Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointiputkan oudot käyttäjät

Sivun loppuun

The Alchemist [29.05.2021 05:38:59]

#

Pitäisi pikkuhiljaa kai alkaa miettiä Putkan brändäämistä uudelleen, kun muutaman vanhan konkarin lisäksi tänne kirjoittaa enää joukko mielenterveyspotilaita. Psykoputka? Ohjelmointiavohoitolaitos?

Onko ylläpito muuten varmistanut, etteivät nämä mt-tapaukset ole yksi ja sama henkilö? Kummallisesti yhden kadottua tilalle tulee aina uusia. Macbook-Late kai aloitti trendin?

Grez [29.05.2021 07:48:12]

#

Ei sinänsä hirveän yllättävää että konkareitakaan ei jaksa montaa heilua. En tosin tiedä kumpaan kategoriaan minut lasket, mutta monesti olen kyseenalaistanut tämän foorumin seuraamisen järkevyyden.

Metabolix [29.05.2021 09:40:11]

#

Tällainen sivusto ei taida olla nykyaikainen keskustelupaikka. Foorumi-ikäiset ovat jo edistyneet konkareiksi tai mt-potilaiksi tai kuka mihinkin elämänvaiheeseen tai edes aktiivisille englanninkielisille sivustoille, joista saa nopeimmat vastaukset. Uusia harrastajia siitä ikäryhmästä ei paljon nouse.

Missähän nuoret ohjelmoijat ovat? Tiktokissa ja Youtubessa? Englanninkielisillä sivuilla? Vai onko heitä edes? Nyt jotain ohjelmointia pitäisi olla jopa koulussa, joten siinä mielessä luulisi entistä useamman löytävän alalle.

The Alchemist kirjoitti:

Onko ylläpito muuten varmistanut, etteivät nämä mt-tapaukset ole yksi ja sama henkilö?

Ottamatta kantaa itse kunkin häiriöihin, kyllä aktiivisten kävijöiden tekstistä ja koodista selvästi näkee, että jokainen on aivan omanlaisensa.

walkout_ [29.05.2021 10:51:03]

#

Tällaisia vanhan ajan foorumeita ei monia enää nykypäivänä tarvita.

Ohjelmointiputka on kuin 90-luvulta ja nykyaikaiset keskustelupalstat ovat vieneet ihmisten kiinnostuksen.

Ajat muuttuu ;)

walkout_ [29.05.2021 10:54:34]

#

Minä olen taas 70-luvulla syntynyt vanhaparta, jonka eliniän alussa Internettiä ei ole ollut olemassakaan. Se tuli vasta minun amisaikoina 90-luvun puolivaälissä ja sitä ennen oli modeemiaika jollloin vain modeemilla pääsi johokin nk. purkkiin lateilemaan tiedostoja.

neosofta [29.05.2021 11:55:34]

#

70 luvulla syntyneet "vanhat parrat" taiteilivat vielä pinnasänkynsä pinnoja uuteen uskoon vaippansa sisällöllä, kun esim. Salora Fellow tuli hyvin tutuksi. IBM DOS/AUTOCAD veivät sittemmin mukanaan eikä paluuta enää ollut. Ohjelmointiputka puolestaan puolustaa yhä edelleen paikkaansa keskustelupalstana QA-saittien ylenpalttisen viidakon rinnalla ja piste.

Matti Holopainen [29.05.2021 12:14:29]

#

Olen 40-luvulla syntynyt ja koodauksen 60-luvulla aloittanut (parraton) vanhaparta, joka aloitti uransa huoneen kokoisilla tietokoneilla.

Ohjelmointiputkan helmet (kaikentasoisen keskustelun lisäksi) ovat Putkaposti, SL-haaste ja kilpailut.

Kilpailuihin en tosin ole (vielä) osalllistunut, mutta kisakoodarin käsikirjaa on kyllä tullut luettua.

Tämä foorumi tarvitaan, koska se on ainutlaatuinen.

neosofta [29.05.2021 12:28:49]

#

Matti Holopainen kirjoitti:

Olen 40-luvulla syntynyt ja koodauksen 60-luvulla aloittanut...Tämä foorumi tarvitaan, koska se on ainutlaatuinen.

Asiaa!
Matti@ muistanet vielä Edlin rivieditorin kaltaiset huippuhienot työkalut...

AtskaFin [29.05.2021 12:57:54]

#

Metabolix kirjoitti:

Missähän nuoret ohjelmoijat ovat? Tiktokissa ja Youtubessa? Englanninkielisillä sivuilla? Vai onko heitä edes? Nyt jotain ohjelmointia pitäisi olla jopa koulussa, joten siinä mielessä luulisi entistä useamman löytävän alalle.

Pikkuveljilläni ainakin on koodausta peruskoulussa. Ensimmäinen on ysillä ja hän koodaa matikantunnilla simppeleitä python ohjelmia. Toinen taas on seiskalla ja käy perjantaisin opettelemassa pelientekoa scratchilla kerhossa.

Olen kyllä maininnut ohjelmointiputkasta tuolle ysiluokkalaiselle, mutta ei kuulemma kehtaa kysyä "tyhmiä" kysymyksiään netissä. Helpompi on kuulemma kysyä luokkakaverilta tai opettajalta. Sama taitaa olla tuon seiskaluokkalaisen kohdalla, että kaikki kysymykset esitetään opettajalle.

Olisiko se siis suurimman osan kohdalla sama tilanne, että netistä ei osata etsiä vastauksia ja kysytään opettajalta. Ja jos taas osataan mennä jollekin ohjelmointifoorumille niin sitten on vielä kynnys sille, uskaltaako esittää kysymyksensä.

Tuo ysiluokkalainen myös kertoi ohjelmointiputkan näyttävän "vanhalta". Ja kyllähän tämä nykyinen tyyli varmaan näyttää nykyajan lapsille vanhalta. Onko tarkoitus joskus päivittää tyyliä nykyaikaan?

neosofta [29.05.2021 13:17:33]

#

AtskaFin kirjoitti:

Olen kyllä maininnut ohjelmointiputkasta...

Nykyään teineille esitettyyn kysymykseen "miksi haluat tulla isona" on pääsääntöisesti vastauksena: Julkkis. Kukapa nyt haluaisikaan olla joku tavis? Koodaaminen uravalintana ei ole varamaankaan ihan ykkösenä mielessä, varsinkaan jos opettajan pedagogisen osaamisen taso ei riitä innostamaan. Ja sitä paitsi leivästään nekin yrittää pitää kiinni.

Brebl [29.05.2021 13:18:00]

#

Kumpaas kategoriaan The Alchemist luulee itse kuuluvansa? Mun mielestä sovit ihan hyvin joukkoon. Jatka samaan malliin. 👍

vesikuusi [29.05.2021 13:24:27]

#

Omat kaksi senttiäni: täällä pitäisi olla jokin mekanismi, joka motivoi porukkaa mielenkiintoiseen keskusteluun. Tyypillisesti mielenkiintoista keskustelua syntyy täällä harvoin ja silloinkin se on lähtenyt alunperin off-topiccina jonkun aloittelijan tai sekoilijan aloituksesta. Kävijöissä on potentiaalia vaikka kuinka, mutta kukaan ei oikein aloita mitään järkevää, itseni mukaan lukien.

AtskaFin kirjoitti:

Tuo ysiluokkalainen myös kertoi ohjelmointiputkan näyttävän "vanhalta". Ja kyllähän tämä nykyinen tyyli varmaan näyttää nykyajan lapsille vanhalta. Onko tarkoitus joskus päivittää tyyliä nykyaikaan?

Ei osaa nykynuoriso käyttää nettisivua jos kaikissa elementeissä ei ole 20px pädding joka suuntaan ja hento laatikkovarjostus taustalla..!!! Auta armias, jos Full-HD-ruudulliselle mahtuu enemmän kuin kaksi kuvaa ja lausetta 😬

neosofta [29.05.2021 14:14:08]

#

Omalta kohdaltani voin sanoa:
Tytti Isohookana-Asunmaan aikainen opetushallitus ei kyennyt tappamaan innostustani koodaamiseen vaatimuksella että pitää olla paperit. Kävi oikeastaan päinvastoin, olin suorittanut jo kaksi 2-vuotista IT-alan opintojaksoa, johon toiseen liittyi vahvasti myös sähköalan opinnot ja K3-tutkinto oli plakkarissa (en ole töissä ikinä tarvinnut, eikä ole kyselty). Menin sitten hätäpäissäni (päissäni) pukkaamaan hakemuksen datanomi tutkintoon tähtäävään koulutukseen. Syntyi 'pieni' kiista matematiikan osalta, kun opettajanani toiminut henkilö aloitti vi**uilun, ettei edellinen koulutukseni muka riittänyt kattamaan matematiikan osalta vaatimuksia ko. paperin saamiseen. Kaikki vain sen johdosta, että tulin maininneeksi ko. pedagogille hänen olevan hajulla ei mistään mikä liittyy jotenkin ohjelmointiin.
Kiistely johti lopulta siihen, että ministeriö ilmoitti vastauksessaan papereideni/osaamiseni riittävän hyvin ammattikorkean opettajan viran hakuun/saamiseen. Voitte kuvitella tyypin naaman päätöksen tultua julki.

Antti Laaksonen [29.05.2021 14:21:06]

#

Ohjelmointiputka kulkee nyt suuntaan, josta kenelläkään ei ole kokemusta, koska muut vastaavat sivustot ovat lopettaneet toimintansa kauan sitten.

Ohjelmointiputka on ehkä yhtä houkutteleva nuorille kuin Facebook, jota käyttävät "vain sedät ja tädit". Minäkin olen tässä vuosien aikana varttunut jonnesta setämieheksi enkä tiedä nuorten maailmasta kuten ennen.

Yksi muutos on myös, että yliopistot tarjoavat nykyään avoimesti suomenkielisiä nettikursseja ohjelmoinnista. Näillä kursseilla on kyllä paljon osallistujia ja aktiivisia keskusteluryhmiä.

Suomessa on yleisemminkin paljon harrastuksia, joissa osallistujat ovat ikääntyneitä ja kaivattaisiin nuoria mukaan. Tämän voi huomata seuraamalla radioamatöörien, postimerkkeilijöiden ja muiden toimintaa.

Ohjelmointia opetetaan tosiaan nyt peruskoulussa ja ensi syksystä alkaen myös lukiossa, eli aiempaa useampi nuori oppii ohjelmoinnin alkeita. Tässä mielessä tilanne ei näytä mitenkään huonolta.

Ohjelmointiputka täyttää ensi vuonna 20 vuotta ja nyt on hyvä aika muistella sivuston menneisyyttä ja myös miettiä sen tulevaisuutta.

neosofta [29.05.2021 14:45:29]

#

Pitäisikö ruveta järjestämään eläköityneille koodareille retkiä esim. Viroon halvempaa kaljaa hakemaan ja sitä kautta saamaan hommaan lisää puhtia? Kyllä nuorisoakin kalja kiinnostaa ainakin pilvenpolton ohessa.

walkout_ [29.05.2021 19:40:01]

#

Minusta on hyvin kyseenalaista se, että jos aletaan levitteleen jonkun nimimerkin psykoloogisia ongelmia forumeilla vaikka kyseinen nimimerkki on niistä itse maininnut jollain toisella foorumilla joita kukatahansa voi Googlettaa. Mutta se, että niitä levitellään lisää muille foorumeille, niin siitä en tykkää.
Perustelut on, että potentiaaliset työnantajat esim. voivat lukea niitä täältä ja se on sitä todennnäköisempää miten monella foorumilla niitä on levitelty. Ja asiahan voi vaikuttaa nekatiivisesti ks. nimimerkin työnhakuun varsinkin niiden osalta, jotka eivät toimi ihan anonyymisti vakka käyttää anonyymiä nickkiä.

Lebe80 [29.05.2021 22:40:48]

#

Joo, jätetään kaikkien muiden henkilökohtainen elämä heidän itsensä kerrottavaksi, vaikka he kuinka siitä olisivatkin kertoneet.

HannuTapio [29.05.2021 22:56:43]

#

Kävijöitä,

Jos Ohjelmointiputka haluaa lisää kävijöitä, niin, yksi asia mikä minusta voisi parantua, on kohteliaisuus, jos te haluatte näitä nykynuoria ja myös meitä varttuneempia, niin, kohteliaisuus.

Usein näkee kirjattuna, mitenkä typerä jokin kysymys on tai muuta, jos kohde kirjaaja on joku 8 - 15 vuotinen taikka sitten kuten minä 45 - 65 vuotinen, niin, tulee monesti mietittyä, että, kukahan minulle puhuu, ja missähän foorumilla minä oikein olenkaan.

Minulla on oma sivusto, minä olen laittana sivustolleni, Hannu hahmon, joka kirjaa ajoittain, ihan jee jee, kuinka kivaa ja mukavaa, minä uskon että tämän kaltaiset lauseet rauhoittavat, näitä 8 - 15 ja 45 - 65 vuotisia, en sitten tiedä onko ohjelmointiputkaa tarkoitettu nopeille ja räväköille 19 - 25 vuotisille.

Ihan ajoittain kirjaamalla jotain jee jee, kuinka mukavaa ja kivaa, voi saada näitä 8 - 15 ja 45 - 65 vuotisia käymään, varmaankin tietenkin edellyttää että ovat täällä ensin lukemassa niitä kirjattuja jee jee lauseita.

Jos te haluatte olla ankaria ajoittain, niin, muistakaa laittaa joku sellainen myös, joka sitten on mukavampana, edes ajoittain aina, jos tulee tunne että vain lyödään koko ajan, niin, ei hyvä asia.

:) :) :)

--

The Alchemist [30.05.2021 14:25:11]

#

Metabolix kirjoitti:

Ottamatta kantaa itse kunkin häiriöihin, kyllä aktiivisten kävijöiden tekstistä ja koodista selvästi näkee, että jokainen on aivan omanlaisensa.

No nyt kun mainitsit tuon koodin, niin palstaa on viime aikoina sarjatulittanut kaksi nimimerkkiä, jotka postailevat yhtä merkityksettömiä koodinpätkiä useilla eri kielillä. Aluksi ajattelin kyseen olevan nimimerkinvaihdoksesta mutta myöhemmin muistaakseni näin nimimerkkien jopa keskustelevan keskenään, joten seuraavaksi mieleeni tuli jakomielitauti.

The Alchemist [30.05.2021 14:27:43]

#

Grez kirjoitti:

En tosin tiedä kumpaan kategoriaan minut lasket, mutta monesti olen kyseenalaistanut tämän foorumin seuraamisen järkevyyden.

Olen keskustellut sinusta terapeuttini kanssa mutta hän on vahvasti eri mieltä kanssani. En kerro että kuka ajattelee mitäkin.

carabia [01.06.2021 15:15:14]

#

Brändääys,

Putkan voisi brändätä putka proksi mistä saisi apua mm. phpn päivittämiseen ja red hat sertifiointeisiin ja laki apua myös ohjelmisto lisensseihin. kuukausi maksu periaatteila tai sitten ehkä kerta korvaus mallisesti tai sitten vapaa ehtoisesti vaihtoehtoja on monia.

putka pro voisi olla suomen ykkös ohjelmointi sivusto mistä saisi apuja joka ongelmaan ja sitten vielä kaupallinen puoli voisi olla erikseen ja ilmainen puoli erikseen näin saisimme sekä ilmaiset käyttäjät ja maksavat eli paljon ememmän kävijöitä kuin nyt.

neosofta [01.06.2021 15:25:43]

#

carabia kirjoitti:

...näin saisimme sekä ilmaiset käyttäjät ja maksavat...

Kumpiako olis enempi maksavia vaiko ei maksavia, mitä veikkaat?

carabia [01.06.2021 15:32:48]

#

kumpia,

luulen että voisi olla melko lähellä tasan maksavat ja ilmaiset asiakaat koska esim. koodi vinkeissä on rautaisia ammatti taidolla tehtyjä oppaita ja koodi pätkiä ja niillä voisi ehkä markkinoida putka prota jolloin olisi päivän selvä että palvelu on laadukasta. koodi vinkit voisi toisaalta laitaa myös maksulliseksi tai ehkä viikon ilmais kokeilu jonka jälkeen pieni maksu esim. 1 euro per koodi vinkki. koodi vinkit pitäisi lisenssoida vain ettei coodeja vain jaella ympäriinsä koska coodit ovat arvokkaat.

Metabolix [03.06.2021 21:46:11]

#

walkout_ kirjoitti:

Minusta on hyvin kyseenalaista se, että jos aletaan levitteleen jonkun nimimerkin psykoloogisia ongelmia forumeilla

Niin, tässä ei ole onneksi kenenkään henkilön tietoja yksilöidysti levitetty. Jotta tilanne myös pysyisi tällaisena, suosittelen tiedoistaan huolestuneita käyttäjiä lopettamaan postaukset tähän ketjuun. Tai itse asiassa lukitsen koko ketjun, kun se näköjään alkaa luisua pelleilyn ja provosoinnin puolelle.

Muutenkin joskus on parempi vaikka jättää viesti omalle koneelle ja lukea se vielä seuraavana päivänä ja miettiä, kannattaako sitä lähettää. Niin ei tarvitse jälkikäteen katua, mitä on taas tullut kirjoitettua omista (väitetyistä tai todellisista) taudeista. Tämä koskee kaikkia mutta ihan erityisesti sellaisia henkilöitä, jotka ovat ehkä lähettäneet foorumeille aiemmin harkitsemattomia viestejä yksityisistä asioistaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on lukittu, joten siihen ei voi vastata.

Tietoa sivustosta