Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Laatikoiden asettaminen keskelle horisontaalisesti

Jaska [06.05.2020 11:25:31]

#

Teen sivua https://jaakkojseppala.github.io/ . Miten saisin asemoitua nuo kohdissa palveluni, hinnasto ja yhteydenotto olevat laatikot siten, että ne olisivat vaakasuunnassa keskellä, ja tietenkin siististi niin, että ne eivät mene päällekäin?

Lebe80 [06.05.2020 11:49:27]

#

Jos haluat käyttää suoraan Bootstrapin ulkoasukomponentteja (joita nyt näytät jo käyttävän), niin pistät nuo laatikot käyttämään css-luokkaa "col-md-4", jolloin ne täyttää kolmistaan juuri ympäröivän elementin.

Sittenhän voit laittaa tuon ympäröivän elementin vaikkapa elementin sisään, joka ei täytä tuota koko aluetta:

<!-- tämä on uutta merkkausta -->
<div class="row">
    <div class="col-md-1"><!-- bootstrapistä löytyy myös push/offset-määre, jota en jaksanut tätä nopeaa esimerkkiä varten sinulle kaivaa. Voit tehdä sen itse -->
    </div>
    <div class="col-md-10">
<!-- uusi merkkaus loppuu tähän -->
<!-- eli kaikki tästä alaspäin on sinun jo tekemiä jutskendaaleja, ainoastaan col-lg-3 muutettu col-lg-4:ksi. lg-4 tarkoittaa siis large (iso deskarinäyttö), ja 4 on kahdestatoista palstasta (=100% leveys) 4 eli 4/12, eli tasan kolme palstaa mahtuu tällä leveydellä alueelle -->
     <div class="row">
          <div class="col-md-6 col-lg-4 d-flex align-items-stretch mb-5 mb-lg-0">
            <div class="icon-box">
              <div class="icon"><i class="bx bxl-dribbble"></i></div>
              <h4 class="title"><a href="">Matematiikka</a></h4>
              <p class="description">Pystyn opettamaan ja tutkimaan matematiikkaa. Olen opettanut lapsia, nuoria ja aikuisia peruskoulusta yliopistoon.</p>
            </div>
          </div>

          <div class="col-md-6 col-lg-4 d-flex align-items-stretch mb-5 mb-lg-0">
            <div class="icon-box">
              <div class="icon"><i class="bx bx-file"></i></div>
              <h4 class="title"><a href="">Tilastotiede</a></h4>
              <p class="description">Olen opiskellut tilastotieteen peruskursseja avoimessa yliopistossa ja soveltanut tilastotiedettä ohjelmointiin.</p>
            </div>
          </div>

          <div class="col-md-6 col-lg-4 d-flex align-items-stretch mb-5 mb-lg-0">
            <div class="icon-box">
              <div class="icon"><i class="bx bx-tachometer"></i></div>
              <h4 class="title"><a href="">Ohjelmointi</a></h4>
              <p class="description">Olen kehittänyt junioritasolla erilaisia ohjelmistoja Javalla, HTML:llä, CSS:llä, JavaScriptillä, Pythonilla, C#:lla ja Cobolilla. Olen kiinnostunut erilaisista projekteista.</p>
            </div>
          </div>

        </div>
<!-- sinun tekemät jutskendaalit loppuvat tähän -->
<!-- ja täällä lopussa on tietysti sulkevat tägit uusia wrappereitä varten -->
    </div>
</div>

Jaska [06.05.2020 12:30:54]

#

Joo. Näyttäisi toimivan. Täytyy vaan opetella kunnolla tuota Bootstrapiä. Nyt nuo yhdet laatikot näkyy nätisti. Täyty opetella toisten laatikoiden keskitys vielä.

Lebe80 [06.05.2020 13:42:41]

#

Elementtien keskitys hoidettaisiin oikeaoppisesti esim. margin: autollta, tai flexboxeilla, mutta koska se olisi kokonaan täysin eri luku oppimateriaalissa, jätin ne nyt pois tästä.

Jaska [06.05.2020 22:05:14]

#

Joo. Margin:auto auttoi. Vielä pari ongelmaa näkyi. Kännykällä tuo ensimmäinen kuva on liian iso. Samoin kännykässä tuon kohdan "Töistäni saama palaute" varjon kirjaimet näyttävät menevän päällekäin.

Lebe80 [07.05.2020 09:35:07]

#

Jaska kirjoitti:

Joo. Margin:auto auttoi. Vielä pari ongelmaa näkyi. Kännykällä tuo ensimmäinen kuva on liian iso. Samoin kännykässä tuon kohdan "Töistäni saama palaute" varjon kirjaimet näyttävät menevän päällekäin.

Ensimmäinen kuva as in hero-kuva?

Sillä on korkeus 100vh, mikä tarkoittaa, että se on koko selaimen kokoinen ( 100vh ~ 100% viewport height ), joten jos haluat sen pienemmäksi, laita lukua pienemmäksi.

Voit myös laittaa elementtien css-määreitä erilaisiksi, eri kokoisille laitteille. Tällöin apuun pitää ottaa css media queries:

.mun-oma-css-luokka {
 background-color: green;
}
@media only screen and (max-width: 600px) {
  .mun-oma-css-luokka {
    background-color: lightblue;
  }
}

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta