Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Oma palvelin nettiin ja miten?

Sivun loppuun

walkout_ [11.06.2020 18:02:13]

#

Hei,

Miten saan omasta kodista palvelimen nettiin niin että siihen pääsee muualtakin kuin sisäverkon koneilta?

Minulla on 150M/50M 4G Yritysliittymä Elisalta jossa on julkinen muuttumaton IP-osoite.

Test your IPv6 sivusto antaa raportin, että IPv6-osoitetta ei löydy ja IPv4-osoite lyötyy. Ja julkinen ip-osoite on sen mukaan xxx.xxx.xxx.xxx mutta siihen ei saa mitään yhteyttä.

Onko vika minun 4G reitittimen mallissa? Olenko siis tietämättömyyttäni ostanut kalliin mutta väärään reittimen?

walkout_ [11.06.2020 22:25:29]

#

Juu niin minulla on nyt ohjeet miten tehdä tämä mutta en saa toimimaan.

Eli IPv4-osoite riittää mutta se ei vielä ole staatinen eli muuttumaton, koska aluksi vahingossa tilasin aluksi muuttuvan julkisen IP-osoitteen. Ja sittemmin julkisen staatisen osoitteen, jota en tiedä.

Ja sitten jos laitan DHCP astukset pois Windows 10 ja koitan laittaa jonkin staatisen IP-osoitteen niin koneella ei pääse edes nettiin.

Sitten jos tämä toimisi pitäisi reitittimeltä ensin sallia Virtuaalipalvelin ja tämän jälkeen IP-osoite joka on julkinen ja staatinen.

En osaa tehdä tätä itse.

walkout_ [12.06.2020 10:05:23]

#

Homma johtuu nyt vain siitä, että en ole edes vielä saanyt ks. IP-osoitetta, koska siinä on 3 päivän toimitusaika.

Metabolix [12.06.2020 14:49:11]

#

Oppaassa kerrotaan, mitä pitää huomioida. Yleensä 4G-reitittimessä on NAT, jolloin se julkinen osoite tulee kyseiselle laitteelle ja sen asetuksiin pitää säätää ohjaus (yleensä "port forwarding" tai "virtual server") oikealle sisäverkon koneelle. Laitteen ohjekirjasta löytyy ehkä tähän tarkempi ohje.

walkout_ [13.06.2020 04:02:32]

#

Metabolix kirjoitti:

(12.06.2020 14:49:11): Oppaassa kerrotaan, mitä pitää huomioida...

Laitoin APN sekä noi asetukset mutta kun pistän julkisen IP-osoitteen nyt yhteen palveluun niin sen porttit 80 ja 443 vastaa ulospäin mutta ongelma on nyt se, että kun ks. IP-osoitteen laittaa www-selaimeen niin tulee reitittimen hallintapaneeli eikä XAMPP:in VirtualHost portista 443 jossa on virallinen .fi-pääte ja SSL-salaus ostettuna. Kun taas ohjaan verkkotunnuksen sisäverkon koneen IP-osoitteeseen kaikki toimii. Mutta tämä ei ole sitä mitä haluan vaan se että verkkosivuni tulisi näin julkisesti nettiin osoitteeseen jota kukaan ei tiedä.

Metabolix [13.06.2020 05:19:41]

#

Monissa reitittimissä on sellainen vika, että sisältä päin katsoessa yhteys menee reitittimen hallintasivulle, vaikka säädöt ovat oikein ja ulkoa päin yhteys toimii. Kokeile vielä katsoa sivua kännykän mobiilinetin kautta (tai vaikka html-validaattorilla tai muulla nettipalvelulla).

walkout_ [13.06.2020 10:51:31]

#

Metabolix kirjoitti:

Monissa reitittimissä on sellainen vika, että sisältä päin katsoessa yhteys menee reitittimen hallintasivulle, vaikka säädöt ovat oikein ja ulkoa päin yhteys toimii. Kokeile vielä katsoa sivua kännykän mobiilinetin kautta (tai vaikka html-validaattorilla tai muulla nettipalvelulla).

Näin menee domainilla i4ware.fi kännykästä XAMMPin dashboard sivulle mutta ei XAMPPin VirtualHostin mihinsen pitäisi mennä. Mutta taas portista 443 eli https: osoitteesta menee sinne minne pitääkin (eli olen unohtanut konfata portin 80 VirtualHostin). Mutta tämä ei riitä sillä mun pitää pystyä kehittelemään sivua silloin kun se on online omalta koneelta. Mutta minulla on kyllä 2 kpl Internet-yhteyksiä himassa eli pitääkö minun ostaa nyt toinen kone, että voin katsoa tekemäni muutokset toiselta koneelta kun olen tehnyt ne palvelin koneelta?

Grez [13.06.2020 11:23:27]

#

walkout_ kirjoitti:

Näin menee domainilla i4ware.fi kännykästä XAMMPin dashboard sivulle mutta ei XAMPPin VirtualHostin mihinsen pitäisi mennä. Mutta taas portista 443 eli https: osoitteesta menee sinne minne pitääkin.

Tämä nyt on mitä todennäköisemmin virhekonfigurointi XAMPPissasi, eli olet määritellyt tuon i4ware.fi -domainin vain HTTPS:lle.

walkout_ kirjoitti:

Mutta tämä ei riitä sillä mun pitää pystyä kehittelemään sivua silloin kun se on online omalta koneelta.

Ihan yksinkertaisimmillaan voisit katsella niitä tekemiäsä muutoksia käyttämällä localhost osoitetta. Voit myös määritellä hosts -tiedostoon vaikka:

127.0.0.1 i4ware.local

, jolloin voit määritellä tuon nimen XAMPPin oikeaan virtuaalihostiin ja käyttää sitä paikalliselta koneelta.

Periaatteessa voit laittaa myös hosts tiedostoon myös

127.0.0.1 i4ware.fi

, jolloin se voisi toimia suoraan tuolla i4ware.fi -osoitteella, mutta mielestäni tuo ei aina toimi Windowsissa. Olisiko niin että jotkut selaimet eivät käytä hosts -tiedoston osoitteita, jos nimi on saatavissa dns-palvelimelta..

hosts -tiedosto on Windowissa hakemistossa c:\windows\System32\drivers\etc

walkout_ [13.06.2020 12:43:12]

#

Kiitos! Sain nyt toimimaan muutamalla hosts-tiedostoa.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta