Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kenellä kaikilla on lupa rakentaa pelisivusto nettiin ?

Sivun loppuun

HannuTapio [04.08.2020 04:33:50]

#

Hei,

Minulta on muutamat kysyneet, että, kuinka osaat taikka tiedät laittaa netti palvelua.

Minä tässä laitan lyhyen kuvauksen kuinka olen toimina, tämä minun netti palvelu on harraste idean mukainen, ja minä toissa viikolla juuri sain lopullisen luvan rakentaa netti palvelu, jossa myös myyn lautapelejäni suomeen.

Tässä on viimeinen lupa viesti jonka vastaanotin KAVI palvelusta.

lainaus:

Hei Hannu!

Pahoittelut pitkästä vastausajasta. En ehtinyt asiaa ennen kesälomaani käsittelemään, koska tällaiset nettisivut eivät ole meillekään kovin tuttuja aiheita käsiteltäväksi.

Täällä kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa (KAVI) käsitellään siis kuvaohjelmien, eli tv-ohjelmien, elokuvien ja digitaalisten pelien ikäraja-asioita. Lähtökohtaisesti kaikki kuvaohjelmat täytyy luokitella, mutta joissakin poikkeustapauksissa luokittelua ei tarvitse tehdä. Yksi näistä poikkeuksista on tilanne, jossa kuvaohjelma on tehty harrastustoiminnan yhteydessä.

Nettisivuillasi kerrot myös, että olet asettanut pelien pelaamiselle 10 vuoden ikärajan. Kun on kyse ns. selainpeleistä, voit itse asettaa pelattaville pelille sopivaksi arvioimasi ikärajan.


Joten, koska pelit on tehty harrastuksena ja netissä pelaamiseen olet asettanut tietyt ehdot, ei tässä tilanteessa tarvitse muuta tehdä. Pienimuotoinen omien peliesi myynti oman nettikauppasi kautta ei muuta tilannetta. Pelejäsi ei siis tarvitse luokitella kuvaohjelmalain mukaan.

Hauskaa kesän jatkoa!

Ystävällisin terveisin,

xxxxx xxxxxxxx
asiantuntija

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU
Sörnäisten rantatie 25 A, PL 16
00500 Helsinki

Minulla on nyt KAVI lupa ylläpitää netti palvelua, ja minä tässä vielä kerron mitä muuta olen kysynyt, tai siis mitä lupia pyytänyt.

--

Minä ensin kysyin OVH-HOSTING.FI palvelin palvelusta, voinko ylläpitää heidän palvelimissa, omia harraste netti lautapelejä.

Sitten, juttelin viestintäviraston kanssa, he vain sanovat, että, ei kuulu heille, mutta, heillä on CERT.FI se cyber turvallisuus, minun sivustoni on heidän CERT.FI seurannassa, minä olen heille ilmoittana.

Sitten juttelin virusturvan kanssa, ja kysyin voiko heidän virusturvaansa, käyttää harraste indie, joka ylläpitää ja kehittää lautapeli sivustoa.

Ja nyt sitten viimein juttelin KAVI kanssa, ja sain heiltä ihan tukevan vastauksen, eli voin ylläpitää ja myydä netti lautapelejä nettiin.

Ja sitten vielä verottaja pitää puhua, ennakko on aika ikävä, en ihan tarkkaan tiedä mitä tapahtuu jos ennakko määrätään, niin, korkeaksi, että, ei ole järkeä maksaa sitä, kun toiminta on niin, pientä, verotus kannattaa puhua niin, että, kyseessä on harraste vain jossa tulot ovat ainakin alkuun pieniä, niin, paras on varmaankin puhua verotus, niin, että, maksaa vuoden lopulla verot.

Ja sitten kun minä olen sairaseläkeläinen, niin, minä vielä puhuin KELA palvelun kanssa ja minulla on 733€ kk tuloraja.

Mutta, nuo minä olen jutellut, ja nyt minulla on sitten kaikkien lupa.

--

Mutta, jos joku miettii, netti peli palvelun aloittamista, niin, harraste voimin, jos ei ihan heti halua yritystä / yhtiötä laittaa, niin, nuo on minun neuvoni, kenties voi vielä poliisille pyytää kirjata että on kunnollinen ja noudattaa lakia ja pyytää suojella häiriöltä.

Minä olen vain yksi pieni helsinkiläinen, suomi nettikin on pienuudestaansa huolimatta aika iso paikka, minä olen onnellinen, kun saan pidettyä asiat kevyenä ja harrasteena, ilman isoja virallisia, virallistavia, lupa laskuja ja maksuja.

:) :) :)

Tässä on minun harrastukseni, eli, netti palveluni - https://www.lautapelisivusto.com

--

The Alchemist [04.08.2020 06:12:41]

#

Mikä tämän postauksen tarkoitus nyt oli? Osoittaa jälleen kerran, ettet osaa käyttää Googlea?

Otsikosta voisi päätellä, että olet hakemassa apua, ja postauksen johdannosta taas että olet mielestäsi antamassa apua muille. Et silti tee kumpaakaan vaan päin vastoin purat sisälläsi pursuavaa ylpeyttä siitä, että olet tuhlannut aivan helvetisti julkisia resursseja turhanpäiväisellä hevonpaskalla.

Viestin lopussa olevasta linkistä taas voi päätellä, että kyse onkin ns. sissimarkkinoinnista eli haluat kiertää sääntöjä ja mainostaa jotain turhaa nettipalvelua rahan toivossa.

Grez [04.08.2020 08:48:57]

#

Vastataan nyt vielä ketjun otsikon kysymykseen ilman turhaa jaarittelua: "Kenellä kaikilla on lupa rakentaa pelisivusto nettiin ?"

Pelisivuston rakentamiseen nettiin ei tarvitse lupaa.

Vähän pidemmin: Kuka tahansa saa rakentaa pelisivuston nettiin, koska se ei ole luvanvaraista toimintaa.

walkout_ [04.08.2020 09:24:20]

#

Niin ja jos olet pysyvällä sairaseläkkellä. Niin tuloraja on kyllä tänävuonna 830 ja muuta sentti päälle + ALV 24 % jos perustat yrityksen ja en usko että tienaat ees niin paljon että verottaja sulle mitään ennakkoverolappuja lähettää ja kirjanpidon voi tehdä itsekkin taulukkolaskentaohjelmalla, joko maksullisella tai ilmaisella ja en usko että sinulla on edes varaa tilitoimistoon. Alvelvolliseksi tuskin kannattaa ees liittyä, koska en usko päivääkään että liikevaihtosi olisi yli 10000 € / vuosi. Ja tällöinkään ei vielä eläkettä menetä koska se menee taas YEL-vakuutetun todistetun tulon mukaan jossa raja on 10000 € vuosi. Ja tulorajan saa ylittää satunnaisesti jos sitä ei ylitä 3 kk peräkkäin. Mutta tuskin ylität tulorajaasi missä kuussa kalenterivuotta. Ja jos olet luuloissa laittanut tuoloiksisi liikaa niin verottaja kyllä palauttaa liika maksamasi ennakkovertot välittömästi jos korjaat kesken tilikauden että tulosi on max. 1000 € vuosi yirtstoiminnasta. Kyllä meinan verottaja joustaa.

Lebe80 [04.08.2020 09:59:51]

#

Minulla on ollut oma pelisivusto netissä. Siihen ei tarvita lupaa. Miltään EU:ltä ei tarvita siihen lupaa. Ei pankilta. Ei myöskään Suomen valtiolta.

Pelisivuston ylläpitoon (tai tässä tapauksessa linjoilla pitämiseen) ei tarvita mitään lupia. Pelit eivät myöskään tarvitse olla valmiita. Suomessakin on paljon pelisivustoja, joita pelintekijät ylläpitävät. Mitään ihmeellistä lautapelisivustossa ei ole, eikä se ole ensimmäinen, eikä myöskään paras.

HannuTapio [04.08.2020 20:45:31]

#

Lautapelisivustoja,

Kenellä on hienoin lautapelisivu tai selainpelisivu suomessa, minä en tiedä kuin tämän minun omani.

:) :) :)

Minä tiedän että alan harrastajilla ja opiskelijoilla on omia sivuja, mutta, minulla on ihan julkiseen tarkoitukseen ja jokaiselle tarkoitettu sivu.

En laske opiskelijoitten harrasteluja, tai peli tekijän testejä sivuksi, minä olen jokaiselle avoin 24/7 seuraavat 25 vuotta ainakin ja minä rakennan pelejä ihmisille, enkä itselleni lyhyen ajan testiin.

:) :) :)

--

groovyb [04.08.2020 23:01:56]

#

En tiedä, mutta uskoisin monien pelaavan sellaisia, joissa ei tarvitse itse olla sekä pelaaja, että oma vastustajansa. Eli että voisi pelata tietokonettakin vastaan. Olen ymmärtänyt, että kaikki pelisi ovat ns. Hot seat, eli useampi ihminen pelaa samalla koneella toisiaan vastaan. Käytännössä kuitenkin yleisempää on se, että ihmiset pelaavat koneillaan yksin, ja pelisi eivät mahdollista tietokonetta vastaan pelaamista. En tiedä onko tämä asia peleissäsi muuttunut, mutta hyvä jos on.

* edit

Kävin kokeilemassa, en löytänyt ns. yksinpelimahdollisuuksia. Se olisi varmasti suurin edistys mitä peleihisi voisit seuraavaksi tehdä. Ei kukaan jaksa pelata itseään vastaan.

Voisit myös harkita peliohjeiden tekemistä itsekeksimiisi peleihin, kokeilin tuota jotain sotapeliäsi ja en tiennyt yhtään, mitä siinä pitäisi ylipäätään tehdä. jotain ukkoja ja panssarivaunuja lähti liikkeelle kun niitä klikkaili, mutta ei ne mitään sotineet eivätkä tehneet muutenkaan muuta kuin liikkuneet paikasta A paikkaan B.

Lebe80 [04.08.2020 23:10:44]

#

HannuTapio kirjoitti:

Minä tiedän että alan harrastajilla ja opiskelijoilla on omia sivuja, mutta, minulla on ihan julkiseen tarkoitukseen ja jokaiselle tarkoitettu sivu.

En laske opiskelijoitten harrasteluja, tai peli tekijän testejä sivuksi, minä olen jokaiselle avoin 24/7 seuraavat 25 vuotta ainakin ja minä rakennan pelejä ihmisille, enkä itselleni lyhyen ajan testiin.

:) :) :)

--

Miten sivusi muka eroavat mistä tahansa muusta harrastelijapeliohjelmoijan sivustoista? Ei mitenkään. Mielestäni sivustosi on teknisesti todella kehittymätön, ja opiskelijoiden sivustot tuntuvat keskittyvän juuri tekniikan esittämiseen, jolloin ne ovat hyvinkin viilattuja.

groovyb [04.08.2020 23:14:26]

#

Tästä Lebe80 mainitsemasta teknisestä osaamisesta olin juuri kirjoittamassa

HannuTapio kirjoitti:

En laske opiskelijoitten harrasteluja, tai peli tekijän testejä sivuksi...

Omat sivustosi kuuluu nimenomaan harrastelijasivusto -kategoriaan. Sivustot itsessään on hyvin tökeröt aina teknisestä toteutuksesta käytettävyyteen ja kielioppiin. Ei siinä mitään pahaa ole, kyllä harrastaa saa. Mutta en lähtisi varsinaisesti leuhkimaan, koska uskon tälläkin sivustolla olevan paljon osaajia, jotka eivät edes kehtaisi julkaista tekemäsi kaltaista sivustoa.

HannuTapio [04.08.2020 23:22:11]

#

Hei,

Nämä minun sivustot on ympärivuotisia jokaiselle tarkoitettuja, eli, ne ovat vakavat sivut, eikä vaan testausta.

Minun sivustoni pelit on tarkoitettu, kahden tietokoneen väliin, kahden eri henkilön välille, mutta, pelejä voi toki pelata myös hotseat moodissa, yhdellä koneella, joko itseään tai kaveriaan vastaan.

Minä myönnän että kielioppi on heikkoa, minä yritän sen korjata jotenkin, vaikka palkkaamalla, jonkun joka osaa kielioppia, ja sitten voisi korjata minun kirjaamiset.

Minä kuitenkin tahdon kehua yhä tätä minun sivuani, se on ainoa eri foorumeille uskaltautunut sivusto ja sillä on ollut omat hienot hetkensä, tällä hetkellä on hiljaista, minä toivon että jotkin lehdet voisi huomioida sivuani sitten kun sotalautapelejä on monta.

Minä nuo ohjeet, laitan sivustolleni, minulla on niin monta asiaa ollut kesken, että, en ole vielä kirjanna ohjeita aiemmin kunnolla, mutta, pelien käynnistys ja pelaaminen on helppoa ja suoraviivaista, käytännössä ruudulla lukee tai sitten toimii niin ku kaikki muutkin.

:) :) :)

--

groovyb [05.08.2020 00:00:08]

#

HannuTapio kirjoitti:

pelaaminen on helppoa

Olen eri mieltä, jos ei käyttäjälle kerrota lainkaan miten peliä tulisi pelata itse keksimäsi pelin osalta, tai mitkä edes on pelin säännöt. Itse ainakin olin sotapelistäsi ihan pihalla, mitä siinä edes yritetään.

Mutta kuten sanoin, tee se yksinpelimahdollisuus. Siten voit saadakin pelaajia.

Mitä tulee moninpelaamiseen, en löytänyt lautapeliohjelmastasi mitään pistettä missä voisi perustaa pelin ja odottaa toisen liittyvän siihen. Tai missä näkisi pelit, joissa joku toinen pelaaja odottaa toista pelaajaa liittymään peliin.

Yleensähän näissä on erillinen pelinäkymä, jossa voi joko A) Aloittaa itse pelin ja päättää pelaako yksin, hotseat vai jääkö odottamaan että joku ulkopuolinen tulee pelaamaan mukaan (ja päättää vaatiiko peli esim. jonkun salasanan, jos haluaa että juuri se oma kaveri vain pääsee liittymään) tai B) nähdä käynnissäolevat pelit, ja liittyä valitsemaansa peliin.

HannuTapio [05.08.2020 00:12:52]

#

Ohjeet,

Myönnän että sotapeli on vaikea sisäistää, mutta, se on vasta demo, en ole vielä koodannut taistelu rutiinia siihen.

Yksinpeli mahdollisuus tietokonetta vastaan on jokaisen pelaajan itsestään selvyys, minun ongelma on että aion tehdä 150 lautapeliä nettiin, enin, osin sotaisa aihe lautapelejä, tällä hetkellä 150 tekoälyä taikka jopa 15 tekoälyä on liian iso suoritus, kun samaan aikaan teen näitä kahden pelaajan välisiä pelejä.

Moninpelin voi käynnistää siinä etusivulla, niin, siellä yläreunassa on vaalealla tekstillä valinta kaksinpeliin.

Tämä on hieman hauskaa, kaikki pyytävät minua tekemään samanlaisen kaksinpeli valikon mitä muilla, mutta, minulla on parempi kaksinpelin valinta.

Minulla tulee ihan kaikki tarjotut kaksin pelit pelaajan valittavaksi, eikä vain se minkä pelin on ladannut, eli, minulla on parempi kaksin pelin valinta mitä minulle yritetään aikaan saada.

Minun kaksinpelin valikko on parempi, kuin tuo perinteinen, minulla tulee pelaajan näkyviin ihan kaikki kaksinpeli tarjoukset aina kerralla, ja sitten vasta ladataan peliä.

Kiitos kommenteista, minä lupaan kehittyä sen mukaan mikä on lukio tason 50 vuotiselle yksin koodaajalle mahdollistakaan.

:) :) :)

--

groovyb [05.08.2020 00:21:58]

#

HannuTapio kirjoitti:

Moninpelin voi käynnistää siinä etusivulla, niin, siellä yläreunassa on vaalealla tekstillä valinta kaksinpeliin.

Erikoinen ilmaisu, jos ylipäätään yksinpeli ei ole mahdollista. En laske itseään vastaan pelaamista yksinpelaamiseksi.

HannuTapio [05.08.2020 00:24:56]

#

Hei,

Nämä minun kaikki pelit ovat kaksinpelejä, koko idea on tehdä kahden pelaajan ja kahden eri tietokoneen välisiä pelejä.

Mutta, minulla on testaamiseen varattuna pelaaminen hotseat moodissa.

Eli, minulla on monipuolisesti sekä kahden ja yhden tietokoneen välistä pelaamista kyllä.

Mutta, minulla ei ole yksinpelaamista tietokonetta vastaan.

Tämä yksinpelaaminen itsensä kanssa on tarkoitettu pelin testaamiseen ja sääntöjen ja itse lautapeliohjelman toiminnan oppimiseen.

Minun kaksinpelit ladataan, siintä valkoisen tekstin buttonista etusivultani, ja tämä minun kaksinpeli lataaminen on parempi mitä klassinen, minulla tulee näkyviin ihan kaikki kaksinpeli tarjoukset mitä palvelimessa on, ja sitten tarjouksen valinnan jälkeen vasta ladataan itse lautapeliä, minulla on parempi kaksinpeli käynnistys mitä se klassinen.

:) :) :)

--

Lebe80 [05.08.2020 01:43:49]

#

Kaikilla muilla on samanlaiset pelihuoneet siitä syystä, että a) ne on todettu toimiviksi ja b) kaikki osaavat käyttää niitä kun logiikka on kaikissa sama.

Tosin mitä tässä räpellyksiäsi on tullut muutama vuosi seurattua, niin etpä sinä koskaan ole kauheasti viitsinyt peliyhteisöjen kulttuuriin tutustua vaan olet mennyt aina ns. pylly edellä puuhun ja sulkenut korvat neuvoilta.

The Alchemist [05.08.2020 08:30:44]

#

Lebe80 kirjoitti:

Tosin mitä tässä räpellyksiäsi on tullut muutama vuosi seurattua, niin etpä sinä koskaan ole kauheasti viitsinyt peliyhteisöjen kulttuuriin tutustua vaan olet mennyt aina ns. pylly edellä puuhun ja sulkenut korvat neuvoilta.

Hänen mukaansa mitään peliyhteisöjen kulttuuria ei ole vaan tämä paska räpellys on kuulemma Suomen ensimmäinen laatuaan. Pasimaailma muuten olisi kai täyttänyt 20 vuotta paitsi että sen manttelinperijä Aapelikin suljettiin juuri. Nyt jos koskaan olisi myös kaupallista kysyntää tällaiselle "lautapeliportaalille", mutta kun osaavia ja asiasta välittäviä tekijöitä ei ole.

Grez [05.08.2020 08:36:24]

#

The Alchemist kirjoitti:

Nyt jos koskaan olisi myös kaupallista kysyntää tällaiselle "lautapeliportaalille", mutta kun osaavia ja asiasta välittäviä tekijöitä ei ole.

Veikkaan että osaavat tekijät toteavat että jos Aapelikaan ei saanut hommaa toimimaan kaupallisessa mielessä, niin ennestään tuntemattomalle uudelle yrittäjälle se olisi vieläkin vaikeampaa.

The Alchemist [05.08.2020 08:40:20]

#

Eiköhän homma ole jotain tuottanut, kun sivusto on pysynyt koko 2000-luvun ajan pystyssä, mutta marginaali on sen verran pieni ollut ettei omistaja halunnut maksaa kymmeniä tai satoja tuhansia euroja uusien pelien ja backendin tekemisestä. Eikös suurin osa peleistä ollut vanhoja java-appletteja, jotka on luultavasti ostettu tai lisensoitu kolmannelta osapuolelta silloin 20 vuotta sitten. Nyt kun selaimet yksi kerrallaan ovat poistamassa tukea javalta, niin sulkeminen oli ilmeisesti helpompi ratkaisu.

Lebe80 [05.08.2020 09:49:27]

#

The Alchemist kirjoitti:

(05.08.2020 08:30:44): ”– –” Hänen mukaansa mitään peliyh­tei­söjen...

Niinpä. Kuitenkin itsekin olin Mureakuhalla ja Suomipelit.comissa, ja hyvin näissä näytti erilaisia harrastelijakoodareita pyörivän peliensä kanssa.

Suomipelit.com meni todennäköisesti Mureakuhan kanssa nurin, kun hosting-maksut menivät sellaisiksi, että ulkopuolista rahaa piti aina olla keräämässä ylläpitäjiltä, kun mainokset eivät tuottaneet tarpeeksi. Pelejä löytyi nykyisiltä RedLynx- ja Remedy-jampoilta, Nolla Games (esim. Noita -peli), sekä muilta nykyisiltä suomalaisilta peliammattilaisilta.

Itsekin olin Suomipelit.comin ylläpidossa sen muutamana viimeisenä vuotena.

Grez [05.08.2020 10:10:10]

#

The Alchemist kirjoitti:

Eiköhän homma ole jotain tuottanut...

Sitä en epäillytkään. Mutta kuten sanoit he ilmeisesti laskivat ajantasaisen sivuston tekemisen kannattamattomaksi.

Yhtä paljonhan uuden sivuston tekeminen jollekin kolmannellekin osapuolelle maksaisi, mutta lisäksi täytyisi hoitaa myös käyttäjien hankinta nollasta. Eli lähtökohdat kannattavalle hankkeelle ovat vielä huonommat.

Metabolix [05.08.2020 14:14:09]

#

Ollaan kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta:

Lebe80 kirjoitti:

Suomipelit.com meni todennäköisesti Mureakuhan kanssa nurin, kun hosting-maksut menivät sellaisiksi, että ulkopuolista rahaa piti aina olla keräämässä ylläpitäjiltä, kun mainokset eivät tuottaneet tarpeeksi.

Eikö tavallinen halpa VPS tai webhotelli riittänyt, vai oliko tämäkin hinta liikaa harrastuksesta? Varsinkin kun kävijämäärät ovat olleet melko pienet, olisi voitu säästää kustannuksissa kollektiivisesti pitämällä useampaa sivustoa samalla palvelimella, jos ei aktiivisena niin ainakin arkistokopioina.

Lebe80 [05.08.2020 15:56:52]

#

Metabolix kirjoitti:

(05.08.2020 14:14:09): Ollaan kaukana alku­pe­räi­sestä aiheesta, mutta: ”– –” ...

En tiedä. Silloin hostaus maksoi jo jokusen satasen euroissa, joten sivusto ajettiin alas pitkän hiljaiselon jälkeen ja joku ulkopuolinen taho otti sen siipiensä suojiin, koska hänen pelinsä saivat hakukonenäkyvyyttä sivuston avulla. Nyt näytti olleen enää joku phishing -saitti tilalla.

Tästä kaikesta on kuitenkin jo kymmenisen vuotta aikaa:

https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/suomipelit-com-sanoi-heippa-ja-pisti-pelit-jakoon/

The Alchemist [06.08.2020 04:27:12]

#

Grez kirjoitti:

Yhtä paljonhan uuden sivuston tekeminen jollekin kolmannellekin osapuolelle maksaisi, mutta lisäksi täytyisi hoitaa myös käyttäjien hankinta nollasta. Eli lähtökohdat kannattavalle hankkeelle ovat vielä huonommat.

En minä tarkoittanutkaan, että pitäisi 1:1 kopio rakentaa Aapelista. Siellä oli paljon turhanpäiväistä roskaa, mikä liittyi pikkuteinien rahastamiseen enemmän kuin sivuston perusideaan. Ajattelin itse sitä, että harrastuspohjalta rakentaisi muutaman suositun pelin kattavan sivuston ja laajentaisi sitä sitten, jos ihmiset sinne löytävät.

Itse olen pelannut jonkin kerran boardgamearena.comissa mutta se on teknisesti huonolaatuinen.

Jaska [10.08.2020 18:09:36]

#

Nettipelisivuston pyörittäminen ei ole listattu laissa elinkeinoharjoittamisen oikeudesta, joten lupia ei tarvita. Tuolta on nopeampaa tarkastaa kuin ottamalla yhteyttä viranomaisiin.

pr0l3 [10.08.2020 18:23:41]

#

Jaska kirjoitti:

Nettipelisivuston pyörittäminen ei ole listattu laissa elinkeinoharjoittamisen oikeudesta, joten lupia ei tarvita. Tuolta on nopeampaa tarkastaa kuin ottamalla yhteyttä viranomaisiin.

Nettikiusaamista ei ole listattu laissa elinkeinoharjoittamisen oikeudesta, joten lupia ei tarvita.

walkout_ [10.08.2020 20:10:36]

#

pr0l3 kirjoitti:

(10.08.2020 18:23:41): ”– –” Netti­kiu­saa­mista ei ole listattu laissa...

Mites tämä nyt liityy asiaan? Nettikiusaaminen voi olla rikos jos se menee äärimmäisyyksiin, kuten vainoamien, kunnianloukkaus ja petokset ja petoksen yritykset kiusatulta varasterulla identiteetillä. Pasi Viherahon kiusaaja sai näistä kaikisita mahdollista rikoksista joita joikaista oli useita 8 kk ehdoliista vankeutta 1 kk koeajalla ja valvat sakot, oikieuden käyntikulut ja maksamaan sureen korvauksen Pasille. Ja Viheraho nyt ei liity varsinaisesti tämän keskustelun aiheeseen.

terrist [10.08.2020 20:47:57]

#

Huono suomenkieli lautapelisivusto.comissa antaa huonon kuvan, en uskaltaisi klikata yhtäkään linkkiä sivulla.

Metabolix [10.08.2020 21:34:57]

#

walkout_ kirjoitti:

pr0l3 kirjoitti:

(10.08.2020 18:23:41): ”– –” Netti­kiu­saa­mista ei ole listattu laissa...

Mites tämä nyt liityy asiaan? Nettikiusaaminen voi olla rikos...

Olisiko viesti ollut ironian muodossa juuri se, että on olemassa monta muutakin huomioitavaa lakia ja sääntöä kuin laki elinkeinonharjoittamisen oikeudesta.

Mutta kyllä silti nettisivustoa voi pitää ilman HannuTapion tyylistä lupien selvittelyä.

Jaska [10.08.2020 22:11:23]

#

Juu. Kaikki lait on otettava huomioon. Mutta vaikka soittaisit kaikki oikeusoppineet läpi ja saisit luvan pitää sivua, on käytännössä mahdoton antaa kriteeriä, millainen peli on laillinen tai mikä laiton. Kokeilepa vaikka tehdä tekstiseikkailupeli, jossa voi antaa mielivaltaisia komentoja, jotka eivät kiihota kansanryhmää vastaan. Pointti on, että ei kukaan pysty etukäteen määräämään kaikille ohjelmistolle tai peleille sellaisia kriteerejä, että se osaisi tulkita, mikä on laillista ja mikä laitonta. Lisäksi lakia tulkitaan monesti siten, että jos teet ohjelman, annat sen käyttäjälle ja käyttäjä tekee ohjelman avulla rikoksen, niin kovin usein ohjelman tekijä on syytön rikokseen.

HannuTapio [10.08.2020 23:11:35]

#

Lupa,

Luvan pyytämisessä on se hyvä asia, että, sitten on lupa.

Tämä lupa on hyvä asia kun koodaa ja piirtää grafiikkaa, sen lisäksi lupa on varmaankin hyvä asia jos jotakin odottamatonta tapahtuu.

Minä kannustan pyytämään luvan, ainakin noilta, mitkä kirjasin ekassa viestissäni, jos lähtee rakentamaan pelisivustoa itselleensä.

On oma rauha, kun testaa ja säätää ohjelmia.

Kun on jutellut asiassa osallisten kanssa, ei joudu miettimään, mitenkä voimakkaasti he puhuvat tai käyttäytyvät eri tilanteissa, mitä voi olla.

On oma rauha kehittää ohjelmia, kun edes pinnallisesti tuntee peli asiassa mukana olevat, ja on vastaanottanut heiltä ystävällistä palautetta, ja siis luvan.

:) :) :)

--

Lebe80 [11.08.2020 00:06:37]

#

HannuTapio kirjoitti:

lainaus:

Joten, koska pelit on tehty harrastuksena ja netissä pelaamiseen olet asettanut tietyt ehdot, ei tässä tilanteessa tarvitse muuta tehdä. Pienimuotoinen omien peliesi myynti oman nettikauppasi kautta ei muuta tilannetta. Pelejäsi ei siis tarvitse luokitella kuvaohjelmalain mukaan.

Minulla on nyt KAVI lupa ylläpitää netti palvelua

Tähän vielä selvennys. Sinulla ei ole KAVI:n lupaa, vaan lupaa et tarvitse, kuten tuossa lainauksessasi KAVI:n edustaja sanoo.

The Alchemist [11.08.2020 10:17:00]

#

Eikä mikään hallinnollinen laitos ota oikeudellista vastuuta neuvoistaan vaan jos sinut haastetaan oikeuteen väärinkäytöksistä, niin vasta siellä punnitaan, oletko tehnyt oikein vai väärin. Kavin tai muiden virastojen yksittäisten toimihenkilöiden mielipiteitä on silloin turha siteerata.

walkout_ [11.08.2020 10:26:31]

#

Vain esim. vahvavirta-asennusten (pitää olla sähkömiehen paperit ja yleensä sertifikaatitkin), alkoholin, tupakan, myynti on luvan varaista.

Ei minkään pelinettisivun tekmiseen tarvitse lupaa jos et suoraan kopioi tekijän oikeuden alaisia peljä sinne. Saat toki tehdä vaikka Indivers Cloonin ilman lupia jos oot sen graffat ja kaiken koodin tehnyt itse.

Voit tehdä ilman lupia myös vaikka South Park fanifilmejä kunhan teet graaffat, jne kokonaan itse.

Veikkaan että teet nyt vain sissimarkkointia ja köyhän miehen hakukoneoptimointia täällä. Ei siinä, että en olen vain parasinkin puhuja, koska olen tehnyt samaa rahan toivossa eri foorumeilla itsekkin ja saanut tätäkautta jopa toimeksiantoja joista on maksettu rahaa.

noutti [11.08.2020 10:45:02]

#

lainaus:

Hannu tukee EU ja NATO hallintaa, on aika jättää ankea ja monotominen ja sairas suomi aika, ja juhlia lait ja lautapelit huomiseen.

Maa, jolla ei ole kunnon oikeutta ja lakia, ei ole oikea kunnon maa, toivotaan että EU ja NATO tekevät, mihin suomi ei koskaan pystynyt.

Nykysuomenkin laki ja oikeus ovat vielä tänään pitkälti epäkelpo ja epäreilu, ja ihmisvelvotteita ja ihmisarvoja vähättelevä ja alentava.

Normaalin terveen demokratian oikeuden toteuttaminen viimein myös suomeen, turvaisi mukavasti lautapelaamisesta nauttimista.

Tämä oli hieno


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta