Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kaksi konetta ja usb-levy

kyyhky89 [21.03.2020 20:30:32]

#

Hei. Onko mahdollista, että kaksi linux-konetta käyttäisi samaa usb-tikkua tai kovalevyä. Siitä heti jatkokysymys, entä jos toinen kone onkin windows käyttiksellä? Minulla on siis sellainen tarve, että eri koneet voisivat hakea tiettyjä tiedostoja samasta kansiosta. Windowsilla olen joskus tehnyt verkkokansion, mitä muut windows koneet ovat voineet käyttää.

Metabolix [21.03.2020 20:51:20]

#

USB on kahden laitteen välinen yhteys, joten ei ole mahdollista kytkeä siihen useampaa. Mutta kuten itsekin totesit, levyn voi kyllä jakaa verkossa. Windowsin jaettuja kansioita voi tehdä ja käyttää Linuxissa Samba-ohjelmistolla, ja pelkästään Linuxin sisäisesti jakoon sopii esimerkiksi NFS tai SSHFS. Asennus- ja käyttöohjeita löytyy varmasti käyttämäsi Linux-jakelun sivuilta.

kyyhky89 [22.03.2020 09:29:03]

#

Kiitos viestistäsi, tiedät niin monesta asiasta:-) toivoisin, että minulla olisi yksi kone, jonka kovalevy toimisi muistina kaikille muille koneille. Olen ymmärtänyt, että linux on suhteellisen turvallinen ympäristö ja siksi valitsisin tuoksi koneeksi linux laitteen. Se tuli mieleeni, että jos windows kone on saanut virustartunnan, niin voiko se levitä linux laitteeseen yhteisen kansion kautta. Voisiko esittämäsi toimenpide olla seuraava:

Yhdelle linux laitteelle asennetaan verkkoasema ja tuo saadaan muille laitteille näkyviin NFS/SSHFS/Samba-ohjelmistolla. Kaikki koneet voivat käyttää tuota verkkoasemaa tietyin edellytyksin. Ilmeisesti samalla tavalla voin saada printterin toimimaan molemmissa ympäristöissä? Itse asiassa en ole osannut asentaa printteriä linuxiin, en ehkä vain ole ymmärtänyt netissä olevia ohjeita, mitkä mielestäni ovat hyvin vaikeaselkoisia. Vielä.. käytän Debian alustalla toimivaa raspia.

Metabolix [22.03.2020 12:28:00]

#

Tietokonevirukset eivät tartu maagisesti itsestään vaan ainoastaan joko tietoturva-aukkojen tai käyttäjän omien toimien (saastuneen ohjelman käynnistämisen) seurauksena. Viruksen tallentaminen levylle on aivan turvallista.

Tilanteessasi varmaan järkevintä olisi nyt perehtyä Debianin ohjeisiin Samba-tiedostopalvelimesta ja CUPS-tulostuspalvelimen asennuksesta. Jos kielitaito on ongelma, hakukoneella voi varmasti löytää näistä myös jonkin verran suomenkielistä tietoa, mutta kannattaa vertailla silti tietoa ajantasaisiin englanninkielisiin ohjeisiin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta