versiossa, josta puolestaan on poistettu koko graafinen käyttöliittymä ja joka ei siis sovi oikein tavalliseen käyttöön. Olisi hauskaa, jos joku hakkeroisi näistä yhdistelmän, jossa olisi molempien parhaat puolet.

neosofta [16.12.2021 22:25:07]

#

Tuosta kysymyksestäsi ei selvinnyt onko käytössäsi HOME vai PRO tai muu versio. Mikäli versio on ENTERPRISE/PRO/EDUCATION ja masiinassasi on Hyper V tuki niin homma vaatii todennäköisesti BIOS-vierailua ja sitten Windowsin > Valinnaiset ominaisuudet > Hyper V ympäristö -asennuksen. BIOS asetuksen säätö (täppä) riippuu vähän valmistajasta eli googlettamalla selviää.

EDIT:
Se on muistaakseni joku BIOS/System Security/Virtualization... VM tai VT asetus
Tsekkaa tämä ja vilkaise näitä

oh3gdo [16.12.2021 22:27:36]

#

Metabolix,
Kiitos vastuaksesta.
Minulla on kyllä WIN10 professional versio ja kyllä siinä on Hyver-V tuki, mutta kun luon uuden hakemiston, jonne pitäisi asentaa tuo xx.iso XP asennusohjema, niin tulee sanoma, että ei onnistu kun Hypervisoria ei ole käytössä. Sen pitäisi asentaa XP, mutta ei.
Miten saan tuo Hypervisorin päälle?
Onko se ohjelma vain asennus?
En ole löytänyt Internetistä siihen selitystä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta