Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: xlsxwriter/Python 3

kyyhky89 [07.02.2020 21:03:04]

#

Hei. Minulla on useita xlsx-taulukoita(1 sheet/taulukko) ja halusin yhdistää ne yhdeksi, missä nämä taulukot ovat siten alekkain. Se olikin aika helppoa, sillä tein kohdetaulukon ja sen jälkeen kopioin lähdetaulukoista rivi riviltä tiedot tuohon yhteen taulukkoon. Siis yksinkertaisella silmukalla ja käyttäen openpyxliä.

Sitten ongelmaan. Halusin pitkään liittää kuvia näihin taulukoihin ja se onnistui lataamalla xlsxwriterin. Nyt siis sain taulukkoon kaiken mitä tarvitsin kuvia myöten. Olin jo taputtanut itseäni selkään, kun lähdin ajamaan tuota kopiointiohjelmaani. Sivut kopioituivat hienosti, mutta ilman kuvia. En millään keksi miten saan myös kuvat kopioitumaan, ihan kuin xlsxwriterillä ei voisi edes kopioida mitään, toisin kuin openpyxliä käyttäen.

Voitte kuvitella ongelmaa vaikka siten, että teen kirjaa sivun kerrallaan ja lopuksi nidon kaiken yhteen ja lisään sivuille numeroinnin.

Auttakaahan viisaammat:-)

kyyhky89 [11.02.2020 08:13:01]

#

Taisi olla mahdoton homma. Yksinkertaisimmillaan toivoisin vastausta tähän. Perustan .xlsx taulukon nimellä kissa ja talletan sarakkeeseen A6 sanan koira. On helppoa kopioida tuo sana koira toiseen taulukkoon. Mutta mitä jos koiran paikalla olisikin kuva koirasta. Olen lukenut paljon aiheesta, mutta missään ei tunnuta käsittelevän asiaa. Hieman jo epäilen, että .xlsx taulukosta ei voida kopioida yksittäistä kuvaa toiseen taulukkoon. Mitä ihmettä teen, asia olisi minulle tosi tärkeä.

Grez [11.02.2020 09:38:59]

#

kyyhky89 kirjoitti:

Hieman jo epäilen, että .xlsx taulukosta ei voida kopioida yksittäistä kuvaa toiseen taulukkoon. Mitä ihmettä teen, asia olisi minulle tosi tärkeä.

On ihan täysin mahdollista, että käyttämäsi kirjasto ei tue kuvien kopioimista Excel -taulukossa. Xlsx tiedostomuoto sisältää niin paljon erilaisia ominaisuuksia, että kirjastoihin usein ihan tarkoituksella tehdään tuki vain osalle toiminnallisuudesta. Näin voidaan käytettävissä oleva koodausaika käyttää tärkeimpiin asioihin.

Käyttämäsi kirjastot ei ole minulle tuttuja. Voi olla että täällä ei pyöri ketään muutakaan, jolle ko. kirjastot olisi tuttuja, joten kommentoin yleisellä tasolla...

Riippuen siitä kuinka tärkeä asia sinulle on (paljonko olet valmis käyttämään aikaa siihen) niin asia on varmasti teknisesti mahdollista ratkaista. Jos käyttämäsi kirjasto ei tue jotain asiaa niin sitten voit etsiä jokin toisen kirjaston joka tukee. Jos sellaista kirjastoa ei löydy niin sitten sellaisen voi itse kirjoittaa tai paketoida jollekin toiselle kielelle tehty kirjasto Pythonille tai siirtyä käyttämään ohjelmointikieltä jolle löytyy sopiva kirjasto.

Itse pohtisin myös onko xlsx ihan oikeasti sellainen tiedostomuoto, jota pitäisi jossain järjestelmässä käyttää kuvia sisältävien juttujen käsittelyyn.

kyyhky89 [12.02.2020 13:54:24]

#

Kiitos. Olen tullut siihen tulokseen, että toimenpide ei onnistu, mutta sen voi kiertää. Kaiken muun voi kopioida, paitsi kuvaa. Ei auta muu, kuin tallettaa alkuperäinen kuva erilliseen tiedostoon ja käyttää sitä aina kun tekee muutoksia taulukkoon. On tämä ohjelmointi vain jännää. Vaikka miten paljon naputtelee, niin aina on uusi ongelma edessä:-D

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta