Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: CentOS poistuu

Sivun loppuun

walkout_ [17.01.2021 21:01:45]

#

Red Hat vetää CentOS:n pois kokoaan joka siis oli ilmainen toisin kuin oikea RHEL.

Onneksi olen aina käyttänyt Ubuntua. CentOS on kuitenkin asennettu aika monelle palvelimelle ja niiden pitää nyt tämän takia vaihtaa käyttistä.

walkout_ [21.01.2021 18:10:43]

#

Ja RHEL:n liittyen sain tiedon eräältä lakimiehetlä että ne ovat ollet jo syyttessä kun eivät anna ilmaiseksi ks. käyttistä ilman ensimmäisen vuoden ylläpitotilausta jonka jäkkeen kun irtisanoo sopiumsen niin sitä saa käyttä GNU GPL:n lisessin alla ilman ylläpitoa.

Grez [22.01.2021 12:41:58]

#

GNU GPL lisenssihän vaatii että lähdekoodit pitää pyydettäessä antaa kaikille ohjelmaa käyttäville ja lähdekoodeja pitää saada levittää ja Red Hat käsittääkseni näitä ehtoja noudattaa.

Eli nyt kun CentOS nykymuodossaan lopetetaan, niin olisi tilaisuus tehdä sama minkä CentOS alunperin teki, eli luoda uusi distro Red Hatin vapaiden osien pohjalta. Se on sitten toinen juttu kiinnostaako ketään.

walkout_ [22.01.2021 13:21:16]

#

Niin ei Rad Hat mitään tuomiota saanut vaan syytteen ja syyte on vähän eriasia kuin lopullinen tuomio.

Grez [22.01.2021 14:30:56]

#

Oikeusjuttujahan tehdään välillä ilman kunnollisia perusteita ja sikäli tuollaisista syytteistä puhuminen ilman tarkempaa taustatietoa on ylipäätään ihan turhaa.

Aiheeseen jossain määrin liittyen:
https://arstechnica.com/gadgets/2021/01/centos-is-gone-but-rhel-is-now-free-for-up-to-16-production-servers/

walkout_ [23.01.2021 01:14:36]

#

Grez kirjoitti:

(22.01.2021 14:30:56): Oikeus­jut­tu­jahan tehdään välillä ilman...

Lakimieheni puheista jäi aikapaljon epäselvää. Eli oliko vain Rad Hat -yhteisön nostamaa syyte, joka ei koskaan päätynyt oikeuteen asti vai ihan oikeuteen asti mennyt juttu. Esim. Ext JS LLC aikoinaan sai muuttaessaan lisenssiä LGPL:lästä tai maksa lisenssittä GPL tai maksa lisenssistä malliin vain vähäksi aikaa Ext JS:ää käyttävän yhteisön vihat päälle mutta homma ei mennyt oikeuteen asti. Siis yhteisö ei ihan tykännyt ks. lisenssin vaihdosta. Mutta Ext JS LLC onnistui kuitenkin omin avuoin kumomaan yhteisön syytökset.

Ja se olin kyllä minä, joka Ext JS LLC:tä pyysi muutamaan lisenstointia ja ne muuttivat lisenssin heti kun olin niille lyhyesti perustellut, että miksi pitää muuttaa.

Mutta nyt takaisin Red Hat -asiaan. Niin jos olette käyneet yritykseni www-sivuilla niin se on Red Hat Technology Partner ja ks. ohjelmaan pääsee vain heidän hyväkshymällä tuotteela. Partner-ohjelma sinänsä ei maksa mitään rahassa eikä tarvitse ostaa mitään maksullisia sertifikaatteja. Tosin tuotteella pitää olla jokin oikea bisnesmalli ja ansaitalogiikka ja oikeita asiakkaita tai muuten hommaan ei pääse mukaan.

pr0l3 [23.01.2021 01:56:56]

#

walkout_ kirjoitti:

Ja se olin kyllä minä,

walkout_ kirjoitti:

Niin jos olette käyneet yritykseni www-sivuilla niin se on Red Hat Technology Partner

Voi jumalauta nyt. Ketään ei kiinnosta.

walkout_ [23.01.2021 02:13:19]

#

pr0l3 kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Ja se olin kyllä minä,

walkout_ kirjoitti:

Niin jos olette käyneet yritykseni www-sivuilla niin se on Red Hat Technology Partner

Voi jumalauta nyt. Ketään ei kiinnosta.

Ketä kiinoostaa tuo sinun negatiivinen palaute yleensä? Se on vain sinun ongelmasi ei minun ja enenpää en ota kantaa ettei tästä tule turhaa internet-depaattia. Sillä jos itse provosoidun tällaisista ja rupeen riehumaan ks. palautteesta niin se taas on huono mainos minulle itselle.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta