Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Pelisivusto ja hakukoneet ?

Sivun loppuun

HannuTapio [15.11.2020 08:07:14]

#

Hei,

Hei, Hannu Särö tässä, olen jo monelle varmaankin tuttu lautapelaaja.

Minulla on tilanne, että, minun sivustoni löytyy hienosti googlella, kun etsii lautapelisivusto, tai tabletpelisivusto tai sitten näitä muita domaineja.

Minä yritän nyt kuitenkin jotenkin laittaa googlen ymmärtämään, että, minun pelejäni ja sivustojani, voisi löytyä myös seuraavilla hakusanoilla -

"netti kaksinpelejä"
"netissä pelattavat lautapelit"
"kahden pelaajan lautapelit"

Minun sivustoillani käy oikeastaan ainoastaan, nämä, jotka jo tietävät sivustoni, ja kävijä piikit ovat aina ihan silloin kun teen nettiin juttua sivustoistani.

Kuinka minä saisin nuo hakusanat, niin, että, pelaajat voivat löytää, minun sivustojani, kun hakevat kahden pelaajan pelejä netistä.

Pelikone ja lautapeliopas löytyy heti kun hakee "kaksinpelit".

En tiedä mitenkä juteltu aihe tämä on, mutta, olisi kiva tietää onko joku ratkona omalta osalta hakukone ongelmia.

Minä olen tällä hetkellä suomen suurin ja merkittävin netti lautapeli sivusto rypäs, jossa voi olla yksi tai kaksi pelaajaa, olisi jo oikein, jos google löytäisi sivujani, myös "netti kaksinpelit" hakusanoilla, eikä pelkästäänsä suorilla domain hauilla.

Osaako joku neuvoa ?

:) :) :)

--

vesikuusi [15.11.2020 19:19:12]

#

Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää, että Google yrittää näyttää käyttäjälleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia. Googlen hakukone ei ole kuin jokin API, jonka voisi "laittaa ymmärtämään", millä hakusanoilla sivu löytyy. Se vain yksinkertaisesti yrittää pätellä sivustasi ja hakulausekkeesta, että kuinka relevantti osuma mikäkin sivu on.

Usein SEOsta puhuttaessa kysyjä haluaa löytää jotain teknisiä kikkoja, joilla parantaa näkyvyyttä. Vaikka näitäkin on, niin ajattelumalli on tällöin hieman vääristynyt. Kikkojen sijaan tulisi miettiä, miten sivustosi palvelee kohdeyleisöä, koska sitä Googlekin miettii.

Googlen tiedetään painottavan avainsanoja, jotka löytyvät usein, body-tekstin lisäksi sivun h1-tagista, titlestä sekä URLista. h1-tagi saisi lisäksi olla sama kuin title. Sanajärjestys URLissa saisi olla sama kuin edellämainituissa. Sanat erotellaan URLissa joko /-merkillä tai väliviivalla (mutta niiden merkitys ei ole täysin sama URL-hierarkian vuoksi).

Esimerkki

https://www.lautapelimestari.com/kahden-pelaajan-lautapelit
<title>Kahden pelaajan lautapelit</title>
...
<h1>Kahden pelaajan lautapelit</h1>
<p>... kahden pelaajan lautapelit ...</p>

Tämä nyt on erittäin pinnallinen pintakosketus aiheeseen. Google laskee paljon muitakin asioita kuten sivun käytettävyyttä (myös mobiililaitteilla), klikkauksien määrää etusivulta alasivuille, URL-hierarkioita, (ristiin)linkityksiä ym.

Sivuston käytettävyys saisi olla Googlebotille sama kuin oikealle käyttäjälle.

Englanniksi löytyy myös Googlen oma SEO-opas, https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide

HannuTapio [15.11.2020 20:52:36]

#

Suomenkieltä,

Minua hieman huvittaa tämä suomen kieli.

Laitoit nuo esimerkit tuohon ylle, kiitos niistä, mutta, tämä meidän suomenkieli on aika runsas, kun etsii kaksin pelejä.

"kaksinpelit"
"kaksinpelejä"
"kahden pelattavat lautapelit"
"lautapelejä kahdelle netti pelaajalle"

Kuinka nuo hakukoneet selviytyvät myös tälläisestä, että, ihmiset etsivät eri sanoilla samaa asiaa, ongelmani on varmaankin laajempi, mitä osasin heti kirjata kysymykseeni, en sitten tiedä osaako google bot rakentaa aiheen sanoista, jota näyttää hakutuloksissaan.

Suomenkielen kanssa, tuollaisia hakusana valintoja on tosi paljon.

Onko tiedossa, jokin englanninkieleen sopiva käännös, joka olisi parempi kirjata titleen ja sivu teksteihin ?

:) :) :)

--

vesikuusi [15.11.2020 23:16:45]

#

Google ymmärtää sanojen taivutuksen päälle kyllä, siitä ei tarvitse juurikaan huolehtia. Mikäli sivun sisältö vastaa hakusanoja niin ei taivutuksilla ole niin paljon väliä. Sivun body-tekstissä voi toki käyttää taivutettuja sanoja lisäksi.

En osaa sanoa, millä hakusanoilla porukka hakee lautapelejä englanniksi muuten kuin ilmeisillä "board games" -sanoilla.

Lebe80 [16.11.2020 10:11:21]

#

Sivusto pitäisi olla rakennettu myös semanttisesti. Käytä siis otsikkotägejä otsikoihin (pääotsikko h1, alaotsikot h2, h3, h4, ...), sisältöteksti p -tägien väliin ja linkeille ja kuville titlet (ja kuville alt-tekstit).

HannuTapio [08.12.2020 22:59:21]

#

Hei,

Minun sivustoni löytyy nyt ekalta googlen haku sivulta, kun hakee seuraavia - "kaksinpelejä netti lautapelejä".

Minun täytyy vielä jotenkin saada myös muita hakusanoja etusivu ja title teksteihini.

Mutta, nyt on hyvä hetki minulla, olen aiemmin löytynä, vain näillä suorilla domain hauilla, toivon että, nyt sitten viimein myös kävijöitä voisi ilmaantua, netin haku koneitten kautta.

Otan vinkkejä vastaan, jos jotakin hyvää haku tärppiä, pitäisi kirjata :).

Olen kirjanna, "netti lautapelejä", "kaksinpelit" ja tuonlaista, sivustolleni, näitä tekstejä sitten löytyy vaihtelevasti.

Minä olen tällä hetkellä suomen suurin ja ymmärtääkseni hyvin harraste netti lautapelejä sivusto kahdelle pelaajalle, on kiinnostava seurata, kuinka google alkaa käyttäytymään, minun sivustojeni kanssa lähikuukausina ja vuosina. ( ja toki myös muut hakukoneet ).

:) :) :)

--

_Pete_ [09.12.2020 09:09:41]

#

Riippuu paljolti siitä ketä googlella hakee.

Itse kun haen "kaksinpelejä netti lautapelejä" niin yksikään sinun sivuistasi ei ole ensimmäisellä tulos sivulla.

AtskaFin [09.12.2020 09:29:49]

#

Pelkällä hakusanalla "nettilautapelejä", löytyy sivusi lautapelimestari.com toisena hakutuloksena.

HannuTapio [09.12.2020 09:47:43]

#

Heh,

Google vähän vuorottelee, kuka ja mikä sana hakunen on milloinkin ekana ja tokana, mutta, minun sivuni löytyvät jo nykyään, myös muuten kuin pelkän domain haun kanssa.

Hirmu hienoa, nyt täytyy vaan saada suomalainen kansa pois saunasta ja järvestä, tabletin ja näytön ääreen pelaamaan shakkia, ja tammea, ja reversiä, voi olla aika pitkä aikainen urakka. :).

Ja toki myös sankarit lautapelejäni.

:) :) :)

--

_Pete_ [09.12.2020 13:59:19]

#

AtskaFin kirjoitti:

Pelkällä hakusanalla "nettilautapelejä", löytyy sivusi lautapelimestari.com toisena hakutuloksena.

Tästä hausta tulee onneksi myös linkki ohjelmointiputkan keskusteluun :D

HannuTapio [10.12.2020 21:20:13]

#

Sanoja,

Minä voimistin, kaksinpelit, ja online sanojen käyttöjä sivustoillani, kyllä tämä näyttää siltä, että, ainakin google osaa löytää ja tunnistaa, minun sivustoni ihan hyvin suomen tärkeäksi sivustoksi, olen siis suomen suurin kahden netti lautapelaajan sivusto tällä hetkellä.

Google osaa parin päivän miettimisen jälkeen, löytää näitä uusia sanoja joita olen kirjannut titleen ja sivustoni teksteihin.

Olen ekalla taikka tokalla taikka kolmannella haku sivulla, kun etsin "kaksinpelit" ja "netti lautapelejä" ja "kahden pelaajan lautapelejä".

Olen ihan tyytyväinen googleen, luotan, että, jos sivustollani alkaa käymään väkeä, niin, sivustoni ranking sitten vielä nousee lisää tästä nykyisestä google haku sijoituksestani.

Loppupäätelmä on että, google osaa ymmärtää sivustoni kahden pelaajan netti lautapelejä sivustoksi, ihan oikein, hieman on kummallisia löytöjä ennen minua joukossa, mutta, kuten jo kirjasin, ne varmaankin karsiutuu, jos saan kävijöitä lisää.

Olen tyytyväinen googleen.

:) :) :)

--

tositoo [11.12.2020 17:40:44]

#

Tämä ketju on kolmannella sivulla kun hakee "netissä pelattavat lautapelit". Aika erikoista.

HannuTapio [03.01.2021 02:03:04]

#

Hei,

Minä vielä kommentoin tätä säätelyä, kun etsin sopivaa titleä sivustolleni.

Minä laitoin seuraavan lauseen titleeni sivustoilleni -

"Pelaa kahden pelaajan lautapelejä ystävän kanssa".

Nyt kun etsin seuraavilla lauseilla googlea -

"online lautapelit" - olen tokalla sivulla googlessa.
"netti lautapelit" - olen kolmannella sivulla googlessa.
"pelaa lautapelejä netissä" - olen tokalla sivulla googlessa.

Minä yritin hieman liian teknistä sävyä alkuun, kun säätelin tuota title lausetta, laitoin noin kivan titlen ja nyt sitten lähes kaikilla hakusanoilla löytyy jo ekalla tai tokalla tai kolmannella google sivulla kun hakee lautapelejä kahdelle.

:) :) :)

Ratkaisu tähän titleen oli yksinkertainen ja mukava, uskon että, nyt on niin kuin google haluaakin, tämä voi olla lähellä google uberia.

"Pelaa kahden pelaajan lautapelejä ystävän kanssa".

--

HannuTapio [16.01.2021 08:07:04]

#

Google ja Bing,

Nonni, minä olen säätänyt titleä ja etusivua ja descriptionia, niin, että, niissä on runsaasti seuraavia sanoja -

"kaksinpeli"
"lautapelejä"
"netti"
"online"
"verkko"
"digitaalisia"
"pelaa"
"ilmaisia"

Nuo sanat laitoin kohdalleensa, titleen, etusivuun ja kuvaukseen, niin, nyt minun sivustoni löytyy jo bing ja google kanssa, niin, ihan ekalta hakusivulta, ja minulla on nyt tällä hetkellä ollut jo alkuvuoden vähintään neljä kävijää joka päivä.

Eli, ihan mukavasti sijoittuna nyt sivustoni, minä yritän tämän minun ensimmäisen sotalautapelini "heidän kunniansa päivät, 2ms", niin, nopeasti valmistaa ja sitten yritän vielä laittaa hakukoneisiin, uuden lautapelini hienosti.

Mutta, nyt on vihdoin ihan hyvä tilanne minun sivustoillani, teillä on täällä putkassa ollut aika ajoin aika voimakkaitakin kannanottoja, kun en saanut mitään aikaan taikka valmista, mutta, nyt sitten on ihan hyvä tilanne minulla, minun grafiikat on ihan kohdallaansa, en enää joudu säätämään grafiikkaa ja kaikki tunnetut bugit on korjattuna, pelaaminen ei keskeydy palvelin- tai asiakasohjelma jämähdyksiin enää ollenkaan.

Voin hyvin sanoa että https://www.lautapelisivusto.com nyt vihdoin ja viimein yksi hieno suomalainen sivu.

Minulla on näitä muita sivuja myös, mutta, tämä lautapelisivusto on raahannut kaikki nämä vuodet mitkä olen ollut projektini kanssa netissä, niin, hienoa hommaa, nyt sitten, nyt kaikki on toimivaa ja voin rauhassa keskittyä pelien lisäämiseen.

Kiitos kaikista kärkevistä kommenteista kun ei ihan alkuun toimina, minä en jäänyt julkaisemaan keskeneräistä työtä vaan tein hommia loppuun asti kunnes tulos jälki on näin hyvää mitä tänään.

Kiitosta putkan väelle,

Minulla on nyt hyvät asetelmat jatko lautapeleihin, on google ja bing kohdallaansa, ja asiakas- ja palvelinohjelma toimii ja värit ja grafiikat ja ääniefektit on kohdallaansa.

Jee jee ..

:) :) :)

--

The Alchemist [16.01.2021 16:13:34]

#

Kannattaisi Hannun muistaa, että hakukoneet optimoivat hakutuloksia käyttäjäkohtaisesti, ja jos haet aina tietyillä hakusanoilla ja klikkailet sitten oman sivustosi linkkejä, niin luonnollisesti hakukoneet ajattelevat, että haluat nähdä oman sivustosi hakutuloksissa ja nostavat sitä korkeammalle.

En saanut sinun sivustoasi näkyviin millään luettelemistasi hakusanayhdistelmistä, kun käytin private browsing -tilaa.

HannuTapio [16.01.2021 16:37:36]

#

Hakuja,

Minulla tämä www.lautapelisivusto.com ohjaa siis siihen www.lautapelimestari.com/lautapelisivusto/Etusivu.html osoitteeseen.

Eli, kun hakee "netti kaksinpeli lautapelejä", niin, löytyy tuo lautapelimestari osoite, eikä siis, tuo lautapelisivusto osoite.

Minulla on pää domain lautapelimestari.com ja se löytyy kun hakee lautapelisivustoa tai "netti kaksinpeli lautapelit".

Löytyykö sinullakin ? olisi mukava jos ihan jokaisella toimisi tämä haku kuten minullakin.

Minulla löytyy ykkösenä ja private browsing löytää sen kolmantena hakuna.

:) :) :)

--

Lebe80 [17.01.2021 15:26:10]

#

No en edes testaa, mutta kaikilla ei haut toimi samalla tavalla kuin sinulla, vaan mm. Google personoi paljolti hakuja aikaisempien hakujen perusteella. Google korostaa paljolti myös aivan hetki sitten tehtyjen hakujen perusteella vaikkei hakusanat olisikaan samoja.

Jos haluat hakukoneoptimointia, niin suosittelen ihan maksamaan tästä ammattilaisille, jotka kertovat suoraan mitä muutoksia sinun pitää sivustoillesi tehdä.

HannuTapio [24.01.2021 16:33:20]

#

Hei,

Minä vielä yhden kommentin teen, minä yritän olla ekalla sivulla google ja bing hauissa, jatkoissa, useilla hakusana yhdistelmillä.

Odotan että google ja bing ymmärtää että olen suomen ykkönen netti lautapeleissä tällä hetkellä, ja kun pelaajia sitten voi tulla lisää kun hakukoneet näyttävät sivuani, kun hakee "netti kaksinpeli lautapelejä", niin, minä teen tähän tämmöisen pyrkimyksen.

Minä aion olla google ja bing hakukoneissa, ekalla sivulla, mahdollisemman monella hakusana yhdistelmällä jatkoissa.

Olen tällä hetkellä tokalla ja kolmannella sivulla, mutta, toivon että kohoan hieman, olisi hieno hetki kun suomen ykkönen löytyy ekalla haku sivulla.

Mutta, en sitten enempää tästä aiheesta, minä olen nyt ihan tyytyväinen google ja bing hakukoneisiin.

:) :) :)

--

Jere Sumell [28.01.2021 20:56:56]

#

Vaikka olen ollut täällä Ohjelmointiputkassa varmaan yli vuoden jo rekanneena sisään, aloitin vasta tänään 28.01.2021 katsomaan näitä kirjoitettuja ketjuja tarkemmin. Haluaisin pari sanaa sanoa hakukoneoptimoinnista, koska olen tehnyt työharjoittelussani sitä ohjeistettuna, ja voin sanoa, että yritysmaailmassa voi olla aika kipeää kirjoittaa kotisivun sisältöä, jos ykkösmissio on sijoittua Google-haussa mahdollisimman hyvin.

1. Otsikkoon hakusana siinä muodossa, jossa haluat sijoittua hyvin.
2. Ensimmäisessä lauseessa toistat sanan, tai toisessa.
3. Palaat sanaan vielä muun sisällön jälkeen, jonka teksti viittaa haluaamaasi hakusanaan.
4. En muista, mitä firman it-esimiehenäni toiminut antoi ohjeistukseksi, että oliko se 4-5 kertaa pitäisi sana toistua, mahdollisesti käytät eri sanamuotoa, mutta tietenkin vaikuttaa myös se, kuinka paljon saman teemaisia sivuja on indeksoituna Googlen tietokannassa, ja täytyy muistaa, että hekin käyttävät tekstisisällön osalta varmaan tekstin suhteen optimointia, vaikuttaa rankingiin moni muukin asia. Esimerkiksi jos domainimessä on hakusana, esimerkiksi Tietokoneblogini löytyy ykköspaikalta, kun googlaa "Tietokone blogi", olen sitä nyt seitsemättä vuotta ylläpitänyt aktiivisesti, ja oli hetken aikaa myös tietokoneblogi.net -Domain Parking -osoite, mutta Google ei indeksoi Domain Parking-osotteita, vaan valtaosa liikenteestä tuli hakukoneiden kautta Wordpress.com -saitille, jossa kirjoitan kyseistä blogia.

Olen blogissani pyrkinyt sisällyttämään postauksen otsikkoon sanan siinä muodossa, jossa haluan sen löytyvän, ja tekstin osalta toistan sanaa muutamia kertoja, ja Google löytää hyvin blogini artikkeleita.

HannuTapio [29.01.2021 21:57:50]

#

Pelisivua ja Blogia,

Jeps, aika tuon kaltaista minulla tällä hetkellä on, kiitos kun kirjasit neuvoa silti.

Minä löydyn "online lautapelejä" ja "kaksinpeli lautapelejä" hauilla hirmu hyvin.

Sitten taas jos joku kysyy "mitä lautapelejä netissä voi pelata", niin, nämä monimutkaiset lauseet, eivät löydy minun kohdallani helposti, vaan jään jonnekkin haku hännille.

Mutta, lyhyet haut, online ja kaksinpeli aiheella löytävät sivuani hyvin.

:) :) :)

--


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta