Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Työkumppani

Sivun loppuun

Businessmies123 [27.06.2020 13:22:02]

#

Olen 16v poika ja aloittamassa omaa nettisivua. Etsin työkumppania, joka taitaa koodaamisen todella hyvin (Mieluiten noin saman ikäinen). Minulla on nettisivulle suuret aikeet, koska sen vertaista sivua ei vielä ole ja uskon, että se voisi kasvaa todella suureksi. Etsin siis ”co-founderia” rinnalleni. Jos kiinnostaa, laita Instagramissa DM käyttäjälle ”businessmies123”.

Teuro [27.06.2020 14:32:02]

#

Ei yhteystietoja instagramissa ei yhtään julkaisua. Nettisivuista ei mitään tietoa, vaikka pitäisi olla tai tulla suuri. Ikävä kyllä nyt ei ole kauhean omaperäinen tai uskottava julkaisu. Voisit aluksi vaikka kertoa minkälaisen projektin olet tekemässä ja mikä olisi oma roolisi projektissa.

Businessmies123 [27.06.2020 17:06:58]

#

Teuro kirjoitti:

(27.06.2020 14:32:02): Ei yhteys­tietoja instag­ra­missa ei yhtään...

Instagram tili on puhtaasti yhteydenottoa varten, eikä sen ole tarkoitus levittää sanomaa nettisvusta.

The Alchemist [27.06.2020 18:06:17]

#

16-vuotiaalla tuskin on rahaa firman perustamiseen eikä ainakaan tietotaitoa sen johtamiseen, joten et ehkä ole kovin houkutteleva yhteistyökumppani. Yhteistyö tarkoittaa sitä, että jos koodari tuo pöytään vahvat ohjelmointitaitonsa, niin sinulla on laittaa likoon muutakin kuin ilmaiset unelmat ja suuret puheet.

Metabolix [27.06.2020 23:21:23]

#

Tulee mieleen erään taruolennon ravitsemukseen liittyvä lentävä lause, mutta jokainen toki päättää itse, haluaako jatkaa tätä keskustelua.

walkout_ [27.06.2020 23:57:38]

#

Minun kokemuksella jos yrityksen perustaa niin ensimmäinen pullon kaula on se, että mistä niiitä toimeksiantoja saisi niin paljon heti kättelyssä, että toiminalla elää. Okei asiakkaat kyllä Googlettaa tomittajia ja lähettelevät tarjouspyyntöjä vähän joka tuuttiin mutta luulempa että niistä realisoituu oikeita asiakkaita liian vähän.

walkout_ [28.06.2020 09:46:39]

#

The Alchemist kirjoitti:

(27.06.2020 18:06:17): 16-vuotiaalla tuskin on rahaa firman...

Vaikuttaa siltä, että tämä 16-vuotias yrittää nyt kalstella täysiikäistä, joka perustaa firman ja sitten tämä 16-vuotias tulee vain firmaan töihin. Koska tuossa puhutan Co-fonderista.

Businessmies123 [28.06.2020 09:48:22]

#

walkout_ kirjoitti:

The Alchemist kirjoitti:

(27.06.2020 18:06:17): 16-vuotiaalla tuskin on rahaa firman...

Vaikuttaa siltä, että tämä 16-vuotias yrittää nyt kalstella täysiikäistä, joka perustaa firman ja sitten tämä 16-vuotias tulee vain firmaan töihin. Koska tuossa puhutan Co-fonderista.

Unohdin merkata, että mieluiten samanikäinen työkumppani.

walkout_ [28.06.2020 09:59:21]

#

Suosittelen vielä odottelemaan niin kauan, että saat edes vähintään kaupallisen koulutuksen valmiiksi kauppaopistosta ja tämän jälkeen yritttäjäkurssin ja tämän jälkeen mahdollisimman uskottavan liiketoimintasuunitelman aikaiseksi. Muuten mm. starttirahaa ei tipu yhdeksikään kuukaudeksi.

Grez [28.06.2020 10:37:02]

#

Itse en sinänsä näe mitään ongelmaa siinä etteikö kaksi 16-vuotiasta, joilla on toisiaan täydentävää osaamista, voisi yhdessä alkaa pyörittää liiketoimintaa.

Tosin luulen että tätä kautta tuskin 16-v todella taitavaa koodaria löytyy, mutta tietysti kannattaa hakea mahdollisimman monessa paikassa.

Aloittaja ei myöskään kerro mitä hän tuo "pöytään", mutta ehkäpä se sitten selviää kun häneen ottaa yhteyttä.

Jaska [29.06.2020 10:07:30]

#

Kyllä 16-vuotias voi jo tehdä yrittäjyyttä. Olen kuullut joistakin nuorista, jotka tekevät vaikka lastenhoitoa, kotisivuja tai kännykän korjausta. Koulutus kannattaa, mutta toisinaan ongelmia voi ratkoa myös kysymällä asiantuntijoilta neuvoa.

Varmaan moni liikeidea voi kasvaa todella suureksi, mutta isojen bisnesten kohdalla tarvitaan varmasti segmentointia ja eri ihmisiä palvelemaan erilaisia tarpeita. Varmaankin vaikka ravintoloitsija voi palvella helpommin suurempaa asiakassegmenttiä kuin web-kehittäjä, koska jokainen tarvitsee ruokaa elääkseen mutta ilman nettisivujakin moni pärjää, ellei kyse ole jostain oleellisesta pankkipalvelusta tai Kelasta tms. Ainakin itse en tavoittele suurta ja maailmaa mullistavaa palvelua, vaan pyrin palvelemaan hyvin sellaista asiakaskuntaa, jota pystyn.

KoodausPurje [02.07.2020 12:49:02]

#

Mä melkein suosittelisin lähtemään kokeilemaan, mutta sitä en suosittelisi, että 16-vuotiaana investoi rahaa firmaan. Se toki kannattaa miettiä läpi, että tarvitseeko sitä starttirahaa myöhemmässä vaiheessa.

Yritysmuodon osalta suosittelisin jotain ihan mahdollisimman kevyttä, maksimissaan normaali toiminimi. Osakeyhtiön voi sitten perustaa jos liikevaihtoa alkaa tulla huomattavasti.

Itsehän perustin nykyisen nettisivuyritykseni (toiminimi) 15-vuotiaana, ja sen ansiosta etten investoinut rahaa firmaan, ne munaukset mitä tein olivat ihan kriittisiä sen kannalta, että nyt näin 23-vuotiaana kykenee toimimaan edes jotenkin järkevällä tavalla päätoimisena yrittäjänä.

Faktahan on, että yrittäminen ei ole helppoa ja jos lähtee suoraan liikkeelle isolla konseptilla tai laajentaa agressiivisesti olemassaolevaa liiketoimintaa, niin se on aika fifty-fifty että meneekö konkurssiin vai selviääkö siitä, rikastumisesta puhumattakaan.

Yleisesti it-alalla on se ongelma, että aidosti hyviä ja ennen kaikkea tehokkaita koodareita on vaikea saada ja heille täytyy myös maksaa sen mukaisesti. Itsehän olen juuri tämän takia todennut ettei konseptini ole skaalautuva, ellen rupea käyttämään jotain pagebuildereita. Siihen en lähde, koska nytkin haen työpaikkaa, kun nettisivut eivät teknisellä puolella mitään haastetta tarjoa.

Joku voisi varmaan sanoa että kuka vaan koodari osaa tehdä nettisivuja, mutta itse kyllä argumentoisin, että et tule kovin halvalla löytämään sellaista kaveria, joka suunnittelee ja koodaa joka laitteella toimivat ja näyttävät mahdollisesti kompleksiset sivut alle 15 työtunnissa sille alustalle mitä asiakas haluaa milloinkin käyttää. Jos tekisi tuon hitaammin, niin tekisin osassa proggiksia tappiota.

Tämän nyt halusin sanoa alleviivatakseni sitä ongelmaa, että etenkin web-puolella on todella vaikea rekrytä heikosti tuottavaan pikkufirmaan sellaisia työntekijöitä, joiden tehokkuus ja osaaminen on riittävän hyvä eikä palkkatoivekkaan ole liian iso. Käytännössä ennen kuin voi kasvattaa toimintaa, pitäisi olla siihen soveltuva konsepti, paljon kassaa ja hyvä asiakaspohja. Eikä se työntekijöiden saaminen silloinkaan helppoa ole.

Eli kannattaa nyt tosissaan miettiä, ennen kuin lähtee millään kovin kunnianhimoisella konseptilla liikkeelle. Itseä voisi ehkä tuollainen kiinnostaa jollain tasolla, mutta tunnustan ihan suoraan että 10 vuotta lisää ikää ja yrittäjäkokemusta olisi ihan hyvä saavuttaa ennen kuin siihen lähtee. Ikää on kuitenkin mulla 23v ja erityyppistä kokemusta yrittäjätoiminnasta kahdeksan vuotta tässä kohtaa.

walkout_ [02.07.2020 13:44:06]

#

Minä puolestaan aloitin kevytyrittäjänä jo vuonna 2004 Työvoimapörssin laskutuspalvelun kautta ja sittemmin siirryin Osuuskunta PPT:n jäseneksi ja erosin siitä vuonna 2009 ja siirryin nimellä i4ware Software Eezy Osk:n kevytyrittäjääksi välittömästi ja sittemmin erosin Eezy Osk:sta siirryin samalla nimellä Työosuuskunta Innetin jäseneksi ja sittemmin 2016 perustin i4ware Software:n tavallisena toiminimenä. Tänävuonna vasta olen sekä ALV- että YEL-velveloinen kun yhdesssä yössä liikevaihto kasvoi yli 10000 € vuodesssa. Mutta tämä koko hoito ja ura ei olisi ollut mahdollista ilman pysyvää työkyvyhttömyyseläkettä ja koko homma olisi muuten mennyt jo ajat sitten konkkaronnkaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta