Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: GUIsta...

Sivun loppuun

Grey [09.06.2002 01:07:40]

#

En ollut heti siitä koko hommasta kiinnostunut, ennenkuin luin jutun, jonka mukaan Windows 3.x olisi jollain Qbasicilla tehty ja näin ollen sain siitä ajatuksen sitten että jos minäkin tekisin jonkinlaisen GUIn. Tai, noh, en ehkä yksin sitä tee, vaikka Qbasicia osaan hitusen. Mieluummin pyydän siinä avuksi jonkun joka osaa sitä enemmän. Eli siis, vapaaehtoisia kokeilijoita?..

-Grey-

juhaz [09.06.2002 08:53:09]

#

Tuokin windows 3.X qbasicilla juttu kyllä on ?

Noo se on sen näköinen ainakin, että voisi jopa olla tehty, koska useat GUI-ohjelmat ovat jopa parempia niin ulkoisesti kuin sisäisestikkin.

juhaz [09.06.2002 08:54:24]

#

Ja ulkoisesti tarkoitan juuri tätä minkä käyttäjä näkee.... siis ulkomuodon ja sisäisesti niin toiminta.

Grey [09.06.2002 23:13:04]

#

Sieppasin eilen tässä erään koodivinkin Qbasiciin. Sen minkä avulla voi lisätä hiiriosoittimen systeemin ja se toimi! Jeah, ei siinä mitään, mutta onnistuin saamaan aikaan ihan omanlaisen koodin sitten.

Ja, noh, nyt kun painan tietyssä kohtaa tiettyä hiiren painiketta, se suorittaa siis jonkin toiminnon. Esim. tälläisen:

IF x% > 100 AND x% < 160 AND y% >= 30 AND y% <= 60 AND nappi% = 1 THEN PRINT "Painoit nappulaa!"

Hieman karkea kenties, mutta toimiva. Jos kiinnostaa kokeilla, kopioikaa vinkeistä se koodi ja laittakaa tuo sinne. Voitte muokata koodia sitten miten vain haluatte. Jeah..

Kysyttävää kuitenkin olisi. Että miten saa Qbasicissa aikaan kunnollisen siirtymisen toiseen hakemistoon tai oikeastaan asemaan. CHDIR kun ei ole ihan paras mahdollinen komento oikein. Ja mitenkä onnistuu tiedoston kopioiminen, sekä vain hakemistojen listaus?

Niin ja kaikista tärkein, ohjelmien suorittaminen? Siis muulla kuin RUN-komennolla. Sillain että kun ohjelma sitten lopetetaan, palaa se siihen ohjelmaan, minkä kautta se avattiin?

Ei enempää, tällä kertaa..

-Grey-

tomaattigeeni [10.06.2002 17:11:55]

#

Kyllähän noita hiiriajureita qb:lle saa mistä vaan.
Mutta eikö nuo GUI jutut vaadi omat alikirjastonsa tai jotain,vai oonko ihan väärässä?
Siis tollanen tavallinen qb -ohjelma joka käännetään exeksi vaatii dossin tai windowssin, jote ei sen GUI :n tekeminen nii helppoa ole.Ja kaikki windowssit on tehty C:llä.

thefox [11.06.2002 15:14:45]

#

Mm... ohjelman voit suorittaa SHELL -komennolla:

SHELL "edit.exe"

Käynnistää EDIT:in. Tietysti voit käyttää SHELL:iä myös hakemiston/aseman vaihtoon jos haluat:

SHELL "C:"

Vaihtaa C:-asemaan

SHELL "cd c:\windows"

Siirtyy WINDOWS-hakemistoon.
Toivottavasti auttoi.

Grey [13.06.2002 01:37:02]

#

SHELL-komento, olisi pitänyt arvata! Joka tapauksessa, kun menen projektini pariin, käytän tuota siinä sitten.

Minulla kuitenkin on vielä eräs ongelma siinä ja se on se että INPUT-komennon kanssa on melko outo ongelma. Se ei pelitä ihan täydellisesti. Jos suoritan ohjelman ja teen komennon, joka ottaa INPUT-käskyn käyttöön, se toimii, mutta sen jälkeen se ikäänkuin hyppää sen ylitse. Jättää sen huomiotta.

Luulen että tarvitsen systeemin, joka alustaa muistin tai vastaavan, niin että INPUT-komennon käsky katoaa pois muistista. Vinkkejä?

-Grey-

juhaz [13.06.2002 02:40:26]

#

en tiedä mitä oikeastaan teet, mutta mä tekisin siihen ainakin jonkin "dos"-kloonin.... tai jotain joka toimisi kuten dos....
No siihen varmaankin kävisi tämä:
http://koti.mbnet.fi/juha2002/index2.php

ja kannattaa huomioida "ver"-komento sillä dossissahan, kun kirjoittaa ver niin saa versionumeron selville.... eli paha moka olisi jos siinä sitten lukisikin windows Xp 5.16666 tai vastaavaa....

Itse en ole saanut täydellistä ikkunoitua GUI:a valmiiksi.... edellinenkin hävisi, kun piti painaa reset-nappia.... no olen "tekstipohjaisen" tehnyt ja siinä on sillaista kaikenlaista pientä input-komennon kanssa ja se löytyy osoitteesta http://koti.mbnet.fi/juha2002/Files/windoa.zip

elkääkä kummastelko nimeä.... win - ikkuna muualle, do - tehdä ja a - ööö versio ? =)

juhaz [13.06.2002 02:41:19]

#

ja komentoja en muista, mutta kunhan salasanan olet kirjoittanut joka on "juha" niin pääset komentoikkunaan ja siellä sitten vaikka "lue" niin näet komennot.... tietenkin ilman "-merkkejä.

Grey [13.06.2002 23:42:44]

#

Havaitsin että virhe siinä systeemissä on koodissa, jonka nappasin juuri tästä paikasta. Koska muiden koodia on liiaksi paha mennä korjaamaan, teen tekstipohjaisen systeemin. Itseasiassa, olen jo sen aloittanut tässä.

Ja koska olen sen nyt aloittanut, kysyisin että mitenkä saa tallennettua asetukset? GUIhini kun tulee kahdenlaiset asetukset. Värien säätäminen ja näyttötilan säätäminen. Käytän INPUT ja SELECT CASE - komentoa asetuksien määrittämisessä. Eli jotenkin näin:

PRINT "Valinnat"
PRINT "1 = Yksi"
PRINT "2 = Kaksi"
INPUT "Anna valinta:", Set$

SELECT CASE Set$

CASE "1"
COLOR 4, 1

CASE "2"
COLOR 1, 4

END SELECT

Toimii, mutta mitenkä tallentaminen hoituu sitten? Ja sitten niiden määritteiden asettaminen käyttöön avaamisen yhteydessä?

-Grey-

pushpabon [14.06.2002 14:08:13]

#

Asetukset on aika simppeliä kunhan sen vaan osaa :)
Eli näin:

OPEN "NIMI.MOI" FOR OUTPUT AS #1
PRINT #1,muuttuja$,muuttuja2$,muuttuja3$,muuttuja4$
CLOSE #1

Sitten kun haluat ladata asetukset niin teet näin.

OPEN "JOTAIN.MOI" FOR INPUT AS #1
INPUT #1,MUUTTUJA$,MUUTTUJA2$,MUUTTUJA3$,MUUTTUJA4$
CLOSE #1

SITTEN VAAN LAITAT että muuttujistas tulee tietyt vaikka näin:

color$ = muuttuja$
joku_muuttuja$= muuttuja1$
...

juhaz [14.06.2002 19:50:50]

#

hmm... siis se oli se osoite http://koti.mbnet.fi/juha2002/dos.htm

juhaz [14.06.2002 19:54:22]

#

pushpabon, jotenkin tekstisi nyt meni yli ymmärryksen..... varmaan hyvä, mutta mä en oikein ymmärtänyt.....

Osaisitko mitenkää neuvoa/sovittaa tuo juttu niinkuin tähän mitä mulla on....
------------------------------------

PRINT "color 1-15"
INPUT "Color: "; col$
IF col$ = "1" THEN COLOR 1: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "2" THEN COLOR 2: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "3" THEN COLOR 3: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "4" THEN COLOR 4: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "5" THEN COLOR 5: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "6" THEN COLOR 6: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "7" THEN COLOR 7: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "8" THEN COLOR 8: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "9" THEN COLOR 9: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "10" THEN COLOR 10: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "11" THEN COLOR 11: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "12" THEN COLOR 12: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "13" THEN COLOR 13: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "14" THEN COLOR 14: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "15" THEN COLOR 15: SLEEP 3: GOTO alku
IF col$ = "normaali" THEN COLOR 15: SLEEP 3: GOTO alku
GOTO alku
------------------------------------------------------
Eli aika aluussa ohjelmaa on alku: ja sitten tuleekin kohta missä kysytään komentoa.... jos kirjoittaa color tai oliko se väri.... no jokatapauksessa.... niin tulee tuo osa koodista käyttöön.... eli osaisitko mitenkään selittää tätä hommelia miten tuon tai tuota jaa saisi sovitettua näitä koodeja..... itselläni on jotenkin nyt sillaista, että en oikein mitään ymmärrä =)

juhaz [14.06.2002 20:10:11]

#

juu! Ei varmaankaan tarvitse apuva..... olen jo muutellut alkuperäiskoodia niin tuo pitäisi toimia jo kohta..... ja mä käytän nyt tuota Greyn tekemän koodin tyyliä....

juhaz [14.06.2002 20:15:22]

#

ei.... en saa toimimaan.

juhaz [14.06.2002 20:28:55]

#

se ei vain toimi..... ekalla kerralla, kun asettaa värit ja muut niin sitten, kun sammuttaa ja aukasee niin ei ole.... on vain alkuperäinen valkoinen ja musta....

Grey [15.06.2002 01:51:33]

#

Sain sen tallennushomman toimimaan ja nyt siinä tallentuu sitten asetukset. Vielä pitäisi saada sellainen tiedostojen tarkistushomma siihen mukaan. Että jos jotain ei löydy, se antaa virhesanoman.

-Grey-

(nimetön) [15.06.2002 01:53:07]

#

Grey, onko mahdollista, että... ööö.... jotenkin antaisit pienet ohjeet tai koko koodin siis sen missä värit asetetaan ja miten sait sitten sen asetusjutun toimimaan?

Antti Laaksonen [15.06.2002 01:54:22]

#

Grey, tuosta koodivinkistä löytyy esimerkin kera tarvitsemasi TiedostoOlemassa-funktio:

https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/23504-qb-tiedoston-tiedot

Grey [15.06.2002 18:43:44]

#

Tarvitsen vain sellaisen koodin, joka ainoastaan katsoo onko tiedosto olemassa. Ei kerro mitään siitä. Vain varmistaa että se on järjestelmässä, ennenkuin jatkaa. Jos tiedostoa ei ole, ohjelma antaa siitä virheilmoituksen. Asetushomma on hallussa.

Ei siis mitään listaamista. Ei lukemista tai vastaavaa. Vain se että tiedosto löytyy. Kyse kun olisi muutamista ohjelman omista tiedoista, jotka on hyvä olla sillä olemassa kun sitä käytetään.

Tähän vastausta odotellessani, mitenkä onnistuu COM ja LPT - porttien käyttäminen tiedostonsiirtämisessä Qbasicissä? Tiedän että siitä on sopivat rutiinit, mutta mitenkä ne menee? Ajattelin nimittäin laittaa ohjelmaan mukaan systeemin, jolla voi siirtää kaapelilla tiedoston toiseen koneeseen. Systeemi menisi jotenkin näin:

Käyttäjä saa aluksi määritellä portit ja niiden asetukset. Sitten sen että ottaako vastaan tiedoston vai lähettääkö sen. Hm.. Jooh, tässä se oli. Siinä se oli. Kokeilin itse tehdä sitä hommaa, mutta totesin sen aikas kinkkiseksi, vaikka systeemi olisi idealtaan niin yksinkertainen.

-JK-

tomaattigeeni [16.06.2002 00:53:49]

#

No ei kai se tosta koodivinkistä kovin vaikeeta oo ottaa, ainostaan se onko tiedosto olemassa, vaikka näin:

' eli tää on tosta Antin tekemästä koodivinkistä ainoastaan tarkistaa onko se olemassa vai ei.
input $tiedosto
IF TiedostoOlemassa(tiedosto$) THEN
  tee jotain
  ELSE
  tee muuta
END IF

FUNCTION TiedostoOlemassa% (tiedosto$)
  x$ = DIR$(tiedosto$)
  IF x$ = "" THEN
    TiedostoOlemassa = 0
  ELSE
    TiedostoOlemassa = 1
  END IF

END FUNCTION

tomaattigeeni [16.06.2002 01:00:03]

#

eli tohon edelliseen viestiin viitaten käyttäjä kirjottaa tiedoston, joka tarkistetaan.
siihen voi tietysti laittaa:
$tiedosto="c:\dossi\pieru.dat"

ja sitte jos halusit silleen, että jos tiedosto löytyy ohjelma jatketaan niin vaiha
"tee jotain" rivi vaikkapa goto jatka
ja
"tee muuta" rivi vaikka tälläseks:
PRINT "Tiedostoa "$tiedosto" ei löydy, ohjelma lopetetaan"
END

ja sitte kohde "jatka" tulee sinne, minne mennään jos tiedosto löytyy ja ohjelma käynnistetään. ok?

Ja sitte COM -porttijutuista, lataa MBnetistä (mikäli sulla on käyttäjätunnus) tiedosto "BASGURU2.ZIP" siinä käsitellään jotain COM -porteista ja sisältää paljon muitakin QB rutiineja.

Grey [16.06.2002 23:04:54]

#

Kokeilin sitä tarkistus hommaa ja se ei pelittänyt ollenkaan. Kokeilin kaikkea, mutta ei. Vaikkakin FUNCTION ei ole minulle niinkään tuttua. Sitä kun ei ole tullut käytettyä pahemmin. Jotenka, olisin kiitollinen selkeästä koodista siis. Ja se tiedosto tulee muuten sijaitsemaan samassa kansiossa sitten.

Minulla ei ole MBnetissä käyttäjätunnusta, jotenka tuon tiedoston lataaminen voi olla melkoslailla mahdotonta minulta. Enkä myöskään sellaista varmaankaan tule koskaan hankkimaankaan, millään tapaa, jotenka.. Mitä muuta?..

-Grey-

tomaattigeeni [17.06.2002 02:35:13]

#

grey laitoinpa ton basguru2:n ihan vaan säälistä :) omalle mbnet tunnukselleni:
http://koti.mbnet.fi/~tgeeni/basic/basguru2.zip
josta voit lataa ton.

Tota onko-tiedotso-olemassa systeemiä en es ite koittanu vaan ihan päästä vedin tosta Antin koodivinkistä niin eipä ihme ettei toimi... joskus ku jaksan voin säätää sen toimimaan jos vielä tarvit sitä.

Grey [17.06.2002 22:39:18]

#

Sain tiedoston tarkistuksen pelittämään, mutta portti-hommien kanssa tuli liiaksi ongelmia. En nimittäin tunne niitä rutiineja tarpeeksi. Vaikka käytän modeemia ja vaikka olen käyttänyt kaapelia tiedostonsiirtämisessa, ei luonnistu. Jotenka voisiko joku projektissani mukana? Joku joka tuntee nuo rutiinit sen verran että tietää miten luoda systeemi, joka lähettää tiedostoja toiseen koneeseen ja ehkä ottaa niitä vastaankin.

-Grey-

Grey [17.06.2002 22:55:49]

#

Muuten, sellainen juttu tässä, kun noista kirjastoista on ollut puhetta, että systeemiini voisi oikeastaan sellainen tulla. Sitten kun saan ekan version valmiiksi ja jos se osoittautuu hyväksi, siitä tulee paranneltu versio. Sellainen että siinä olisi kirjastoja, sun muut, että niiden juttuja käyttämällä saa vain siinä GUIssani toimivia ohjelmia ja pelejä.

Jeah, sellainen minulla on suunnitteilla joskus jossain välissä. Ihan kiintoisa idea. Kun saisi porukkaa sitä suunnittelemaan ja toteuttamaan. Ei sen enempää...

-Grey-

(nimetön) [18.06.2002 00:33:36]

#

tuollaisten juttujen teko kyllä kiinostaisi, mutta taito ja muu ei aina ole riittävää......

tomaattigeeni [18.06.2002 00:39:45]

#

vois itseasiassa ihan huvikseen koittaa tehä yksinkertasta graafista käyttöliittymää dossille. Tiesittekös muuten että nokian Communicaattorille (toimii vanhassakin) voi laittaa dossin.

(nimetön) [18.06.2002 07:27:21]

#

Juu! Olen yrittänyt tehdä alkeellista kraafista ulkomuotoa.... viivat tekee sillaisten ikkunoiden näköiset jutut ja siellä viivojen sisällä kirjoitetaan komennot ja nähdään niiden tuotokset, mutta sillaisten teko tyssäsi siihen, kun mä olin ehtinyt tehdä siitä GUI:sta niin ison ja moni aliohjelmaisen.... "sub"

TH [18.06.2002 09:51:30]

#

Tämmönen GUI juttu on aika kiinnostavaa. Taidan ittekin alkaa vähän räpeltämään Q-Basicilla.. :)

Grey [18.06.2002 20:31:41]

#

En saanut mitään portti-hommaa siihen GUIhin, mutta muuten sain sen toimimaan. Viimeistelen sitä hieman ja, noh, taidan luoda sivuston sille kun ehdin. Ilmoitan osoitteen sitten jossain välissä, kun se on valmiina.

-Grey-

TH [18.06.2002 22:19:43]

#

Ok.

Grey [19.06.2002 00:52:47]

#

Osaako kukaan ehdottaa osoitetta, josta saa ilmaista kotisivutilaa? Paikka, joka tukisi FTP ja silleen? Älkääkö ehdottako GeoCitieta, sillä kokeilin sitä ja tulin siihen tulokseen että jos joku sitä suosii, vetäkään kaktuksen kurkkuunsa ja tukehtukoon siihen. Se paikka toimi siihen asti, kunnes tuli tiedostonsiirtämisen vuoro, jolloinka koko homma kusi.

Eli sivutilaa, kiitos. Voineeko jostain saada? Systeemit olisivat ekan version osalta kunnossa.

-Grey-

(nimetön) [19.06.2002 01:06:08]

#

angelfire? 150m.com?

angelfire = http://www.angelfire.com (20megaa)
www.150m.com (100-150megaa)

Veltto [19.06.2002 01:13:58]

#

ëi angelfirea yhellekkään sivulle...
siellä on vain typerät mainokset hidastuttamassa sivuja.

(nimetön) [19.06.2002 10:52:45]

#

mä tiedän ainoastaan yhden sivutilan tarjoajan joka tarjoaa 50megaa ja ilman mainoksia.... (mikrobitti, mutta vain tilaajille)

Veltto [19.06.2002 13:26:59]

#

http://php50.com/ se tarjoaa ilman mainoksia mutta ftp yhteytä ei oo.

Grey [19.06.2002 19:57:50]

#

Testasin asiaa ja tulin siihen tulokseen että GeoCities kusee. Se ei hyväksy kaikkia tiedostoja-muotoja ja näin ollen tekeleeni on osoitteessa http://www.geocities.com/zilverysoftware ZIP-pakkauksena, joita oikeastaan inhoan, sikäli kun se vaatii jonkun purkuohjelman. Sellainen on kyllä varmaan kaikilla, mutta kuitenkin. Pyrin mahdollisen suureen yhteensopivuuteen ja käytettävyyteen. Niin...

-Grey-

(nimetön) [20.06.2002 01:53:24]

#

Grey, mitenkä sait toimimaan tuon asetus hommelin.... minä en saa sitä niin millään toimimaan. Siis värejä voi vaihtaa, mutta, kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin mitään ei ole tapahtunut....

(nimetön) [20.06.2002 13:00:04]

#

pushpabon, pystytkö selittää tyhmälle, että miten tuo asetusjuttu tulee toimintaan..... minä en saa sitä niin millään toimimaan. Siis se kohta missä sen pitäisi tallentaa tuleekin vain se väri mitä siellä tiedostoissa jo on lukemassa (color.ini)?

(nimetön) [20.06.2002 19:08:22]

#

Okei siis alussa ladataan asetukset tiedostosta:

OPEN "TIEDOSTONIMI.PÄÄTE" FOR OUTPUT AS #1
INPUT #1,MUUTTUJA1&,MUUTTUJA2& (niin paljon kun tiedostosta muuttujaia halutaan lukea.)
CLOSE #1

Sitten heität sinne color juttuus että
If muuttuja1& = joku tietty numero, vaikka 2 then COLOR 2

(nimetön) [20.06.2002 19:54:41]

#

"input past end of file" vain sanoo..... en saa toimimaan....

Grey [20.06.2002 21:19:13]

#

Ensiksi kannattaa luoda se tiedosto, johonka asetus tallentuu. Ihan vain tiedostoja, joka saa olla aluksi tyhjä, tai siellä voi olla haluttu asetus jo valmiina.

Joskin kyseisessä systeemissä on sellainen hauska juttu että oletuskansion vaihtaminen aiheuttaa aika kiintoisan bugin. Jos asetuksia muuttaa toisessa hakemistossa ollessaan, sinne tulee uusi tiedosto, joka sisältää asetuksen ja näin ollen seuraavalla käynnistyskerralla tulee ihan toiset asetukset voimaan.

Mitäpä muuta tässä sitten? Ah, onko kenelläkään muuten Messengeriä?

-Grey-

(nimetön) [20.06.2002 22:38:51]

#

siis kyllä se kirjoittaa, mutta ei lataa asetuksia.....

(nimetön) [20.06.2002 23:18:42]

#

Aaa! Nyt tiedän miten homma sujuu....

(nimetön) [20.06.2002 23:25:25]

#

Nyt sain pitkän tappelun jälkeen toimimaan, mutta mä en voinut pitää tota juttua vain yhdessä ohjelmassa, kun jos ja sehän oli heti alussa jo käytössä siis.... niin sitä ei sitten voinut muuttaa, kun se valitti, että tuo juttu on käytössä. Edes aliohjelmassa ei toiminut, joten piti sen takia tehdä toinenkin ohjelma sinne ja nyt toimii, mutta pitää sammuttaa ennenkuin menee käyttöön asetetut jutut, mutta kokoajan paranee.....

(nimetön) [20.06.2002 23:36:09]

#

tästä osoitteesta saa siitä sellaisen "testi" version kopsattua.... tämä on testiversio sen takia, että toimintoja vielä ohjelmassa ei oikein ole. Pari komentoa vain, mutta tästä pystyy jo näkemään jotakuinkin, että minkälainen se tulee olemaan..... ellen saa päähäni sitten muuttaa sitä vieläkin.... noo mä kerron, kun saan täysin valmiiksi tämän niin laitan myös kai sitten tämän linkin uudelleen..... ehkä?
http://koti.mbnet.fi/juha2002/Files/windoz.zip

(nimetön) [22.06.2002 10:09:44]

#

Hyvää vauhtia valmistuu tuokin ohjelma! Nyt ohjelmassa on jo pari peliä, dossin tapainen juttu, asetuksissa voi vaihtaa resoluutiota? screen -komento.... ja tekstinvärin. Helppi osio löytyy, komennot lista (myös tuolta "dos" jutustakin". Vielä on tulossa kello juttu (kello, päivä, kuukausi... ym) Mutta tuossa "testi" versiossa ei noita vielä ole vaan se näyttää jo, että minkä näköinen siitä tulee jotakuinkin.

KimmoKM [29.09.2002 12:10:51]

#

Minäpä luin tämän, ja sainkin muutamia vinkkejä omaanGUIhin.

Gevil [29.09.2002 16:30:32]

#

No sepäs on oikein kiva uutinen. Onnea.

tuobbi-89 [29.09.2002 17:45:51]

#

lainaus:

Minäpä luin tämän, ja sainkin muutamia vinkkejä omaanGUIhin.

No kiva.

mikko [29.09.2002 17:47:18]

#

Ihan vähän vanha aihe ;)

Gevil [29.09.2002 19:19:20]

#

Eikö täällä jossain vaiheessa ollu esto kuukauden vanhoihin viesteihin vastaamisesta.. missä vaiheessa se poistettiin.. sinäsä minä kyllä pidän sitä ihan hyvänä että ei oo sitä kuukauslockia.. ennemmin vois olla moderaattoritason locki jolla moderaattori voi lukita aiheen, sen mennessä yli..

Antti Laaksonen [29.09.2002 20:52:41]

#

lainaus:

Eikö täällä jossain vaiheessa ollu esto kuukauden vanhoihin viesteihin vastaamisesta.. missä vaiheessa se poistettiin..

Poistin kuukausirajoituksen tietokantaversioon päivittämisen yhteydessä, nyt kun viestien määrällä ei ole niin paljon väliä. Mutta useinkaan näin vanhoihin viesteihin ei kannattaisi vastata, pitäisi varmaan laatia jonkinlaiset keskustelualueen säännöt.

Lare [29.09.2002 21:15:23]

#

lainaus:

lainaus:

Eikö täällä jossain vaiheessa ollu esto kuukauden vanhoihin viesteihin vastaamisesta.. missä vaiheessa se poistettiin..

Poistin kuukausirajoituksen tietokantaversioon päivittämisen yhteydessä, nyt kun viestien määrällä ei ole niin paljon väliä. Mutta useinkaan näin vanhoihin viesteihin ei kannattaisi vastata, pitäisi varmaan laatia jonkinlaiset keskustelualueen säännöt.

Silti kannattaisi laittaa joku rajoitus viesteihin vastaamiseen, koska muuten joku voi vain piruilla, ja vastata johonkin yli vuoden vanhaan viestiin.

Gevil [29.09.2002 21:19:04]

#

lainaus:

Mutta useinkaan näin vanhoihin viesteihin ei kannattaisi vastata, pitäisi varmaan laatia jonkinlaiset keskustelualueen säännöt.

Ne on varmaan järkevää julkistaa samaan aikaan kun Antti Laaksonen olet valinnut ne moderaattorit. Käsittääkseni tänne piti jossain vaiheessa niitä valita. Sillä siinähän samalla tulee ne pohjasäännöt niille moderaattoreille viestin poistoon ja banneihin liittyen.

Pekka Kauppila [30.09.2002 11:58:58]

#

No sinänsä vanhoihin viesteihin vastaamisessa ei ole mitään väärä, jos se on asiaa tai muutenkin se on todellankin jatkoa siihen keskusteluun. Kuitenkin tuollaiset turhat kommentit ovat aina turhia ja varsinkin kun kyseessä on vanha viesti. Onhan täällä läjäpäin niitä tyyppejä joiden pitää heittää joka keskusteluun jotain tyyliin "joo... näin on... =)..." ja jotain aivan turhaa, mutta eihän sitä missään ole kielletty. Varsinkin tämä top-lista aiheuttaa monen pikku-pojan päässä täälläista (olettaisin), koska pitää päästää nousemaan siellä ja se aiheuttaa niitä turhia viestejä. Olisihan se hyvä kirjoittaa säännöt joiden perusteella voisi hieman ensin varoittaa ja vaikka kolmannesta kerrasta tunnus jäähylle tai jotain siihen tyyliin.

Gevil [30.09.2002 14:10:58]

#

Sitähän minä tässä olenkin ajanut takaa, että säännöt tulisi tehdä kaiken kansan nähtäväksi. Tähän asti täällä on banneja heitetty maalaisjärjen pohjalta. Maalaisjärkeä kun ei kuitenkaan kaikilta luonnollisesti löydy, niin pitäisi oikeudenmukaisuuden kannalta olla pelisäännöt. Riitatilanteissa tietenkin moderaattorit soveltavat parhaaksi katsomallaan tavalla sääntöjä, sillä eihän sääntöihin voi kaikkea kirjoittaa, muuten säännöt muuttuvat turhan monimutkaseksi (=lähelle Suomen lainsäädäntöä). Ja tietenkin Laaksosella on viime kädessä kaikki oikeus tehä kenen tahansa tunnuksille mitä lystää.

tuobbi-89 [30.09.2002 15:26:56]

#

lainaus:

Kuitenkin tuollaiset turhat kommentit ovat aina turhia ja varsinkin kun kyseessä on vanha viesti. Onhan täällä läjäpäin niitä tyyppejä joiden pitää heittää joka keskusteluun jotain tyyliin "joo... näin on... =)..." .

Puhut asiaa! Mielestäni KimmoKM:n kommentti tähän viestiin muuten oli juuri tuon tyyppinen, ei millään pahalla Kimmo... :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta