Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Sopivin sisällönhallintajärjestelmä nettisivustoksi

kivakimmo [09.08.2020 16:36:44]

#

Sivuston tulee hakea rajapinnasta A 1-x kyselyä, vertailla dataa keskenään ja laittaa ne ns.ranking järjestykseen haettujen parametrien mukaisesti.
Sivuston tulee hakea vielä rajapinnasta B samat kyselyt kuin rajapinnasta A ja laittaa ne omaan erilliseen ranking järjestykseen (rajapinnassa B on vain yksi parametri jolla kyselyä rankataan.

Esim. haluan etsiä 5 kalleinta rivitaloa Suomesta. Rajapinnasta A haetaan 5 kalleinta rivitaloa, rajapinnasta B haetaan paikkakuntaiset kunnan taloustilanteet.

Sivuston pitäisi haluttaessa pystyä myös laskemaan "keskiarvo" esim. hinnasta, neliöhinnasta ja rakennusvuodesta. Ja tekemään niiden perusteella rankingin.

Millä tälläistä sivuston rakentelua kannattaa lähteä harjoittelemaan jotta lopulta ei tarvitse todeta ainakaan että pohjaratkaisuna on täysin väärä kieli. Tietysti kielen tulisi olla mahdollisimman "helppo". Itse olen miettinyt Drupalia, joka kuulostaa vaikeimmalta vaihtoehdolta.

Lisäkysymyksenä kysyisin että saako rajapinnoista yleensä haettua asioita ns. valmiina rankingina, vai tarvitseeko yleensä hakea haun sisältämät kaikki vaihtoehdot ja suorittaa backendinä itse ranking?

Metabolix [09.08.2020 16:54:05]

#

Kuulostaa siltä, että sisällönhallintajärjestelmästä ei ole olennaista apua sivuston tekemisessä eikä se ainakaan ole tärkeä valinta. Sisällönhallintajärjestelmässä yleensä idea on se, että sinne tuotetaan itse tekstiä, eli se ei hae eikä käsittele tietoa mistään muusta lähteestä. Tietenkin sivustolle saa näppärästi tehtyä ”kuoret” jollain valmiilla systeemillä.

Vähän kuin kysyisit, millainen tarjoilukulho kannattaa valita, kun pitäisi jostain saada hankittua hyviä keskejä tarjoiltavaksi. Tietenkään kulho ei auta keksien hankinnassa, ja toisaalta keksit voi tarjota viime kädessä vaikka suoraan paketista.

Tekeminen kannattaa aloittaa siitä, että selvität ensin, mistä sitä haluamaasi tietoa edes saa ja millä tavalla. Sitten voit tehdä millä tahansa kielellä pienen koodin, joka hakee ne tiedot ja näyttää ne ihan missä tahansa muodossa. Jos tietoa ei saa suoraan oikeassa muodossa, voit tehdä vielä tiedon käsittelyn itse tässä kokeiluvaiheessa. Yleensä nämä ovat vaikeimmat osat ohjelmasta. Tietojen siistimpää näyttämistä kannattaa miettiä vasta sitten, kun tiedot on haettu.

Siihen ei ole mitään vastausta, saako rajapinnoista ”yleensä” tuollaisen tiedon ulos. Joistain varmasti saa ja joistain ei saa, ja tämä riippuu varmasti siitä, paljon rajapinnan tekijä on panostanut asiaan tai onko sillä taholla jotain erityistä kiinnostusta tarjota juuri tietynlaista tietoa.

Grez [10.08.2020 08:26:54]

#

kivakimmo kirjoitti:

Lisäkysymyksenä kysyisin että saako rajapinnoista yleensä haettua asioita ns. valmiina rankingina

Rajapintoja on ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä. Koska todennäköisesti alle 50% kaikista rajapinnoista on sellaisia, joista saa haettua valmiita rankingeja, niin sanoisin että "yleensä" ei saa.

Sinänsä ihan turhaa pohtia mitä rajapinnoissa yleensä saa tehtyä, jos kerran tarkoitus on käyttää rajapintoja A ja B. Eli selvitä mitä juuri _niillä_ rajapinnoilla saa tehtyä.

noutti [10.08.2020 22:48:27]

#

Jos apit ovat avoimia et tarvitse muuta kuin jäsää väliin. CMS hidastaisi vain meininkiä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta