Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mistä löydän harjoittelualustan, siis väliaikaisen domainin?

Sivun loppuun

leehilla [03.12.2020 10:53:46]

#

Nyt en löydä harjoittelualustaa,siis väliaikaista domainia

Lebe80 [03.12.2020 10:56:07]

#

Väliaikaista domainia millaiseen käyttöön?

Jos haluat harjoitella koodausta, voit tehdä omalle koneellesi ympäristön, jossa pääset testailemaan miten vaikkapa eri ohjelmointikielet toimivat (vaikkapama XAMP/MAMP/WAMP yms.)

Itse hankin opiskeluaikoina halvan webhotellin, jossa pyörittelin kaikenlaisia php-tuotoksiani.

leehilla [03.12.2020 10:58:32]

#

Haluaisin vain harjoitella php-kieltä ja kuvien latausta ennen kuin aloitan oman yrityksen (majoitstýritys ) sivujen päivityksen

peran [03.12.2020 13:29:05]

#

Tee joko LAMP tai WAMP omaan koneeseesi.

Metabolix [03.12.2020 15:44:29]

#

Voit tosiaan harjoitella kotikoneella. Täälläkin on ohje XAMPP-palvelinpaketin käyttöön.

leehilla [03.12.2020 18:00:12]

#

Kiitos vastauksista, onnistui. Kiva harjoitella nyt.

walkout_ [06.12.2020 00:15:32]

#

Niin ja jos haluat kokeilla sähköpostin lehytystä itsellesi palautelomakkeella niin et siihenkään tarvitse maksullista web-hotellia vaan oman palveluntarjoajasi kautta jolta olet ottanut Internet-yhteyden niin niiden SMTP:tä voi käyttää tähän tarkoitukseen. Se pitää vain konfata PHP-koodiin XAMPP:issa. Ainakin minulla toimii Elisan mail.kolumbus.fi SMTP portilla 25 XAMPP:issa.

walkout_ [15.12.2020 03:31:32]

#

Liisään tähän vielä, että XAMPP:in on mahdollista saada oma domain koneen sisäverkon IP-osoitteeseen jos vain osaa XAMPP:in mukana tulevaan Apacheen konfata virtualhostin. Mutta tässä pitää muistaa se, että sisäverkon IP-osoite saattaa vaihtua aina silloin kun modeemin resetoi mutta yleensä se ei vaihdu kovin helposti itsestään (ei ainakaan minulla). Verkkotunnuksen asiaan saa vaikka täältä https://www.verkkotunnukset.fi/ josta voi ohjata domainin sisäverkon IP-osoitteeseen. Mutta huomattavaa on, että sisäverkon IP-osoite ei näy ulospäin, joten siihen ei sitten pääse muilta koneilta kuin siltä koneelta joka on kytketty WLAN:iin tai LAN:iin jonka omistat. Se onko tästä mitään erityistä hyötyä on taas oma asiansa ja harjoittelumielessä kannattaa miettiä, että kannattaako lähteä asiasta maksamaan.

Virtuaalipalvelimen saa helposti täältä: https://aws.amazon.com/free/ mutta vaikka ymmärsin, että se on tiettyihin rajoihin ilmainen niin silti minulle tulee 1 € laskua päivässä kovalevyn käytöstä, jota minulla on käytössä 1.5 Gt 30 Gt SSD-levystä. Mutta liikeenteestä ja muusta ei tule laskua laisinkaan, koska ne eivät ylitä tarvittavia rajoja. Eli tämä "ilmainen" AWS-palvelin maksaa arvioita n. 30 € / kk. Ja rahat menee suoraveloituksella minun pankkikortilta. Huomattavaa on se, että AWS-palvelimesta voi tulla yllätysisoja laskuja jos virtuaalipalvelimella on sadoittain kävijöitä päivässä, jne. Joten kannattaa todella miettiä meneekö ottamaan AWS:n. Ja sekin vielä, että palvelin pitää osta asentaa itse alusta loppuun AWS:n valmiista plankoista käyttöjärjestelmän imageista.

Ja anteeksi kun vastaan jo hieman vanhaan keskusteluun johon on jo ratkaisu lyötynyt.

The Alchemist [15.12.2020 09:50:59]

#

walkout_ kirjoitti:

Liisään tähän vielä, että XAMPP:in on mahdollista saada oma domain koneen sisäverkon IP-osoitteeseen jos vain osaa XAMPP:in mukana tulevaan Apacheen konfata virtualhostin. Mutta tässä pitää muistaa se, että sisäverkon IP-osoite saattaa vaihtua aina silloin kun modeemin resetoi mutta yleensä se ei vaihdu kovin helposti itsestään (ei ainakaan minulla).

Kaikilla koneilla käyttöjärjestelmästä riippumatta on yksi domain ja IP-osoite, joka ei vaihdu koskaan: localhost / 127.0.0.1.

walkout_ kirjoitti:

Verkkotunnuksen asiaan saa vaikka täältä https://www.verkkotunnukset.fi/ josta voi ohjata domainin sisäverkon IP-osoitteeseen. Mutta huomattavaa on, että sisäverkon IP-osoite ei näy ulospäin, joten siihen ei sitten pääse muilta koneilta kuin siltä koneelta joka on kytketty WLAN:iin tai LAN:iin jonka omistat.

Ei ole mitään järkeä rekisteröidä virallista domainia sisäverkossa säätämistä varten. Sisäisessä verkossa kun voi "rekisteröidä" minkä tahansa domainin kirjoittamalla sen hosts-tiedostoon ja osoittamalla sen johonkin IP-osoitteeseen. Tällöin voi omaksi domainikseen asettaa vaikka google.com, jos jostain syystä niin haluaa.

Tällä kikalla voi myös asettaa oman domainin mille tahansa julkisesti verkossa saatavilla olevalle palvelimelle, jolloin kyseinen domain toimii vain sillä koneella, jonka hosts-tiedostoon se on lisätty.

walkout_ kirjoitti:

Virtuaalipalvelimen saa helposti täältä: https://aws.amazon.com/free/ mutta vaikka ymmärsin, että se on tiettyihin rajoihin ilmainen niin silti minulle tulee 1 € laskua päivässä kovalevyn käytöstä, jota minulla on käytössä 1.5 Gt 30 Gt SSD-levystä. Mutta liikeenteestä ja muusta ei tule laskua laisinkaan, koska ne eivät ylitä tarvittavia rajoja. Eli tämä "ilmainen" AWS-palvelin maksaa arvioita n. 30 € / kk.

Maksat aivan järkyttäviä summia vaikket luultavasti tee tuolla AWS-palvelulla yhtään mitään. Minulla on virtuaalipalvelin kahdella CPU:lla, 4 gigalla rammia ja 40 Gt:n SSD-levyllä ja maksan siitä 4 €/kk. Verkkoliikenteen raja on muistaakseni 100 Gt/kk tai 1000 Gt/kk.

30 euroa kuussa pelkästä levytilasta on aivan järkyttävää, kun siinä on tosiaan vielä mainitsemasi riski, että vahingossa tekee jotain tyhmää, kuluttaa liikaa laskentaresursseja, ja samalla vinguttaa visansa punaiselle.

Nyt oli niin huonoja neuvoja, erittäin kalliita sellaisia, että pakko antaa kritiikkiä asiantuntemuksen puutteesta.

Jaska [15.12.2020 11:52:17]

#

The Alchemist kirjoitti:

30 euroa kuussa pelkästä levytilasta on aivan järkyttävää, kun siinä on tosiaan vielä mainitsemasi riski, että vahingossa tekee jotain tyhmää, kuluttaa liikaa laskentaresursseja, ja samalla vinguttaa visansa punaiselle.

Käyn juuri AWS-kurssia. Siellä sanottiin, että AWS:ssä on joitakin lisäosia, jotka blokkaavat liiallisen käytön. Ainakin AWS Shield.

walkout_ [15.12.2020 12:09:00]

#

AWS:n olen ottanut vain testi/opettelu käyttöön oikeaa tarvetta varten ja aijon pitää sitä maksimissaan yhden kuukauden ja sitten irtisanoa sopimuksen. Niin ei tarvitse maksaa siitä 360 € vuodessa. Voi olla, että pidän sitä vain viikon, ettei laskua tule lähellekkään 30 €, koska siinä ajassa se pitäisi jo oppia. Eikä sitä nyt kk-tolkulla kannata rueta opettelemaan.

AWS ei ole ihan niin helppo juttu kuin ostaa halpa vituaalipalvelin palvelusta (missä lähes kaikki valmiina) jossa se on halvempi vaan pitää osata enemmän, että sen saa edes julkisesti verkkoon.

Kiitos tuosta AWS Shield -vinkistä.

Metabolix [15.12.2020 12:23:17]

#

Jaska kirjoitti:

AWS:ssä on joitakin lisäosia, jotka blokkaavat liiallisen käytön.

Maksullinen palvelunestohyökkäysten estäminen ei suojaa siltä, että itse ostaa vääriä tai liian kalliita palveluita. Oikeastaan asia on päinvastoin, koska harrastajan tai pienyrittäjän ei yleensä tarvitse olla huolissaan DDoS-hyökkäyksistä.

Oskuz [15.12.2020 12:40:39]

#

Mie käytän Kapsi:n palvelua, jäsenmaksu on 40€ vuodessa ja sillä saa 50+500 GB levytilaa niitten palvelimilla.

peran [15.12.2020 15:53:00]

#

Oskuz kirjoitti:

Mie käytän Kapsi:n palvelua, jäsenmaksu on 40€ vuodessa ja sillä saa 50+500 GB levytilaa niitten palvelimilla.

Se on hivenen eri asia, kun tässä on keskusteltu virtuaalipalvelimista, joita kapsi ei ainakaan vielä tarjoa.

Toki kapsi riittää PHP:n harjoitteluun, ja tulee siinä kannatkin. Se ei valitettavasti sovi linsenssinsä puolesta kaupalliseen tarkoitukseen. Tarkemmin se on yhdistys, ja yhdistyksen säännöt kieltävät kaupallisen käytön.

walkout_ [15.12.2020 19:05:14]

#

Metabolix kirjoitti:

(15.12.2020 12:23:17): ”– –” Maksullinen palve­lu­nes­to­hyök­käysten...

DDoS-hyökkäyksistä minun ei tarvitse olla huolissaan. Ainoastaan riesaa aihuttaa spämmi jota tulee kokoajan Leasewebistä hankimani palvelimen lähes kaikkiin sähköpostehin merkinnällä SPAM ja sen raportteineeen, koska minulla on asennettu SpamAssassin (ja sen lisäosat) ja ClamAV.

Mutta palvelimella on WordPress-asennus ja sen logeissa näkyy kokoajan havoittuvuuksien kalastelua joten WP-pitää päivättää säännöllisesti, ettei hyökkääjä pääse haavoittuvuksien kautta asentamaan haitallista PHP-koodia, jolla sitten minun palvelimelta lähetetään yybermäärä spämmiä ja minun palvelin menee erilaisille spämmin esto listoille.

PS: Leasewebin VPS maksaa 50 € / kk 0 % ALV ja siinä on 11 Core CPU, 160 Gt SSD -levy ja 36 Gt RAM ja liikennettä palvelimella saa olla ihan älytön määrä Tt:tä ennen kuin siitä tulee mitään lisämaksua. Tarvitsen tämän koska palvelimella ajetaan sekä PostgreSQL että MySQL ja todella monta Java-pohjaista ohjelmistoa, jotka ovat raskaita palvelimelle.

The Alchemist [16.12.2020 09:14:13]

#

walkout_ kirjoitti:

Leasewebin VPS maksaa 50 € / kk 0 % ALV ja siinä on 11 Core CPU, 160 Gt SSD -levy ja 36 Gt RAM ja liikennettä palvelimella saa olla ihan älytön määrä Tt:tä ennen kuin siitä tulee mitään lisämaksua. Tarvitsen tämän koska palvelimella ajetaan sekä PostgreSQL että MySQL ja todella monta Java-pohjaista ohjelmistoa, jotka ovat raskaita palvelimelle.

Et sinä noiden ohjelmistojen ajamiseen tarvitse kuin gigan tai kaksi rammia ja jonkun dualcoren ehkä. Laitteistovaatimukset määräytyvät ensisijaisesti sivustolle kohdistuvien pyyntöjen määrän mukaan, mistä et maininnut halaistua sanaa.

Lebe80 [16.12.2020 10:19:39]

#

walkout_ kirjoitti:

(15.12.2020 19:05:14): ”– –” DDoS-hyök­käyk­sistä minun ei tarvitse olla...

Suosittelen ottamaan wp:n hostaukset joltain, joka hoitaa tuon kaiken sun puolestasi. Ei kukaan niitä itse enää jaksa päivitellä, vaan antaa asialle vihkiytyneiden hoitaa ne automaattisesti.

walkout_ [16.12.2020 10:45:59]

#

The Alchemist kirjoitti:

(16.12.2020 09:14:13): ”– –” Et sinä noiden ohjel­mis­tojen ajamiseen...

Palvelimellani on Polarion ALM, Jenkins, Confluence, Jira, Fisheye/Crucible, ja Bitbucket. Ja nämä ovat jokainen omalla sisään rakennetulla Tomcat/Jetty-asennuksella ja tekee kokoajan raskaita prosesseja VPS:llä. Olen testannut, että 16 Gt RAM ei riitä näiden kaikkien ajoon yhtäaikaa.

walkout_ [16.12.2020 10:47:39]

#

Lebe80 kirjoitti:

(16.12.2020 10:19:39): ”– –” Suosittelen ottamaan wp:n hostaukset joltain...

Ei ole vaikeaa itse painaa vain nappia niin WP-päivittyy SFTP:n yli suoraan WP-repositorista.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta