Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Python-opiskelijalle mentori ja yhteistyökumppani

Sivun loppuun

Marko Karvinen [14.08.2020 11:07:25]

#

Moi.

Olen aloittanut Python-kielen opiskelun itseopiskeluna. Tavoitteenani on julkaista omia nettisovelluksia ja kännykkäaplikaatioita.

Sattuisiko tätä kautta löytymään opettajaa/sparraajaa, jonka kanssa voisin tehdä sovelluksia ja harjoituksia yhdessä? Olen siis 45 vuotias mies ja asun Vantaalla. Olen ottanut opiskelua varten vapaata päivätyöstäni(pienyrittäjä, metalliala) ainakin 2020 vuoden loppuun.

Tarkoituksenani olisi luoda nettipohjaista liiketoimintaa ja tähänkin hakisin mahdollista samanhenkistä yhteistyökumppania. Kiitos!

Ystävällisin Terveisin,
Marko Karvinen
+358505217157

TapaniS [18.08.2020 11:08:09]

#

Voi olla haastavaa löytää ketään, joka haluaisi käyttää aikaansa tällaiseen.

Voisi ehkä auttaa, jos laittaisit tarkempia tietoja esim. omasta ohjelmointiosaamisestasi ja ehkä myös liiketoimintaideasta, mutta tietysti siinä on vaara, että joku vie idean ja itse jäät sitten "nuolemaan näppejä".

En löytänyt metalliyrityksesi nettisivua, joten varmaan kokemusta tämän tyyppisestä toiminnasta ei ole kovin paljon. Itseopiskelu tietysti voi olla hiukan haastavaa, itse suoritin joskus tämmöisen etäkurssin LAMP, joka oli oikein hyvä! Tiedä sitten, jos näitä enää järjestetään.

walkout_ [18.08.2020 12:15:56]

#

Mä uskon, että olen tehnyt ison "virheen" siinä, että esittelin 2008 Atlassianin tuoteiden käyttäjille Timesheetin jolloin sellaista selaimella editoitavaa ei ollut olamassakaan Atlassianin tuotteisiin vielä vuonna 2008. Ja vähintään luulen, että se idea on kopioitu minulta ja nyt markkinajohtajalla, joka tuotteen lanseerasi myyntiin asti ennen minua niin sillä on nyt ainakin 20000 asiakasta tai yli. Ja samallaisia tuotteita tulee lisää kuin sieniä sateella, joista osa myy jokseenkin hyivin jotkut taas ei paljon mitään.

Grez [18.08.2020 13:30:16]

#

TapaniS kirjoitti:

siinä on vaara, että joku vie idean ja itse jäät sitten "nuolemaan näppejä".

Sanoisin että realistisesti idean varastamisen vaara on useimmiten marginaalinen.

Aika harvoin on niin uniikkeja ideoita, että muut ei niitä samoihin aikaan keksisi. Arvo tulee siitä että vie idean eteenpäin toimivaksi tuotteeksi ja saa sen myytyä asiakkaille.

Patentoitavissa olevat ideat sitten asia erikseen. (Ja niilläkään ei ole arvoa jos ideaa ei patentoi tai tee tuotteeksi) Kaikilla niilläkään ei lopulta ole arvoa.

walkout_ kirjoitti:

Mä uskon, että olen tehnyt ison "virheen" siinä, että esittelin 2008 Atlassianin tuoteiden käyttäjille Timesheetin jolloin sellaista selaimella editoitavaa ei ollut olamassakaan

Sanoisin että jos ylipäätään jonkun virheen teit, niin se oli ettet panostanut siihen ideaasi niin paljon että olisit vallannut markkinat ennen muita.

walkout_ [18.08.2020 13:39:43]

#

Grez: Millä rahalla olisin Osuuusuukunnan jäsenenä ottanut luotto- ja/tai pankkikorttimaksun käyttöön. En ainkaan pelkkänä jäsenenä voi sellaista Osuuskunnan nimiin otta ja millä osaamisella olisin tehnyt kunnollisen lisenssiavain systeemin?

Eikä mm. missään protomoissa, yms. uskottu ks. ideaan, jossa olisi sitten perustettu oikea yritys, jolle olisi protomon toimesta hommattu riskisijoittaja ja olisin saanut valtuudet ottaa yllämainitut maksutavat käytöön ja teettää lisenssiavain systeemiin jollain muulla joka sen osaa.

Aina kun teen mm. LTS:n niin kukaan siitä mitään tajua.

qeijo [18.08.2020 13:57:43]

#

Itse tein aikoinaan sen virheen, että opettelin ohjelmoimaan jotta saisin ideoimani palvelu verkkoon. Sille tielle jäin. Minusta tuli kuin tulikin keskinkertainen koodari, ja menetin monta vuotta elämästäni siihen. Vasta usean vuoden itsepetoksen jälkeen uskalsin itselleni myöntää, etten ole ainutlaatuinen, enkä ole edes kovin hyvä sovelluskehittäjä. Suurin ongelma oli väärän ohjelmointikielen valinta (PHP), joka valikoitui sattuman kaupalla.

Olisi ehdottomasti pitänyt keskittyä ydinosamaiseen, eli palvelun kehittämiseen ja asiakashankintaan. Jos aikomuksesi on tosissaan ryhtyä tarjoamaan verkkopalveluita rahaa vastaan, kannattaa minun mielestäni palkata ammattilaiset toteuttamaan softat. Eri asia jos sinulla on palava into oppia ohjelmoimaan – tosin tämän voi tehdä vapaa-ajalla eikä välttämättä kannata ”quit your day job”.

Sittemmin olen opiskellut DIksi ja suunnittelen työkseni lämpövoimalaitoksia. Ihan OK raha, eikä tarvitse joka päivä käydä itseni kanssa kamppailua.

Grez [18.08.2020 14:32:19]

#

Walkout_ kertomasi perusteella et siis tehnyt isoa etkä edes pientä virhettä, kun esittelit sen Timesheetin, koska osaltasi tilanne ei olisi muuttunut yhtään paremmaksi, vaikka et olisi sitä esitellyt.

Luotto- ja pankkikorttimaksun "ottaminen käyttöön" maksaa muuten suurinpiirtein pari tuntia ohjelmointityötä. Kuukausi- ja käyttöönottohinnat siis alkaen 0e. Toki jos sinulla ei ole yritystä, niin se vähentää mahdollisuuksia.

walkout_ [18.08.2020 15:01:05]

#

Grez kirjoitti:

(18.08.2020 14:32:19): Walkout_ kertomasi perusteella et siis tehnyt...

Kyllä pankkimaksusysteemistä tuolloin muistaakseni joutui maksaan luottokunalle kk-maksua. PayPal-olisi taas ollut ilmainen Joomla VirtueMart-verkkokauppaan sen maksusysteemin tekminen olisi ollut tasan 0-tuntia, koska sellaisen voi ilmaiseksi kopsata vaan netistä.

Ongelma numero 1 oli se, että Atlassian Jiraan ei tulloin saanut niitä 10-käyttäjän 10 USD / vuosi maksavia lisenssejä vaan min. 25 käyttäjän lisenssejä jotka maksoivat niin paljon ettei niihin ollut varaa. Tosin olin tuolloin Atlassianin Parntenri ja sain ilmaiseksi niitä Partnerille kuuluvan lisenssin ks. ohjelmaan jotta voi esitellä tuotetta asiakkaille. Tein tuotteen tosin Atlassian Confleunceen ja pistin ilmaiseksi jakoon suljetullakoodilla. Mutta Jira-versiota en koodannut vielä silloin. Vaan vasta vuonna 2012 jolloin oli jo vähän myöhäistä. Sitten jäsenyyteni päättyi ks. Osuuskunnassa vuonna 2009, koska Osuuskunnalta alko tulla liikaa epäluottamuslauseita esim. allekirjoittaa asiakkkaiden NDA-sopmuksia ja mulla meni asiaan käämit ja erosin koko Osk:sta ja irtisanoin sopimuksen Atlassianin kanssa.

Grez [18.08.2020 16:00:17]

#

No niin kuten huomataan niin homma kaatui osaltasi kaikkeen muuhun kuin siihen että "paljastit ideasi".

noutti [22.08.2020 17:44:02]

#

Miten walkout tuo vuodatuksesi liittyy mitenkään AP:n viestiin? Olenko minäkin käynyt luonasi varkaissa, kun olen ollut kehittämässä muokattavaa timesheettia pari vuotta ilman, että olen ollut edes tietoinen atlassianin vastaavasta?

walkout_ [24.08.2020 08:06:48]

#

noutti kirjoitti:

Miten walkout tuo vuodatuksesi liittyy mitenkään AP:n viestiin? Olenko minäkin käynyt luonasi varkaissa, kun olen ollut kehittämässä muokattavaa timesheettia pari vuotta ilman, että olen ollut edes tietoinen atlassianin vastaavasta?

Ei viittisi enää millään alkaa jauhaa tätä samaa juttua täällä syystä tai toisesta. Mutta kuitenkin liittyy siihen avaukseen, että joku on tässä keskustelussa kommentoinut, että idea voidaan "pölliä" jos sen esittää ennen aikojaan netissä. Etkä ole käynyt missään varkaissa.

Alkaa muuten ketuttaa teikäläisten meikäläisen aliarviointi minun osaamisesta ja sitä ei ole tapahtunut pelkästään täällä vaan klubarilla ja pingstatella, jne. Mutta ei missään sellaisissa paikoissa missä ihmiset kirjoittaa omalla nimellään.

Olen ollut ohjelmistokehittäjänä täysipäiväsesti vuodesta 2013. Eli nyt 7 vuotta ja montaakaan taukoa ei ole ollut tai tarkoitan pitkiä työttömyysjaksoja kun esim. työn antaja on meennyt konkurssin koska se työn antaja perustaa tietenkin heti perään uuden Oy:n uudella rahoituksella ja sama työ jatkuu konursista huolimatta. Teen toimeksiantjaieni/työn antajieni ERP-järjestlekmiä joiden tarkoitus on automatisoidaa mm. palkanlaskentaa, laskutusta, jne. Ja näiden suunnittelu vaatii vahän muutakin kuin pelkkää kooadaus osaamsita.

Tällä ei kuitenkan sentään postailla relply-kuvia joissa minua verrataan kehtiysvaimeisen, joka on niin avuton ettei pysty vetään kuin vain auvtonta puuta turpaan.

noutti [24.08.2020 11:24:45]

#

Jos sinua kiusataan kaikkialla netissä niin olisikohan kokijassa jotain ongelmana? En aliarvioi osaamistasi, koska en ole nähnyt sitä koskaan. Sen sijaan kyseenalaistan hieman noita juttujasi, koska ne ovat esimerkiksi tässä viestiketjussa vähän yliampuvia. Erppejä tehdään vaikka millä alustoilla ja Atlassianille joku tuntikirjanpito on hyvinkin looginen paikka tehdä sellainen, koska heidän tuotteensa tukevat sitä. Itseasiassa hämmästyttävämpää olisi se mikäli heillä ei olisi kyseistä palvelua.

Yrittäjänä olo ja it-ala ovat kumpikin vaikeita asioita. Tiedän sen omasta kokemuksestani myös. Täytyy koko ajan juosta nopeampaa kuin kilpailijat ja pysyä aallon harjalla. Mutta sitä ei saavuta jos kiinnittää liikaa huomiota siihen, että mitä muut sanovat tai puhuvat netissä. Täällä kaikki ovat asiantuntijoita kaikessa ja aika kärkkäitä.

Anna omien tekojesi mielummin loistaa kriitikoiden ylle kuin pahoittaa mieltäsi joidenkin kasvottomien nörttien vinkumisten takia.

AtskaFin [24.08.2020 12:01:52]

#

Ei kannata ottaa palautteesta liikaa itseensä. Jos palautteessa on oikeasti hyviä pointteja, niin kannattaa yrittää ottaa niistä opiksi.

KoodausPurje [26.08.2020 22:39:34]

#

Marko Karvinen kirjoitti:

Sattuisiko tätä kautta löytymään opettajaa/sparraajaa, jonka kanssa voisin tehdä sovelluksia ja harjoituksia yhdessä

Sinällään musta olisi ihan hauska sparrata aidosti motivoitunutta aloittelijaa (ajan löytyminen taas on hyvin iso kysymysmerkki), mutta pahoin pelkään että odotukset omasta "oppimiskäyrästä" saattavat olla vähän yläkanttiin. Mainittakoon jo tässä kohtaa, että jos meinaa koodata myyntiin meneviä sovelluksia kestävällä tavalla, niin vähintään AMK-tason tutkinto tältä alalta olisi varmaan hyvä paikka aloittaa mikäli mitään aiempaa harrastuspohjaa ei ole.

Marko Karvinen kirjoitti:

Tarkoituksenani olisi luoda nettipohjaista liiketoimintaa ja tähänkin hakisin mahdollista samanhenkistä yhteistyökumppania. Kiitos!

Tämän osalta on ihan pakko kommentoida, että kannattaa ihan tosissaan miettiä konsepti läpi etenkin nyt koronan iskettyä. En haluaisi sanoa näin, mutta on vaikea uskoa että eteenkään tällä hetkellä mikään nettisovellusidea poikii enemmän rahaa kuin se maksaa, jos aiempaa kokemusta alasta ei ole.

Sanotaan nyt vaikka näin, että itse olen kuitenkin harrastanut koodausta enemmän ja vähemmän n. 10 vuoden ajan, tehnyt 4kk työharjoittelujakson ihan kunnon hommissa alalla ja harjoittanut erimuotoista yritystoimintaa tällä alalla 7 vuoden ajan. Silti päädyin itse siihen ratkaisuun että aloitan kohta työt ulkoisella työnantajalla, kun korona on iskenyt lujaa omaan asiakaspohjaan eikä ole mitään lupausta että bisneskonseptia vaihtamalla pääsisi mihinkään. Taloustilanne ja korona yhdessä on nyt sellainen kombo, että aika lailla miltä vaan yritykseltä voi kadota pohja hyvin äkkiä. It-ala ei ole tälle immuuni.

En väitä olevani maailman kovin koodari tai paras yrittäjä, mutta tässä tapauksessa uskallan kyllä antaa varoituksen.

Tavallaan ajatuksesi on jalo ja pidän yritteliäisyydestä, mutta en voi tässä kohtaa olla varoittamatta. Eli en suosittelisi laskemaan taloudellisesti millään asteella tuon idean varaan. Jos meinaa vaihtaa alaa niin suosittelisin alan tutkintoon johtavia opintoja, jos se on mitenkään mahdollista.

noutti [27.08.2020 10:23:02]

#

KoodausPurje kirjoitti:

Silti päädyin itse siihen ratkaisuun että aloitan kohta työt ulkoisella työnantajalla, kun korona on iskenyt lujaa omaan asiakaspohjaan eikä ole mitään lupausta että bisneskonseptia vaihtamalla pääsisi mihinkään. Taloustilanne ja korona yhdessä on nyt sellainen kombo, että aika lailla miltä vaan yritykseltä voi kadota pohja hyvin äkkiä. It-ala ei ole tälle immuuni.

Voi harmi! Lueskelin viime viestisi, jossa kerroit yrityksestäsi ja olin erittäin onnellinen, että noin nuori jantteri on uskaltanut ryhtyä yrittäjäksi. Toivottavasti tämä tilanne rauhoittuu pian, koska yrittäminen on huomattavasti hauskempaa riskinottoa, kuin vakityö :D

KoodausPurje [27.08.2020 12:14:42]

#

noutti kirjoitti:

Voi harmi! Lueskelin viime viestisi, jossa kerroit yrityksestäsi ja olin erittäin onnellinen, että noin nuori jantteri on uskaltanut ryhtyä yrittäjäksi. Toivottavasti tämä tilanne rauhoittuu pian, koska yrittäminen on huomattavasti hauskempaa riskinottoa, kuin vakityö :D

Juu no ei ajatusta ole lopullisesti kuopattu, mutta aloitukseenkin viitaten, musta tuntuu enemmän ja enemmän myös siltä että kannattaa hakea ensin kokemusta muualta ja miettiä tosissaan sitten millä konseptilla lähtee liikkeelle ja milloin. Yrittäminen on hauskaa, mutta olisi toki bonus jos se olisi myös taloudellisesti kannattavampaa kuin normaali työsuhde :D Nykyisellä konseptilla koronan aikaan en usko, että olisin siihen päässyt tein mitä hyvänsä.

Ylipäätänsä tullaan kanssa siihen kysymykseen, että skaalautuvan konseptin osalta mulla ei riitä puskurit eikä pääoma. Eikä välttämättä osaaminen tuottaa yksinään valmiita teknisesti haastavia softaratkaisuja joita voisi kestävästi myydä. Eli all in all kannattaa nyt käyttää ainakin joitain vuosia siihen että kasvattaa puskureita ja omaa osaamistaan.

Marko Karvinen [01.09.2020 13:05:22]

#

Mielenkiintoinen keskusteluhan tästä syntyi. Pientä kinasteluakin näköjään virisi. Mutta joo, viisaita sanoja paljon, hyviä näkökantoja, kiitos siitä kaikille.

Mutta asiaan. Tämän putkan avulla löytyi "sellikaveri", eli kokenut it-alan konkari, jonka kanssa juttu luistaa ja ymmärrämme toisiamme melko hyvinkin. Kertakaikkiaan ajattelen, että ihan loistotyyppi kyseessä ja uskon siihen, että meillä voisi olla ihan realistiset mahdollisuudet saada aikaan toimivaa liiketoimintaa it-alalle.

Eli kiitos kaikille tähän asti näkemyksiään ja ohjeita jakaneille, arvostan todella korkealle. Toivottavasti keskustelu jatkuu, kun tässähän tulee asiaa, joka voi hyödyttää muitakin, jotka pohtivat näitä samoja teemoja.

Vielä lisäys, kun joku tuossa kyseli koodaustaustaani. Kirjoitinkin jo tänne mun profiilitekstiin vähän tietoja tuosta. Eli, kokemusta pääasiassa mulla on harrastuksena Vic 20,C64,ja Pc. Käytännössä kaikki koodaus Basicilla ja Visual Basicilla muutamia vuosia. Se, että millä tasolla olin, niin muotoilen sen näin: osasin tehdä ominpäin Tetriksen, piirrustusohjelman, sprite-editorin, viisarikellon, "Mario Bros"-hyppelypelejä ja niihin soveltuvan editorin, jolla oli helppo luoda maailmoja hyppelyyn. Ehkä tästä saa jonkun käsityksen, että mitä mulla on pohjstietona alasta. Toki ymmärrän, että ala on "hieman" kehittynyt noista n. 100 vuotta sitten tekemistäni jutuista.

Kommentoin vielä tuohon "yrittämisen vaikeus"-teemaan. Olen siis harjoitellut yli 20 vuotta yrittämistä, eli ihan kaikkia virheitä en tule tekemään, kun vanhoista on jo oppi saatu. Mielestäni yrittäjän yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että voi avoimesti myöntää omat heikkoutensa ja puutteensa. Menestyminen vaatii sen, että ympärillä on oikeat ihmiset omine lahjoineen ja taipumuksineen. Sitten, kun "kassa on kunnossa", niin itse yrittäminen helpottuu tosi paljon. Vähän humoristisesti sanoisin, että silloin riittää, että osaa ostaa (ulkoistaa kaiken, mikä ei itseltä luonnistu).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta