Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Kilpailu

Algoritmikisa
Putka Open 2020 -kisan
Finalistit julkaistaan pian...

Keskustelu: Nettisivujen teko: Pelisivusto ja hakukoneet ?

Sivu 1 / 1

HannuTapio [15.11.2020 08:07:14]

Lainaa #

Hei,

Hei, Hannu Särö tässä, olen jo monelle varmaankin tuttu lautapelaaja.

Minulla on tilanne, että, minun sivustoni löytyy hienosti googlella, kun etsii lautapelisivusto, tai tabletpelisivusto tai sitten näitä muita domaineja.

Minä yritän nyt kuitenkin jotenkin laittaa googlen ymmärtämään, että, minun pelejäni ja sivustojani, voisi löytyä myös seuraavilla hakusanoilla -

"netti kaksinpelejä"
"netissä pelattavat lautapelit"
"kahden pelaajan lautapelit"

Minun sivustoillani käy oikeastaan ainoastaan, nämä, jotka jo tietävät sivustoni, ja kävijä piikit ovat aina ihan silloin kun teen nettiin juttua sivustoistani.

Kuinka minä saisin nuo hakusanat, niin, että, pelaajat voivat löytää, minun sivustojani, kun hakevat kahden pelaajan pelejä netistä.

Pelikone ja lautapeliopas löytyy heti kun hakee "kaksinpelit".

En tiedä mitenkä juteltu aihe tämä on, mutta, olisi kiva tietää onko joku ratkona omalta osalta hakukone ongelmia.

Minä olen tällä hetkellä suomen suurin ja merkittävin netti lautapeli sivusto rypäs, jossa voi olla yksi tai kaksi pelaajaa, olisi jo oikein, jos google löytäisi sivujani, myös "netti kaksinpelit" hakusanoilla, eikä pelkästäänsä suorilla domain hauilla.

Osaako joku neuvoa ?

:) :) :)

--

vesikuusi [15.11.2020 19:19:12]

Lainaa #

Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää, että Google yrittää näyttää käyttäjälleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia. Googlen hakukone ei ole kuin jokin API, jonka voisi "laittaa ymmärtämään", millä hakusanoilla sivu löytyy. Se vain yksinkertaisesti yrittää pätellä sivustasi ja hakulausekkeesta, että kuinka relevantti osuma mikäkin sivu on.

Usein SEOsta puhuttaessa kysyjä haluaa löytää jotain teknisiä kikkoja, joilla parantaa näkyvyyttä. Vaikka näitäkin on, niin ajattelumalli on tällöin hieman vääristynyt. Kikkojen sijaan tulisi miettiä, miten sivustosi palvelee kohdeyleisöä, koska sitä Googlekin miettii.

Googlen tiedetään painottavan avainsanoja, jotka löytyvät usein, body-tekstin lisäksi sivun h1-tagista, titlestä sekä URLista. h1-tagi saisi lisäksi olla sama kuin title. Sanajärjestys URLissa saisi olla sama kuin edellämainituissa. Sanat erotellaan URLissa joko /-merkillä tai väliviivalla (mutta niiden merkitys ei ole täysin sama URL-hierarkian vuoksi).

Esimerkki

https://www.lautapelimestari.com/kahden-pelaajan-lautapelit
<title>Kahden pelaajan lautapelit</title>
...
<h1>Kahden pelaajan lautapelit</h1>
<p>... kahden pelaajan lautapelit ...</p>

Tämä nyt on erittäin pinnallinen pintakosketus aiheeseen. Google laskee paljon muitakin asioita kuten sivun käytettävyyttä (myös mobiililaitteilla), klikkauksien määrää etusivulta alasivuille, URL-hierarkioita, (ristiin)linkityksiä ym.

Sivuston käytettävyys saisi olla Googlebotille sama kuin oikealle käyttäjälle.

Englanniksi löytyy myös Googlen oma SEO-opas, https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide

HannuTapio [15.11.2020 20:52:36]

Lainaa #

Suomenkieltä,

Minua hieman huvittaa tämä suomen kieli.

Laitoit nuo esimerkit tuohon ylle, kiitos niistä, mutta, tämä meidän suomenkieli on aika runsas, kun etsii kaksin pelejä.

"kaksinpelit"
"kaksinpelejä"
"kahden pelattavat lautapelit"
"lautapelejä kahdelle netti pelaajalle"

Kuinka nuo hakukoneet selviytyvät myös tälläisestä, että, ihmiset etsivät eri sanoilla samaa asiaa, ongelmani on varmaankin laajempi, mitä osasin heti kirjata kysymykseeni, en sitten tiedä osaako google bot rakentaa aiheen sanoista, jota näyttää hakutuloksissaan.

Suomenkielen kanssa, tuollaisia hakusana valintoja on tosi paljon.

Onko tiedossa, jokin englanninkieleen sopiva käännös, joka olisi parempi kirjata titleen ja sivu teksteihin ?

:) :) :)

--

vesikuusi [15.11.2020 23:16:45]

Lainaa #

Google ymmärtää sanojen taivutuksen päälle kyllä, siitä ei tarvitse juurikaan huolehtia. Mikäli sivun sisältö vastaa hakusanoja niin ei taivutuksilla ole niin paljon väliä. Sivun body-tekstissä voi toki käyttää taivutettuja sanoja lisäksi.

En osaa sanoa, millä hakusanoilla porukka hakee lautapelejä englanniksi muuten kuin ilmeisillä "board games" -sanoilla.

Lebe80 [16.11.2020 10:11:21]

Lainaa #

Sivusto pitäisi olla rakennettu myös semanttisesti. Käytä siis otsikkotägejä otsikoihin (pääotsikko h1, alaotsikot h2, h3, h4, ...), sisältöteksti p -tägien väliin ja linkeille ja kuville titlet (ja kuville alt-tekstit).

Vastaus

Muista lukea kirjoitusohjeet.
Tietoa sivustosta