Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Hauska CSS3-esimerkki

Jere Sumell [16.06.2021 07:55:23]

#

Tuosta CSS3-tyyliarkeista, niin mielenkiintoinen ja hauska CSS3-ohjelmoitu verkkosovellus loytyy Aatu Outisen ylläpitämältä www.ampeeri.fi -sivuston etusivulta, Lentävä kissa.

Tuo pitäisi päätyä www-kotisivumuseoon, modernia digitaidetta, jossa hyodynnetty CSS3:n tarjoamia animointi-mahdollisuuksia.

Lebe80 [17.06.2021 15:25:00]

#

" :) "

noutti [21.06.2021 14:28:19]

#

Kokeilkaas tehdä kotisivut pelkällä CSS:llä. Ainoa sääntö on se, että <body> tagin sisään ei voi lisätä mitään ylimääräisiä dom-elementtejä.

Olen itse tehnyt muutamia tuollaisia harjoitukseksi, mutta CSS taipuu vaikka mihin nykyään.

Lebe80 [21.06.2021 15:54:18]

#

noutti kirjoitti:

Kokeilkaas tehdä kotisivut pelkällä CSS:llä. Ainoa sääntö on se, että <body> tagin sisään ei voi lisätä mitään ylimääräisiä dom-elementtejä.

Olen itse tehnyt muutamia tuollaisia harjoitukseksi, mutta CSS taipuu vaikka mihin nykyään.

Määrittele sana "taipuu".

Eli kyllä, varmaankin näin saa tehtyä selaimessa näkyvät "sivut", mutta eihän nuo nyt palvele kuin osaa käyttäjistä. Eli miten käy hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden, kun domissa ei ole juurikaan mitään semanttista sisältöä?

Jere Sumell [21.06.2021 17:38:21]

#

Lebe80 kirjoitti:

Eli kyllä, varmaankin näin saa tehtyä selaimessa näkyvät "sivut", mutta eihän nuo nyt palvele kuin osaa käyttäjistä. Eli miten käy hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden, kun domissa ei ole juurikaan mitään semanttista sisältöä?

Käyttäisin tuon "näkyvät" -sanan tilalla käyttäisin ilmaisua "näyttävät".

Kyllä hakukoneoptimointiakin saa, jos ei tekstiä pelkkänä grafiikkana tulostaisi, liittäisi tekstit <p div=""> tagien sisään, sen verran HTML-perusteista hyödyntäisi.

Sain tuosta mainitsemastani www-kotisivumuseosta idean, mitä olen järjestön talouteen perehtynyt jonkin verran, olisiko jotain saumaa lähteä ideoimaan digitaalisen taiteen, kulttuurin yleishyödyllistä yhdistä, niin perustaisi www-kotisivumuseon, ja mahdollisesti nykyaikaista tietojenkäsittelytiedettä ilmentävää teknologiaan ja ohjelmointiin perustuvaa sisältöä näytille, varmasti Suomesta löytyy jo nykypäivänä niitäkin, jotka harrastavat esteettiset näkökulmat edellä verkkojulkaisua, ja ihan ammatti-taidepiireissäkään taida ihan
vierasta olla tietokone-ohjelmointi nykyään, mitä siellä Helsingin juuri avatussa Helsinki biennaalissakin on jotain elämän organismia toteutettu tietokoneella.

Seurataanpa, kun HTML5 lopullinen standardi näkee päivänvalon, kuinka näyttäviä sivuja voisikaan saada aikaan, kun yhdistää HTML5, CSS3, ja vaikka ei JavaScriptiäkään käyttäisi. Toisaalta, en ole juuri etusijalla kotisivuissanikaan panostanut julkisivuun, vaan sisällön monipuolisuuteen ja toimivuuteen ja turvallisuuteen, mitä varmaan olette haxanneet sivujani, jotka olen linkannut tänne putkankin keskustelunimeni profiiliini.

noutti [22.06.2021 15:39:43]

#

Lebe80 kirjoitti:

(21.06.2021 15:54:18): ”– –” Määrittele sana "taipuu". ...

Sillä ei ole merkitystä, koska kukaan täysjärkinenhän ei yrityksensä verkkosivuja tai henkilökohtaisia sivuja pelkästään CSS:llä tee. Kyseessä on kurisioteetti. Harjoitus.

Näitä löytyy netistä muutamia ja ovat olleet mielenkiintoisia projekteja, kun minimimäärällä elementtejä on luotu maksimimäärä sisältöä.

Jere Sumell [22.06.2021 18:02:38]

#

noutti kirjoitti:

(22.06.2021 15:39:43): ”– –” Sillä ei ole merkitystä, koska kukaan...

On totta, että jos nyt verkkojulkaisua harrastaa, niin ei pelkällä CSS3:lla lähde lopullista julkaisua valmistamaan.

CSS3 nyt lähinnä ulkoasun, muotoilun, ja asemoinnin ja tyylin kannalta se käyttotarkoitus tuossa porrastetuissa tyyliarkeissa, ja sitten HTML-tiedostossa on sivun varsinainen sisälto HTML-luuranko, metatiedot, otsikkotiedot, ja varsinaisessa rungossa sitten tekstit, kuvat taulukot yms, ja toiminnallisuus JavaScriptillä, tai php:llä, pythonilla tai jollain muulla.

Tosiaan jos on esteettisistä arvoista verkko-julkaisuissa kiinnostunut, niin onhan tuossa CSS3:ssa moneen taipuvuutta, ja omat haasteensa että saa sivut ulkoasultaan näyttäväksi. Moneen taipuvuuden vastakohtana lienee vielä jotain rajoituksiakin, mutta niistä en tiedä, varmaan jotain on, en hallitse CSS3:a läpikotaisin. En ole perehtynyt esimerkiksi tuohon animoinnin mahdollistaviin ominaisuuksiin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta