Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Asiakaspalvelu php kielellä ?

Sivun loppuun

HannuTapio [08.07.2021 19:00:04]

#

Hei,

Minulla on palvelu rakentumassa, minä tarvitsen jonkilaisen sivun jossa voivat ihmiset ostaa minun ilmaistuotteitani ( diglautapelejä ) ?

Kuinka tämän kaltainen php palvelu olisi hyvä rakentaa ?

--

Laitanko jokaisen pelin erikseen pakettiin, ja sitten kun joku ostaa pelin, niin, ylläpidän linkkiä 2 viikkoa, josta voi ladata peliä.

Vai laitanko, jonkinlaisen palvelun johonka kirjautua, ja jossa voi ostaa lisää pelejä, joko eri paketeissa taikka sitten yhteen isoon asiakasohjelma pakettiin, voisi ostaa lisää pelejä ?

En tunne vielä lakeja ja olisi mukava saada ohjausta, kuinka tämän kaltainen olisi hyvä rakentaa, tuo ensimmäinen vaihtoehto, olisi helpompi, mutta, minua kiinnostaa enemmän rakentaa iso asiakasohjelma johonka voisi ostaa pelejä, ja sitten aina minun palvelu rakentaa asiakkaalle uuden java .jar paketin, kun tämä ostaa uuden lautapelin.

???

:) :) :)

--

Jere Sumell [08.07.2021 19:34:42]

#

Miksi sun pitäisi php:llä lähteä nollasta luomaan verkkokauppa-sovellusta, kun maailma on väärällään vapaita open source -kauppa-alustojakin, esimerkiksi WordPress -Plugin WooCommerce?

Unohda verkkokaupan ohjelmointi, käytä jotain valmista ratkaisua, jos haluat ilmaistuotteita lahjoittaa kauppa-alustalla, kerroit "ostaa ilmaistuotteitani", yleensä kaupan yhteydessä vaihdon välineenä käy raha nykymaailmassa joko digitaalisen tai fyysinen, siitähän sana kauppa juontaa juurensa.

Mikset voisi pistää pelejäsi johonkin Dropboxin kaltaiseen pilvipalvelimelle, tai verkkoisäntäsi palvelimelle pakattuna, ja tarjota jonkin downloads -lataa -sivun, jossa olet listannut suorat linkit paketteihin, siinäkään menetä tässä tapauksessa mitään jos ne kerta ilmaisia on.

Mitä vähempien klikkailujen ja seikkailujen takana asiakas löytää sen, mitä etsii, sitä enemmän saat latauksia, ja peliesi tunnettavuus nousee, asiakasmäärä uusia ja palaaviakin varmaan, mitä tulee noihin asiakas-segmentteihin.

Suomessakin on pilvin pimein verkkokaupparatkaisuja asiakkaille toimittavia yrtiyksiä, ja niistäkin en varmaan valehtele, jos väittäisin niin 98% ainakin räätälöi jollekin valmiille alustalle sen toimitettavan ratkaisun, itsekin hain Kaarinasta eräästä pienestä ohelmistoyrityksestä tällaisesta työpaikkaa ja olin videohaastattelussa koronan aikaan, mutta tarve yhden miehen firmassa mikä se oli niin sitten työntekijälle enää ollutkaan.

Jos nyt välttämättä haluat tehdä verkkokauppa-sovellusten parissa php:llä ohjelmistokehitystä, ota osaa johonkin php:llä toteuten vapaan open-source-projektin koodaamiseen tai kehitä WordPressille jokin plug-in, liitännäinen, joka on jonkinlainen WooCommercen ja WordPress -integraation lisäosa, mikä helpottaa jollain tavalla WooCommercen käyttäjiä.

HannuTapio [09.07.2021 18:33:47]

#

AsiakasPalvelua,

Hei, minä mietin että laitan seuraavasti.

Asiakkaalle annetaan aktivointi tunnus - XXXXXX-XXXXXX-XXXXXX ( A-Z 0-9 ).

Sitten kun hän haluaa downloadata peliä, hän syöttää tuon tunnuksen minun sivustollani ja voi sitten ladata ostamiaan pelejä.

Minä sitten laitan laskun seuraavasti.

Kun käy minun php netti kaupassa, hän kirjautuu tuolla aktivointitunnuksellaansa, ja voi ostaa jonkin minun lautapelini, ja tehdä laskun, lasku sisältää pankin tekstialueelle laitettavan tunnuksen = XXXXXXX ( A - Z ).

Kun minä sitten vastaanotan tämän laskun XXXXXXX, niin, minun lasku ohjelmani löytää tuon palvelimeen tehdyn tunnuksen ja yhdistää sen aktivointitunnukseen, ja sitten minä voin klikata lasku ohjelmassa, kyseisen pelin downloadattavaksi.

Minä mahdollisesti tarjoan pelit kahdella eri tavalla, joko voi ladata erikseensä oman .jar fileen, tai sitten yhden ison asiakasohjelman jossa on kaikki jo ostetut pelit, tai voi toki myös ladata molemmat.

Minä sitten palvelimessa aina rakennan uuden java .jar fileen kun asiakas ostaa lautapelin tai bonuspelin.

:) :) :)

Onko hyvä idea ja onko laillinen, en ole vielä jutellut kenenkään kanssa laillisuudesta, minä varmaankin KAVI:in otan yhteyden he valvovat netissä mitä sitten kuvaohjelmia esittääkään.

:) :) :)

Onko hyvä idea ?

--

AbuRamal [10.07.2021 00:08:14]

#

Kysymykseen en osaa vastata, mutta yksi asia minulle on selvää.

HannuTapio on jonkun (putkalaisen) tekemä botti. Miten kukaan aikuinen ihminen voi kirjoittaa noin huonoa suomea??? Lisäksi suurin osa tämän "henkilön" kysymyksistä on jotenkin trollahtelevia.

Kaikki respekti sille, joka HannuTapio -botin on tehnyt. Hyvää työtä, vaikka useampaan trolliin olen itsekin langennut.


Jos satun olemaan väärässä, niin HannuTapiolla on jäänyt jotain oppimatta peruskoulussa. Tämä vaikuttaa kuitenkin epätodennäköiseltä -> HannuTapio on botti.

:) :) :)

HannuTapio [10.07.2021 01:41:31]

#

Botti,

Heh, en ole, vaan minulla jäi äidinkieli vähän lukematta peruskoulussa ja lukiossa, englantia koin tarvitsevani, se on 9 keskiarvolla, äidinkieli ja ruotsi on 5 - 7 arvosanoin, ihan koko opintohistoriani :) ..

Minä olen tämän jo muutaman kerran kertona, mutta, minulla oli kotona huono suomi kotikielenä, painottaen kevyeen suomen ruotsalaiseen sävyyn, en koulussa tiennyt mitä opiskella suomea vai ruotsia, ni, en sitten opiskellut kumpaakaan, tai jotain noin. :) ..

:) :) :)

--

carabia [10.07.2021 09:49:44]

#

Kielistä,

Minusta asiakas palvelu ei kannata olla php kielinen koska suurin osa väestöstä ei sitä varmaan puhu. Siksi suosittelisinkin asiakas palvelun tekemistä suomen kieleläl tai sitten toisella kotimaisella (ruotsilla).

:) :) :)

Metabolix [10.07.2021 13:45:24]

#

Kannattaa keskittyä pelkästään selainversioon ja unohtaa kaikki JAR-fileet kokonaan. Tuollainen työpöytäohjelma ei tule saamaan suosiota. Selainversiossa myös myynti on helpompaa, kun voit yksinkertaisesti kirjata, mitkä pelit tietyllä käyttäjätunnuksella on ostettu, ja maksullisia pelejä voi pelata vain tunnuksella kirjautuneena (ja vain yksi pelaaja per käyttäjätunnus).

Lisäksi kannattaa nyt ensin tehdä vain ilmaisia pelejä, kunnes edes saat käyttäjiä. Mieti mahdollista myyntiä vasta sitten, kun näet, että pelisi kiinnostavat käyttäjiä. Muuten menee tärkeää aikaa hukkaan taas ihan väärään asiaan.

KAVI tai muukaan viranomainen ei ole erityisen kiinnostunut, miten myynti on teknisesti toteutettu, kunhan laskussa tai kuitissa on laissa vaaditut tiedot kuten Y-tunnus ja vero ja asiakkaalle toimitetaan tilauksen mukainen tuote.

Laskussa on paras käyttää viitenumeroa, ei missään tapauksessa vapaata tekstiä. Viitenumero voi hyvin olla juokseva laskun numero (ja tarvittava tarkastusmerkki), jolloin näet siitä suoraan, mistä laskusta on kysymys, ja omasta tietokannastasi näet sitten, kenen lasku se on ja mitä pelejä sillä maksetaan.

Laskuun kannattaa laittaa myös viivakoodi (ja myös numeroina eli ns. virtuaaliviivakoodi), jotta maksaminen on mahdollisimman helppoa eikä asiakkaan tarvitse kopioida mitään tietoja itse verkkopankkiin.

HannuTapio [10.07.2021 18:55:08]

#

Julkaisua,

Minun alkuperäinen idea on 70 luvulta, kun isälle ensimmäisen kerran kerroin että menen lautapeli alalle.

Minä tuolloin tiesin että oli sotien jälkeen veteraaneja, jotka piirsivät paperille "lautapelejä", ja sitten myivät niitä postin kautta pienellä voitolla, usein taisi olla kyseessä kaksi kukkulaa ja molempien piti vallata toisen kukkula, ei ollut mitään hexagoneja eikä aina ruutujakaan, mutta, napit liikkuivat tiettyihin sijainteihin ja taistelivat sitten.

Tuolta ajalta tämä minun idea juontaa, nykyään on netti ja voi netin kautta levittää pelejä hyvin.

Minun idea on tästä sodan jälkeisestä touhusta, niin, että, minä ilman yritys toimintaa muinatulonhankkimisina myyn digilautapelejä ja kevyt bonuspelejä, niin, ihan harraste idean mukaan, suomen lain mukaan voi tienata 10 000 € vuosi, harraste idean mukaan.

En aio perustaa yritystä kun minulla on eläke, minä mietin että java .jar voisi sopia minulle, kun haluan että minun lautapelejäni jää ihmisille, sitten kun aika jättää lautapelimestarin projekteista.

:) :) :)

--

HannuTapio [10.07.2021 20:16:53]

#

Php palvelua,

Minä mietin tuota aktivointitunnusta XXXX-XXXX ( a - z , 0 - 9 ) tai sitten ihan tavallinen kirjautuminen.

Ja sitten laskuun XXX-XXX ( a - z , 0 - 9 ), laskutunnus pankin tilisiirto teksti tilaan.

Ja sitten kun vastaanotan laskun, niin, vain klikkaan palveluohjelmasta, uuden lautapelin asiakkaan downloadiin.

Ja kun asiakas kirjautuu sivustolle, hän voi ladata pelejä.

Uskon että tämä on vaatimaton mutta, toimiva ja hyvä valinta minun pienimuotoiseen eläkeläis tarpeisiini.

:) :) :)

--

noutti [10.07.2021 22:20:57]

#

Hannu on ihan sama, mitä me täällä vastaamme. Olet selkeästi löytänyt jo ratkaisun ongelmaasi, joten en näe mitään järkeä siinä, että me yritämme sinua millään tasolla auttaa.

HannuTapio [10.07.2021 22:28:48]

#

Auttaa,

Hannu ei ole etsimässä totaalista apua, jossa tekee mitä toiset ehdottaa.

Hannu käy lävitse mahdollisuuksia, että, jotkut tietävät mitä Hannu ei ole huomannut ajatella, etsin lauseita joita en ole itse osannut ajatella.

Kiitos jokaiselle kirjaamisistanne :) ..

:) :) :)

--

carabia [11.07.2021 00:46:43]

#

noutti kirjoitti:

Hannu on ihan sama, mitä me täällä vastaamme. Olet selkeästi löytänyt jo ratkaisun ongelmaasi, joten en näe mitään järkeä siinä, että me yritämme sinua millään tasolla auttaa.

Kaiherruttaako sinua, ellei Hannu tee asioita sinun tavallasi?

:) :) :)

Metabolix [11.07.2021 11:33:56]

#

HannuTapio kirjoitti:

Hannu käy lävitse mahdollisuuksia, että, jotkut tietävät mitä Hannu ei ole huomannut ajatella, etsin lauseita joita en ole itse osannut ajatella.

Mutta mitä teet sillä tiedolla? Nytkin kerroin sinulle, että viitenumero ja viivakoodi olisi parempi kuin itse kirjoitettava teksti, mutta et kommentoinut tätä mitenkään vaan toistit vain omaa ajatustasi tekstinä olevasta "laskutunnuksesta". Eli mitä hyötyä on kertoa niitä sinulta puuttuvia ajatuksia, kun ilmeisesti et tee mitään niillä?

HannuTapio [11.07.2021 13:13:03]

#

Hei,

Minä käyn keskustelua täällä jos löydän jotain uutta mitä en tiedä, en etsi vastauksia kuten mitenkä tehdä asiat.

Minä tarkistan keskustelemalla, tietääkö joku jotain vielä.

Minä tarvitsen neuvoja varmaankin lain mukaisuuteen, ja sitten myöhemmin php ohjelmointiin.

Ihan kuten minä ekassa viestissä kirjoitinkin, lain mukaisuuteen, ja siihen mitä kaikkea vaihtoehtoa on.

Minä olen jo aiemmin ilmoittana että en ota yritys tunnusta, olen vain eläkeläinen.

Minulla siinä ekassa viestissä oli lain mukaisuus ja sitten kaksi vaihtoehtoa, joista halusin jutella :) ..

Noista halusin mielipidettä, minä etsin mielipidettä, en suoraa käskyä kuinka toimia.

Ja sitten myöhemmin php ohjelmointi, tämä on hobby indie aihe viesti, ajattelin että voi kysyä putkassa.

Minä olen 50 vuotinen, en ole 18 vuotta, en tee mitenkä muut sanovat, mutta, mielipiteitä ja neuvoja otan mieluusti vastaan.

Minulla ei taida olla mahdollisuutta viivakoodiin ja viitenumeroon, en tällä hetkellä tiedä niistä mitään, täytyy kysyä pankista.

Minä kavahdan valmiita ohjelmia, koska niissä on tietoturva aukkoja lähes kaikissa, teen miellummin lyhyen php koodin.

Muistetaan myös että Hannu on 50v sairaseläkeläinen joka on lukio tason henkilö, hänen kirjaamansa voi aiheuttaa kehittyneessä henkilössä vinoa ymmärtämistä, jota Hannu itse ei opiskelu suppeutensa takia huomaa, minä uskon että minun äidinkieli aiheuttaa kehittyneissä hämmennystä, olen pahoillani kieli suppeudestani, minä en ihan kykene kirjaamaan täysiä vastauksia ja kysymyksiä korkeasti oppineille, olen 50 vuotinen lukiolainen.

:) :) :)

--

Metabolix [11.07.2021 14:19:29]

#

Ehkä ei kannata sitten kertoa ollenkaan niitä pöljimpiä suunnitelmia, jos niihin ei halua mitään kommenttia tai ideaa. Eli jos et halua keskustella aktivointitunnukseen ja pankkimaksun viestiin liittyvistä asioista, fiksumpaa on jättää mainitsematta nuo kokonaan.

HannuTapio kirjoitti:

Laitanko jokaisen pelin erikseen pakettiin, ja sitten kun joku ostaa pelin, niin, ylläpidän linkkiä 2 viikkoa, josta voi ladata peliä.

Jos peleillä ei ole mitään yhteistä, erillinen paketti on ihan ok. Mutta jos peleillä on yhteistä, on hölmöä tuhlausta laittaa ne eri paketteihin, eli silloin kannattaa tehdä yksi ohjelma, joka lataa tarvittaessa pieniä päivityksiä.

Kahden viikon latauslinkissä on se huono puoli, että jos peli häviää, sitä ei voi ladata uudestaan. Siksi kirjautuminen ja käyttäjätili olisi parempi.

HannuTapio kirjoitti:

Minä kavahdan valmiita ohjelmia, koska niissä on tietoturva aukkoja lähes kaikissa, teen miellummin lyhyen php koodin.

Maksuasioissa oma PHP-koodi sisältää aukkoja paljon todennäköisemmin kuin ne valmiit koodit.

HannuTapio kirjoitti:

Minulla ei taida olla mahdollisuutta viivakoodiin ja viitenumeroon, en tällä hetkellä tiedä niistä mitään, täytyy kysyä pankista.

Jokaisella on mahdollisuus.

Viitenumero on aivan vapaavalintainen numerosarja, jossa on kaavalla laskettu tarkistusmerkki. Viitenumeron muodostamisesta on koodivinkki. Viitenumeron sisältöosan voi valita itse, se voi olla vaikka laskun ID tietokannassa tai Hannun syntymäpäivä ilman välimerkkejä.

Viivakoodi on vain numerosarja, jossa ovat tietyssä muodossa maksuun tarvittavat laskun tiedot (tilinumero, summa, viitenumero, eräpäivä). Viivakoodin esitys oikeasti viivakoodina edellyttää Finanssiala ry:n mukaan tiettyä lomaketta ja muotoilua, mutta tekstimuotoisen virtuaaliviivakoodin voi hyvin laittaa vaikka nettisivulle tai sähköpostiin.

Nykyään laskuissa voi käyttää myös QR-koodia, johon voi laittaa vielä enemmän tietoa ja toisaalta muotoilu on vapaampi, mutta kaikki verkkopankit eivät tue QR-koodin lukemista, joten perinteinen viivakoodi ja virtuaaliviivakoodi ovat toistaiseksi varmemmat valinnat.

Grez [11.07.2021 15:36:12]

#

Metabolix kirjoitti:

Maksuasioissa oma PHP-koodi sisältää aukkoja paljon todennäköisemmin kuin ne valmiit koodit.

Riippuu tietysti kenen "omasta" koodista on kyse. Jokuhan ne "valmiitkin" koodit on tehnyt. Tässä tapauksessa olen kuitenkin samaa mieltä.

muuskanuikku [12.07.2021 05:38:12]

#

HannuTapio kirjoitti:

Minä kavahdan valmiita ohjelmia, koska niissä on tietoturva aukkoja lähes kaikissa, teen miellummin lyhyen php koodin.

Olet sittenkin ammattimainen ohjelmoija, joka kaiken lisäksi osaa paremmin kuin 90 % muista rautaisista ammattilaisista? Olet varmasti myös sertifioitu tietoturva-asiantuntija?

Mihin katosi se valevaatimattomuus, että olet "vain" hobby-bobby-indie-harrastelija-amatööri lautapelaaja etkä ammattilainen yhtään missään? Pelkkää valehtelua? Vai oletko sen sijaan nyt harhainen?

Välitän tiedon sinun osaamisestasi Viestintävirastolle, jotta sinut saatetaan asiantuntijalle kuuluvaan lailliseen vastuuseen.

carabia [12.07.2021 20:12:41]

#

Raudoista,

Ei ohjelmointi alalla ole rautaisia ammattilaisia, olet ehkä harha luuloinen jos niin kuvittelet.

:) :) :)

neosofta [17.07.2021 10:29:38]

#

carabia kirjoitti:

Ei ohjelmointi alalla ole rautaisia ammattilaisia, ...

Niinpä, ovat keskittyneet raudan sijasta etupäässä softaan :_)

qeijohanseon [04.08.2021 13:14:21]

#

AbuRamal kirjoitti:

Kysymykseen en osaa vastata, mutta yksi asia minulle on selvää.
...
HannuTapio on jonkun (putkalaisen) tekemä botti.

Olen pitkään epäillyt, että HannuTapio on (Metabolix:in luoma?) hahmo. Eräänlainen "Social experiment" sekä sivuston kuolemantanssin pitkittäminen.

Joka tapauksessa harmi, koska moni tulee muistamaan Putkan ainoastaan HannuTapion trollifoorumina.

Vilpittömästi olen sitä mieltä, että kannattaisi harkita hänen postausten rajoittamista.

Hyvin usein ketjut eivät johda mihinkään; etenevät kutakuinkin seuraavasti:

HannuTapio kysyy, saa vastauksia ja ehdotuksia, joiden substanssi hän jättää huomioimatta. Sama virsi jatkuu, kunnes HannuTapio toteaa lopulta toimivansa tavalla, jonka hän esitti aloitusviestissä.

Täysin älyvapaita ketjuja.

Metabolix [04.08.2021 15:12:47]

#

qeijohanseon kirjoitti:

Olen pitkään epäillyt, että HannuTapio on (Metabolix:in luoma?) hahmo.

Voin vakuuttaa, että jos minulla olisi noin paljon ylimääräistä aikaa, käyttäisin sen esimerkiksi sivuston kehittämiseen ja muihin odottaviin projekteihini enkä trollaamiseen ja tahallisen huonoon pelisivustoon.

Jere Sumell [04.08.2021 19:09:47]

#

Metabolix kirjoitti:

Voin vakuuttaa, että jos minulla olisi noin paljon ylimääräistä aikaa, käyttäisin sen esimerkiksi sivuston kehittämiseen ja muihin odottaviin projekteihini enkä trollaamiseen ja tahallisen huonoon pelisivustoon.

Tuo on hyvä neuvo, itsekin olen vähän perehtynyt Turun Turku Game Lab -hankkeen ympärille perustettujen peliyritysten liiketoimintapuoleen niin yrittäjän näkökulmasta pohtien ja työntekijän, eli koodarin näkökulmasta, kun 2013 ennen kuin aloitin opintoni 2014, Turun työkkäri mainosti isosti paikallislehdistössä TE-keskuksen peliohjelmoijan koulutusta juuri tuohon Turku Game Lab -hankkeeseen, mikä johtaisi sitten palkalliseen työpaikkaan, niin hain sinne, kun sinne otettiin 5 koodaria sisään, ja varmaan hakijamäärät oli valtavat, kun silloin Turussa oli vähän huonosti noita IT-alan työpaikkoja avoinna, ja täällä on tälläkin hetkellä vielä silloista enemmän osaavaa ja koulutettua IT-työvoimaa tarjolla täällä Varsinais-Suomessa ja varmaan tuo TE-keskuksen ostama näkyvyys tuohon rekrykoulutukseen liittyen niiden markkinointibudjetti maksoi jonkun miljoona euroa veronmaksajien rahoja.

Peliala bisnespuolena ei ole mitenkään houkutteleva, kun ajattelee, että pelin ohjelmointi kestää tavallisesti melko pitkäänkin voi kestää, ja siinä on vaikeaa hankkia tuloja ennen sitä päivää, kun peli julkaistaan, ja sitten kun ajatellaan, että pelin elinkaari mitä olen lapsuudesta saakka pelannut PC/konsoli-pelejä, niin on pari kuukautta jaksaa uutta peliä pelata, vähän pidempään, jos se tuo jotain uutta ja mielenkiintoista omaan genreensä, ja sitten vielä tarjonta on ihan tajuttoman laaja, että vaikka olisi hyvin hoitanut ennakkomarkkinoinnin ja pelin promoamisen, ja mahdollisesti maksanut vähän pelimedioiden edustajille "kynnysrahaa", kuten venäjän liikekulttuurissa on tapana sen oligarkkisysteemin siellä vallitessa, niin vaatii, että peli saa paljon huomiota etukäteen ja sitten hyvät arvostelut.

Nykyisinkin, kun ajatellaan, että vaikka olisi jokin megaluokan julkaisu ja isotkin toimijat, mitä käyttävät pelien ennakkomarkkinointiin kymmeniä miljoonia taaloja rahaa, tai euroja, niin sitten kun peli on julkaisupäivänä saman tien torrent-jakelussa, tai sitten kun on promokopioita levittänyt nykyisinkin mitä on varmaan satoja merkittäviä vaikutusvaltaisia pelialan medioita, arvostelijoille ja betavaiheessa mahdollisesti luovuttanut peliä, niin kyseinen megajulkaisu voi päätyä ennen sen julkaisuakin torrent-jakeluun, joku siitä porukasta todennäköisesti tekee siitä torrent-jakoon soveltuvan pakettitiedoston, jos pelillä on jotain lisäarvoa tuottavaa arvoa, ja mitä laajemmin sitä peliä on pelikehittävä yritys promomielessä jakanut, sitä suurempi riski sen päätymiseen piraattijakeluun on, ja se syö yrityksen liikevaihtoa alaspäin, kun kauppa on vähenemään päin, kun ihmiset warettavat paljon, kun nykyisin niin nopeat nettiyhteydet, nykyisellään ole mikään ongelma enää ladata verrattain isoakaan levykuvaa torrent-verkosta siedettävässä ajassa, toisin kuin oli kultaisella 1990-luvun lopussa, kun valokuitukaapelit oli niin arvokkaita ja harvinaisia, että hitaalla modeemiyhteydellä omistettu PC-tietokoneharrastaja mielummin sitten osti sen fyysisen PC CDROM-levyn sieltä kaupasta.

Turussakin noita pelialan yrityksiä tuon Game Lab -hankkeen tiimoilta niitä syntyi niihin aikoihin kuin sieniä sateella, että jos ajatellaan yleisesti markkintalouden pelisääntöjä, on fakta, että niille ei riitä kaikille bisnestä tarpeeksi.

Turku GameHub -Facebook ryhmässä sain vähän kylmää vettä niskaan, kun pistin sinne koodarina työhakuilmoituksen, niin joku siellä kertoi faktat edellä, ja muutamia peukutuksiakin tuli siitä, kun totesin bisnespuolen faktoja, mitä saattaa liittyä haasteina eteen tulla pelibisneksessä, jos siihen lähtee. Joku siellä kertoi, että todellisuudessa 95% peleistä floppaa, ja ne unohtuu saman tien, kun uusia pelejä julkaistaan koko ajan, eli tarjonta on loputon sama mitä pornoteollisuudessa nettiaikakaudella, ja sitten peli jää noiden 95% osalta yrittäjän tappioksi, ja tämä totesi samassa vastauspostauksessa, että noilla peliyrityksillä ei ole edes varaa maksaa työntekijöille palkkaa.

Pelibisnes kannattaa unohtaa, vaikka on ihan totta, että noilla mobiilialustoille pelejä kehittävillä yrityksillä on ihan hyvät ansaintalogiikat noissa peleissä, kun niissä on niitä hyvin trendaava pelillistämis-teemainen rahankeruu -logiikka, että rahalla saa ostettua pelihahmoille, tai pelimaailmaan jotain uutta ja sellaista, josta pelaaja kokee, että tämä hyötyy pelissä sen ostettua jonkin ominaisuuden menestyäkseen pelissä paremmin ehkä.

Toisaalta, tämä oli jo Habbo Hotellissa joskus en ole koskaan pelannut siellä penskana tai teini-iässä, mutta tämä idea oli jo siinä, ja sitten noissa XBOX360/PS3- konsoleissa esiteltiin ne pelin saavutukset, niin niihinkin liiittyy se pelillistämis-ajatus.

Kirjoitin tuosta pelillistämisajatuksesta rahantekokoneena Uusi Suomi -blogiinikin, joka löytyy Googlesta "Sumell Uusi Suomi", tulee hakuehdotuksissakin, ja varmaan Suomessa ensimmäisiä julkaistuja mobiilipelejä, joissa otetaan jotain maksimin kaltaista liiketaloudellista hyötyä tästä pelillistämisajatuksesta, oli juuri Supercellin ne mobiilipelit, jotka lopulta tekivät Paananen ja kumppanit kaupat Kiinaan, ja olivat veropörssissä ykkösiä seuraavana vuonna, kun julkaistiin verotiedot viime vuonna yrityskauppoja mm. tehneiden tulojen osalta eniten Suomeen veroja maksaneista kansalaisista.

Viittasin edellä pornoteollisuuteen, että mitä siellä on loputon virta sen video ja kuva-materiaalin kanssa, mitä nykyään saattavat ne tarjolle, ketkä sitä tekevät ammattimaisesti, niin olen todennut tämän muuallakin, mutta tuntuu siltä, että mitä tietokone ja konsolipelejäkin tehty jo niin paljon ja koko ajan tehdään lisää, niin todella haastavaa löytää mitään omaan pelin tyylilajiin ja sen genreen uutta tuovaa sisältöä tai jotain sellaista, mikä pitäisi pelaajan mielenkiinnon siinä tuon parin kuukauden elinkaaren jälkeen enää kiinni, eli peliteollisuudessakin alkaa olemaan vähän niin mielestäni, että kaikki on tehty siellä jo. Sekin latistaa innostusta lähteä mitään peliä edes ideoimaan, eri asia, jos joku maksaa palkkaa, että menen duunarina ohjelmoimaan, niin voin sen tehdä, mutta en lähtisi pelibisnestä itse tekemään, niin paljon nähnyt siinä maailmassa ja kuullut, vaikka en ole koskaan ollut pelibisneksen omistaja.

Grez [04.08.2021 19:26:56]

#

Jere Sumell kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

enkä trollaamiseen ja tahallisen huonoon pelisivustoon.

peliteollisuudessakin alkaa olemaan vähän niin mielestäni, että kaikki on tehty siellä jo. Sekin latistaa innostusta lähteä mitään peliä edes ideoimaan

Ehkäpä tämä Hannun pelisivusto onkin tavallaan uutta ja erilaista :D

Jere Sumell [04.08.2021 19:45:24]

#

Grez kirjoitti:

Ehkäpä tämä Hannun pelisivusto onkin tavallaan uutta ja erilaista :D

Tämä verkkomaailma mitä pidän täälläkin ja oikeassa elämässä pysyvistä väreistä, ja palaavista asiakkaista, niin tässä verkkomaailmassa tosiaan se hyvä puoli, että kaikki ainakin meillä länsimaalaisilla, ja erityisesti Suomessa, jossa vallitsee sananvapauslaki ja sitä kunnioitetaan ja demokraattisessa valtiossa eletään, niin tännehän voi kuka tahansa on vapaa julkaisemaan mitä tahansa. On tässä samassa hyvässä puolessa siihen liittyy myös kääntöpuoli, mutta on se nyt oman kokemukseni mukaan, mitä en liiku juurikaan verkon pimeällä puolella, niin enimmäkseen kokemukseni on positiivinen.

Sekin, että mitä pidän Suomessa hienona asiana, täällä kaikilla ihmisillä on perusteiltaan yhtäläinen mahdollisuus perustaa oma yritys ja harjoittaa omanlaistaan toimintaa, ja mahdollisesti menestyä oman onnensa seppänä, Suomihan on vapaa maa yrittää!

En ole koskaan käynyt tuolla Hannun pelisivulla, kun en tiedä osoitetta, mutta mitä olen täällä Ohjelmointiputkan foorumilla aktiivina nyt ollut jonkun aikaa ja seurannut keskstelua vielä vähän pidemmän aikaa, niin HannuTapio vaikutti aluksi feikkinimimerkiltä, tai joltain trollilta, mutta jos rahanteko mahdollisuuksia HannuTapion näkökulmasta ajattelen, kannattaisi unohtaa nettimaailma, ja keskittyä reaalimaailmassa lautapeli-bisneksen tekoon.

On totta, että reaalimaailmassa voi tehdä yritysmaailmassa samat virheet, kuin nettimaailmassa, ja on virhe lähteä verkkomaailmassa ensimmäistä bisnestä pyörittämään, jos ei ymmärrä saada sitä kannattamaan oikeassakaan elämässä. Verkkomaailmassa voi sulkea moneen paikkaan ovet loppuiäksi, ja täällä maine leviää reaalielämää nopeammin, ja jollei saa liiketoimintaa kannattavaksi jalkautuen ihan fyysisessä maailmassa, niin todennäköisesti ei saa sitä kannattamaan nettimaailmassakaan. Tämä on kylmä totuus, ei verkossa päde lainkaan eri säännöt, eikä tämä ole mikään erityinen uloke tai saareke, ei ne liikemaailman reaaliteetit mihinkään ole poistuneet, vaikka verkossa toimittaisiinkin.

Ylipäätään verkkomaailmassa rahan tekeminen on todella vaikeaa, jollei ole valmis tekemään jotain mainos/kaupallista yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen kanssa, jos miettii sama mitä verkkosivusto/palvelua -sama mitä sisältöä se tarjoaa.

Täällähän on samat ilmentymät lopulta, mitä reaalimaailmassakin, niin valta-osan samoista aloista voi tehdä reaalielämässäkin, niin jos on epävarma oman yritysidean kannattavuuden suhteen, ei kannata aloittaa netiistä, mitä yleensä yrittäjillä moniakin ehkä epäonnistumisia takana, ja ensimmäinen yritys ei välttämättä aina ole se menestynein, niin ne oppirahat liike-maailmassa kannattaa "maksaa" reaalielämässä jalkautuneena yrittäjänä.

noutti [06.08.2021 16:22:01]

#

Tämähän kääntyi taas yllättäen oikein mainioksi langaksi

Metabolix [06.08.2021 19:48:07]

#

Yritin lukea Jere Sumellin viestejä, mutta teksti on niin sekavaa, että en saanut puoliksikaan selvää. Ja kun yhteys tähän Hannun kysymykseen on olematon, voisi kirjoittaa tuollaiset tarinat vaikka sinne Uusi Suomi -blogiin.

maka78 [06.08.2021 20:29:46]

#

Kiva kun jo langan ensimmäisessä lauseessa törmää paradoksiin:
"Minulla on palvelu rakentumassa, minä tarvitsen jonkilaisen sivun jossa voivat ihmiset ostaa minun ilmaistuotteitani ( diglautapelejä ) ?"

Jos putkassa nykyisin joku on varmaa, niin tämän skenaarion toistuminen:
HannuTapio kysyy taas neuvoja joihin annetaan erinomaisia vastauksia (joista suurin osa ihmisistä ottaisi onkeensa ja kyselisi tarvittaessa tarkennuksia), mutta ehei HannuTapio... HannuTapio kulkee omia polkujaan ja elää jatkossakin omassa kuplassaan.

Nyt annan kuitenkin yhden ilmaisen vinkin:
Älä yritä kaupallistaa sellaista mille et ole saavuttanut suurta käyttäjäkuntaa ilmaiseksikaan.

Ja niin... olen toki koittanut pelata näitä lautasivun pelejä useampaankin otteeseen, mutta kokemukset eivät itsessään ole sellaisia jotka saavat palaamaan ko. sivuille (vain uteliaisuus kehityksen suunnasta). Toki vilpittömästi toivoisin että tuollainen vuosien ahertaminen palkittaisiin, mutta tosiasia lienee se, että jos joka välissä keksii pyörää uudelleen (esimerkkinä vaikka pinon joka ei itseasiassa olekkaan pino) niin todennäköisesti Jimmy Hoffa löytyy ennemmin kuin lautapelisivusto saavuttaa suunnattoman suosion.

HannuTapio [09.08.2021 01:02:30]

#

Hienompaa lautaa ihmisille,

Kuka aikoo tehdä hienomman mitä minun laudat ?

On ihan hyvä olla kiitollista siintä mitä on, eikä aina valittaa, jos ei ole ihan täysin hienoimmat mitä voi ajatellakkaan :) ..

Tuo pino, niin, minä tarvitsen pinoa joka on ok, lauta ympäristöön, siihen joutaa lisätä kaikkea pientä lisää, mitä perus pino tai arraylist :).

:) :) :)

Lisäys.
Jos tämä ketju meinaa jatkua, niin, jatkakaa ketjua tuonne minun lauta ketjuuni, Metabolix pyysi puhumaan yhdessä ketjussa, lauta puheet, tämä oli minun valmistuvan html + php sivuni ketjua, muutenkin jos on lautojeni aihe juttelua, niin, on hyvä jos sen käy tuolla minun lauta projektini ketjussa.

--

jidolom487 [17.09.2021 05:55:38]

#

HannuTapio kirjoitti:

Hienompaa lautaa ihmisille,

Kuka aikoo tehdä hienomman mitä minun laudat ?

Valitettavasti tuskin kukaan, lautapelit netissä vaikuttaa olevan tiensä päässä.

qeijo [19.09.2021 21:43:30]

#

Yritin, todellakin yritin päästä pelaamaan mutta en saanut pelejäsi käyntiin. Sivuston "AsiakasOhjelma" kaatui ja neuvoi ottamaan "uusi linja" palvelimeen. Epäselvä, epämiellyttävä, epäilyttävä, ei skaalaudu, paikoin lapsellinen ja surkuhupaisa: "Tästä hiiri klik", "Pelaa nappia" etc.

Sivusto on täynnä turhaa statistiikkaa ja debuggausinfoa asiakasohjelmista jne.. Olet onnistunut saamaan staattisen sivun vaikuttamaan hitaalta. Puhut jatkuvasti itsestäsi kolmannessa persoonassa; Hannu sitä ja Hannu tätä.. Taidat olla hullu. Kai tämä tulee meille veronmaksajille kuitenkin halvemmaksi.

groovyb [21.09.2021 14:36:08]

#

HannuTapio kirjoitti:

...ostaa minun ilmaistuotteitani

Huomaat varmaan HannuTapio itsekin tuossa pienen paradoksin - jos jotain pitää ostaa, se ei ole ilmaista.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta