Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Adobe Flash -tuki loppuu

Sivun loppuun

walkout_ [27.12.2020 13:38:31]

#

Kakkihan tietää, että Adobe Flash -tuki loppuu tämän vuoden lopussa. Kysyisin mitäs kaikea tämä sitten tarkoittaakaan?

No sen tiedän kuitenkin itsekkin, että jos on vaikka jotain pylväskaavioita, jotka on tehty Adobe Flashilla/JavaScriptillä ja JSON-palautteella haetaan sen data, niin nämä pitäsi korvata HTML5/JavaScript-ratkaisulla jos haluaa niihin saman tyypisiä visuaalisia efektejä mitä Adobe Flashillä pystyi tekemään.

The Alchemist [28.12.2020 04:56:45]

#

Mitä se merkkaa – kenelle? Minulla ei ole ollut flashia asennettuna luultavasti enää koko vuoden 2020 aikana enkä ole törmännyt kertaakaan mihinkään juttuun netissä, joka olisi sen takia ollut rikki.

Lebe80 [28.12.2020 10:31:25]

#

Pylväskaaviot ja kuvaajat on tehty jo vuosia valmiilla javascript-kirjastoilla.

Flashia on ajettu alas jo kymmenen vuotta, joten viitisen vuotta sitten jo kaikki kriittiset flash-osiot oli korvattu javascript-versioilla.

Grez [28.12.2020 12:16:13]

#

Lebe80 kirjoitti:

Flashia on ajettu alas jo kymmenen vuotta, joten viitisen vuotta sitten jo kaikki kriittiset flash-osiot oli korvattu javascript-versioilla.

No kyllä niitä vielä reilu pari vuotta sitten oli monilla sivustoilla, joita ei enää koettu tarpeelliseksi ylläpitää. Esim. Aapeli pelisivusto lopetti tammikuussa 2019. Eivät varmaankaan kokeneet kustannustehokkaaksi alkaa korvaamaan Flash-pohjaista pelikirjastoaan.

walkout_ [28.12.2020 12:40:51]

#

Siemens Polarion ALM -sovellus on vielä tämän vuoden ajan käyttänyt Adobe Flashiä, juuri kaavioissa mutta heti ensivuoden alusta niiltä tulee ohjelmistopäivitys, jossa Flash-kaaviot poistetaan ja korvataan JavaScript-versioilla. Ja tämä ei vaikuta siis minun mitenkään koska minulla on ylläpitosopimus vielä voimassa.

Olen jos itse läthenyt poistamaan omista suovelluksistani Flash-koovioita korvaamalla ne JavaScriptillä.

Eli ei tässä mitään.

The Alchemist [28.12.2020 15:31:57]

#

Grez kirjoitti:

Lebe80 kirjoitti:

Flashia on ajettu alas jo kymmenen vuotta, joten viitisen vuotta sitten jo kaikki kriittiset flash-osiot oli korvattu javascript-versioilla.

No kyllä niitä vielä reilu pari vuotta sitten oli monilla sivustoilla, joita ei enää koettu tarpeelliseksi ylläpitää. Esim. Aapeli pelisivusto lopetti tammikuussa 2019. Eivät varmaankaan kokeneet kustannustehokkaaksi alkaa korvaamaan Flash-pohjaista pelikirjastoaan.

Jaa, tämänkö takia Aapeli pysyi pystyssä niin pitkään kuin pysyi? Luulin Aapelin kuolevan silloin kun selaimista pudotettiin tuki Java-appleteille kokonaan pois. Mutta jos siellä on ollut suosittuja Flash-pohjaisia pelejäkin, niin sittenhän siellä on voinut sentään tehdä jotain.

walkout_ [28.12.2020 16:13:18]

#

Silloin kun Flash oli vielä "In" niin esim. monet oppilaitokset teetti e-Learning-firmoilla nk. oppimisaihioita juuri Flashillä. Niitä nyt teeteetiin esim. Moodle LMS:sään. Ja Flash Litellä tehtiin joitain projekteja matkapuhelimiin. Sen muistan että Sataman sivut oli pitkään Flashillä tehty. Satama Interactivea taas ei enää ole olamassakaan ollut vuosiin jo ennen sitä kun Adobe on edes ryhtynyt ajamaan Flashiä alas.

Lebe80 [28.12.2020 16:35:35]

#

Teinhän siis itsekin Flashille peliprotoja ja minipelejä. Lisäksi töissä kaikenlaisia multimedia eepoksia ja myynninedistämistyökaluja.

Grez [28.12.2020 16:43:18]

#

Itekin oon tehnyt joskus 20 vuotta sitten jotain flashilla. Ja olihan se siihen aikaan de-facto tapa tehdä jotain vähänkään monimutkaisempaa liikkuvaa interaktiota nettisivuille helposti.

Taisi Applen päätös poistaa Flash-tuki IOS-laitteista olla se juttu joka laittoi kuolemanspiraalin liikkeelle.

walkout_ [17.01.2021 10:42:11]

#

EOL tuli ja Flash ei enää toimi ollekaan vaikka playeri olisi asenttu.

pr0l3 [17.01.2021 12:58:42]

#

Kamala uutinen! Kun luin tätä, huomasin juuri, että myös Windows XP:tä ei enää tueta. Kuinka olette valmistautuneet tähän? Mikä on vaikutus avoimen lähdekoodin kehittäjiin?

Lebe80 [25.01.2021 12:24:30]

#

pr0l3 kirjoitti:

Kamala uutinen! Kun luin tätä, huomasin juuri, että myös Windows XP:tä ei enää tueta. Kuinka olette valmistautuneet tähän? Mikä on vaikutus avoimen lähdekoodin kehittäjiin?

https://jalopnik.com/when-adobe-stopped-flash-content-from-running-it-also-s-1846109630


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta