Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Onko täällä Jenkins-asiantuntijaa? Olisi vähän kysyttävää

Sivun loppuun

walkout_ [13.10.2020 21:10:19]

#

Hei,

Minulla on Virtuaalipalvelin käyttöjärjestelmällä Ubuntu 18.04 LTS.

Ja sinne asennettu Jenkins ja kaikki ei ihan toimi minun mielestä oiken.

Esim. jos laitan Jobin Workspacen site-raportin näkymään esimerkkiosoitteessa:

https://jenkins.yourdomaun.fi/job/Job Name/ws/target/site/index.html

Niin kyseinen raportti ei tule tyylimäärittelyjen kanssa vaan näyttää odolta.

Samoin Javadoc ei näytä sen iframen sisältöä. Ja Javadocissa on se ongelma, että se ei ole täydellinen jos lataan sen omalle koneelle sillä sen UML Diagrammit eivät näy eikä tyylimäärittelit (CSS).

UML kuvat Java-lähdekoodista on tehty UMLGraph:hilla ja Graphviz:lla ja ainakin kuvat tulee png:nä mutta ei itse HTML-koodiin Javadockeissa.

Minulla on Java 8 asennettu palvelimelle. Ja luin netistä, että Java 8 tarvitsee jotain uusia asetuksia, että Javadocit tulee ilman poikkeavukksia/puutteita.

walkout_ [23.11.2020 01:22:02]

#

Olisiko tässä nyt vain kyse siitä, että UMLGraph ei ole yhteensopiva Java 1.8:n kanssa?

https://www.spinellis.gr/umlgraph/download.html

walkout_ [23.11.2020 13:39:50]

#

Jaahas. Kokeilin kääntää Jenkinsissä toista Maven 3 -projektia ja UML-kaaviot ja muut asiat tuli JavaDocseissa nyt kuntoon. Joten toisessa projektissa minulla on kait vikaa koodissa tai jossain muussa kun Javadocsien generoimiseen loppuu muisti.

walkout_ [28.12.2020 21:25:44]

#

Tässä videolla se mitä hain:
https://www.youtube.com/watch?v=nEylZ6VRw34
Ja nyt kaikki toimii mutta pitää tehdä toistaiseksi manuaalisesti eri asioita, kuten Javadocs with UML:en CSS-tiedosotjen tuonti toisesta projektista misssä Javadocsien teko ei kaadu mm. Out of Memory -juttuihin, tms.

walkout_ [04.04.2021 15:25:08]

#

Tästä aiheesta olisi kiva saada enemmän titetoa, että miten hommat saadaan toimimaan oikein:
https://www.jenkins.io/solutions/php/
Stackoverflow:sta saisin kyllä varmaan nopeasti vastauksia, mutta kun minun tilin kysymyksien esittämis määrä on rajloittettu aika huolella enkä voi esittää siellä kuin yhden kysymyksen ja sen jälkeen tulee aina rajoijoiutus tietyksi ajaksi, että en voi esittää uusia kysymyksiä ennen kuin tämä aika on kulunut ja se tuntuu olevan mielestäni yksi kysymys per vuosi. Joten menisi monta vuotta saada vastaukset ks. palvelun kautta kaikkiin Jenkins-ongelmiin.
Vai kannattaisiko minun ostaa jostain halpamaasta tekijä, joka tuntee nämä asiat läpikotaisin? Tai ostaa joku tekemään asia minulle vaikka Upworksistä mistä kyllä en saa halpakoodaria vaikka ne tekijät ovat niistä maista missä yritykset myy halvalla kuten esim. jopa alle 20 € / tunti.
Joutuisin kuitenkin antamaan root-tunnarit tekijälle minun VPS:lle jolloin se saa ainakin tietokantojen salasanat ja käyttätunnukset, joten pitäisi olla tarka NDA-asioissa ja sitten se vielä, että jos vaihdan kaikki tunnukset projektin jälkeen niin se on aika iso urakka, koska palvelimellani on useita sovelluksia ja paljon tietokantoja MySQL:ssä ja PostgreSQL:ssä. Ja vielä se, että tekijä pääsee root-tunnuksilla lukemaan kaikki sähköpostini kansioista jonne ne tallennetaan. Mutta hommahan on ihan sama jos palkkaisin oman työn tekijän, niin samat asiat siinä pitäisi ottaa huomioon. Toisin sopimussakot B-to-B:nä voi olla mitä hyvänsä NDA:sta mutta oman työn tekijän kohdalle työlainsäädännön mukaan ei saa olla sopimussakko mitä tahansa summaltaan. Eikä kokonaan omalle työn tekijälle saa laitta yli 3-vuoden vaitiolovelvollisuutta kun taas B-to-B-sopimuksissa se yleensä on 5-vuotta ja saa olla enemmänkin.
Tai no ei ehkä ihan root-tunnaerita vaan joku käyttäjä vaan joka voi toimia sudo-oikeuksilla, niin kuin yleensä firmoissa tehdään.

jlaire [05.04.2021 03:36:32]

#

walkout_ kirjoitti:

Toisin sopimussakot B-to-B:nä voi olla mitä hyvänsä NDA:sta mutta oman työn tekijän kohdalle työlainsäädännön mukaan ei saa olla sopimussakko mitä tahansa summaltaan.

Niin, yläraja on kuuden kuukauden palkka. Ohjelmoijalle se on kyllä aika merkittävä summa.

walkout_ kirjoitti:

Eikä kokonaan omalle työn tekijälle saa laitta yli 3-vuoden vaitiolovelvollisuutta

Onko tosiaan näin? Voitko antaa lakiviitteen?

walkout_ [05.04.2021 04:41:46]

#

jlaire kirjoitti:

(05.04.2021 03:36:32): ”– –” Niin, yläraja on kuuden kuukauden palkka...

Juu ohjelmoijalle 1-6 kk palkan palauttaminen (joka muisataakseni luki ihan Finlexin-sivuilla) työnantajlle voi olla isosumma koska palkat ovat isoja, meinaan jotkut seniorit tienaa yli 4000 € / kk.

On ollut monissa yhteykissä puhetta asiantuntioiden sanomana että NDA:n voimassaolo työsuhteen loppumisen jälkeen saa olla vain 1-3 vuotta. Hämärä muistikuva on, että tästä oli myös mustaa valkoisella Finlexissä. Samoin olen käynyt ammattikoulun moneen kertaaan ja siellä on ollut työelämäkursseja, joissa käsitellään juuri näitä asioita ja laki on opettajan mukaan säädetty niin, ettei mitään 5-vuoden NDA-velvollisuuksia saa omien työn tekijöiden kanssa tehdä, koska se heikentää työn tekijän uudelleen työllistymistä.

jlaire [05.04.2021 05:26:41]

#

walkout_ kirjoitti:

meinaan jotkut seniorit tienaa yli 4000 € / kk.

"jotkut" ????

walkout_ kirjoitti:

On ollut monissa yhteykissä puhetta asiantuntioiden sanomana että NDA:n voimassaolo työsuhteen loppumisen jälkeen saa olla vain 1-3 vuotta. Hämärä muistikuva on, että tästä oli myös mustaa valkoisella Finlexissä.

En löytänyt mitään tähän liittyvää finlexistä, siksi kysyin. Nimettömät asiantuntijat ja hämärät muistikuvat eivät riitä.

walkout_ [05.04.2021 05:59:26]

#

jlaire kirjoitti:

(05.04.2021 05:26:41): ”– –” "jotkut" ???? ”– –” En...

Niin on ihan julkisia työpaikkailmoituksia joissa on paikkoja siis auki juniorelille ja senioreille erikseen. Esim. tässä ilmoituksessa luvataan 3 800-5 000 €/kk palkkaa: https://www.geniem.fi/tyopaikat/konsulttirekry/

Sanoin jotkut, koska oli juniori tai seniori niin joissain firmoissa silti maksetaan vain 1800-2300 € / kk osaamisen mukaan ja minulle on tarjottu jo yhtätällaista paikkaa Tamperelasis-firmasta, jonka nime en mainitse ja olin yhdessä Tamperelais firmassa töissä 3-vuotta kunnes se meni konkkaan ja siellä jo työhaasttalussa sanottiin, että maksetaan 2300 € / kk ja piste ja ne jotka pyytää 3000 € / kk tai yli saa jäädä kotiinsa etsimään uutta työnantajaa.

Tuhon NDA-asiaan en muuta osaa sanoa kuin, että Suomen yrittäjiin olen kuulunut parivuotta ja saanut sieltä infoa vuosimaksua vastaan. Ja ollut yhdessä seminaarissa, jossa yksi luennoitsija puhui näistä asioista.

jlaire [05.04.2021 07:07:23]

#

walkout_ kirjoitti:

joissain firmoissa silti maksetaan vain 1800-2300 € / kk osaamisen mukaan

Tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksen mukaan vähimmäispalkka kehitystyöstä on 2321e/kk.

https://tietoala.fi/wp-content/uploads/2021/02/TES_2020_FI_web_19022021.pdf

Jos tämän alan firma maksaa vähemmän, se toimii yleissitovan työehtosopimuksen vastaisesti.

Ainakaan pk-seudulla kokenut koodaaja ei edes harkitse alle 4000 euron kuukausipalkan tarjousta.

walkout_ kirjoitti:

Tuhon NDA-asiaan en muuta osaa sanoa kuin, että Suomen yrittäjiin olen kuulunut parivuotta ja saanut sieltä infoa vuosimaksua vastaan. Ja ollut yhdessä seminaarissa, jossa yksi luennoitsija puhui näistä asioista.

Jos maksat huhupuheista niin kannattaa ehkä pyytää niihin lähteitä.

walkout_ [05.04.2021 10:07:21]

#

jlaire kirjoitti:

(05.04.2021 07:07:23): ”– –” Tieto­tek­niikan palve­lu­a­lan...

Tuo minimipalkka asia on hyvä tietää. Olen ollut joissain yhteyksissä puhe, että suomen varsinainen laki ei tunne minimipalkkaa vaan se on liittojen keksintö. Mutta olin ELY-keskuksen Yrittäjästä työnantajaksi -kurssilla ja siellä sanottiin, että jos ei maksa vähintään minimipalkkaa voi joutua vaikeuksiin kun asia ilmenee ja maksamaan puuttuvat osat minimipalkasta.

Grez [05.04.2021 13:00:13]

#

Niin suomessa ei olekaan varsinaista euromääräistä minimipalkkaa vaan työsopimuslaissa lukee että "Työntekijälle on maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka"

Mutta koska useimmista työehtosopimuksista löytyy vähimmäispalkat, niin käytännössä monilla aloilla sellainen on.

Ja mitä tulee tuohon NDA-asiaan, niin NDA:n kesto voidaan määritellä sopimuksessa. Työntekijänä ei ole järkevää suostua mihinkään "ikuisesti voimassa olevaan" NDA-sopimukseen. Harvoin tuollaiseen on tarvettakaan - usein salassa pidettävä tieto tulee jossain vaiheessa julkiseksi tai sen julkaisemisella ei enää ole merkitystä.

Ei ole kuitenkaan olemassa mitään laista johtuvaa 3 vuoden (tai lyhyempää) vanhenemisaikaa. Toki työsuhteen laatuun nähden ylipitkä tai muuten kohtuuton salassapitosopimus saatetaan todeta oikeudessa pätemättömäksi.

Luulen että siellä yrittäjien kurssilla koitettiin kannustamaan pitämään työntekijöiltä vaadittavat NDA:t kohtuullisina.

Metabolix [05.04.2021 13:08:14]

#

Tämä keskustelu ei näköjään käsittele enää kysymyksiä Jenkinsistä mutta herättää kyllä paljon kysymyksiä muista asioista.

walkout_ kirjoitti:

Joutuisin kuitenkin antamaan root-tunnarit tekijälle minun VPS:lle

Miksi joutuisit? Ei kehitystyötä tehdä root-tunnuksilla tuotantopalvelimella vaan tavallisilla tunnuksilla omalla koneella. Myös tuotannossa sovellusten eristäminen eri tunnuksilla toimiviksi on ihan perusjuttu. Jos et osaa rajata muuten, tilaa tekijältä vaikka Dockeriin rakennettu ratkaisu.

walkout_ kirjoitti:

Tai no ei ehkä ihan root-tunnaerita vaan joku käyttäjä vaan joka voi toimia sudo-oikeuksilla, niin kuin yleensä firmoissa tehdään.

Niinkö tehdään? Sitten pitää vielä määritellä ne ”sudo-oikeudet”. Jos saa ajaa sudolla mitä tahansa, se on sama kuin antaisi root-tunnukset. Tietysti sudon voi rajata käyttäjällä vaikka yksittäisiin komentoihin. Mutta kuten totesin, ongelmaan on varmasti sellaisia teknisiä ratkaisuja, ettei tekijälle tarvitse antaa mitään ihmeellisiä oikeuksia.

walkout_ kirjoitti:

olen käynyt ammattikoulun moneen kertaaan

Tähän on varmaan jokin järkevä selitys. Tai sitten ei.

walkout_ kirjoitti:

opettajan mukaan

Ammattikoulun opettaja, ah, tuo täydellisen tiedon lähde lakiasioissa. Lakeja voi lukea Finlex-palvelusta, ja moniin yleisiin kysymyksiin löytyy vähän yksinkertaistetumpaa tietoa Minilex-sivustolta.

walkout_ kirjoitti:

ettei mitään 5-vuoden NDA-velvollisuuksia saa omien työn tekijöiden kanssa tehdä, koska se heikentää työn tekijän uudelleen työllistymistä.

Nyt varmaan sekoitat salassapitosopimuksen (NDA) ja kilpailukieltosopimuksen.

Salassapitosopimus voi olla vaikka pysyvä, ettei suoraan toisille kuuluvaa tietoa saa levittää. Ilman erillistä sopimustakin on rikoslaissa säädetty rangaistavaksi yrityssalaisuuden käyttö taloudellisen hyödyn tavoitteluun vielä kahden vuoden ajan palveluksen päättymisestä. Tämä ei mitenkään estä työllistymistä, koska rehellisessä työssä ei tarvitse kertoa edellisen työnantajan salaisuuksia.

Sen sijaan kilpailukieltosopimus suoraan rajoittaa seuraavia työpaikkoja. Sille on määrätty laissa kestoksi enintään kuusi kuukautta (paitsi erityisestä syystä ja korvausta vastaan enintään vuosi). Tämä tieto löytyy työsopimuslaista, eli asiaa ei tarvitse arvailla opettajien tai ammattikoulun kurssien pohjalta.

walkout_ kirjoitti:

Tuo minimipalkka asia on hyvä tietää. Olen ollut joissain yhteyksissä puhe, että suomen varsinainen laki ei tunne minimipalkkaa vaan se on liittojen keksintö.

1 + 1 = 2. Suomen laki tuntee työehtosopimukset, ja niissä on sovittu monella alalla myös minimipalkoista. Kai nyt jokaisen työntekijän pitäisi edes tietää, mihin sopimukseen on sitoutunut.

walkout_ kirjoitti:

jos ei maksa vähintään minimipalkkaa voi joutua vaikeuksiin

Hienoa, että tästäkin asiasta on kurssilla kerrottu.

jlaire kirjoitti:

Ainakaan pk-seudulla kokenut koodaaja ei edes harkitse alle 4000 euron kuukausipalkan tarjousta.

Ilmeisesti kaikilla kokemus ei johda kehittymiseen edes vuosikymmenten aikana, jolloin neljän tonnin palkasta voi vain haaveilla.

walkout_ [06.04.2021 13:31:03]

#

Kiitos kaikille rakentavasta palautteesta.

Mutta ei kai se mitään selitystä kaipaa, että on käynyt 4 erialan ammatillista perustutkintoa ja yhden AMK-tukinnon ja sitten useita Avoimen Yliopiston, tms. kursseja.

Datanomeja ei vaan ei vielä koulutettu siihen aikaan kun olin 16-vuotias eli menossa ekaa kertaa amikseeen. Peruskolun keskiarvolla 7.2 ei olis pääsyt paikalliseen lukioon, että vois hakea Ohjalmistokehityksen DI:ksi Tekniseen yliopistoon. Meniin siis amikseen Sähkölle ja ekan vuoden jälkeen oli mahdollisuus erikoistua Vahvavirtapuollelle, Automaatiolle (eli hituvirta ja kaikki elektroniikka ja mm. pneumatiikka) tai ATK-puoli (joka siis vain amis-tutkinto eikä opistotason tutkinto jolla olis päässy Yliopistoon)...

Tässä listaa:

Automaatioasentaja
CAD-piirtäjä
Paperitaollisuuden ammattitutkinto
Datanomi
Tradenomi (AMK ja IT-ala)

Ja lisäkoulutus (jotka eivät siis ole tutkintoja):
Hepermedia (Hypermedialaboratorio)
Tiedotusoppi (Kesäyliopisto)
Säköinen liiketoimtinta (Avoin AMK)
Certified Red Hat Salesperson (Red Hat University)
B-to-B-myynti (Oppisopimus)

Jos sitä kannattaisi hakeutua vielä Tekniseen yliopistoon lukemaan Ohjelmistosuunnittelun Insinööriksi, koska noi datanomi ja tradenomi-tutkinnot on digimediapuolelta jossa lähinnä opeteltiin valokuvausta, videokuvausta, äänenkäsittelyä, multimediaohjelmointia, jne. taitoja tehdä esim. Multimedia CD:tä ja DVD:tä, jotka ovat kyllä enemmänkin IT-kuplaajan juttuja joten Multimedia CD/DVD-levyjen tekeminen on nykyään menneiden talvien lumia, kuten myös kun koulussa opetettiin Adobe Shockwavea/Lingoa ja Adobe Flashiä/ActionScriptiä, joita ei enää ole olemassakaan. No opettettiin sillä nyt sentään alkeita PHP/MySQL ja HTML/JavaScript/CSS-koodauksesta joista nyt jotain hyötyä vielä on ja Adobe Photoshoppia ja Premieree. Sitten tietty kaupalliset näiden lisäksi kuten kirjanpito, budjetointi, jne.

walkout_ [23.04.2021 09:35:31]

#

Noniin nyt sain tomimaan PHP-projektien kääntämisen Jenkinsilla, kun jaksoin vähän paneuta ja Googlettaa ratkaisua. Tänään ammulla tuli Build Success -ilmoitus.

Eli lyösin GitHub-forkin projektista, missa on esimerki PHP-projektin kääntämisestä Jenkinsillä täältä: https://github.com/peternijssen/Jumph

Meni kuitenkin jostain syystä n. 40-tuntia saada hommat toimimaan, koska esim. aina kun PHP-projektin laittaa buildaukseen niin se kestää n. 4 tuntia ennen kuin tulee joko Build Failure tai Build Succees.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta